انتقاد صريح از تغييرات بودجه

رئيس جمهور شب قبل از سفر به عراق بار ديگر به گفتگوي تلويزيوني با مردم نشست. نوبت قبل وي پيش از سفر زيارتي حج به تشريح موضوعات اقتصادي در يک گفتگوي تلويزيوني پرداخته بود.
دوشنبه، 13 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 انتقاد صريح از تغييرات بودجه

احمدي نژاد اما در گفتگوي 75 دقيقه اي شب گذشته که از ساعت 21:36 با اجراي مراد عنادي آغاز شد، ترجيح داد بخش اصلي سخنان خود را به توضيح درباره بودجه 87 که پيش تر، به عنوان تحول در نظام بودجه نويسي از آن ياد شده بود، اختصاص دهد اما همانطور که صبح روز گذشته سخنگوي دولت انتقادات صريحي را از دخل و تصرف مجلس و مجمع تشخيص مصلحت در بودجه مطرح کرد و اين 2 نهاد را مسئول تبعات اجراي آن دانست، احمدي نژاد نيز تصريح کرد آنچه که دولت به عنوان بودجه تنظيم کرد با مصوبه مجلس تفاوتهاي اساسي دارد.

 

رئيس جمهور گفت و گوي تلويزيوني خود را با موضوع سند چشم انداز آغاز کرد که برخي اعضاء يک مجمع که خود را متولي اين سند مي دانند، ادعا کرده اند، دولت نسبت به اهداف آن منحرف شده است.
دکتر احمدي نژاد گفت: يك نقطه هدف يا تصوير از آن به عنوان چشم انداز كشور در برنامه‌هاي اداره كشور وجود دارد كه براي رسيدن به ان ايستگاه‌هايي را در نظر مي گيرند و وضع مطلوب را در اين جهت تعيين مي‌كنند.
وي تصريح كرد: سند چشم انداز 20 ساله نظام تصوير هدف و كيفي ماست و اين سند ايران را به سوي پيشرفته‌ترين و قدرت اول علمي منطقه سوق مي‌دهد.
احمدي نژاد به ويژگي سند چشم انداز 20 ساله نظام اشاره كرد و گفت: در عين تبديل شدن به كشور اول منطقه بايد حركت ديگر كشورها را نيز در نظر گرفت و از انان سبقت گرفت.
رئيس جمهور به موضوع بودجه اشاره كرد و گفت: لايحه بودجه براي مدت يكسال به مجلس تقديم مي شود و شفاف ترين و عملياتي ترين برنامه اي است كه براي يكسال كشور در نظر گرفته مي شود.
احمدي نژاد نظام بودجه ريزي گذشته كشور را پيچيده دانست و گفت: برخي مسائل حجم بودجه كشور را به گونه اي افزايش مي داد كه كسي بر آن تسلط نداشت و مسئوليت‌ها را با نبود شفافيت پيچيدگي ها و خلط حوزه مسئوليت ها مخدوش مي كرد.
رئيس جمهور گفت: اين پيچيدگي ها تا حدي بود كه مديران و حتي نمايندگان مجلس نيز هيچكدام تسلطي در بودجه كشور نداشتند در صورتي كه بايد بودجه كشور به گونه اي طراحي شود تا مردم نيز براي نظارت بر ان تسلط لازم را داشته باشند.
دکتر احمدي نژاد افزود: پيچيدگي و غير شفاف بودن بودجه تا آنجا بود كه بعضي حتي بر بودجه بخش خودشان هم تا آخر مسلط نمي شدند و همچنين معلوم نبود جهت گيري بودجه به چه سمتي است.
وي گفت: صد مولفه، بودجه را به سمت خود مي كشيد اما بودجه اي كه بطور مستقيم بر زندگي مردم موثر است، هدفمند نبود و جهت روشني را دنبال نمي كرد.
احمدي نژاد گفت: دولت تصميم گرفت با حذف زوائد و پيچيدگي ها و شفاف كردن حوزه مسئوليت ها اين وضع را اصلاح كند.
وي افزود: در حال حاضر 39 دستگاه اجرايي و اگر استانها را نيز دستگاه اجرايي حساب كنيم جمعا 69 دستگاه اجرايي مسئول و پاسخگو در برابر بودجه هستند.
