مصاحبه با خواننده ترانه آرمیتا

حامد زمانی گفت: خوانندگان کمی به مقوله ترانه‌های سیاسی می‌پردازند و می‌ترسند که مخاطبان‌شان را از دست بدهند و یا به آن‌ها بگویند خواننده حکومتی.
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصاحبه با خواننده ترانه آرمیتا

حامد زمانی گفت: خوانندگان کمی به مقوله ترانه‌های سیاسی می‌پردازند و می‌ترسند که مخاطبان‌شان را از دست بدهند و یا به آن‌ها بگویند خواننده حکومتی.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، «حامد زمانی» خواننده جوانی است که به تازگی مطرح شده است. این خواننده 21 فروردین‌ماه 1367 در میامی اصفهان متولد شد. اکنون در حال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران است و از سال 84 فعالیت خود را در عرصه موسیقی پاپ آغاز کرد.

زمانی از‌ جمله خوانندگانی است که اغلب ترانه‌های او با موضوعات ارزشی و سیاسی است.

خواننده سیاسی جوان پاپ کشورمان در کارنامه‌اش قطعه‌های «تحریم»، «قلاده‌های طلا»، «دیروز، امروز، فردا»، «زنان و بیداری اسلامی» و «ماه عسل» دیده می‌شود و در جدیدترین اثرش به مظلومیت‌های ملت‌های مسلمان برای حادثه 11 سپتامبر در ترانه «مکر شیطان» پرداخته است.

گفت‌وگوی فارس با «حامد زمانی» به شرح زیر است:

 آقای زمانی چگونه به این نتیجه رسیدید که می‌توانید خواننده شوید؟

- با علاقه‌مندی که به تلاوت قرآن داشتم و با داشتن صوت خوب در جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری شرکت کردم و در مسابقات زیر 16 ساله‌های کشور توانستم مقام‌های خوبی کسب کنم. داشتن صدای خوب باعث شد تا بر حسب علاقه و برخلاف میل باطنی پدر و مادرم در کلاس‌های آواز اصفهان شرکت کنم و هم شعر بسرایم و هم ترانه بخوانم که نخستین ترانه‌ام هم با موضوع امام حسین (ع) خواندم.

 خانواده با ورود شما به عرصه موسیقی مخالف نبودند؟

- پدرم با داشتن شغل معلمی دوست داشت تا من در رشته قرآن پیشرفت کنم و از اینکه صدای خوبی داشتم می‌ترسید که نکند یک روزی خواننده بشوم؛ به همین خاطر علاقه‌زیادی به فعالیت‌های هنری من ندارند حتی احساسی هم به پخش ترانه‌هایم از تلویزیون و دیگر رسانه‌ها نشان نمی‌دهند. شاید به این مطلب فکر می‌کنند که من هم همانند دیگر دوستانم می‌توانستم از قاریان برجسته قرآنی کشور باشم. این مطلب را هم دوستانم می‌گفتند که نکند یک روز خواننده بشوی!

چه تعریفی از موسیقی دارید؟

- موسیقی عشق و حامی من است.

با این مخالفت‌ها چرا سراغ خوانندگی رفتید؟

- پس از اینکه به دانشگاه تهران راه یافتم، دیدم در دانشگاه گروه‌های مختلف دانشجویی و دانشجویان بعد از پایان فتنه به هر طریقی آراء و نظرات‌شان را در قالب‌های نشریه، مجله، نشست‌های دانشجویی و ... مطرح می‌کنند و من با دغدغه‌ سیاسی که داشتم، تصمیم گرفتم صحبت‌هایم را به زبان شعر و ترانه بیان کنم و تصمیم گرفتم در این زمینه به طور مختص صحبت کنم، می‌دانستم که فعالیت در این زمینه انگ‌هایی به همراه دارد.

چه انگ‌هایی ممکن بود به شما نسبت دهند؟

- خوانندگان کمی به مقوله ترانه‌های سیاسی می‌پردازند و می‌ترسند که مخاطبان‌شان را از دست بدهند و یا به آن‌ها بگویند خواننده حکومتی.

با عشقی که به موسیقی داری، چرا علوم سیاسی می‌خوانی؟

- انتخاب این رشته با علاقه و اولویت اول دانشگاهی من بود ولی موسیقی احساسی است و حرفم را در قالب موسیقی می‌زنم.

با وارد شدن به این عرصه و با بیان اینکه ما هم به مسائل مختلف جامعه نقد داریم و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حس می‌کنیم شعر «پرچم» را سروده و خواندم. در این ترانه می‌گویم درست است که جوانان ما در هر تیپ و لباسی هستند اما تفاوتی با هم ندارند و پشت پرچم خود می‌ایستند.

چرا نخستین اثرت را برای امام حسین (ع) خواندی؟

- من از همان دوران نوجوانی شعر می‌سرودم و علاقه زیادی به ائمه اطهار داشتم. نخستین ترانه من برای امام حسین (ع) بود؛ یک کار دلی که شعر و ترانه را خودم کار کردم و احساس می‌کنم اگر اکنون توانستم موفقیتی به دست آورم، به خاطر همان کار دلی بود.

برخی خوانندگان برای ورود به عرصه حرفه‌ای و یا اینکه مجوز انتشار آلبوم بدهند، تصمیم می‌گیرند چند قطعه ارزشی تولید کنند، شما هم از این دسته آدم‌ها بودید؟

- من این مسیر را وقتی انتخاب کردم که قرارداد آلبوم عاشقانه «هیچ» را دو سال پیش بسته بودم؛ من مشکلی برای پخش آن نداشتم اما اینکه چرا این مسیر را انتخاب کردم، برمی‌گردد به عقاید و نوع نگاه جهان‌بینی خودم که تصمیم به ماندن گرفتم و اینکه سخنم را در ترانه‌هایم بزنم. «حامد زمانی» هر زمان که احساس وظیفه کند آثار ارزشی تولید می‌کند و ترسی هم ندارد.

فکر نمی‌کردی با توزیع آلبوم عاشقانه‌ات و برگزاری کنسرتی برای آن می‌توانستی هواداران و منافع مادی بیشتری کسب کنی؟

- من تصمیم به ماندن گرفتم و اینکه سخنم را بزنم. آلبوم عاشقانه من که در ابتدا عنوان «هیچ‌» را داشت و در آینده نام دیگری برای آن انتخاب خواهم کرد، با داشتن 10 قطعه تا پایان سال وارد بازار می‌شود و قرار است بعد از آن کنسرتی هم برگزار کنم. ترانه‌ای که برای برنامه «ماه عسل» خواندم، با استقبال مردمی مواجه شد و مخاطبان نگفتند که من ترانه‌های سیاسی و ارزشی خواندم.

شما ترانه پایانی فیلم سیاسی «قلاده‌های طلا» را خواندید. آیا این کار به تمایل خودتان بود یا کارگردان فیلم؟

- این مقوله حساسی است که در زمینه‌های هنری به موضوع سیاسی بپردازی. فیلم «قلاده‌های طلا» به سختی ساخته شد، برای تولید موسیقی این فیلم هم به این مسئله فکر کردند که آیا اثر خوبی در می‌آید یا نه و مسئله دیگر این بود که پرداختن به موضوع شاید مخاطبان را از دست بدهد. برای تولید این‌گونه آثار همین جوی که داده می‌شود، اعصاب آدم را خرد می‌کند. شاید برخی از خوانندگان برای از دست ندادن مخاطبان‌شان به مقوله سیاسی نمی‌پردازند اما خواندن این ترانه برای من در فیلم «قلاده‌های طلا» با استقبال مواجه شد و واکنش‌ها به این مسئله کمتر بود. خواندن این ترانه یک کار خودجوش با همکاری شاعر آن «مهدی سیار» بود.

چرا خوانندگان برای خواندن ترانه‌های سیاسی وارد این عرصه نمی‌شوند؟

- برخی برای از دست ندادن مخاطبان‌شان ترانه سیاسی نمی‌خوانند، چون معروف شدند از ورود به این عرصه خودداری می‌کنند. خوبی کار در این است الان که به معروفیت رسیدند ترانه‌هایی با موضوع ارزشی و دینی بخوانند، نه اینکه برای دریافت مجوز و یا مسائل دیگر و برای مدت کوتاهی وارد این عرصه شوند.

با خواندن این‌گونه ترانه‌ها آیا مسیر رسانه ملی برای شما باز شده است؟

تا به تلویزیون رسیدم بیچاره شدم، خون دل‌ها خوردم. 4 سال طول کشید تا اعتماد تهیه‌کننده را جلب کردم. دو روز در هفته به تهران می‌آمدم تا بتوانم آثارم را با حضور خودم تنظیم کنم و به تلویزیون بدهم. به دلیل نداشتن پول زیاد مجبور بودم تا صبح در خیابان‌های تهران قدم بزنم تا صبح شود، چون جایی برای خوابیدن نداشتم. فردای آن روز هم زمان کار چرت می‌زدم!

معتقدم ترانه‌های سیاسی باید بیشتر حمایت شود، چه اشکالی دارد تا راه را باز بگذاریم تا دیگر خواننده‌ها وارد شوند.

اولین بار که ترانه‌ات از رسانه ملی پخش شد، خانواده‌ات چه واکنشی نشان دادند؟

- خانواده من در این زمینه بی‌احساس‌اند. شاید در درون‌شان خوشحال شوند اما به رو نمی‌آورند. به نظر من آن‌ها انتظار پیشرفت بیشتری را از من داشتند‌. روزهایی که با مادرم به همراه برادرم مهدی که برای درمان به اصفهان می‌رفتیم را فراموش نمی‌کنم، مادرم مهدی را برای مداوا به دکتر می‌برد و در راه مرا در کلاس آواز اساتید اصفهانی می‌گذاشت. خانواده‌ام انتظار موفقیتم را داشتند.

پس به این دلیل خانواده انتظار زیادتری از تو دارند؟

- وقتی خانواده از فعالیت من در عرصه موسیقی ناراضی بودند، من طلسم شده بودم؛ اما وقتی که فهمیدند که موسیقی چیست و راضی به فعالیت من شدند، تمام قفل‌ها و درها به رویم باز شد.

 آینده خوانندگی «حامد زمانی» چیست؟

- افق نگاه من به موسیقی آن‌قدر بزرگ است که این خوشحالی اکنون برای خانواده‌‌ام زیاد بزرگ نیست. زمانی که بتوانم مخاطبان را در ترانه‌هایم همراه کنم و به هدف اعتقادی خود برسم موفق شده‌ام.

به نظر خودت و مردم بهترین ترانه‌ات کدام است؟

- ترانه «آرمیتا» پر‌بازدیدترین ترانه من در فضای مجازی بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد، همچنین ترانه‌ای که برای برنامه «ماه عسل» خواندم، برای مردم راضی‌کننده بود، اما خودم ترانه «تحریم» را بیش از بقیه آثارم دوست دارم.

برای خواندن ترانه «آرمیتا» دختر شهید رضایی‌نژاد را هم دیدی؟

- با دختر شهید رضایی نژاد (آرمیتا) از تلویزیون آشنا شدم. زمانی که خواندن این ترانه از سوی جبهه مطالعات فرهنگی به من پیشنهاد شد، آن را پذیرفتم. کار را که خواندم، دوستان بدون تنظیم و میکس آن را در فضای مجازی قرار دادند که با استقبال زیادی هم همراه شد.

آیا ترانه‌ای هست که دوست داری بخوانی ولی تاکنون موفق به ساخت و اجرای آن نشده‌ای؟

- با دوستانی که در جبهه امت واحده دارم، به این توافق رسیدم که ترانه‌ای برای قتل عام و مظلومیت مسلمانان کشور میانمار بسازیم اما تا‌کنون موفق به ساخت آن نشدم؛ امیدوارم این ترانه به چندین زبانه تولید شود. ترانه «مکر شیطان» از دیگر ترانه‌هایی است که با این دوستان کار کردم که قبل از سالگرد حادثه 11 سپتامبر منتشر می‌شود.

داستان پاداش 10 میلیونی شما برای قاتل خواننده هتاکی که درباره امام هادی (ع) خوانده بود، چیست؟

- پس از گوش کردن ترانه توهین‌آمیزی که برای امام هادی (ع) خوانده شده بود، وارد فیسبوک شدم و پیامی برای کشتن خواننده آن و پاداشی 10 میلیونی دادم که مورد توجه رسانه‌های زیادی قرار گرفت و سایر دوستان هم در این مسیر با من همراه شدند.

آیا شده برای خواندن ترانه‌ای و تغییر صدا از دستگاه‌های مخصوص این کار استفاده کنی؟

- صدای الکترونیکی رنگ صدا را تغییر نمی‌دهد اما مخاطب این را می‌پسندد. من تا‌کنون از این روش استفاده نکردم، چون لزومی برای این‌ کار ندیدم، اما برخی از خوانندگان هستند که آلبوم موسیقی خود را با این روش منتشر می‌کنند و در برگزاری کنسرت‌هایشان این امر کاملا دیده می‌شود.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید آثار کدام خواننده را بیشتر گوش می‌کنید؟

- کارهای «محسن چاووشی» را بیشتر می‌پسندم. به محسن یگانه هم احترام می‌گذارم./7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.