مشروح دیدار ولی امر مسلمین جهان با مقامات بنگلادش، عراق، اندونزی و سوریه

اگر برای مخالفان اروپایی هم پول و سلاح ارسال شود اوضاع مثل سوریه خواهد شد

ظهر دیروز مقامات ارشد کشورهای بنگلادش، عراق، اندونزی و سوریه با ولی امر مسلمین جهان دیدار کردند.
شنبه، 11 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر برای مخالفان اروپایی هم پول و سلاح ارسال شود اوضاع مثل سوریه خواهد شد

 

ظهر دیروز مقامات ارشد کشورهای بنگلادش، عراق، اندونزی و سوریه با ولی امر مسلمین جهان دیدار کردند.

به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ‌صبح امروز نخست‌وزیران کشورهای بنگلادش، عراق و سوریه و معاون اول رئیس‌جمهور اندونزی با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کردند.

* مسائل تاسف بار سوریه و بحرین حاصل عدم همکاری کشورهای مستقل اسلامی است

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان صبح روز جمعه در دیدار خانم "شیخ حسینه واجد" نخست‌وزیر بنگلادش و هیئت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگی و کهن ایران و بنگلادش و رایج بودن زبان فارسی در گذشته دور در بنگلادش، تأکید کردند: ارتباطات عمیق فرهنگی، زمینه بسیار مناسبی برای همکاری‌های سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و اجتماعی است.

ایشان با اشاره به جایگاه تأثیرگذار بنگلادش در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم‌ تعهد و گروه D8، افزودند: همکاری‌های کشورهای اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر، قطعاً در جهت منافع ملت‌های مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.

ولی امر مسلمین جهان تنها راه مقابله با سیاست‌های قدرت‌های زورگو را نزدیکی و همکاری کشورهای مستقل و اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: ‌اگر این اتحاد و همکاری به صورت جدی وجود داشت، اکنون نباید شاهد مسائل تأسف‌بار در سوریه و بحرین می‌بودیم.

خانم "شیخ حسینه واجد" نخست‌وزیر بنگلادش نیز در این دیدار با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی، گفت: کشورهای اسلامی و کشورهای مستقل باید با بسیج امکانات و ظرفیت‌های خود، مانع از تصمیم‌گیری قدرت‌ها برای دیگر کشورها شوند.

وی همچنین تأکید کرد: بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه در بخش‌های اقتصادی و تجاری است.

* توطئه خطرناک برخی قدرت‌ها برای ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در کشورهای اسلامی

بر اساس این گزارش "بودیانو" معاون رئیس‌جمهور اندونزی نیز ظهر روز جمعه با ولی امر مسلمین جهان دیدار داشت.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ولی امر مسلمین جهان در دیدار "بودیانو" معاون رئیس‌جمهور اندونزی و هیئت همراه، با اشاره به آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد و ظرفیت‌ها و امکانات بسیار بالای کشورهای عضو این جنبش، تأکید کردند: هدف اصلی بنیانگذاران جنبش عدم تعهد، تشکیل یک نهاد تشریفاتی نبوده است بلکه آنها به دنبال یک جنبش تأثیرگذار و زنده بودند و باید این هدف اکنون احیا شود.

ایشان افزودند: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از جمله کشورهایی همچون اندونزی که از بنیانگذاران آن هستند، باید با همکاری یکدیگر و بالفعل کردن ظرفیت‌ها، در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای حضور تأثیرگذار و نقش‌آفرینی داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده از تجربیات و پیشرفت‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را یکی دیگر از زمینه‌های قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان کردند: البته پیشرفت‌های کشورهای مستقل و اسلامی دشمنانی دارد که باید مراقب نقشه‌ها و توطئه‌های آنها بود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی به ویژه میان شیعه و سنی را یکی از توطئه‌های خطرناک خواندند و افزودند: اینگونه اقدامات با حمایت برخی قدرت‌ها و بوسیله عناصری مزدور انجام می‌شود و نمونه‌های آن اکنون در افغانستان و پاکستان است.

ایشان خاطرنشان کردند: القاعده و طالبان با حمایت همپیمانان آمریکا در منطقه بوجود آمدند و آمریکا نیز به بهانه مقابله با آنها، کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان را بمباران می‌کند، ولی هدف اصلی، سلطه بر این کشورهاست.

ولی امر مسلمین جهان با هشدار در خصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناک جنگ قومی و مذهبی در اندونزی، مصر و لیبی بر لزوم همکاری بیش از پیش کشورهای اسلامی تأکید کردند.

در این دیدار "بودیانو" معاون رئیس‌جمهور اندونزی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بسیار خوب اجلاس غیرمتعهدها در تهران، زمینه همکاری‌های اقتصادی ایران و اندونزی را بسیار زیاد ارزیابی کرد و گفت: در مذاکرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصی و تجار دو کشور فعالتر شوند و راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی را بررسی کنند.