احمدي نژاد گفت: پيش از اين سازمان مديريت سابق از ابتدا تا پايان سال مشغول تنظيم بودجه بود و هيچ فرصتي براي هدايت و نظارت وجود نداشت و از سويي بدنه مجلس شوراي اسلامي نيز درگير بودجه مي شد و هميشه آخرين شبهاي ماه اسفند كار پايان مي يافت.
رييس جمهور در ادامه گفت و گو با شبكه اول سيما گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي 4 ميليارد دلار به سقف بودجه جاري دولت افزودند.
دکتر احمدي نژاد در ادامه گفت و گو با شبكه اول سيما، درباره ويژگي هاي بودجه 87 گفت: صرف اينكه روشي 50 سال مرسوم بوده باشد، نمي تواند ملاكي براي تغيير ندادن آن باشد و نبايد در تغيير آن هراسي وجود داشته باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه تحول اساسي در بودجه سال آينده ايجاد شده است، افزود: اين بودجه به گونه اي تنظيم شد كه هر نماينده و يا هر عضوي از دولت كاملاً متوجه مي شود كه اين بودجه از كجا آمده است و كجا بايد هزينه شود.
احمدي نژاد گفت: البته آنچه در مجلس تصويب شد، كار ما را بسيار مشكل كرد.
وي با اشاره به اين كه ما در لايحه بودجه، 69 دستگاه در كل كشور در نظر گرفته بوديم افزود: اما در مجلس تعداد دستگاه ها به 290 دستگاه افزايش يافت.

احمدي نژاد اضافه كرد: در قانون اساسي چيزي به نام دستگاه مستقل نداريم؛ يا دستگاه ها زير نظر رهبري و يا زير نظر سه قوه هستند و غير اين برخلاف قانون اساسي است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه در لايحه بودجه تلاش دولت اين بود كه هزينه هاي مصرفي به حداقل برسد، گفت: به همين منظور هزينه مصرفي سال آينده معادل امسال در نظر گرفته شد تا دستگاه هاي كشور وادار به صرفه جويي شوند اما تغييراتي كه در مجلس درباره اين بودجه صورت گرفت، كار ما را براي اصلاحات كند مي كند.
احمدي نژاد افزود: همه تلاش ما اين بود كه تبعات منفي را به حداقل و مثبت را به حداكثر برسانيم.
وي گفت: اگر دولت در عرصه اداره كشور قدرت مانور نداشته باشد، نمي توان انتظار حركت تند را از دولت داشت.
رئيس جمهور با ذكر نمونه هايي از برخي تغييرات بودجه سال 87 در مجلس گفت: فشرده سازي بودجه از مهمترين اهداف ما بود كه براي نمونه بودجه هاي جاري 41 هزار ميليارد تومان تعيين شد اما در مجلس 7200 ميليارد تومان نيز به آن اضافه كردند كه بخشي از آن در بودجه، پنهان و بقيه آشكار است.

 

احمدي نژاد افزود: براي مثال در بخش معادن 40 ميليارد تومان تعيين كرده بوديم كه در مجلس مصوب شد اين رقم به 440 ميليارد تومان افزايش يابد در حالي كه اين كار در يك سال نشدني است.
رئيس جمهور گفت: در بررسي لايحه بودجه، نمايندگان مجلس از دولت خواستند كه ارز بيشتري بفروشيم در حالي كه اين به معني مصرف بيشتر نفت است.
احمدي نژاد افزود:
36 ميليارد دلار براي مصرف ارز در بودجه در نظر گرفته بوديم كه مجلس 4 ميليارد دلار به آن اضافه كرد.
رئيس جمهور گفت: بيشتر منابع اين افزايشبودجه مشخص نيست زيرا براي نمونه اگر قرار باشد از فلان كارخانه ماهي يك ميليارد تومان ماليات بگيريم، نمي توان اين مبلغ را به 5 ميليارد تومان افزايش داد، چرا كه نشدني است.
رييس جمهور در گفت و گو با شبكه يك سيما گفت: 69 دستگاه اجرايي در برابر بودجه پاسخگو هستند.
دکتر احمدي نژاد افزود: تلاش بر اين بود درآمدهاي غير نفتي به مرز هزينه هاي دولت نزديك شود و هر قدر كه از نفت گرفته مي شود به سمت كارهاي عمراني مانند احداث سد، دانشگاه، بيمارستان، راه و راه اهن برده شود كه براي كشور ماندگار است.
محمود احمدي نژاد افزود: سعي ما اين بود كه سهم بودجه عمراني را بالاتر از بودجه كل ببريم و سهم بودجه مصرفي و جاري مانند حقوق كارمندان، برق، آب،‌ تلفن و مسافرت و ماموريت و اين امور را در بودجه كل كاهش دهيم.
رئيس جمهور يادآور شد: در حال حاضر 7 هزار و 200 ميليارد تومان يعني 17 و نيم درصد (سهم بودجه مصرفي و جاري) افزايش يافته است كه خيلي رقم بالايي است.
احمدي نژاد افزود: درست است كه كشور نيازهاي فراواني دارد ولي آيا مي توانيم همه را يكساله تامين كنيم، بديهي است كه نمي توانيم، چون اگر اين رقم وارد بازار شود مي بينيد كه چه خواهد شد.
رئيس جمهور گفت: در حالي كه درآمدي وجود ندارد، ولي بايد هزينه شود. اين هزينه از كجا تامين شود؟ اگر قرار است نفت بفروشيم، اشكالي ندارد. در حالي كه اگر بانك مركزي اين نفت را به ريال تبديل كند اين بازار كشش خريد اين مقدار ارز را ندارد، ريال اضافه به بازار مي رود كه اين ريال اضافه، موجب تورم مي شود و نبايد بگذاريم چنين اتفاقي بيافتد.
رئيس جمهور تصريح كرد: به نظر من با وجود زحماتي كه كشيده شد به اين موضوع زياد توجه نشد، خوشبختانه امسال مجلس وقت كمتري گذاشت و در رسيدگي به اين بودجه خيلي راحت بود اما تقريبا كل بودجه دستخوش تحولات شد.
احمدي نژاد افزود: وقتي شما 7 هزار و 200 ميليارد تومان به بودجه جاري و 2 هزار و 300 ميليارد تومان به عمراني اضافه مي كنيد (كه ما از بودجه عمراني استقبال مي كنيم)، اين ميزان، با يكسري اضافات ديگر در مجموع حدود 10 هزار ميليارد تومان مي شود.
رئيس جمهور افزود: قرار شده است از اين ده هزار ميليارد تومان، چهار و 4 دهم ميليارد دلار ان از فروش نفت تامين شود، حال بايد ديد مابقي آن را دولت از كجا بايد تامين كند، نمي شود كه فقط در بودجه نوشت، چون اين موضوع خودش را نشان مي دهد و زماني كه بودجه عملياتي شود اين مشكل خود را نمايان مي كند.
رئيس جمهور با بيان اينكه يكي از دوستان بعد از تصويب بودجه 87 گفت: ما بودجه مجلس را با كسري سنگين و تورم زا بسته ايم، كه اين حرف كاملا درست است حال بايد بسيار وقت تلف كنيم تا تبعات اين كسر بودجه را در قانون بودجه و همچنين تبديل ارز كاهش دهيم كه انرژي بر است.
احمدي نژاد افزود: بودجه اي كه به مجلس داده شد كارشناسي و كاملا هماهنگ بود.
رئيس جمهور گفت: شفاف نبودن بودجه در سالهاي گذشته موجب شده بود كساني هدايت آن را در بخش هايي كه منظور نظرشان بود بدست بگيرند بدون اينكه هيچكس متوجه اين فرايند شود.
احمدي نژاد افزود: پيچيدگي و غير شفاف بودن بودجه تا آنجا بود كه بعضي حتي بر بودجه بخش خودشان هم تا آخر مسلط نمي شدند و همچنين معلوم نبود جهت گيري بودجه به چه سمتي است.
وي گفت: صد مولفه، بودجه را به سمت خود مي كشيد اما بودجه اي كه بطور مستقيم بر زندگي مردم موثر است هدفمند نبود و جهت روشني را دنبال نمي كرد.
