محمدي در گفتگو ی اختصاصی:نشست 1+5 مانوري ديپلماتيك است

غربي‌ها به دلايل متعدد در موقعيتي نيستند كه بتوانند يك تصميم واحد را عليه ايران اتخاذ كنند و تا زماني كه نتوانند اين مسئله را محقق كنند در واقع تشكيل چنين جلساتي بي‌فايده خواهد بود. اين كارشناس مسائل بين‌المللي افزود: ديروز ساركوزي در ملاقات خود با مركل در شهر برلين تاكيد كرد كه بخش دشوار مسئله يعني متحد كردن جامعه جهاني براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران هنوز باقي مانده و حل نشده است. ...
چهارشنبه، 11 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
محمدي در گفتگو ی اختصاصی:نشست 1+5 مانوري ديپلماتيك است

 فارس: يك كارشناس مسائل بين‌الملل نشست گروه 1+5 درباره ايران را يك مانور ديپلماتيك برشمرد.
 
مهدي محمدي كارشناس مسائل بين‌الملل در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس در خصوص نشست 1+5 درباره برنامه هسته‌اي ايران در آلمان، اظهار داشت: نشست نمايندگان گروه 6 در فرانكفورت آلمان بيش از آنكه داراي محتواي حقيقي باشد يك مانور ديپلماتيك است.
وي ادامه داد: غربي‌ها به دلايل متعدد در موقعيتي نيستند كه بتوانند يك تصميم واحد را عليه ايران اتخاذ كنند و تا زماني كه نتوانند اين مسئله را محقق كنند در واقع تشكيل چنين جلساتي بي‌فايده خواهد بود.
اين كارشناس مسائل بين‌المللي افزود: ديروز ساركوزي در ملاقات خود با مركل در شهر برلين تاكيد كرد كه بخش دشوار مسئله يعني متحد كردن جامعه جهاني براي اعمال تحريم‌ها عليه ايران هنوز باقي مانده و حل نشده است.
محمدي با اشاره به علل مشكلات غرب براي متحد كردن جامعه جهاني عليه ايران، گفت:‌ البرادعي در گزارش جديد خود به صورت صريح صحت اسناد مطالعات ادعايي در مورد ايران را زير سئوال برده و اين بدان معناست كه غرب مهمترين استدلال خود را در مورد وجود ابعاد نظامي در برنامه‌ هسته‌اي ايران از دست داده است.
وي ادامه داد: برآورد اطلاعاتي كشورهاي غربي از جمله آمريكا نشان‌دهنده آن است كه برنامه هسته‌اي ايران در حال حاضر به گفته سرويس‌هاي امنيتي غربي داراي ماهيت نظامي نيست، اين گزارش به همراه آن برآوردهاي اطلاعاتي در واقع هرگونه جانبداري بيشتر در مورد ضرورت تحريم ايران را مسدود مي‌كند.
اين كارشناس مسائل بين‌الملل افزود: كشورهاي متعددي از جمله روسيه و چين معتقدند تا زماني كه اسناد و شواهد قابل اعتمادي در خصوص تلاش ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي وجود نداشته باشد اعمال تحريم عليه اين كشور بي‌معناست.
محمدي با اشاره به اينكه در خصوص اجرايي بودن تحريم‌ها عليه ايران بين غربي‌ها اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: تجربه تحريم‌هاي گذشته غرب نشان داده كه ايران در هر حوزه‌اي كه مورد تحريم قرار گرفته است، قدرتمندتر شده و به خودكفايي سريعتري رسيده و در نتيجه اين نگراني در غرب بسيار جدي است كه اگر تحريم بنزين عليه ايران صورت گيرد، كشور ما به سرعت در جهت خودكفايي بنزين حركت مي‌كند.
وي ادامه داد: اگر تحريم بنزين عليه ايران صورت گيرد اين كشورهاي تحريم‌كننده هستند كه متضرر خواهند شد زيرا به دليل گستردگي بنگاه‌هاي جهاني ايران به راحتي قادر به تامين بنزين مورد نياز خود از مناطق مختلف خواهد بود.
اين كارشناس مسائل بين‌الملل گفت: استراتژي آينده اوباما در مقابل ايران، مذاكره دو جانبه با كشورمان در خصوص مسائل منطقه‌اي مي‌باشد از اينرو اعمال تحريم عليه ايران مضر و موجب تخريب استراتژي اوباما خواهد شد.
محمدي ادامه داد: آمريكايي‌ها لااقل در شرايط فعلي به لحاظ استراتژيك موافق تحريم ايران نيستند به همين دليل است كه ميدان‌دار تحريم عليه ايران اروپايي‌ها هستند، يعني آلمان‌ها و فرانسوي‌ها هم از تحريمات اروپايي عليه ايران سخن مي‌گويند.
