پاسخ آيت‌الله العظمي سبحاني به چند شبهه اعتقادي

اما اينكه خالق متعال در قرآن مي‌فرمايد، اين افراد يا مجازات مي‌شوند و يا توبه آنان پذيرفته مي‌‌گردد به دليل آن است كه پرودگار متعال مردم را ميان خوف و رجا نگه دارد ولي در هر حال مي‌گوييم، لازمه حكمت پروردگار آن است كه صورت دوم يعني توبه آنها مورد قبول قرار دهد. آيت‌الله سبحاني آيات 44 و 46 سوره مائده را در تاييد تورات و انجيل اشكال‌ ديگري از بحث كثرت‌گرايي دانست و افزود: اينكه قرآن، تورات و انجيل را به رسميت و قابل هدايت دانست صرفا در جايي است ..
دوشنبه، 26 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ آيت‌الله العظمي سبحاني به چند شبهه اعتقادي
 فارس: يكي از مراجع عظام تقليد قم در آخرين نشست از سلسله نشست‌هاي اعتقادي مدرسه علميه نواب مشهد به چند شبهه پيرامون كثرت‌گرايي پاسخ گفت.
 
آيت‌الله جعفر سبحاني در آخرين جلسه نشست‌هاي علمي در مدرسه علميه نواب مشهد مقدس در ادامه بحث كثرت‌گرايي گفت: با توجه به معناي آيه شريفه «ما اكثر الناس و لو حرصت بمومنين» كه اكثريت مردم فاقد ايمان بوده و داخل در جهنم ‌باشند، اشكال شده كه آيا براي خالق متعال جايز است كه غالب مردم را به دوزخ برده و تنها اندكي از آنان را نجات دهد.
وي ادامه داد: آيات ديگر قرآن اين پرسش را پاسخ داده و ما نيز مي‌گوييم، انسان گاهي مقصر است و گاهي قاصر، اگر مقصر است و با وجود دليل و برهان ايمان نياورد، چنين شخصي عذاب مي‌شود و اما اگر جاهل قاصر است يعني دسترسي به دليل و آموزه‌هاي ديني ندارد و يا در ذهن او فكر و خطور ديگري مبني بر مكتب و دين جديد راه ندارد، و به تعبير قرآن مستضعف‌اند يعني فهم كمي دارند يا بصيرتي براي هدايت ندارند، برخورد با چين افرادي قطعاً همانند گروه مقصر نخواهد بود و پرودگار متعال توبه آنها را مي‌پذيرد.
اين مرجع تقليد اضافه كرد: اما اينكه خالق متعال در قرآن مي‌فرمايد، اين افراد يا مجازات مي‌شوند و يا توبه آنان پذيرفته مي‌‌گردد به دليل آن است كه پرودگار متعال مردم را ميان خوف و رجا نگه دارد ولي در هر حال مي‌گوييم، لازمه حكمت پروردگار آن است كه صورت دوم يعني توبه آنها مورد قبول قرار دهد.
آيت‌الله سبحاني آيات 44 و 46 سوره مائده را در تاييد تورات و انجيل اشكال‌ ديگري از بحث كثرت‌گرايي دانست و افزود: اينكه قرآن، تورات و انجيل را به رسميت و قابل هدايت دانست صرفا در جايي است كه آموزه‌هاي تورات و انجيل با قرآن كريم مشترك است كه شأن نزول اين آيات نيز آن را تاييد مي‌كند.
وي يادآور شد: البته چنانچه اختلافي ميان قرآن كريم با ساير كتب از جمله تورات و انجيل به وجود آيد، قطعا ترجيح با قرآن كريم است، حتي در جايي كه آموزه‌‌ها نيز مشترك است، در مقام عمل نيز مهم ملاك قرآني است.
آيت‌الله سبحاني شبهه‌ ديگر در بحث كثرت‌گرايي را نقد بر اوصاف انبياء الهي ذكر كرد و افزود: اگر عده‌اي انبياء را فاقد قدرت و صرفا مقلد محض و طوطي صفت توصيف كنند، مي‌گوييم «انبيا قدرت درك حقايق را دارند و تاريخ توانايي آنان در تبيين حقايق را نيز بازگو كرده است در حالي كه چنين وصفي را مقلد محض دارا نيست.
وي در پاسخ از شبهه ديگري در اين زمينه اظهار داشت: برخي مي‌گويند انبيا الهي هر كدامشان تنها بخشي از حقيقت را دريافت كرده‌اند، پس همه حقيقت در اختيار آنان نيست. در پاسخ بايد گفت آنكه بخشي از حقايق را درك مي‌كند، تنها بخشي از ابزارهاي قدرت فهم و درك را داراست، اما انبيا الهي به دليل آنكه تمامي ابزارهاي لازم در درك حقايق را دارا هستند، تمامي حقايق را نيز درك مي‌‌كنند.
آيت‌الله سبحاني در پايان با بيان اينكه گمراه‌شدگان ظواهر را گرفته و از علل و اسباب حقيقي غافل هستند، بيان داشت: معناي «برهان نظم» آن است كه خارج از عوامل ظاهري و ريشه تمامي معلول‌ها، علت تمامي علت‌ها و خالق همه شگفتي‌هاي جهان هستي، پروردگار متعال است
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.