احمدي نژاد گفت: دولت تصميم گرفت با حذف زوائد و پيچيدگي ها و شفاف كردن حوزه مسئوليت ها اين وضع را اصلاح كند.
وي افزود: در حال حاضر 39 دستگاه اجرايي و اگر استانها را نيز دستگاه اجرايي حساب كنيم جمعا 69 دستگاه اجرايي مسئول و پاسخگو در برابر بودجه هستند.
احمدي نژاد گفت: پيش از اين سازمان مديريت سابق از ابتدا تا پايان سال مشغول تنظيم بودجه بود و هيچ فرصتي براي هدايت و نظارت وجود نداشت و از سويي بدنه مجلس شوراي اسلامي نيز درگير بودجه مي شد و هميشه آخرين شبهاي ماه اسفند كار پايان مي يافت.
رييس جمهور همچنين از كاهش اتكاء بودجه 87 به درآمدهاي نفتي خبر داد. 
دکتر احمدي نژاد گفت: اتكاء لايحه بودجه به درآمدهاي نفتي، در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته است.
احمدي نژاد در ادامه گفتگوي زنده با مردم با رد اتكاء لايحه بودجه به درآمدهاي نفتي گفت: اتكاء لايحه بودجه سال 87 به درآمدهاي نفتي، در مقايسه با سال قبل و سال هاي پيش كاهش يافته است.
رئيس جمهور با بيان اينكه حدود 6 هزار و 400 ميليارد تومان هزينه به لايحه بودجه افزوده شده است، اظهار داشت: دو بند اساسي به ويژه درخصوص الزام دولت به واگذاري ها روز آخر بررسي بودجه اضافه شده كه قدري غير واقعي است.
احمدي نژاد با اشاره به اجراي سياست هاي اجرايي اصل 44 در دولت و اصلاح ساختار بورس گفت: براساس لايحه بودجه، دولت بايد سال آينده بين 36 تا 39 ميليارد تومان سهام واگذار كند در حالي كه بورس ما براي اين كار جوان است.
رئيس جمهور با بيان اين كه بورس كشور از سال 83 دچار رشد بادكنكي شده بود، افزود: دولت، حباب هاي بورس را تخليه و آن را شفاف كرد و اكنون از روند رشد شفافي برخوردار است به نحوي كه امسال حجم معاملات بورس به 7 هزار ميليارد تومان رسيده است و سال هاي بعد در روندي صعودي به 9 هزار، 11 هزار و بيش از آن افزايش خواهد يافت.
وي گفت: اما اگر سهام اضافه در بورس وارد شود قيمت ها پايين مي آيد و صاحبان سهام زيان خواهند كرد.
احمدي نژاد با بيان اينكه برخي اعداد به طور غيركارشناسي به مدت نيم ساعت به لايحه بورس اضافه شده است، ابراز داشت اين موضوع نمي تواند به تحولات مورد نظري كه بايد در بودجه ايجاد شود كمكي كند.
احمدي نژاد افزود: اين در حاليست كه براي تنظيم لايحه بودجه امسال، حدود 100 ساعت وقت صرف كردم به نحوي كه بيش از 60 ساعت آن را با حضور كارشناسان باتجربه به بحث و بررسي پرداختيم و 40 ساعت را نيز به مطالعه و تنظيم جداول اختصاص داديم.
رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت تعامل ميان مجلس و دولت، پرهيز مجلس از بودجه نويسي را خاطر نشان كرد و گفت: اگر مجلس وارد بودجه نويسي شود كار، دچار مشكل خواهد شد و اين در حالي است كه مجلس بايد كار تطبيقي بودجه را عهده دار باشد.
دکتر احمدي نژاد گفت: افزايش بودجه شركتهاي دولتي مغاير با كوچك سازي دولت نيست.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا افزايش 30 هزار ميلياردتوماني بودجه شركتهاي دولتي مغاير با كوچك سازي دولت نيست، گفت: اين افزايشها عمدتا مربوط به نفت و گاز است كه سرمايه گذاري در اين زمينه ها، ضرورتي مهم است.
وي افزود: تمام شركت هاي قابل واگذاري در صف بورس رفته اند كه بايد با شفافيت اداري طوري عمل شود، كه هيچكس ضرر نكند.
