اوباما: مردم حق دارند درباره رای دادن به میت رامنی فکر کنند اما ...

رییس جمهور آمریکا تاکید می‌کند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بهبود اوضاع قشر متوسط جامعه خواهد پرداخت.
شنبه، 11 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوباما: مردم حق دارند درباره رای دادن به میت رامنی فکر کنند اما ...

رییس جمهور آمریکا تاکید می‌کند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بهبود اوضاع قشر متوسط جامعه خواهد پرداخت.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس به سوالاتی در رابطه با کنوانسیون میت رامنی، آینده آمریکا و اقدامات خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

خبرنگار: آقای رییس جمهور، ممنون از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید.

اوباما: از دیدن شما خوشبختم.

خبرنگار: من هم همینطور.

خبرنگار: بیاید گفت‌وگوی خود را با سوالی در عرصه سیاست آغاز کنیم. میت رامنی بزرگترین گام سیاسی خود را در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان برداشت. قصد دارید چگونه در کنوانسیون خود که قرار است هفته بعد برگزار شود به مبارزه با وی بپردازید.

اوباما: در کنوانسیون میت رامنی آن‌ها اساسا یک پیام را با خود به همراه داشتند و آن این است که اقتصاد ما در جایی که باید، قرار ندارد و همه‌ این‌ها تقصیر اوباما است! اما وقتی که رای‌دهندگان به این مسئله فکر کنند، این مسئله را در نظر می‌گیرند که چه‌ کسی آن‌ها را به سمت جلو سوق خواهد داد. همه ما می‌دانیم که به تازگی از بزرگترین رکود اقتصادی و بحران مالی آمریکا پس از ‌"رکود بزرگ" گذر کرده‌ایم. مردم می‌دانند که پیش از آن‌که من بر سر کار بیایم میلیون‌ها فرصت شغلی از بین رفت و در ماهی که من تصدی سمت ریاست جمهوری را بر عهده گرفتم 800 هزار فرصت شغلی از دست رفت. آن‌ها همچنین می‌دانند که زمانی که من رییس جمهور شدم 4.5 میلیون فرصت شغلی در بخش خصوصی و همچنین نیم میلیون فرصت شغلی در بخش تولید به وجود آمد. آن‌ها همچنین می‌دانند که ما باید تلاش خود را افزایش دهیم. بنابراین سوال این است: برنامه ما برای دراز مدت چیست؟ رشد اقتصادی پایدار؟ و وقتی که آن‌ها از خود این سوال را بپرسند خواهند دید که سیاست‌های پیشنهادی از سوی جمهوری‌خواهان دقیقا همان چیزی است که ما را به این منجلاب کشاند.

طرح پیشنهادی میت رامنی کاهش 5 تریلیون دلاری مالیات است که این امر به طور مستقیم به نفع قشر بسیار ثروتمند آمریکا است. وی قصد دارد تا این برنامه را از طریق کاهش سرمایه‌ در بخش‌هایی همچون آموزش، زیرساخت، پژوهش و علوم پایه انجام دهد. طرح پیشنهادی میت رامنی در صورت اجرا شدن کاهش 250 هزار دلاری مالیات را برای کسانی که درآمد سالیانه‌شان بیش از سه میلیون دلار است، در بر خواهد داشت.

وقتی که مردم به طرح پیشنهادی میت رامنی مبنی بر لغو لایحه اصلاح بیمه خدمات درمانی فکر کنند متوجه می‌شوند که این طرح در واقع بدین معنی است که میلیون‌ها تن از جوانان دیگر نمی‌توانند از مزایای خدمات بیمه درمانی استفاده کنند و برای خرید دارو باید بر والدینشان متکی شوند.

آن‌چه من پیشنهاد می‌دهم و پیش از این نیز پیشنهاد می‌دادم کاهش کسری متوازن و همچنین کاهش برنامه‌هایی است که دولت توان پرداخت آن‌ها را ندارد؛ همزمان با اینکه سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزش، علم و فناوری، پژوهش‌های انرژی پاک همجنان حفظ شود. این مسئله باعث می‌شود تا قشر ثروتمند جامعه آمریکا که تنها یک یا دو درصد از آمریکا را تشکیل می‌دهند بیشتر از قشر متوسط برای این کاهش بپردازند. این مسئله باعث می‌شود تا رشد اقتصادی ما پایدار بماند و اوضاع برای قشر متوسط جامعه بهبود یابد.

خبرنگار: خودتان را جای یک رای‌دهنده مردد بگذارید که می‌گوید: "من شغلی ندارم، من نمی‌توانم بدهی‌های خود را بپردازم، زندگی من در زمانی که اوباما رییس جمهور آمریکا بوده بهبود نیافته است" چرا آن شخص باید به شما رای دهد؟

اوباما: در نظر داشته باشید که من از مردم شنیده‌ام که با وجود داشتن شغل نیز نمی‌توانند بدهی‌های خود را بپردازند. آن‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی و ترکیدن حباب در بازار مسکن نمی‌توانند خانه بخرند. آن‌ها نگران دوران بازنشستگی خود هستند.