وی همچنین ظرفیت‌ کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را برای نقش‌آفرینی بیشتر و تأثیرگذارتر در مسائل بین‌المللی مهم خواند و در خصوص تنوع قومی و مذهبی در اندونزی، گفت: دولت اندونزی همواره به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای همزیستی مسالمت‌آمیز و یکپارچگی قومیت‌ها و مذاهب گوناگون در این کشور بوده است.

معاون رئیس‌جمهور اندونزی همچنین با اشاره به تخصص خود در زمینه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی افزود: من دیدگاه‌های جنابعالی را در خصوص اقتصاد مقاومتی مطالعه کرده‌ام و این دیدگاه‌ها بسیار جالب و جدید است.

* جنبش غیرمتعهدها با ابتکار عمل به وضعیت کنونی سوریه پایان دهد

بنا بر این گزارش «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق ظهر روز جمعه با ولی امر مسلمین جهان دیدار کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوریه و بحرین، تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئیس اتحادیه عرب، ‌می‌توانند از ظرفیت این نهادها برای تأثیرگذاری جدی و صحیح در مسائل منطقه‌ای استفاده و نقش ایفا کنند.

ایشان افزودند : جنبش غیرمتعهدها باید با ورود سیاسی در موضوع سوریه، ابتکار عمل را به دست گیرد و به وضعیت کنونی پایان دهد.

ولی امر مسلمین جهان با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان برای القای جنگ شیعه و سنی در سوریه، خاطرنشان کردند: واقعیت قضایای سوریه، یک جنگ نیابتی با دولت سوریه از طرف برخی دولت‌ها به سردمداری آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر و با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: در این میان، مردم سوریه، وجه‌المصالحه و قربانی این توطئه شده‌اند که این وضعیت باید هر چه زودتر متوقف شود.

ایشان همچنین با اشاره به مسائل عراق، تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود می‌داند و معتقد است که روابط دو کشور می‌تواند یک الگو و نمونه در منطقه باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از همکاری و اتحاد گروه‌های داخلی عراق، افزودند: کشورهای منطقه و همچنین همه گروه‌ها و جریان‌های داخل عراق باید بدانند که آمریکایی‌ها شریک قابل اطمینانی نیستند و هر زمانی که لازم بدانند، قطعاً تمام قول و قرارهای خود را زیر پا خواهند گذاشت و خیانت خواهند کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: تنها دولتی که آمریکا برای آن شریک قابل اطمینانی است، رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.

"نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار، ضمن بیان توضیحاتی از وضعیت داخلی این کشور، گفت: به لطف خداوند عراق توانسته است از بسیاری از مشکلات عبور کند و در مسیر بازسازی و پیشرفت قرار گیرد و در این مسیر احتیاج به تجربیات جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اظهار نگرانی شدید از وضعیت سوریه و دخالت‌های بیگانگان و گسترش القاعده و جریان‌های تندرو در این کشور و تأثیر آن در کشورهای همسایه سوریه، گفت: جنبش عدم‌تعهد باید ابتکار عمل را در حل بحران سوریه به دست گیرد.

* دولت سوریه در قضایای کنونی مظلوم واقع شده است

همچنین نادر وائل الحلقی نخست وزیر سوریه ظهر روز جمعه با ولی امر مسلمین جهان دیدار کرد.

حضرت ‌آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار نخست وزیر سوریه و هیأت همراه، عامل اصلی و پشت پرده قضایای دردآور سوریه را آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند و تأکید کردند: جنبش عدم تعهد قطعاً بیش از آمریکا، ناتو و برخی کشورهای اروپایی، حق ورود سیاسی به مسائل سوریه را دارد.

ایشان ادامه وضعیت کنونی سوریه و کشتار مردم این کشور را غیر قابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلی در قضایای سوریه کسانی هستند که زمینه ارسال سیل‌گونه سلاح به داخل سوریه و حمایت مالی از گروه‌های بی مسئولیت را بوجود آورده‌اند.

ولی امر مسلمین جهان، دادن سلاح به گروه‌های مخالف در هر کشوری و حمایت مالی و تبلیغاتی از آنها را زمینه‌ساز بوجود آمدن شرایطی همچون سوریه دانستند و تأکید کردند: اگر امروز به مخالفان سیاست‌های دولت‌های اروپایی نیز که اقدام به برپایی تظاهرات می کنند، پول و سلاح داده شود، قطعاً وضعیت کنونی سوریه در این کشورها نیز بوجود خواهد آمد.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دولت سوریه، در قضایای کنونی مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوریه باید ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه جویان و ادامه اصلاحات سیاسی، واقعیت شرایط و پشت پرده توطئه در سوریه را برای افکار عمومی ملت‌های عرب تشریح و افشا کند.

در این دیدار آقای وائل نادر الحلقی نخست‌وزیر سوریه ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، گزارشی از آخرین وضعیت این کشور ارائه کرد.

آقای الحلقی با تأکید بر لزوم فعال شدن جنبش عدم تعهد در موضوع سوریه گفت: دولت سوریه مصمم به مقابله با گروه‌های تروریستی و پاکسازی مناطق مختلف از این گروه‌ها و همزمان ادامه اصلاحات سیاسی و گفتگوهای ملی است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما