شرایط فوق بحرانی شیوع ویروس دلتا کرونا در کشور/ کمبود سرُِم‌ با افزایش بیماران کرونایی

متاسفانه کشور وارد بحران بسیار شدیدی شده است و بسیاری از استان‌های بزرگ کشور در شرایط ناپایدار قرار دارند.
دوشنبه، 11 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
شرایط فوق بحرانی شیوع ویروس دلتا کرونا در کشور/ کمبود سرُِم‌ با افزایش بیماران کرونایی
به گزارش راسخون؛ مرداد 1400 درحالی آغاز شده که تمامی شاخص‌های کرونایی حکایت از نگرانی‌های تازه زیر سایه ویروس جهش یافته دلتا می‌دهند و نشانه‌های کاملاً روشنی از شرایط آینده در بسیاری از مراکز استان‌ها دیده می‌شود که باید از همین امروز برای مقابله جدی با شرایط آمادگی داشته باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به مشکلات چند هفته قبل واکسیناسیون و البته کاهش توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی معتقدند فعالیت گسترده ویروس دلتا باعث شده تا از اواسط هفته قبل یکباره حجم مراجعه‌های بیماران به مراکز درمانی گسترش چشمگیری داشته باشد که بعضاً با کمبود امکانات موجه شده‌باشیم.

این گروه تاکید دارند اتفاق شکل گرفته می‌تواند نهایتاً به کاهش قابلیت ارایه خدمات در مراکز درمانی منجر شود و کادر درمان برای ارایه خدمات مناسب مجبور تصمیم‌های سخت در دوره خدمت‌ خود باشند به همین دلیل بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز این اتفاق که البته اکنون در آستانه آن قرار داریم، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و قطع زنجیره افزایش بیماران است.

کارشناسان درحالی نسبت به روند صعودی کرونا در پیک پنجم هشدار می‌دهند که با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم از ابتدای همه‌گیری  ویروس منحوس متوسط ماهانه ۵۰۱۹ هموطن را به کام مرگ کشانده است.

رقمی که کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند نسبت به کل جمعیت ایران رقم بسیار بالایی از نرخ مرگ و میر شناخته می‌شود و در شرایط فعلی یعنی فعالیت گسترده دلتا در ایران بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های پیک پنجم تعطیلی کامل و قطع هرگونه جابه‌جایی غیرضروری است، در غیر این صورت تا پایان مرداد احتمال عبور از مرز ۱۰۰۰۰۰ فوتی دور از انتظار نیست، چون کادر درمان با توجه به کمبودهای موجود مجبور به انتخاب ارایه خدمات به بیماران بستری خواهند شد.

این درحالی است که اخبارمنتشر شده از کلانشهرهایی مثل مشهد مقدس، اصفهان و البته خود تهران این واقعیت را نمایان می‌کند که مراکز درمانی هم اکنون امکان ارایه خدمات مناسب شرایط را واقعا ندارند و موج قابل توجه مراجعه کنندگان به نوعی پیش‌بینی بحران را در راهروها و محوطه بیرونی این مراکز به واقعیت نزدیک کرده است.

کارشناسان براین باورند که تعطیلات نیم بند گذشته نه تنها هیچ تاثیری در کاهش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم نداشته بلکه به نوعی به آتش زیر خاکستر آن نیز دمیده و اکنون شعله‌های ویروس منحوس در جای جای ایران زبانه می‌کشد که نگرانی زانو زدن نظام بهداشت و درمان بعد از ۱۸ ماه مبارزه نفس‌گیر را پررنگ‌تر کرده است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش بیماران، توقف بیش از حد خودروهای اورژانس در محوطه بیمارستان برای تحویل بیمار، کمبود دارو، افزایش موارد فوتی کرونا در اغلب شهرستان‌ها نسبت به پیک‌های قبلی همه و همه خبر از سنگینی بختک دلتا بر سینه ایران می‌دهد که با به شماره افتادن نفس‌های کادر درمان می‌تواند منجر به فاجعه شود.


رکورد زنی تعداد موفیان پیک پنجم

درحالی آمارهای منتشر شده رسمی از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند صعودی بیماری کرونا در سراسر کشور روند صعودی دارد که فوت 366 هموطن در 24 ساعت گذشته اولین رکورد موارد فوتی در یک روز پیک پنجم را رقم زد.

در این زمینه کارشناسان براین باورند که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش موارد فوتی ناشی از کرونا در شرایط فعلی افزایش قابل توجه ورود بیماران جدید به مراکز درمانی است به صورتی که حجم بالای مراجعه کنندگان می‌تواند در نظام ارایه خدمت به متقاضیان اخلال ایجاد کرده و کمبود تجهیزات و دارو در نهایت منجر به این اتفاق شده است.

این گروه تاکید دارند برای جلوگیری از ثبت رکوردهای بالاتر در پیک پنجم کرونا سه راه‌کار اصلی وجود دارد که باید کاملا جدی و بدون هرگونه کوتاهی انجام شود که این موارد عبارتند از 1. سرعت هرچه بیشتر واکسیناسیون 2. ایجاد محدودیت‌های قرنطینه‌ای گسترده 3. گسترش بسیار زیاد تست‌های شناسایی برای قرنطینه کردن بیماران احتمالی در راستای شکست چرخه انتقال، چون در غیر این صورت به زودی سیستم بهداشت و درمان به دلیل قدرت سرایت پذیری بالای ویروس جهش یافته دلتا دچار مشکلات عمده‌ای می‌شود که وزیر بهداشت قبلا نیز به آن اشاره کرده است.
 