بنابراین من پیش‌دستی کرده و می‌گویم که اقتصاد ما در جایی که باید قرار ندارد. آن‌چه که من به آن رای دهنده می‌گویم این است که چه کسی بیشتر برای قشر متوسط جامعه تلاش می‌کند تا مطمئن شود که آن‌ها در دراز مدت در امنیت مالی به سر خواهند برد؟ آیا میت رامنی کسی خواهد بود که با پیشنهاد‌های خود ما را از این وضع نجات دهد؟

آیا میت‌رامنی کسی خواهد بود که علاقه داشته باشد فرزند شما به یک دانشگاه برود، تولیدات را به وضع اول خود بازگرداند و در بخش انرژی به اشتغال زایی بپردازد؟

به نظر من این گزینه‌های پیش روی این رای‌دهنده است که باعث می‌شود تصمیم بگیرد به چه کسی رای دهد.

ما در جایی که باید قرار نداریم. هرکسی این را می‌داند. اما سیاست‌های میت‌رامنی شرایط را برای قشر متوسط جامعه بدتر خواهد کرد و هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کسانی که سعی دارند خود را به قشر متوسط جامعه برسانند ارائه نخواهد داد. اما سیاست‌های من همانطور که در گذشته نیز ثابت شده همان‌هایی هستند که به کمک قشر متوسط جامعه آمده تا به آرزوهای خود برسند.

خبرنگار: شما گزینه‌های پیش روی یک رای‌دهنده را مطرح کردید و ما این مسائل را بارها از شما و تیم مبارزاتی شما شنیده‌ایم. اما چه می‌شود اگر آن رای‌دهنده پیش خود بگوید: من یک بار به او (اوباما) فرصت داده‌ام. من یک بار او را استخدام کردم و از این کار خود خشنود نیستم. ممکن است اخراجش کنم. منظور من این است به نظر شما آیا مردم دوست ندارند به شخص جدیدی فرصت دهند؟

اوباما: اگر مردم می‌بینند که میت رامنی طرح‌هایی ارائه کرده که در آن‌ به قشر متوسط جامعه کمک خواهد شد من به آن‌ها حق می‌دهم که در مورد رای دادن به وی فکر کنند. اما واقعیت چیز دیگری است.

بیایید در مورد مشکلی که همه ما موافق هستیم باید حل شود کمی واقع بین باشیم؛ یعنی بدهی و کسری. این مسائل در یک شب اتفاق نیافتادند. این مشکلات به این دلیل به وجود آمدند که ما کاهش مالیات داشتیم. ما دو دوره جنگ داشتیم.

آن‌چه من پیشنهاد داده‌ام این است که بیایید کسری‌ و بدهی خود را به گونه‌ای متوازن کاهش دهیم. بیایید تضمین کنیم که 98 درصد خانواده‌ها که درآمدی کمتر از 250 هزار دلار دارند مالیات بیشتری نخواهند پرداخت و من به جمهوری‌خواهان گفته‌ام که من لایحه مذکور را فردا امضا خواهم کرد.

رویکرد میت رامنی کاهش 5 تریلیون دلاری مالیات است اما تحلیل‌گران معتقد هستند که این طرح پیشنهادی فقط به نفع قشر ثروتمند جامعه است و بار مالیاتی بر دوش قشر متوسط جامعه به بیش از 2000 دلار افزایش خواهد یافت.

شما شخصی را انتخاب خواهید کرد که موجب می‌شود شما مالیات کمتری بپردازید، فرزندان خود را به دانشگاه بفرستید. شما با کسی سر و کار دارید که در بخش‌های مذکور سرمایه‌گذاری‌ها را ادامه خواهد داد. طرح ما این است که کاهش مالیاتی شامل شرکت‌هایی که در خارج از کشور کار می‌کنند نمی‌شود بلکه شامل شرکت‌هایی می‌شود که در داخل کشور هستند.

شما مقامی را خواهید داشت که مالیات اضافی تا سقف 2000 دلار را بر شما تحمیل نخواهد کرد. به نظر من مردم در این شرایط خواهند گفت "من کسی را می‌خواهم که طرف من باشید، برای من بجنگد و به فکر من باشد."

سخنان من به این معنی است که مردم با سرعت رشدی که هم‌اکنون با آن سر و کار داریم خشنود خواهند بود. مردم از مسئولان خواهند خواست تا رشد اقتصادی افزایش یابد. صادقانه بگویم، اگر طرح‌های پیشنهادی من که سال پیش ارائه شد به مورد اجرا در می‌آمد و معلمان، آتش‌نشانان و نیروهای پلیس استخدام می‌شدند و همچنین برای ساخت معابر کارگران استخدام‌ می‌شدند ما تا به حال میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرده بودیم.

