فقر مبنا و اساس انحرافات اجتماعی است

مطالعات نشان داده فقر مبنا و اساس انحرافات اجتماعی است، بیشتر مجرمین، معتادین به مواد مخدر و الکل، مبتلایان به امراض روانی و اشخاصی که اقدام به خودکشی می نمایند، از طبقات پایین اجتماعی بوده اند.
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقر مبنا و اساس انحرافات اجتماعی است

مطالعات نشان داده فقر مبنا و اساس انحرافات اجتماعی است، بیشتر مجرمین، معتادین به مواد مخدر و الکل، مبتلایان به امراض روانی و اشخاصی که اقدام به خودکشی می نمایند، از طبقات پایین اجتماعی بوده اند.

 

به گزارش راسخون، دکتر اکبرهاشمی روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در عصر حاضر از فقر به عنوان عامل عمده انحرافات اخلاقی یاد شده است. طبق یک تحقیقات دانشگاهی براساس آمارگیری در خصوص افراد مبتلا به اعتیاد مواد مخدر، حدود 70 درصد از این افراد به علت فقر و نتوانستن رسیدن به اهداف خود شکست های پی در پی و حسرت به زندگی ثروتمندان به اعتیاد دچار شده اند.

 

وی در رابطه با زمینه ی ارتکاب جرم در طبقات فقیر گفت: البته ارتکاب جرائم طبقات فقیر از شکافی که بین خواسته های جوانان آن طبقه با آن چه که در دسترس آنهاست، سرچشمه می گیرد به صورتی که جوانان این دسته از قشر جامعه به دلیل نداشتن وضعیت مادی مناسب و داشتن هدف های بزرگ و آرزوهای برتر که دوست دارند به هر طریق به آن برسند ولی متأسفانه به دلیلی که چیزی از لحاظ مادی و یا موقعیتی در دسترس ندارند رسیدن به آن هدف ها و آروزها را به طوری غیر ممکن می سازد که این خود زمینه ی ارتکاب جرم را در اینگونه جوانان بالا می برد.

 

هاشمی در ادامه تصریح کرد: انحرافات اخلاقی طبقه ی فقیر نتیجه ی فشارهای حاصله از شکست در رسیدن به هدف های معین است به عبارت دیگر فشارهایی که از شکست مربوطه به مسائل مادی صورت می گیرد.

 

وی افزود: به طور مثال فرهنگ غلطی که در جامعه بین افرادی رواج دارد که با کسانی که فقیر هستند به صورت بوده و یا به اصطلاح خودمان به یک چشم دیگر نگاه می کنند و هم به طور بی احترامی با آنان برخورد می کنند و اینگونه مسائل و توجه نکردن جامعه به آنها خود زمینه ی انحرافات اخلاقی را در اشخاص فقیر به وجود می آورد.

 

این روانشناس در پایان اعلام کرد: برای پیشگیری این گونه مسائل که در اثر فقر به وجود می آید باید آگاهی مردم را نسبت به یکدیگر افزایش دهیم و یاد بدهیم هر کسی که غنی تر است و محترم تر بلکه احترام انسانی به شخصیت و اعمال و رفتار آن بستگی دارد و نرسیدن به اهداف مادی یا زندگی در خانواده های فقیر دلیلی برانجام انحرافات اخلاقی، روانی و اجتماعی نیست و خدا صلاح خلق خود را بهتر می داند.

/111/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.