احمدي نژاد افزايش سه برابري سرمايه گذاري در بخش گاز و نفت را نياز ضروري براي كشور خواند.
وي افزود: در جهت كوچك سازي دولت، ما اين كوچك سازي را از مبدا شروع كرديم كه سازمان مديريت نمونه آن است.
رئيس جمهور با تاكيد بر ضرورت تعامل ميان مجلس شوراي اسلامي و دولت، پرهيز مجلس از بودجه نويسي را خاطر نشان كرد و گفت: اگر مجلس وارد بودجه نويسي شود كار، دچار مشكل خواهد شد و اين در حالي است كه مجلس بايد كار تطبيقي بودجه را عهده دار باشد.
احمدي نژاد بر اجراي دقيق بودجه جاري مصوب مجلس تاكيد، اما در عين حال اين پرسش را مطرح كرد كه در بودجه نويسي جديد چه كسي پاسخگو و تبعات آن است.
*بودجه پيشنهادي دولت به مجلس بودجه اي انقباضي بود

رئيس جمهور بودجه پيشنهادي دولت به مجلس را انقباضي خواند و گفت: ما بخشي از هزينه هاي جاري دولت را مسدود كرديم و در مقابل بودجه عمراني را افزايش داديم.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر نظر رئيس جمهور درباره برخي ديدگاه ها كه لايحه بودجه سال آينده كل كشور را تورم زا مي داند، افزود: از آنجايي كه طرح هاي عمراني كشور در يك يا دو سال آينده به بهره برداري مي رسند، طبيعي است كه بودجه اختصاص داده شده به آنها به داخل اقتصاد كشور باز مي گردد و در نتيجه ضد تورم هستند.
رئيس جمهور به افزايش 10 هزار ميليارد تومان به سقف بودجه سال آينده از جانب مجلس اشاره كرد و گفت: 4 هزار ميليارد تومان از اين رقم از درآمد ارزي حاصل از فروش نفت جبران مي شود اما درآمدي براي تحقق 6 هزار و 400 ميليارد تومان ديگر پيش بيني نشده است.

احمدي نژاد ابراز اميدواري كرد، برغم اين تغييرات، دولت بتواند قانون بودجه سال آينده كل كشور را به نحو مطلوبي اجرا كند.
رئيس جمهور افزود: البته اين مطالبي كه گفتم با اين هدف نيست كه بخواهم كسي را محكوم و يا رد كنم، زيرا نمايندگان محترم نيز زحمت كشيده اند، اما معتقدم بايد ساز و كارهايي را رعايت كنيم تا بتوانيم به بودجه مناسب كشور برسيم.
احمدي نژاد بر ضرورت شفاف سازي بودجه تأكيد كرد و گفت: بودجه شفاف اشكالاتش نيز شفاف است و مي توان با كمك هم اشكالات آن را جبران كرد.
رئيس جمهور پرسيد: آيا مصوبه مجلس در افزايش تعداد دستگاه هاي اجرايي مستقل از رقم 69 دستگاه مورد نظر دولت به 290 دستگاه، وظيفه نظارتي دولت را با مشكل مواجه نمي كند؟
رئيس جمهور در پاسخ گفت: اين مطلب درست است، ما ساز و كارهايي را انديشيده بوديم و اي كاش همان چيزي را كه دولت داده بود تصويب مي شد چون مطابق قانون اساسي و منطق مديريتي بود.
احمدي نژاد افزود: وزيران بايد در مقابل رئيس جمهور و مجلس پاسخگو باشند ولي وقتي ما دستگاه هاي زيرمجموعه يك وزير را به عنوان يك دستگاه مستقل به كناري مي گذاريم، وزير نيز خيالش براي پاسخگويي راحت مي شود.
رئيس جمهور گفت: البته وزيران كابينه ما اين چنين نيستند و مسئوليت پذيرند اما چنين اقدامي خيلي كارش را راحت تر مي كند، در صورتي كه وزير بايد سياست ها را در زيرمجموعه خود اعمال كند.
