برگزاری جشنواره باعث تقویت سینمای دفاع مقدس می‌شود

یک تهیه کننده سینما عنوان کرد:سینمای دفاع مقدس تنها نقطه امیدبخش سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران است و برگزاری این رویداد باعث تقویت این ژانر می شود.
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برگزاری جشنواره باعث تقویت سینمای دفاع مقدس می‌شود

یک تهیه کننده سینما عنوان کرد:سینمای دفاع مقدس تنها نقطه امیدبخش سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران است و برگزاری این رویداد باعث تقویت این ژانر می شود.
به گزارش راسخون محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس تمام رسالت های هنری هنرمندان ما در این خلاصه شد که این رشادت ها را به تصویر بکشند و تا حد بسیاری هم در این زمینه موفق شدند. به خصوص در همان اوایل جنگ توانستند با این آثار روحیه جمعی جوانان را برای رفتن به جبهه های نبرد تهییج کنند.
وی ادامه داد: من تقریبا از نخستین فیلم های دفاع مقدس درگیر این سینما بودم  و به جز پست های تخصصی بارها فیلم ها را در کنار مردم در سینماها دیدم و با آنها گریه کردم و تحت تاثیر فیلم ها قرار گرفتم. به خصوص فیلم های ملاقلی پور که خود ایشان هم به شدت در فضای فیلم غرق می‌شد.
علی اکبری عنوان کرد: در بازه زمانی دفاع مقدس آنچه که در توان ما بود را برای دفاع مقدس انجام دادیم و فیلمسازان ما هم چندان متبحر و تکنیک گرا نبودند و برداشت های شخصی و ساده و صمیمی خود را بیان می کردند. اما پس از مدتی متاسفانه با ورود به تشریفات بی جا از مسیر اصلی این فیلم ها خارج شدیم و اگر هم فیلمی بود دیگر مترادف نص صریح دفاع مقدس نبود. اگرچه ما از لحاظ تکنیکی بسیار رشد کردیم در سال های اخیر در سینمای دفاع مقدس اما صداقت و حقانیت آن تا حد بسیاری لکه دار شد.
وی معتقد است برگزاری جشنواره دفاع مقدس باعث می شود که ما به نوعی به هنرمندانی که در این راه همچنان مستحکم باقی مانده اند و تلاش می کنند و ثابت قدم هستند در یک جا به چشم بیایند و زحماتشان را قدر بدانیم. اگرچه این تقدیرها بیشتر معنوی است تا مادی و حمایت تولیدی. این جشنواره باعث می شود آنها بدانند آثارشان در یک جا دیده خواهد شد.
وی عنوان کرد: در این سی و چند سالی که از انقلاب می گذرد اگر نگوییم همه اما می توانیم بگوییم اکثر انقلاب های مردمی و آزادی خواه در دنیا متاثر از انقلاب اسلامی ایران است. زیرا این انقلاب تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره) و همراهی همه مردم اتفاق افتاد و این اتفاق بزرگ و مبارکی است. این مردم بودند که تمامی لحظات انقلاب را پشت سر گذاشتند. اکنون، اگر شاهد بیداری اسلامی در کشورهای دیگر هستیم برگرفته از انقلاب ایران با همین فرمول و سرکلیشه هاست. همه این وقایع قابلیت تبدیل به مدیوم تصویر را دارند و ادبیات ما هم همین طور که از مشهورترین ادبیات دنیاست، پتانسیل نمایش ایثار و دفاع را در خود دارد.
این تهیه کننده سینما افزود: متاسفانه فیلمنامه نویسان اکثرا اصرار دارند که خودشان مولف ماجرا باشند و اگر این اختلاف ها را کنار بگذارند و به سراغ ادبیات جنگ بروند مسلما آثارسینمایی رشد بهتری پیدا خواهد کرد. اگرچه تخیل در این زمینه تا حد زیادی راهگشاست اما باید هسته اولیه وقایع را بر حقیقت منطبق کنیم و همه چیز را باورپذیر نشان دهیم. وی اظهار داشت: مسئله کوچکی نبود اینکه هشت سال یک کشور انقلابی و تازه از یوغ استبداد و استکبار رهایی یافته به تنهایی در برابر کل استکبار بایستد و انصاف نیست که از این همه عظمت سخنی نگوییم و آن را به نمایش نگذاریم.
علی اکبری عنوان کرد: راه نجات سینمای دفاع‌مقدس، تحول اساسی در این سینما است تا از رخوت و بی‌توجهی رهایی یابد.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم دفاع‌مقدس به جهت رونق بخشی به این ژانر بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند در رشد و پویایی این سینما موثر باشد. ژانر سینمای دفاع‌مقدس بسیار مظلوم واقع شده است. با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت می‌توان نگاهها را به این سینما تقویت کرد.
تهیه کننده فیلم های سینمایی"استرداد"، "تلفن همراه رئیس جمهور" معتقد است نباید دست فیلم ساز دفاع‌مقدس را ببندیم و همیشه از او بخواهیم که در فیلم‌های دفاع‌مقدس نگاهش به نقاط مثبت و شیرین جنگ باشد در حالی که وظیفه هنرمندان نقادی است و باید این اجازه نیز به آنان داده شود، چرا یک فیلم ساز ایرانی اجازه نقد بخشی از دوران جنگ را ندارد؟ اگر این امکان از او سلب شود شاهد بی‌میلی آنان نسبت به این ژانر خواهیم بود.
وی گفت: امیدواریم در برگزاری جشنواره فیلم دفاع‌مقدس شاهد حمایت مسئولین سینمایی از فیلمسازان عرصه جنگ باشیم تا با این حمایت‌ها بار دیگر زمینه حضور این هنرمندان در این ژانر مهیا شود./7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.