نمایش الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت از نمای نزدیک

پس از تلاش‌های چند ساله امریکا و دوستانش! برای منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی ایران در جهان، حالا پایتخت جمهوری اسلامی میزبان دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد است که در قالب اعضای جنبش عدم تعهد به تهران آمده‌اند.
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمایش الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت از نمای نزدیک

پس از تلاش‌های چند ساله امریکا و دوستانش! برای منزوی نشان دادن جمهوری اسلامی ایران در جهان، حالا پایتخت جمهوری اسلامی میزبان دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد است که در قالب اعضای جنبش عدم تعهد به تهران آمده‌اند.
به گزارش راسخون به نقل از جوان آنلاین گرچه نفس برگزاری اجلاس دلیل روشنی بر شکست تلاش‌های امریکا‌ست، اما این اجلاس فرصت گرانبهایی است برای جمهوری اسلامی تا اصلی‌ترین پیام انقلاب اسلامی را که نفی نظام سلطه و حمایت از مستضعفین جهان است به گونه‌ای عملی‌تر و با نمایش حکومت جمهوری اسلامی به عنوان الگویی عملی از نظامی مستقل و غیروابسته به قدرت‌های جهانی برای دولت‌هایی که قرار است به این قدرت‌ها غیرمتعهد باشند، به نمایش بگذارد. علاوه بر این، اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها که هم اینک در تهران در حال برگزاری است، از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که فرصت‌های ویژه‌ای را هم در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.
ظرفیت‌های اجلاس شانزدهم
عضویت بیش از ۱۲۰ کشور جهان در غیرمتعهدها که این اجلاس را به دومین نشست بین‌المللی جهان پس از اجلاس سازمان ملل متحد تبدیل کرده است، خود ظرفیت عظیمی برای ایران فراهم می‌آورد که روابط تجاری و سیاسی خود را با اعضای جنبشی که ۵۵ درصد از جمعیت و ۲۵ درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، گسترش دهد.
ظرفیت دیگر این اجلاس، از پی شکست سیاست‌های امریکا در منطقه غرب آسیا به دست آمده است. در یک سال و نیم اخیر، با رشد بیداری اسلامی در این منطقه و فروپاشی حاکمان هم‌پیمان امریکا و روی کار آمدن دولت‌هایی که به هر روی وابستگی‌شان به غرب حداقل در زمینه ایدئوژیک کمتر از دولت‌های قبلی است، در واقع موضع جنبش عدم تعهدها مورد تقویت قرار گرفته است. به عنوان مثال در مصر که ریاست جنبش را هم بر عهده داشت، حالا به جای حسنی مبارکی که بدون هماهنگی با غرب، آب هم نمی‌نوشید، محمد مرسی از اخوان‌المسلمینی بر سر کار است که شاید به قدر جمهوری اسلامی غیروابسته نباشد، اما به هر روی به قدر حسنی مبارک هم غرب‌زده نیست!
بحران اقتصادی غرب که به عنوان یک مشکل جدی داخلی، قدرت نفوذ غرب در کشورهای دیگر را کاهش داده از یک سو و پیشرفت اقتصادی کشورهای امریکای
نشان دادن الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت از نمای نزدیک، در بطن خود، معرفی تفکری را دارد که توانسته کشور ایران را به اینجا برساند؛ یعنی معرفی تفکر سیاسی اسلام به عنوان تفکر موفق برای اداره نظام‌های سیاسی.
جنوبی و آسیا از سویی دیگر، روند عدم وابستگی کشورها به ایالات متحده را تقویت کرده است. کشورهایی که می‌توانند روز به روز زمینه‌های خودکفایی خود را گسترش داده و در عین حال به مقابله با نظام سلطه بپردازند و در واقع در اتحاد با یکدیگر، یک محور جدید مقاومت برای مقابله با سلطه کشورهای غربی ایجاد کنند.
مهم‌تر از همه آنچه برشمردیم، جنبش عدم تعهد با اعضای پرتعداد خود، این ظرفیت را دارد که ساختار جدیدی برای نظام جهانی تعریف کند؛ ساختاری که با قدرت تسلیحات نظامی و اقتصادی و با بهره‌گیری از شانتاژهای خبری و سودجویی از حقوق ناعادلانه‌ای همچون حق وتو و سوءاستفاده از حقوق بشرهای تفسیر به رأی شده، شکل نگرفته و اصالتاً بر مبنای صلح و عدالت باشد. ساختار جدیدی که بتواند به حق، ساختار ناعادلانه ی کنونی را نه تنها به چالش بکشد که رسماً از اعتبار ساقط کند.
فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی
با بیان ظرفیت‌هایی که این اجلاس دارد، می‌توان فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی را کمی ریزتر و دقیق‌تر پیش روی خود داشت. نخست آنکه ایران اسلامی به عنوان یک الگوی عملی عدم تعهد به قدرت‌های جهانی پیش روی دولت‌هایی قرار می‌گیرد که شاید به دلیل برخی ضعف‌ها از متعهد نبودن کامل و عملی به قدرت‌های نظام سلطه هراس دارند. سران غیرمتعهدها این روزها با حضور در جغرافیای جمهوری اسلامی از نزدیک با پیشرفت‌های این سرزمین آشنا می‌شوند؛ پیشرفت‌های سرزمینی که مردمش ۳۴ سال پیش در اوج عقب افتادگی کشورشان، مسیر نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی را در پیش گرفتند. نشان دادن الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت از نمای نزدیک، در بطن خود، معرفی تفکری را دارد که توانسته این کشور را به اینجا برساند؛ یعنی معرفی تفکر سیاسی اسلام به عنوان تفکر موفق برای اداره نظام‌های سیاسی.
در کنار این آشنایی‌ها جمهوری اسلامی می‌تواند مهمانان غیرمتعهد خود را با ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی آشنا سازد و نوعی اقبال برای بهره‌مندی از دین در فضای اجتماع به وجود آورد.
جمهوری اسلامی ایران با بیان مواضع اصولی خود و نیز تبیین سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ناعادلانه‌ای که علیه ایران اسلامی در طول سالیان گذشته توسط نظام سلطه اعمال شده است، می‌تواند بخش اعظم جامعه جهانی را با خود همراه سازد. آنچنان که پیش از این نیز جنبش عدم تعهد اغلب از مواضع اصولی ایران در بحث فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای‌اش دفاع کرده است. این امر می‌تواند روند شکست تحریم‌های غرب علیه ایران را سرعت ببخشد. ضمن آنکه اصل برگزاری اجلاس، خود یک فرصت اقتصادی است که درآمد ملی جمهوری اسلامی را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این فعال‌سازی بیش از پیش دیپلماسی ایران در عرصه جهانی با این اجلاس و در حاشیه آن، امکان‌پذیر خواهد بود که سیاست غرب در القای انزوای ایران را با شکست مواجه می‌کند./7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.