احمدي نژاد درباره افزايش حجم بندهاي لايحه بودجه سال آينده كل كشور نيز گفت: اي كاش مي شد بودجه اي پنجاه صفحه اي داشت و آن را به تعداد زياد تكثير كرد تا هر ايراني به آساني بتواند اخبار روزانه كشور را با اين دفترچه مطابقت و ميزان حركت دولت طبق بودجه را نظارت كند.
رئيس جمهور افزود: اما اكنون كه لايحه بودجه 600 تا 700 صفحه شده و از حوصله همگان حتي من و نمايندگان نيز خارج است چرا كه نمي توان اين همه جداول تو در تو را خواند و حفظ كرد.
* حمل و نقل عمومي انبوه، راهگشا است
رئيس جمهور گفت: حركت به سمت حمل و نقل عمومي انبوه، امري اجتناب ناپذير است.
دکتر احمدي نژاد افزود: ما ناگزير از جابجايي هستيم و اينكه برخي مي گويند امكانات و تسهيلات شهري را افزايش دهيم تا جابجايي مردم كاهش يابد صحيح نيست؛ زيرا اگر بالاترين سطح خدمات مانند دولت الكترونيك را ارائه كنيم موجب افزايش سفرها مي شود.
رئيس جمهور تصريح كرد:‌ انسان در ارتباطات اجتماعي خود تعريف مي شود.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه در سال 82، سرانه سفر 1 و 4 دهم بوده است گفت: ‌اكنون اين رقم با توجه به افزايش خدمات به 1 و 9 دهم افزايش يافته و در برخي شهرها ميانگين سرانه سفر 2 و 3 دهم است.
رئيس جمهور گفت: منطق جابجايي مي گويد بيشتر سفرها بايد با وسايل عمومي انجام شود و اكنون در حدود هفت كلان شهر ايران ميانگين استفاده از وسايل عمومي 28 درصد است و اين بدان معني است كه هفتاد و دو درصد مردم با وسايل ديگر جابجا مي شوند.

 

احمدي نژاد با اشاره به اينكه يك اتوبوس شهري 25 برابر يك خودروي سواري امكان جابجايي مسافر را دارد گفت: ميانگين جابجايي اين گونه خودروها 1 و 7 دهم است در صورتي كه اتوبوس ها مي توانند بيش از 25 برابر اين رقم هموطنان را جابجا كنند.
رئيس جمهور تصريح كرد: ‌ترديدي نيست كه بايد به سمت حمل و نقل انبوه گام برداريم.
احمدي نژاد با اشاره به امكانات حمل و نقل عمومي و استفاده از تاكسي ها و آژانس ها گفت: اين وسايل پاسخگوي نياز حمل و نقلي ما نيست و بايد به سمت حمل و نقل ريلي گام برداريم.
رئيس جمهور با بيان اينكه در كلان شهر تهران در برخي از مسيرها، در ساعات اوج ترافيك 45 هزار نفر جابجا مي شوند گفت: اتوبوس هاي عمومي فقط ظرفيت جابجايي 10 هزار نفر را دارند و 30 هزار نفر ديگر با وسايل سواري جابجا مي شوند و اگر بخواهيم اين روش را ادامه دهيم بايد عرض اين مسيرها را به 4 برابر افزايش دهيم و اين كار، امري ناممكن است.
احمدي نژاد گفت: بايد به شيوه اي عمل كنيم كه در ساعت حدود 30 هزار نفر جابجا شوند و اين كار با ايجاد شبكه حمل و نقل ريلي امكان پذير است.
رئيس جمهور به شيوه هاي احداث شبكه ريلي اشاره كرد و گفت: شبكه زيرزميني، رو زميني و هوايي هر كدام داراي مزايا و معايبي است.
احمدي نژاد جابجايي بيشتر و نبود تقاطع در مسير قطار زيرزميني را از ويژگي هاي آن برشمرد و گفت: اما سست بودن و آبرفتي بودن زمين كلان شهر تهران كه منجر به طولاني شدن اجراي اين طرح مي شود و نيز هزينه هاي زياد اجراي اين طرح از معايب عمده قطار زير زميني است.
رئيس جمهور گفت:‌ براي احداث 30 كيلومتر از قطار زيرزميني، 30 سال وقت نيازمنديم و بايد محاسبه كرد كه براي 140 كيلومتر چه زمان زيادي بايد صرف شود.