مشکلی که ما الان داریم این است که کنگره جمهوری خواهان در آمریکا با میت رامنی متحد و هم سو است؛ همین باعث می‌شود تا بسیاری از پیشرفت‌هایی که باید نتوانیم صورت دهیم.

خبرنگار: فرض کنید که شما پیروز انتخابات شده‌اید و کنگره جمهوری‌خواهان نیز پیروز شود. در این صورت چه فرقی بین الان و آن موقع وجود خواهد داشت؟ این دقیقا همان چیزی است که یک رای‌دهنده ممکن است آن را یک بن‌بست تلقی کند. چطور می‌خواهید شرایط متفاوتی رقم بزنید؟

اوباما: چندین چیز متفاوت خواهد شد. اول اینکه مردم آمریکا تا آن موقع رای داده‌اند. آن‌ها یک دیدگاه مصمم در رابطه با نحوه حرکت به سوی جلو را اتخاذ خواهند کرد و من امیدوارم کنگره جمهوری‌خواهان آمریکا به نظر مردم احترام بگذارد.

اگر کنگره به نظر مردم احترام نگذارد آن موقع من به بررسی چگونگی ادامه فعالیت در کنگره خواهم پرداخت تا امنیت قشر متوسط جامعه را تضمین کنم.

خبرنگار: بیایید بیشتر در مورد میت رامنی صحبت کنیم. چه چیزی از وی در جریان مبارزات انتخاباتی امسال توانستید بفهمید؟

اوباما: خب به نظر من میت رامنی موفقیت بزرگی را در تجارت‌های خود به دست آورده و مطمئنا برای ریاست جمهوری بسیار تلاش کرده است. او عمیقا به خانواده خود توجه می‌کند و به نظر من وی به باور‌های خود نیز بسیار اهمیت می‌دهد.

از سوی دیگر دیدگاه او برای رشد اقتصاد آمریکا بسیار متناقض با آن‌چه است که در واقعیت باید انجام داد. او دیدگاهی اتخاذ کرده که ما یک دهه از آن استفاده کردیم و به کارمان نیامد.

و آن‌چه من دیده‌ام این است که به نظر من میت رامنی از برخی مسئولیت‌های خود فرار می‌کند؛ مسئولیت‌هایی که شما به هنگام تصدی سمت ریاست جمهوری باید آن‌ها را بر عهده بگیرید. همان‌طور که در یک کنفرانس مطبوعاتی مطرح کردم وقتی که شخصی تصدی ریاست جمهوری یک کشور را بر عهده می‌گیرد باید اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کند.

خبرنگار: وقتی که شما با میت رامنی به بحث بپردازید چه نقاط ضعفی از وی را قصد دارید هدف قرار دهید؟

اوباما: میت رامنی یک مشاجره کننده بسیار تواناست. به نظر من وی تا الان بسیار موفق عمل کرده است. ولی ممکن است برای به چالش کشیدن من بحث‌هایی را مطرح کند که بی پایه و اساس باشند.

خبرنگار: نظر شما در رابطه با پل رایان، کاندیدای معاونت رامنی چیست؟

اوباما: به نظر من پل رایان بسیار زیرک است. اما پائول رایان نیز همچون میت رامنی رویکردی را اتخاذ کرده مبنی بر کاهش سرمایه‌‌ها در بخش آموزش و بخش‌های دیگر. سرمایه گذاری در این بخش‌ها در گذشته به اقتصاد کشور کمک کرده اما پائول رایان معتقد است که باید سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش کاهش یابد. اگر پل رایان بر سر کار بیاید، میت رامنی کمتر از یک درصد مالیات خواهد داد، کمتر از یک درصد. این در حالی است که یک راننده اتوبوس یا یک معلم یا یک افسر پلیس باید مبالغ بسیار بیشتری را مالیات بپردازند.

این راهی نیست که ما نیاز داریم تا اقتصاد آمریکا پیشرفت کند. وقتی که شما به تاریخ آمریکا از صد‌ سال قبل نگاه می‌کنید می‌بینید که اقتصاد کشور از طریق قشر متوسط جامعه رشد کرده است. وقتی که شما به دهه‌های 1950، 1960 و 1970 می‌نگرید که ما با انفجار افزایش نرخ تولید روبرو بودیم، وقتی که به دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون می‌نگرید که 23 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد، متوجه می‌شوید که دلیل این‌ همه پیشرفت همگی قشر متوسط جامعه بودند.

این راه‌هایی را که پل رایان و میت رامنی‌ می‌خواهند امتحان کنند ما پیش از این رفته‌ایم. ما آن‌ها را آزمایش کرده‌ و نتایج آن را دیده‌ایم. به نظر من تاریخ در دست ماست.
100



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.