استمداد وزیر بهداشت از رهبر انقلاب در خصوص کرونا

وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب برای تعطیلی دو هفته‌ای نوشت: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به کارگیری نیرو‌های نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.

دکتر کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تایید این نامه و متن آن تصریح کرد وزیر بهداشت در این نامه تاکید کرده ضروری است شرایط مراکز درمانی در شورای عالی امنیت ملی مطرح گردد.

وزیر بهداشت در ادامه این نامه گفت: در این خیز کرونا اگر تخت هم داشته باشیم نفر نداریم، مستهلک شدن و تخریب مستمر نیروی انسانی و زیرساخت‌های بخش سلامت نزدیک است و اگر خدای ناکرده رخ دهد فاجعه‌ای عظیم و غیر قابل جبران است.

دکتر سعید نمکی در بخش دیگری از این نامه تصریح کرد: در این ایام گذار مداخله جدی حضرتعالی و به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این موج ویرانگر ضروری است. هر لحظه دیرتر تصمیم بگیریم ابعاد فاجعه وسیع‌تر و آوار آن بر دوش کشور سنگین‌تر خواهد شد.

وزیر بهداشت همچنین افزود: شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به کارگیری نیرو‌های نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد.
 

کمبود سرُِم‌ با افزایش بیماران کرونایی

 
شرایط بحرانی شیوع ویروس دلتا کرونا در کشور/ کمبود سرُِم‌ با افزایش بیماران کرونایی

از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های دارویی، سیاست‌های تخصیص ارز و سوءمدیریت‌ها، شاهد کمبود مقطعی داروهای مورد نیاز بیماران بوده‌ایم؛ حالا گشت و گذاری در سطح داروخانه‌های تهران از کمبود سرم‌‌های مورد استفاده برای درمان بیماران کرونایی حکایت دارد.

به دنبال انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر نبود و کمبود سرم بویژه برای بیماران مبتلا به کرونا، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: اکنون تقریبا تولید سرم در کشور به ۱۱ میلیون رسیده و تا اواخر شهریور تولید سرم به ۱۵.۵ میلیون در ماه افزایش می‌یابد.

دکتر سید حیدر محمدی  درباره خبرهایی مبنی بر کمبود سِرُم جهت استفاده بیماران کرونا در کشور، گفت: یکی از سرم‌سازان ما داشت خطوط تولیدش را اصلاح می‌کرد که ان‌شاءالله قول داده‌اند که تا پایان ماه خطوطش را برگرداند و سایر سرم‌سازان هم قول داده‌اند که کمبود سرم این تولیدکننده را جبران کنند و ان‌شاءالله مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه البته سِرُم فقط برای بیماران مبتلا به کرونا مصرف نمی‌شود، بلکه برای سایر بیماران نیز می‌تواند مورد نیاز باشد، گفت: در حال حاضر از آنجایی که هوا گرم است، مردم دچار دهیدراتاسیون(کم آبی بدن) می‌شوند و این موضوع منجر به کم آبی بدن‌شان می‌شود و سرم برایشان تجویز می شود. اکنون بیماران کرونا هم اضافه شده‌اند و این موارد باعث شده که مصرف سرم به صورت ناگهانی چند برابر شود. یعنی هم به دلیل گرمای هوا و نیاز برخی افراد به سرم و همچنین مصرف مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، مصرف سرم افزایش یافته است و در عین حال یکی از شرکت‌هایمان هم در حال بازسازی خطوط تولیدش است.
محمدی با بیان اینکه به سایر شرکت‌های تولیدکننده سرم اعلام کردیم که تولیدشان را افزایش دهند، گفت: طی جلسه‌ای که با سرم‌سازان داشتیم، قرار شده که ماهیانه یک میلیون سرم بیشتر از ظرفیت قبلی‌شان تولید کنند و از ابتدای شهریور هم آن شرکت سرم سازی که در حال بازسازی خطوطش بود، بازمی‌گردد و آن هم ۴.۵ میلیون سرم به صورت ماهیانه اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: قبلا ماهیانه حدود ۱۰ میلیون سرم تولید می‌کردیم که اکنون تقریبا به ۱۱ میلیون رسیده است و اگر آن شرکتی که در حال بازسازی خط تولیدش است، برگردد، تقریبا ماهیانه ۱۵.۵ میلیون سرم در کشور تولید می‌شود. بنابراین نهایتا تا اواخر شهریور تولید سرم به ۱۵.۵ میلیون در ماه افزایش می‌یابد.

محمدی تاکید کرد: در حال حاضر هم مشکلی در حوزه تولید سرم نداریم و قرار شد که شرکت‌ها تولیدشان را افزایش دهند و مشکل رفع می‌شود.


منبع:
1. مشرق نیوز/ بختک دلتا روی سینه ایران/ قطع زنجیره انتقال با تعطیلی کامل کلانشهرها/ ماهانه ۵۰۱۹ قربانی +نقشه و نمودار
2. شبکه خبر/ نامه دکتر نمکی به رهبر معظم انقلاب
3. تسنیم/کمبود سرم و برخی داروهای کرونا در داروخانه‌ها
4. ایسنا/"سِرُم تزریقی" کم است؟
5. تسنیم/ جدیدترین اخبار کرونا در ایران| وضعیت فوق بحرانی پایتخت/ افزایش مراجعه به مراکز درمانی/ ثبت رکورد فوتی‌ها در ۲۴ ساعت+ نقشه و نمودار


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.