دکتر احمدي نژاد تصريح كرد: ‌ساخت ايستگاه هاي قطار زيرزميني 4 برابر ايستگاه ها در روي زمين هزينه دارد و ميانگين هزينه احداث مترو در هر كيلومتر بيشتر از 40 ميليون يورو است در صورتي كه ساخت شبكه ريلي در روي زمين كاهش هزينه و وقت را به دنبال دارد اما اين طرح با مشكل تقاطع مواجه است.

 

رئيس جمهور به طرح قطار هوايي اشاره كرد و گفت: اين طرح نيز داراي يك عيب و دو مزيت است عيب آن اين است كه منظر معابر شهري را محدود مي كند اما انجام سريع و ارزان بودن آن به ويژه در تهران از مزيت هاي عمده ان است.
احمدي نژاد درباره برخي مقاومت ها براي جلوگيري از اجرا نشدن طرح قطار هوايي گفت: ‌اين مقاومت ها فني نيست.
احمدي نژاد، سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران درباره عراق را كمك به برقراري صلح و امنيت در اين كشور دانست.
دکتر احمدي نژاد در ادامه گفت و گوي خود با برنامه شامگاهي شبكه اول سيما،در ارزيابي از فضاي سياسي موجود كشور در آستانه انتخابات، از انتخابات به عنوان زيباترين صحنه تجلي اعمال اراده مردم در اداره كشور ياد كرد.
وي با مهم شمردن انتخابات در نظام اسلامي، افزود: انتخابات، شاخص مردم سالاري ديني است، انتخابات در كشور ما واقعي و نه طراحي شده پشت درهاي بسته است.
احمدي نژاد با اشاره به آثار و بركات فراوان شركت گسترده و پرشور در انتخابات از آنان به عنوان حق و وظيفه ملت ياد كرد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ابراز اميدواري كرد كه در فضاي كنوني كشور،انتخابات پرشور با حضور حداكثري مردم شكل بگيرد و دشمن همانند هميشه مأيوس شود.
احمدي نژاد در ضمن سن 18 سال براي رأي‌دهندگان را رضايت بخش ندانست و افزود: اي كاش قانون گونه اي تصويب مي شد كه 15 ساله‌ها هم مي‌توانستند رأي بدهند، چرا كه جوانان ايراني به همه مسائل داخلي و بين‌المللي حساس هستند و مي خواهند در همه امور مشاركت كنند.
رئيس جمهور درباره اهميت شكل گيري مجلس مقتدر بيان داشت: هرچه حضور مردم در صحنه انتخابات بيشتر باشد به همان ميزان مجلس مقتدرتري خواهيم داشت، معتقدم اگر حضور پرشوري داشته باشيم همانند هميشه تصميم خوبي اتخاذ خواهد شد.
رئيس جمهور در باره عملكرد رسانه ملي در زمينه انتخابات نيز خاطرنشان كرد: رسانه ملي برنامه‌هاي متنوع و جالب دارد و هنرمندانه فعاليت مي كند.
رئيس جمهور در عين حال متذكر شد كه رسانه ملي بايد در انتخابات، برنامه‌ محور باشد نه شخص محور.
وي اعلام كرد كه نامه‌اي در خصوص كاركرد رسانه ملي در زمينه انتخابات به عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما نوشته و آن را براي او مي فرستد.
وي انتخابات پرشور را آرزوي دولت خواند و افزود: دولت هم وظيفه خود مي‌داند كه در انتخابات راه را براي تحقق اراده ملت با هر نتيجه‌اي، هموار كند.
احمدي نژاد درباره تركيب مجلس آينده تصريح كرد: خيلي خوب است كه ديدگاههاي مجلس و دولت هم راستا باشد و اين چيز بدي نيست،اما برخي آن را منفي جلوه مي‌دهند اگر چه تشخيص نهايي با مردم است.
رئيس جمهور با بيان اين كه نظام اسلامي مبتني بر مردمسالاري ديني است، يادآور شد: احزاب محترمند اما رسانه ملي بايد مراقبت كند كه در ارائه امكانات به نامزدهاي انتخابات، حقي از كسي ضايع نشود؛ رسانه ملي بايد در خدمت همه افراد باشد.
به گفته احمدي نژاد رسانه ملي اگر به احزاب فرصت مي دهد بايد به همان ميزان به افراد هم فرصت ارائه ديدگاهها و برنامه هايشان را بدهد و اين ديدگاه و نظر به منزله مخالفت با حزب نيست بلكه عين عدالت است.
احمدي نژاد در ادامه گفتگوي خود با رسانه ملي در خصوص رابطه دولت نهم با مجلس هفتم گفت: همكاري دولت با مجلس هفتم، صددرصدي بود، اگر چه در معرفي وزرا و ارائه لوايح به مجلس يك مقداري كار سخت بود و مي بايستي انرژي زياد صرف مي كرديم.
رئيس جمهور از همه نمايندگان مجلس هفتم به خاطر همكاري با دولت نهم تشكر ‌كرد.
احمدي نژاد همچنين با اذعان به اين كه قانون جامع و مانعي براي برطرف كردن برخي ضعف‌ها وجود ندارد، افزود:متاسفانه در كشور ما به قانونگذاري اهميت كمي داده مي شود و خيلي از نامزدهاي مجلس وعده‌هايي مي‌دهند كه محقق نمي‌شود.
وي ادامه داد: بايد در قانونگذاري به مسائل كلان كشور توجه كنيم و هدفمان رضاي خدا و خدمت به خلق خدا باشد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از اين گفتگو در باره اهميت سفرش به عراق نيز تصريح كرد:ملت ايران و عراق داراي مشتركات بالايي هستند و از اين جهت ما بدنبال برقراري صلح، برادري و امنيت در عراق هستيم.
احمدي نژاد سفرش به عراق را به نفع ملت و دولت اين كشور و همه ملتها دانست و ابراز اميدواري كرد كه اين سفر به استحكام هر چه بيشتر روابط دوستانه دو كشور و ملت بينجامد.
وي با اشاره به گزارش مثبت اخير البرادعي درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران و احتمال صدور قطعنامه ديگري از سوي شوراي امنيت سازمان ملل عليه كشورمان گفت:گزارش اخير البرادعي، حقانيت ايران را ثابت كرد و نشان داد كه اين موضوع بهانه سياسي است؛ اگر برخي قدرت ها خيال مي‌كنند با اين كارها خواهند توانست ملت ايران را وادار به عقب نشيني از مواضع اصولي و مذاكره با خود كنند سخت در اشتباه هستند.
رئيس جمهور،شوراي امنيت سازمان ملل را ابزار دست قدرتها دانست و هشدار داد: چنانچه قدرتهاي مستكبر از طريق شوراي امنيت و به اشتباه قطعنامه ديگري عليه ايران صادر كنند بزرگترين آسيب را به سازوكارهايي (شوراي امنيت سازمان ملل) زده اند كه اعتبار خودشان بر پايه آن قرار دارد.
احمدي نژاد با تقبيح و محكوميت قتل عام مردم غزه توسط صهيونيست ها،تصريح كرد: امروز براي دنيا معلوم است كه رژيم صهيونيستي برنامه سياسي طراحي شده از سوي قدرت ها در منطقه است و دولت‌هاي غربي،منطقه‌اي، شوراي امنيت سازمان ملل متحد و همه ملت‌ها در برابر اين فجايع آزموده مي شوند.
وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي بداند هر كسي كه در فلسطين و لبنان شهيد مي‌شود پرونده قضايي براي عاملان آن است؛ تك‌تك اينها پاي ميز محاكمه كشيده خواهند شد و آن روز دور نيست.
به اعتقاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، صهيونيستها با ماجراجويي هايي اخير بدنبال جبران شكست سال گذشته از حزب الله لبنان هستند اما بدانند كه مقدمه اين تلاش ها كه با حمله به غزه آغاز شده با شكست مواجه خواهد شد و اين بار صهيونيستها از ريشه كنده مي‌شوند.
احمدي نژاد در پايان اعلام كرد كه 23 اسفندماه در نشست سران كشورهاي اسلامي شركت خواهد كرد



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.