نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

کتابخانه‌های عمومی پایه‌های فکری جامعه هستند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: کتابخانه‌های عمومی پایه‌های فکری جامعه هستند و وظیفه‌ تمام مدیران فرهنگی و کتابداران، تقویت این پایه‌های فکری است.
يکشنبه، 12 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتابخانه‌های عمومی پایه‌های فکری جامعه هستند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: کتابخانه‌های عمومی پایه‌های فکری جامعه هستند و وظیفه‌ تمام مدیران فرهنگی و کتابداران، تقویت این پایه‌های فکری است.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس از خرم آباد، حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی صبح امروز در دیدار با مدیرکل و نیروهای ستادی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی لرستان ضمن تبریک به تیمور احمدوند مدیر جدید این اداره‌کل در لرستان گفت: شما باید بیشتر از دیگران خدا را شاکر باشید که به شما نعمت برتر را داده است، زیرا در جایی خدمت می‌کنید که پایه‌ فکری جامعه است، یعنی امور کتابخانه‌های عمومی پایه‌های فکری جامعه هستند و وظیفه‌ شما تقویت این پایه‌های فکری است و علاوه بر آن کار در چنین جاهایی مقدس است، چون با کتاب و اهل کتاب سر و کار دارید.

وی با اشاره به اینکه علی رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته، کتابخانه‌های استان لرستان هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی شرایط مطلوبی ندارند، افزود: کتابخانه‌های شهری و روستایی ما هنوز استانداردهای لازم را ندارند که می‌طلبد برنامه‌ گسترش کمی و کیفی کتابخانه‌ها را در اولویت کاری‌ خود قرار دهید و برای رسیدن به این حد مطلوب، جز تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی مدون راه دیگری نداریم.

امام جمعه خرم‌آباد در ادامه از مدیران و مسئولان کتابخانه‌ها خواست فقط به ارائه‌ آمارها اکتفا نکنند و افزود: برخی از آمار و ارقامی که ارائه می‌شود، شاید هم درست باشد، اما با آنچه که ما نیاز داریم، فاصله دارد، از لحاظ منابع موجود در کتابخانه‌ها ضعیف هستیم و منابع اصلی، تخصصی و مرجع که باید در استان وجود داشته باشد را نداریم و این یعنی با حد مطلوب هنوز فاصله داریم.

میرعمادی با ذکر این مثال که ممکن است، در یک داروخانه هزار نوع دارو وجود داشته باشد، اما داروی مورد نیاز جامعه در آن نباشد، زیرا بیماری جامعه چیز دیگری است، خاطرنشان کرد: باید به سمتی پیش برویم که مخاطبان و مراجعه کنندگان به کتابخانه‌های عمومی از لحاظ منابع در دسترس اشباع شوند که یکی از راه‌های رسیدن به این مهم حضور فعال در نمایشگاه‌های کتاب است، به طوری که بتوانید همیشه تازه‌های نشر را شناسایی کنید و به منابع خود اضافه کنید و هیچ کتاب جدیدی از دید شما مورد غفلت قرار نگیرد.

وی جذب نیروی متخصص و اهل کتاب و مطالعه را یکی از ضرورت‌های این اداره کل دانست و افزود: کتابدار باید واقعاً کتابدار و متخصص و کتاب شناس باشد و کسی باشد که واقف بر اصول کتابداری و اهل مطالعه باشد، زیرا کتابداری که خودش اهل مطالعه و کتاب خواندن نباشد، نمی‌تواند کتابدار خوبی هم باشد.

امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد سهولت در استفاده از کتاب برای عموم باشید، خاطر نشان کرد: اگر کتاب را انبار کنیم، ولی مردم به آن دسترسی آسان نداشته باشند، باز از هدف دور مانده‌ایم که برای رفع این معضل باید قسمت امانت کتاب بیشتر تقویت شود و افزایش کتابخانه‌های سیار و ایستگاه‌های مطالعه در کوتاه مدت می‌تواند جوابگو باشد.

میرعمادی در ادامه اظهار داشت: فرهنگ کتاب‌خوانی مورد نظر مقام معظم رهبری باید در جامعه عملی شود و اگر کسی مدعی است که سرباز ولایت است، باید برای بند بند سخنان و فرمایشات ایشان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌ کتاب و کتاب‌خوانی راهکار ارائه کند.

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه‌های خود در این اداره‌کل گفت: بنده و همکاران خودم تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا نحوه‌ دسترسی آسان جامعه به کتاب را عملی کنیم، تا جایی که کتاب به کالای اصلی سبد هر خانوار تبدیل شود.

تیمور احمدوند برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی با محوریت بومی‌سازی ارزش‌های فرهنگی را یکی از برنامه‌های مهم و اصلی این اداره‌کل جهت وارد کردن کتاب به کانون خانواده‌ها دانست و افزود: در این راستا آمادگی داریم، با کمک دیگر اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید کتاب‌های خوب را به هر طریق ممکن به جامعه معرفی کنیم و در دسترس مردم قرار دهیم.

100
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.