ادارات خراسان جنوبی 12 میلیارد تومان به اوقاف بدهکار هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر اوقاف و امور خیریه بالغ بر 12 میلیارد تومان از ادارات و اشخاص خصوصی طلب دارد.
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 ادارات خراسان جنوبی 12 میلیارد تومان به اوقاف بدهکار هستند

راسخون : حجت الاسلام حمزه جمالی در شورای اداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اوقاف 12 میلیارد تومان از ادارات و اشخاص خصوصی طلب دارد، اظهار داشت: در راستای تداوم فرهنگ وقف ادارات باید بیشتر به این موقوله توجه کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ وقف نیازمند احیای مجدد است، عنوان کرد: تعداد موقوفات خراسان جنوبی نشان دهنده تاریخچه درخشان وقف در این استان است.

حجت ‌الاسلام جمالی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار و 147 موقوفه در این استان وجود دارد، افزود: از این تعداد بیش از 14 هزار رقبه منشعب می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 16 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان در اختیار اوقاف است، اظهار داشت: از این سرمایه موجود باید استفاده بهینه شود، که در این راستا اصلاح روشهای آبیاری، آبیاری قطره ای و استفاده از فارغ التحصیلان کشاورزی با در اختیار قرار دادن زمین و آب می توان در جهت آبادانی استان اقدام کرد.

حجت ‌الاسلام جمالی در آمد موقوفات استان طی 9 ماهه سال جاری را هشت میلیارد و 356 میلیون و 242 هزار و 727 ریال عنوان کرد.

وی در خصوص مسکن موقوفی در استان، تصریح کرد: هم اکنون دو هزار واحد مسکونی وقفی در استان وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرد.

حجت ‌الاسلام جمالی تعداد اماکن متبرکه استان را 146 مورد عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد در حال حاضر 64 مکان تحت پوشش اداره کل اوقاف و امور خیریه است و با توجه به استقبال مردم از این مکان باید کلیه این مکانها تحت پوشش قرار گیرد.

وی تعداد مساجد وقفی در سطح استان را یک هزار و 485 مسجد برشمرد و افزود: در این راستا با همکاری بسیج برای مساجد و بقاع متبرکه شناسنامه تدوین شود.

حجت ‌الاسلام جمالی به کمبود نیروی انسانی در این نهاد اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون 44 پست سازمانی در این اداره کل وجود دارد، که بیش از 50 درصد آن بلاتصدی است.

وی با اشاره به بازنشستگی 10 نفر نیروی رسمی این اداره کل از سال 86 تاکنون، تصریح کرد: در این راستا باید نیروی انسانی در جهت افزایش سرکشی ها و نظارت و رسیدگی به امورات ساماندهی شود.

حجت الاسلام حمزه جمالي افزود: اگر قرار باشد در قبال موقوفات تصرف شده از سوي ادارات دولتي هيچ جايگزين نباشد و يا بدهكاري آنها به اوقاف پرداخت نشود به تدريج موقوفات از بين مي رود.

وي توسعه موقوفات و احياي نيات واقفين را نيازمند حمايت اقشار مختلف مردم و مسئولان دانست اظهار داشت: حدود 60 درصد نيات واقفين استان در رابطه با عزاداري اباعبدالله الحسين (ع) است كه اين نشانه عشق و علاقه به فرهنگ عاشورايي مي باشد.

وي با بيان اينكه امسال 410 ميليون ريال براي اجراي نيات واقفين در عزاداري امام حسين (ع)هزينه شد گفت: طي چهار سال گذشته چهار همايش عاشورا پژوهي در اين استان برگزار شد كه امسال نيز پنجمين همايش آن برگزار مي شود.

وي محرم و صفر را رمز پايداري و پويايي اسلام ناب محمدي (ص) دانست و افزود: انقلاب اسلامي ما با عاشوراها و عزاداري امام حسين (ع) آغاز شد و به پيروزي رسيد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان از نبود اداره و نمایندگی اوقاف در شهرستان درمیان خبر داد و گفت: هم اکنون شهرستانهای سربیشه و سرایان نیر فاقد اداره بوده و با نمایندگی از مرکز استان اداره می شود.

/2759/

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.