وي افزود: در شرايط فعلي كه آمريكائي‌ها نيازمند مذاكره با ايران در يك فضاي سازنده هستند موضوع تحريم به فضاي سازنده مذاكرات صدمه وارد مي‌كند و استراتژي اوباما را جهت رسيدن به همكاري با ايران در پرونده‌هاي منطقه‌اي همانند پاكستان و عراق تخريب خواهد كرد در نتيجه آمريكا به دليل استراتژي منطقه‌اي خود در شرايطي نيست كه بخواهد با جديت با تحريم موافقت كند.
اين كارشناس مسائل بين‌المللي با اشاره به وجود اختلاف بين غربي‌ها در خصوص تاثير تحريم‌ها بر فضاي داخلي ايران، اظهار داشت: مجموعه ارزيابي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب مجموعاً 2 ديدگاه در خصوص تاثير تحريم بنزين در محيط داخلي ايران دارند، نخست آنكه، بعد از ناآرامي‌ها انتخابات در ايران اعمال تحريم بنزين باعث تشديد اوضاع خواهد شد اين ديدگاهي است كه صهيونيست‌ها از آن حمايت مي‌كنند.
محمدي در خصوص ديدگاه دوم كه سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي اروپايي و نهادهاي در آمريكا مدافع آن هستند، گفت: اگر تحريم بنزين عليه ايران اعمال شود با توجه به آنكه اين تحريم به مردم صدمه مي‌زند، مردم با نظام عليه تحريم‌كنندگان يعني غرب متحد خواهند شد و شكافي كه پس از انتخابات به تصور آنان بين مردم و نظام به وجود آمده توسط اين تحريم پر خواهد شد.
وي ادامه داد: اين نگراني در غرب بسيار جدي است كه آيا اين فشنگ آخر يعني تحريم بنزين، نخست بايد در شرايط فعلي مطرح شود يا خير؟ و ثانيا اگر مطرح شد منجر به نتيجه موردنظر غربي‌ها خواهد شد يا نتيجه عكس خواهد داد كه به تصور من مطمئنا نتيجه عكس خواهد داد همچنان كه تحريم‌هاي گذشته منجر به برهم خوردن روابط ملت و نظام در داخل ايران نشد.
اين كارشناس مسايل بين‌الملل در خصوص مواردي كه غرب مي‌بايست در آينده روابط خود با ايران مورد توجه قرار دهد، تاكيد كرد: به عقيده بنده كشورهاي غربي تنها يك راه دارند و خودشان هم متوجه اين مسئله شده‌اند و آن قبول ايران به عنوان يك قدرت هسته‌اي و زندگي در كنار ايران هسته‌اي است.
محمدي ادامه داد: علائمي وجود دارد كه برخي از قدرت‌هاي غربي اساسا به اين ديدگاه رسيده‌اند، ژاك شيراك قبل از آن كه پست رياست جمهوري فرانسه را ترك كند به صراحت گفت كه هزينه بازداشتن ايران از هسته‌اي شدن بيشتر از هزينه مهار ايران هسته‌اي پس از هسته‌اي شدن است.
وي افزود: اين مسائل حاكي از آن است كه مي‌شود همانند ديگر كشورهاي هسته‌اي با ايران هسته‌اي هم زندگي كرد و اساسا در مورد تهديد ناشي از ايران هسته‌اي از ناحيه اسرائيلي‌ها غلو شده است.
اين كارشناس مسائل بين‌الملل تصريح كرد: نكته‌اي ديگر آن است كه اگر غربي‌ها به تحريم متوسل شوند، اين ابزار آنچنان قدرتمند نيست كه بخواهد ايران را از پيگير‌ي ظرفيت هسته‌اي شدن منصرف كند.
محمدي گفت:‌ به عقيده بنده غربي‌ها به دنبال مكانيسمي هستند تا با حداقل آبروريزي ايران هسته‌اي را بپذيرند، چندي پيش هيلاري كلينتون از گسترش چتر هسته‌اي آمريكا بر روي كشورهاي منطقه در صورت هسته‌اي شدن ايران صحبت كرد و اين در واقع يكي از راه‌هاي گريزي است كه آمريكائي‌ها براي خود ايجاد مي‌كنند.
وي ادامه داد: حرف آمريكايي‌ها آن است كه اگر ايران هسته‌اي شد مي‌توان با آن زندگي كرد و اگر كساني هم نگران هستند، نگراني آنها را از طريق گسترش چتر هسته‌اي آمريكا كه يك چتر دفاعي در برابر حملات هسته‌اي است برطرف مي‌كنيم.
اين كارشناس مسائل بين‌الملل تصريح كرد: سخنان كلينتون در واقع جوابي بود به اعراب و رژيم صهيونيستي كه مي‌گويند آمريكا بايد از هسته‌اي شدن ايران جلوگيري كند و وي تلويحا گفت اين كار نشدني است، اما پس از اينكه ايران هسته‌اي شد ما از شما حمايت مي‌كنيم.
محمدي اظهار داشت: اين مسئله روشن است كه به دليل به بن‌بست رسيدن همه روش‌هاي بازداشتن ايران از دستيابي به فناوري هسته‌اي يك راه بيشتر باقي نمانده و آن زندگي در كنار يك ايران هسته‌اي است.
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.