چگونگى تدوين منشور اخلاقى انتخابات

بعد از توصيه هاى رهبر معظم انقلاب در سفر اخير ايشان به استان يزد وزارت كشور منشور اخلاقى انتخابات را با استفاده از نظرات صاحب نظران و كارشناسان حوزه هاى گوناگون تدوين كرد.اين منشور اخيراً در همايشى به ميزبانى وزارت كشور و با حضور مسئولان و فعالان سياسى تبيين شد.
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگى تدوين منشور اخلاقى انتخابات
بعد از توصيه هاى رهبر معظم انقلاب در سفر اخير ايشان به استان يزد وزارت كشور منشور اخلاقى انتخابات را با استفاده از نظرات صاحب نظران و كارشناسان حوزه هاى گوناگون تدوين كرد.اين منشور اخيراً در همايشى به ميزبانى وزارت كشور و با حضور مسئولان و فعالان سياسى تبيين شد.
درباره اهداف و چگونگى تدوين منشور اخلاقى انتخابات با مهدى عليخانى صدر معاون اداره كل سياسى وزارت كشور و دبير همايش تبيين منشور اخلاقى انتخابات به گفت وگو نشستيم.
* احساس تدوين منشور اخلاقى انتخابات چگونه به وجود آمد
لزوم ورود اخلاقيات به حوزه رقابت هاى انتخاباتى موضوعى است كه همواره احساس مى شود. در منويات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبرى نيز اخلاق محورى مورد تأكيد قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب درسفر اخير به استان يزد نكاتى را پيرامون اخلاق سياسى و انتخاباتى مورد تأكيد قرار دادند. پس از آن حوزه سياسى وزارت كشور تصميم گرفت كه در راستاى اجرايى كردن فرمايشات مقام معظم رهبرى حركتى جدى را آغاز كند. در همين راستا كميته تدوين منشور اخلاقى انتخابات تشكيل شد و با نگاه ويژه به انتخابات مجلس هشتم اين منشور را تدوين كرد.
* اهميت و ضرورت رعايت اخلاق در فضاى كنونى سياسى كشور در چيست
در عرصه كنونى بسيارى از شئون اجتماعى و فعاليت هاى روزمره بر مبانى اخلاقى استوار شده اند و اخلاق محورى ضامن سلامت و انجام دقيق فعاليت ها است. بنابراين اخلاق و انتخابات نيز دو مقوله مهم هستند كه به دليل تأثير عميق و متقابلى كه بر يكديگر دارند داراى پيوندى قابل ملاحظه هستند.عموم مخاطبان و مجريان انتخابات نيز خواهان رعايت اخلاق در رقابت هاى انتخاباتى بوده اند.
* نحوه تدوين منشور اخلاقى انتخابات به چه صورت بوده و چه نهادها و شخصيت هايى در تدوين آن مشاركت داشتند
طراحى تدوين منشور اخلاق انتخاباتى با ابتكار معاونت سياسى و كميته منشور آغاز شد. كميته تدوين منشور متشكل از ۲ كار گروه اصلى و فرعى تشكيل شد كه وظيفه كار گروه فرعى تهيه متن پيش نويس منشور بود. اين كار طى ۳ جلسه كارى و رايزنى هاى متعدد نهايتاً متن پيش نويس به كار گروه اصلى ارائه شد. در كار گروه اصلى نمايندگان وزارت كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان صداو سيما، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، خانه احزاب ستاد اجرايى امر به معروف و نهى از منكر و شوراى سياستگذارى ائمه جمعه حضور داشتند كه در جلسات متعدد منشور جمع بندى شد. پس از آن در تاريخ ۱۵ بهمن ماه در سفرى به قم اعضاى كميته تدوين منشور با حضرات آيات عظام مراجع تقليد نورى همدانى، مكارم شيرازى و صافى گلپايگانى ديدار كردند. در اين ديدارها مراجع عظام تقليد رهنمودهاى مهمى را در باره اين منشور گوشزد كردند و بعد از آن متن اصلى قطعى شد. نهايتاً اين منشور در همايش ۲۸ بهمن ماه به كانديداها، مجريان و ناظران، انتخاب كنندگان و رسانه ها و گروه هاى سياسى ارائه شد.
* هدف از تدوين اين منشور چه بوده است
هدف از تدوين منشور اخلاقى انتخابات كمك به برگزارى انتخابات سالم، قانونى و ارائه يك الگوى مناسب انتخاباتى منطبق با ارزشها و اخلاق اسلامى است. همچنين اين منشور به منظور فرهنگ سازى و سوق دادن فضاى مسابقه قدرت به مسابقه خدمت ارائه شده است. از ديگر اهداف تدوين منشور افزايش مشاركت عمومى و تقويت وحدت ملى است.همچنين بايد براين نكته تأكيد كنم كه به طور كلى با ارائه اين منشور به دنبال حاكم كردن تقواى سياسى بر رقابت هاى انتخاباتى هستيم چرا كه اگر تقواى سياسى حاكم شود ورود افراد اصلح و سلامت كليه مراحل انتخابات تضمين داده شده است.
* ضمانت اجرايى آن چيست
منشور اخلاقى انتخابات توصيه اى است و ضمانت قانونى به نحوى اگر اجرا نشود برخوردى صورت گيرد، ندارد. اما همان طور كه وزير محترم كشور هم در همايش تبيين اين منشور اشاره كردند براى ورود اخلاقيات به فضاى سياسى بايد قانون تدوين شود. البته بايد تأكيد كنم كه در صورت فرهنگ سازى و نهادينه شدن محورهاى اين منشور نزد افكار عمومى ارزش پيدا مى كند و اگر رفتار خلاف هنجارها و ارزش ها صورت گيرد مردم آن رفتار غيراخلاقى را نخواهند پذيرفت.
-- خبرنگار گروه سياسى روزنامه ایران ـ امير صديقيان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما