مبارزه با تورم ،اولويت مجلس هشتم

حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي مقدم ، نماينده تهران و سخنگوي جامعه روحانيت مبارز يکي از چهره هاي شاخص اصولگرايان مجلس هفتم است
يکشنبه، 5 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مبارزه با تورم ،اولويت مجلس هشتم
او همچنين يکي از چهره هاي شاخص اقتصادي و عضو کميسيون اقتصادي مجلس است و تاکنون تاليفاتي همچون درآمدي بر اقتصاد اسلامي ، مباني اقتصاد اسلامي ، تخليص و تکميل مباني اقتصاد اسلامي داشته و مقالات متعددي درخصوص مسائل اقتصادي به چاپ رسانده است. فعاليت هاي سياسي مصباحي مقدم از همان دوران جواني و همزمان با آغاز تحصيلات حوزوي وي در مشهد آغاز شد.  
او همچنين مدرس دانشگاه هاي تهران ، امام صادق (ع )، تربيت مدرس و علامه طباطبايي بوده است . در آستانه انتخابات مجلس هشتم فرصتي فراهم شد تا نظرات مصباحي مقدم که سخنگوي جامعه روحانيت از سال 1378تاکنون است را جويا شويم .  
او معتقد است اصولگرايان پيروز انتخابات آينده مجلس خواهند بود، وي مي گويد: مهمترين اولويت کار مجلس هشتم بايد رفع مشکلات مردم ، ايجاد اشتغال و رسيدگي به مسائل معيشتي آنان باشد، کاري که از مجلس هفتم آغاز شده است .
مصباحي مقدم معتقد است نبود مديريت راهبردي اصولگرايان يکي از نقاط ضعف مجلس هفتم بود که در مجلس هشتم بايد اين ضعف رفع شود و هماهنگي بيشتري ميان اصولگرايان صورت گيرد.
او همچنين به نحوه رفتار اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم انتقاد دارد و مي گويد که بازتاب خبري و سياسي رايزني هاي سران اصلاح طلبان با مسوولان ارشد نظام براي تاييد صلاحيت به نفع نظام نيست و باعث فضاسازي منفي عليه انتخابات مي شود. وي درخصوص حرکات اصلاح طلبان تندرو هشدار مي دهد و مي گويد که بعضي از اين افراد اعلام کردند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط و جار و جنجال ها را به راه خواهند انداخت.
 آقاي مصباحي مقدم فضاي انتخابات کشور را چگونه مي بينيد؟
فضاي انتخاباتي کشور يک فضاي مناسب است . با توجه به اين که مقام معظم رهبري در فرمايش هاي خود بر حضور گسترده مردم در انتخابات تاکيد داشتند، احزاب و گروه ها نيز فراخوان کرده اند و تمايل دارند تا انتخابات قوي در کشور وجود داشته باشد و هر چه به زمان انتخابات نزديکتر مي شويم فضاي عمومي جامعه انتخاباتي تر مي شود. البته گروه ها، احزاب و تشکل هاي سياسي از حدود 6ماه پيش کار خود را آغاز کردند و منتظر آغاز دوره قانوني تبليغات هستند.
در محافل اصولگرايان اين بحث مطرح شد که آيت الله مهدوي کني محور اصولگرايان در انتخابات مجلس باشد، در اين باره توضيح دهيد. 
 
آيت الله مهدوي کني و جامعه روحانيت مبارز بر ايجاد وحدت و ائتلاف ميان اصولگرايان تاکيد داشته و دارند و معتقدند چتر اين ائتلاف بايد کاملا گسترده باشد و مجموعه گروه هاي اصولگرا را در برگيرد. در همين رابطه و براي ايجاد ائتلاف ، معيارهايي همچون ويژگي هاي شخصي و شايستگي هاي شخصي فرد، کارآمدي و مقبوليت و راي آوري مطرح شد که مورد موافقت جامعه روحانيت مبارز هم قرار گرفت .
با توجه به 3شاخص مذکور اگر مجموعه اصولگرايان در سراسر کشور بتوانند نيروهاي خود را انتخاب کنند، طبعا اميد به ارائه يک فهرست واحد بيشتر خواهد شد و مردم نيز از سرگرداني خارج مي شوند و اصولگرايان مورد حمايت مردم قرار مي گيرند. اگر منظور از محور به اين معنا باشد، آيت الله مهدوي کني با مراجعه گروه هاي اصولگرا و خصوصا ائتلاف 11نفر منتخب ، در عمل محوريت داشته اند و مورد مشورت قرار گرفته اند که خوشبختانه تاکنون اين ائتلاف حفظ شده و با قوت نيز پيش رفته و اميدواريم که تا آخر هم اين ائتلاف باقي بماند.
اين محوريت همچنان هست؟
 
 
ايشان نقش خودشان را انجام شده تلقي مي کنند، چرا که ائتلاف اصولگرايان شکل گرفت . اين طور نيست که بخواهيم بگوييم که از اين به بعد هم آيت الله مهدوي کني نقش ويژه اي را دنبال مي کنند. بلکه اگر مورد مراجعه گروه هاي اصولگرا قرار بگيرند، باز هم از ارائه هرگونه نظر دلسوزانه دريغ نخواهند کرد.
شنيده شده که آيت الله مهدوي کني در ديدار برخي سران اصولگراها مثل آقاي لاريجاني ، قاليباف و رضايي با ايشان پيشنهاد داده تا گروه هاي مختلف اصولگرا ليست جداگانه اي ارائه کنند، اين درست است؟ 
 چنين چيزي در پيشنهادهاي ايشان نبود و پيشنهاد ايشان اصلا اين نبود، که هر گروهي ليست خودش را بدهد، چرا که آن وقت با ليست هاي متعدد مواجه مي شديم.
نظرتان درباره ليست 30 نفره جبهه متحد اصولگرايان در حوزه انتخابيه تهران چيست؟
از آنجا که اين ليست هنوز نهايي نيست ، جامعه روحانيت مبارز فعلا اظهار نظري راجع به آن ندارد. ما فعلا صبر مي کنيم تا ليست نهايي و قطعي ارائه شود و بعد راجع به آن نظر خواهيم داد.
چرا اصلاح طلبان ردصلاحيت ها را يک مساله خيلي مهم جلوه مي دهند آيا اولين بار است که صلاحيت برخي داوطلبان انتخابات رد مي شود؟
ردصلاحيت ها يا عدم احراز صلاحيت ها در هر دوره انتخابات وجود داشته و اين دوره هم مثل دوره هاي قبل وجود دارد. منتهي دوره هاي قبل ردصلاحيت ها و عدم احراز بيشتر از سوي هيات نظارت و يا شوراي نگهبان صورت مي گرفت ، ولي در اين دوره بيشترين ردصلاحيت ها از سوي هيات هاي اجرايي صورت گرفته است . البته اين ردصلاحيت ها مختص به مدعيان اصلاح طلبي نبود، بلکه شامل حال همه گروه ها مي شد و صلاحيت بخش قابل توجهي از نامزدهاي اصولگرا هم احراز نشده و بنابراين نبايد اين مساله را به قدري بزرگ جلوه داد که برفضاي انتخابات تاثير منفي بگذارد.
گفته مي شود عده اي از اصلاح طلبان با وجود آن که مي دانستند صلاحيت آنها رد مي شود، در انتخابات ثبت نام کردند و در واقع هدف آنها استفاده ابزاري از اين موضوع بوده است . نظر شما در اين زمينه چيست؟
من نمي توانم نيت خواني کنم ، ولي اين مساله روشن است که بعضي از کساني که در تحصن مجلس ششم حضور داشتند، در اين دوره هم ثبت نام کردند و حال آن که مي دانستند شوراي نگهبان ، هيات نظارت و هيات اجرايي آنها را ردصلاحيت خواهند کرد. از اين جهت ممکن است کسي چنين حدسي بزند، اما من نمي توانم با اطمينان خاطر چنين نتيجه گيري کنم که ثبت نام اين عده از اصلاح طلبان عالمانه و عامدانه انجام گرفته تا فضاي سنگيني را بر انتخابات تحميل کنند.
با توجه به اين که عده اي از تندروهاي اصلاح طلبان چه در مجلس ششم و چه در بيرون از مجلس دوباره وارد عرصه انتخابات شدند، آيا فکر مي کنيد اينها تغيير روش داده اند يا قصد دارند همان جاروجنجال ها را دوباره احيا کنند؟
بعضي تندروهاي اصلاح طلب خودشان گفته اند که اگر وارد مجلس هشتم شوند، دوباره همان بساط را به راه خواهند انداخت . ولي معتقدم بخش قابل توجهي از کساني که وارد عرصه انتخابات شده اند، کساني هستند که از اين خط و روش تبعيت نمي کنند.
سران اصلاح طلب همچون آقاي خاتمي و کروبي براي تاييد صلاحيت آن عده که ردصلاحيت شدند، ديدارها و رايزني هايي داشتند. با توجه به اين که ملاک بايد قانون باشد، آيا به نظر شما اين کار درست است؟
من نفس اين کار را بدون اشکال مي دانم که شخصيت هاي سياسي مشهور و معروفي که مورد اعتماد نظام هستند، وارد اين مساله شوند و بر اجراي دقيق قانون تاکيد کنند اما بازتاب مطبوعاتي ، خبري و سياسي اين گونه اقدامات را هرگز به صلاح نظام نمي دانم ؛ چرا که بازتاب خبري اينها موجب فضاسازي منفي در نظام درباره انتخابات مي شود و در واقع يک نوع رفتار براي ايجاد هياهوست که معتقدم بايد فضاي انتخاباتي را يک فضاي سالم ، بدون هياهو و بدون فضاسازي قرار داد.
به نظر شما، مجلس هفتم نقاد دولت بود يا همراه و حامي دولت و آيا اين را قبول داريد که مجلس هفتم به جاي حفظ استقلال خود، همراه دولت شد؟
من معتقدم مجلس قوه مستقلي است و معني ندارد ما اين قوه را تابع دولت بدانيم . بلکه شايد به يک معنا بعکس بايد ترسيم شود. رهبر معظم انقلاب در خصوص رابطه دولت و مجلس فرمودند مجلس ريل گذاري و دولت لکوموتيوراني مي کند. بنابراين خطمشي و چارچوب ها را مجلس معين مي کند که دولت در آن خطمشي ها بايد حرکت کند. به اين معنا، دولت بايد تابع مجلس باشد، نه مجلس تابع دولت. اگر چه مجلس و دولت از نظر جهتگيري هاي سياسي با هم همراه هستند، مجلس بايد استقلال خود را حفظ کند و مجلس هفتم تا حدود زيادي اين کار را کرده به عنوان مثال ، در هنگام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت ، مجلس استقلال خود را بخوبي نشان داد. همچنين در هنگام بررسي طرح ها و لوايح در صحن مجلس اين استقلال قابل مشاهده بود.
البته بايد توجه داشت انفعال بخش کوچکي از مجلس (بخش تاثيرپذير در برابر دولت) به معناي انفعال کل مجلس در برابر دولت نيست . اگر چه مجلس با دولت از نظر خطمشي همراه هستند، ولي استقلال موضع مجلس اقتضا مي کند که نمايندگان و مجلس موضع انتقادي خود را در مقابل دولت داشته باشد، ولي اين انتقاد همواره انتقادي سازنده و از سر دلسوزي بايد باشد و نبايد اثر تخريبي بر روي فعاليت هاي دولت داشته باشد.
به نظر شما، مهم ترين نقطه قوت مجلس هفتم چيست؟
مهمترين نقطه قوت مجلس هفتم اين است که بدون تشنج ها و برخوردهاي سياسي و غوغاسالاري اداره شد و شايد بتوان گفت علاوه بر اين ، مهم ترين ايده نمايندگان اين دوره حل مشکلات معيشتي مردم بود که در اين مساله به صورت نسبي موفق هم بودند.
نقاط ضعف مجلس هفتم؟
عدم مديريت راهبردي اصولگرايان ، اولويت بندي نکردن کارها و برنامه ها و در راستاي يک هدف قرار نگرفتن مجموعه فعاليت ها که ناشي از نبود مديريت واحد است.
پيش بيني شما از نحوه شکل گيري و چينش نيروها در مجلس هشتم؟
پيش بيني من اين است که با توجه به اين که سطح تحصيلات کانديداها بالاتر رفته ، مجلس هشتم از مجلس هفتم قوي تر باشد. از نظر ترکيب هم به نظر مي رسد با توجه به گرايش عامه مردم ، شرايط مجلس هفتم به نحوي در مجلس هشتم تکرار شود. شايد با يک تغيير ترکيبي که باز هم اکثريت با اصولگرايان ولي با عدد کمتر و اقليت با اصلاح طلبان و با عدد نسبي بيشتر باشد.
به نظر شما در مجلس هشتم چه اقداماتي بايد در اولويت قرار گيرد؟
شعار مجلس هشتم بايد رفع مشکلات معيشتي و ايجاد اشتغال باشد. اگر اين همت که در مجلس هفتم مبنا قرار گرفت و آغاز شد در مجلس هشتم هم ادامه يابد، ان شاءالله دستاوردهاي خوبي خواهد داشت . البته مجلس هشتم بايد مبارزه با تورم را در دستور کار خود داشته باشد که ما در بودجه سال 87نيز همين جهتگيري را دنبال کرديم.
اولويت اصولگرايان در مجلس هشتم
مجلس هفتم با اکثريت اصولگراها شکل گرفت ، اما اين اکثريت مديريت نشد. من معتقدم که اولا وجهه کارشناسي مجلس هشتم بايد بالاتر برود و ثانيا اگر اصولگرايان باز هم در مجلس هشتم اکثريت بودند يا حتي اگر اقليت شدند، بايد يک فراکسيون با قوت و با مديريت قوي تشکيل دهند، به طوري که نيروهاي عضو فراکسيون از سوي فراکسيون رقيب به کارگيري نشوند و اين طور نباشد که آراي خود مجموعه اصولگرايان آراي پراکنده و متشتت باشد و هرچند نفر يک طرح 2فوريتي ارائه کنند و عده ديگر از همان ها طرح 2فوريتي متناقض بدهند و وقت مجلس را هدر دهند. هماهنگي ها در مجموعه تصميم گيري ها و مجموعه فعاليت هاي مجلس نبايد مخدوش شود.
متاسفانه در اين دوره گاه با تصميم گيري هاي پراکنده که همديگر را خنثي مي کند، مواجه بوديم و هماهنگي لازم وجود نداشت و طرح هاي يک فوريتي و يا 2فوريتي از سوي نمايندگان ارائه مي شد که با راهبردهاي اصولگرايان در اين دوره هماهنگ نبود و آثار خوبي هم به بار نياورد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما