بایدن و تهدید نامعتبر روسیه

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که همان‌گونه که بعد از ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه کشورهای غربی جا زدند و ترسیدند تا تحریم‌های آن‌چنانی را بر علیه مسکو اعمال کنند امروز نیز آنها واقعاً چند دسته شده‌اند. «جو بایدن» بهتر از همه تبعات چنین تحریمی را می‌داند و این موضوعی است که در کاخ کرملین هم بسیاری از دولت‌مردان روس بر آن اتفاق نظر دارند.
شنبه، 30 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بایدن و تهدید نامعتبر روسیه
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در واکنش تحولات در مرزهای اوکراین و روسیه چند نکته گفت که یکی از آنها بسیار خنده‌دار بود و نشان می‌دهد که امریکایی‌ها در حوزه رسانه‌ای و کلاه‌برداری از مخاطب چقدر می‌توانند بی‌شرف باشند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، گفت که نیروهای مسلح مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین - که کی‌یف آنها را جدایی طلب می‌خواند - در روزهای اخیر مرتکب «نقض فاحش» آتش بس شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه نیروهای طرفدار روسیه مقامات کی‌یف را مسئول حملات دونباس در شرق اوکراین می‌دانند، افزود: روسیه یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست را برای بهانه تراشی جهت حمله به اوکراین راه اندازی کرده است. بایدن حضور حدود ۱۵۰هزار سرباز روس در مرزهای اوکراین و بلاروس و در دریای سیاه را تایید کرد و گفت: ما دلایل خود را داریم که معتقدیم روسیه در روزهای آینده به اوکراین حمله خواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد که «کی‌یف، پایتخت اوکراین که محل زندگی ۲.۸ میلیون انسان بی گناه است نیز هدف قرار خواهد گرفت.» وی گفت که ایالات متحده به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد، اما به کمک‌های دفاعی خود ادامه خواهد داد.

بایدن تاکید کرد که غرب با اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین موافق و در این امر جدی است و هرگونه تهاجم روسیه به یک "جنگ فاجعه‌بار" منجر خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که تصمیم ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او برای ترک کشورش در بحبوحه تنش با روسیه «شاید عاقلانه نباشد». بایدن گفت: «او (زلنسکی) حق دارد تصمیم خود را بگیرد. شاید این تصمیم عاقلانه‌ای نباشد، اما این یک انتخاب برای او است.» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین نیز پیشتر تایید کرده بود که زلنسکی تصمیم گرفته است از کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۱۸ تا ۲۰ فوریه برگزار می شود، بازدید کند.
 
بایدن درهای دیپلماسی را به روی مسکو باز گذاشت و گفت: "می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه هنوز هم می‌تواند دیپلماسی را انتخاب کند و دیر نشده است. اگر روسیه گزینه تشدید تنش را انتخاب کند، این درها را می‌بندد و ما آماده‌ایم در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کنیم." رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کشورش با سرگئی لاوروف، همتای روس وی طی روز پنجشنبه ۲۴ فوریه در اروپا، افزود: «روسیه باید بین دیپلماسی و پیامدهای فاجعه باری که از اقدامات نظامی آن به همراه خواهد داشت، یکی را انتخاب کند.»
 
اوایل روز جمعه، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و رهبران متحدان کلیدی ایالات متحده در تماسی تلفنی نسبت به «تداوم تجمع نیروهای» روسی در نزدیکی اوکراین ابراز نگرانی کرده و «حمایت خود را از حاکمیت اوکراین تکرار کردند.» در بیانیه کاخ سفید آمده که رهبران فوق "متعهد به ادامه دیپلماسی برای تنش زدایی و در عین حال اطمینان از تمایل به تحمیل تحریم‌های اقتصادی سریع و هماهنگ بر روسیه در صورت انتخاب گزینه درگیری بیشتر هستند.» اخیرا «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که حمله روسیه به اوکراین «قریب الوقوع» است و مسکو از تانک، هواپیما و حملات سایبری استفاده خواهد کرد.
 
اما آن نکته خنده‌دار این است که بایدن ادعا کرد «فکر نمی‌کنم پوتین بخواهد از بمب اتم استفاده کند.» او در تلاش بود تا افکار عمومی را نسبت به آنچه در اوکراین در حال روی دادن است حساس کند. این ادعای رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که هر اتفاق هسته‌ای در این منطقه می‌تواند تبعات بسیار سنگینی برای خود روس‌ها هم داشته باشد کما‌اینکه تا امروز ثابت نشده ارتش روسیه در هر منطقه‌ای که حضور داشته حتی از گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده که معمولاً آمریکا از آن بسیار علیه غیرنظامیان استفاده می کند، استفاده کرده باشد.
 
اما نکته دوم که رئیس جمهور آمریکا به اشاره کرد نشان داد که کاخ سفید در مقابل رفتار روسیه دستش خالی است و هیچ‌کاری نمی‌تواند کند. اصرار و تاکید چند باره بر اعمال تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه علیه روسیه بود. رئیس جمهور آمریکا در حالی روسیه را به تحریم تهدید می‌کند که خودش به خوبی می‌داند این تحریم‌ها تا چه اندازه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و روسیه را که تا امروز همچنان بخشی از بازی در زمین غرب محسوب می‌شد را از این بازی دور کند چرا که روسیه با توجه به سابقه و قدرتی که دارد می‌تواند در کشورهایی که عموماً مخالف سلطه و نفوذ آمریکا هستند می‌تواند یک نظام مالی جدید دهد که دلار آمریکا را به چالش بکشد.
 
بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که همان‌گونه که بعد از ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه کشورهای غربی جا زدند و ترسیدند تا تحریم‌های آن‌چنانی را بر علیه مسکو اعمال کنند امروز نیز آنها واقعاً چند دسته شده‌اند. «جو بایدن» بهتر از همه تبعات چنین تحریمی را می‌داند و این موضوعی است که در کاخ کرملین هم بسیاری از دولت‌مردان روس بر آن اتفاق نظر دارند. پوتین پیش از این هم نشان داده که در قامت یک رهبر پیش از هر اقدامی وسائل و زیرساخت‌های مرتبط با آن فراهم می‌کند و به‌همین دلیل کسی‌که بیشترین ضرر را در هر تحریمی خواهد کرد کشورهای اروپایی هستند.

ناگفته نماند یک کمدین و یک بازیگر فیلم‌های کمدی و تئاترهای سیاه با حمایت سازمان‌های جاسوسی غرب و برخی الیگار‌ک‌های با نفوذ یهودی در اوکراین موفق شد به ریاست جمهوری در این کشور برسد. ولودیمیر زلنسکی که رفتارها و اقداماتش به صورت کامل با سرویس جاسوسی آمریکا و انگلیس هماهنگ شده و گاهی اوقات که برخلاف میل این دو سرویس بازی می‌کند (مانند حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ) از طرف کاخ سفید مورد عتاب قرار می‌گیرد چیزی بیشتر از یک دلقک نیست و همین مسئله هم باعث شده تا رئیس جمهور روسیه با اعتماد به نفس بیشتری اقدامات خود را به پیش ببرد، او می‌داند که با افزایش محاصره و فشار و نمایش جنگ می‌تواند موفقیت‌های خوبی به دست آورد چرا که اگر امروز نتواند این توفیقات را بدست بیاورد و ثبت کند، شاید سال دیگر بسیار دیر باشد. اروپا و آمریکا این روزها بشدت دچار مشکل و بحران هستند و نمی‌توانند یک جنگ را مدیریت کنند و به همین دلیل حتی در حوزه تحریم گ‌ها هم کار زیادی علیه روسیه از پیش نخواهند برد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.