«جنگ نرم از منظر رسانه» ‌‌

«جنگ رسانه‌ای» ضلع مهم مثلت «جنگ نرم» است‌

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم با اشاره به اینکه جنگ رسانه‌ای یکی از اضلاع مهم مثلث جنگ نرم است، تصریح کرد: غربی‌ها با استفاده از رسانه‌های خود تصویر اشتباهی از ایران و اسلام را به مخاطبان ارائه می‌دهند.
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«جنگ رسانه‌ای» ضلع مهم مثلت «جنگ نرم» است‌

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم با اشاره به اینکه جنگ رسانه‌ای یکی از اضلاع مهم مثلث جنگ نرم است، تصریح کرد: غربی‌ها با استفاده از رسانه‌های خود تصویر اشتباهی از ایران و اسلام را به مخاطبان ارائه می‌دهند.


به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری فارس از قم، سیدجواد اشرفی امروز در نشست «جنگ نرم از منظر رسانه» که در طرح ضیافت اندیشه دانشجویی دانشگاه‌های قم برگزار شد، با اشاره به اینکه جنگ نرم شامل سه بخش فضای سایبری، فضای دیجیتالی و فضای رسانه‌ای است، اظهار کرد: امروز هر فرد به یک رسانه تبدیل شده است و از طریق موبایل، سایت و شبکه‌های ماهواره ای اخبار را دریافت کرده و از سوی دیگر می‌تواند افکار، نظرات و ایده‌های خود را از طرق مختلف ارائه کرده و به ویژه آنها را در فضای مجازی منتشر کند.

وی قدرت نرم را به قدرت شکل‌دهی و تغییر ایده‌ها و ترجیحات طرف مقابل در فضای صلح و بدون خونریزی همراه با آثار مخرب تعریف کرد و افزود: جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه‌های دوست است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد.

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم جنگ رسانه‌ای را  استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری و اصول به کار گیری تبلیغات و عملیات روانی به منظور کسب منافع تعریف و خاطرنشان کرد: جنگ رسانه‌ای یکی از اضلاع مهم جنگ نرم است.

اشرفی تصریح کرد: جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی ادامه دارد و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خود با استفاده از رسانه‌ها بهره می‌گیرد.

وی وضعیت رسانه‌ها را شامل سفید، خاکستری و سیاه برشمرد و اضافه کرد: اخبار رسانه‌های سفید به طور کامل قابل اعتماد است.

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم اظهار کرد: تمام رسانه‌ها از منبعی تغذیه می‌شوند و به همین دلیل رسانه برخلاف منافع منبع تغذیه نمی‌تواند پوشش خبری داشته باشد.

اشرفی تصویرسازی، دروغ پردازی، فریب، نامگذاری معکوس، فرافکنی، برجسته نمایی و شایعه را از شگردهای رسانه‌ای در جنگ رسانه‌ای برشمرد و تصریح کرد: در سوریه جنگ تمام عیار بین‌المللی و جنگ رسانه‌ای را شاهد هستیم و رسانه‌های هر کشور طبق منافع خود به پوشش و تصویرسازی فضای سوریه می‌پردازند.

وی شگرد فریب را یکی از مهم‌ترین ابزار رسانه‌های غربی برای ترویج افکار خود دانست و اضافه کرد: رسانه‌های غربی در موضوع ایران هراسی و اسلام هراسی بسیار فعال هستند و تلاش می‌کنند تصور نادرستی را از مسلمانان در اذهان مردم دنیا ایجاد کنند.

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم مصداق دیگر شگرد فریب در رسانه‌های غربی را ارائه وضعیت نامطلوب کشور دانست و تصریح کرد: رسانه‌های غربی، غرب را مدینه‌ای فاضله توصیف می‌کنند که هیچ مشکلی ندارد در حالی آنجا هم انواع مشکلات وجود دارد.

اشرفی با تاکید بر اینکه رسانه‌های غربی به سادگی حرف‌های دروغ خود را میان چند خبر صحیح قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: در این حالت مخاطب با اعتماد به چند خبر درست، اخبار و مطالب دروغ را هم می‌پذیرد.

وی فرافکنی را در رسانه و اهداف غربی‌ها امری مشهود دانست و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای توجیه و فرافکنی نسبت به جریان 11 سپتامبر جنگ و خونریزی به راه انداختند.

سرپرست خبرگزاری فارس استان قم برجسته نمایی رسانه‌های غربی از اخبار کشور را امری عادی توصیف کرد و اظهار کرد: گاهی شاهد هستیم که غربی‌ها نسبت به موضوعات کوچک و غیر مهم هجمه رسانه‌ای به راه می‌اندازند.

اشرفی با تاکید بر اینکه اهداف شبکه‌های غربی در زمان جنگ نرم تبدیل شدن افراد خاکستری به سیاه برشمرد و تصریح کرد: ماهواره و تلویزیون، رادیو، خبرگزاری، سایت خبری و مطبوعات از ابزار جنگ رسانه‌ای هستند.

وی همچنین به تبیین اهداف جنگ نرم پرداخت و اظهار کرد: استحاله فرهنگی، استحاله سیاسی و تخریب چهره‌های ارزشی و نهادهای انقلابی، ایجاد ناامنی و رعب و ترس، تفرقه و اختلاف درونی، ترویج روحیه ناامیدی و کسالت به جای شادابی و نشاط و ترویج بی‌تفاوتی در برابر مسائل مهم کشور بخشی از اهداف جنگ نرم دشمن است.
100



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.