معاون سازمان حج

کاهش سهمیه حج تا 4 سال ادامه دارد

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ساخت و سازهای عمرانی در مکه و مدینه ۴ سال طول می‌کشد، گفت: سهمیه حج تمتع تا پایان طرح‌های عمرانی مکه و مدینه ادامه خواهد داشت.
شنبه، 18 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش سهمیه حج تا 4 سال ادامه دارد

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ساخت و سازهای عمرانی در مکه و مدینه ۴ سال طول می‌کشد، گفت: سهمیه حج تمتع تا پایان طرح‌های عمرانی مکه و مدینه ادامه خواهد داشت.

به گزارش راسخون، به نقل از فارس ،غلامرضا رضایی، اظهار داشت: با توجه به رایزنی‌هایی که مسئولان سازمان حج و سایر مسئولان  نظام انجام داده اند از دولت عربستان خواسته‌ایم که سهمیه تمتع افزایش پیدا کند اما این کار صورت نگرفت.

وی گفت: متاسفانه وزیر حج عربستان در مصاحبه‌ای که انجام داده است، اعلام کرد که ما سهمیه کل کشورهای اسلامی را براساس هر هزار نفر یک نفر از جمعیت‌شان اعلام کرده‌ایم.

معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: این کاری است که نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای اسلامی که برابر مصوبه کنفرانس سران کشورهای اسلامی که مسئله حج در آنجا بیان شده بود به تصویب رسیده است.

رضایی با بیان اینکه سال گذشته از ایران 94 هزار نفر به حج تمتع اعزام شدند، بیان کرد: کشورهایی که سهمیه حج داشتند ولی از سهمیه خودشان استفاده نکردند، با رایزنی‌هایی که انجام دادیم توانستیم سهم سایر کشورهای دیگر را پر کنیم که با مقامات سعودی به توافق رسیدیم و آن سهمیه را گرفتیم.

وی گفت: دلیل مسئولان عربستان برای کاهش سهمیه حج این است که در مکه و مدینه ساخت و ساز حریم طواف را دارند که در این راستا نیز هتل‌های ضلع شرقی حریم را هم تخریب کرده اند.

رضایی ادامه داد: در سنوات گذشته عربستان از حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر در حج پذیرایی می‌کرده است که اما امسال به دلیل اجرای طرح هادی که در حال انجام است این عدد را کاهش داده‌اند.

وی با بیان اینکه در این طرح از حدود 18 متخصص سطح بالا از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، سوئیس، آلمان، هلند، برزیل، کانادا، مصر و سوریه استفاده کرده‌اند گفت: محورهای این طرح از نظر جغرافیایی، استراتژی‌های توسعه، جمعیت، حمل‌و نقل، اسکان، ساختار زیربنایی، سرمایه‌گذاری، محیط‌زیست و ... در نظر گرفته شده است.

رضایی تصریح کرد:‌ با انجام این طرح سطح زائرپذیری در کل حج عمره و تمتع به حدود 14 میلیون نفر می‌رسد.

معاون حج سازمان حج و زیارت ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها اینطور است که مساحت اطراف مسجدالحرام به 100 هزار متر مربع و راه‌های منتهی به اطراف حرم را به اندازه حدود 350 هزار نمازگزار افزایش دهند.

وی گفت: در این طرح ظرفیت نهایی محوطه حرم مسجد‌النبی را وسعت می‌دهد تا عده زیادی بتوانند همزمان طواف کنند.

رضایی با اشاره به علت کاهش آمار زائران حج تمتع ادامه داد: علت اینکه امسال نتوانسته‌اند به زائران خدمات بدهند مسائل عمرانی در حال اجرا در شهرهای مکه و مدینه است.

4 سال کاهش سهمیه حج

وی با اشاره به اینکه طرح‌هادی از سال جاری آغاز شده است، اضافه کرد: سرعت اجرای پروژه‌ها در مکه و مدینه بالا است و پیش‌بینی می‌شود بین 3 تا 4 سال دیگر این کاهش زائر را خواهیم داشت، بنابراین به محض اینکه طرح هادی به پایان برسد مسئولان عربستان ظرفیت همه کشورها را افزایش خواهند داد.

این مقام مسئول سازمان حج و زیارت تصریح کرد: به دلیل اینکه جمعیت ایران 75 میلیون نفر اعلام شده تنها 75 هزار نفر سهمیه حج تمتع به ما داده‌اند که نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

معاون حج سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اگر کشوری از سهمیه خودش استفاده نکند با توجه به مناسباتی که ایران در زمینه سیاسی و تحولاتی که در منطقه به وجود آمده، داشته است، بعید می‌دانیم که سهمیه کشورهای دیگری که نخواهند از آن استفاده کنند را به ایران بدهند.

بدقولی مسئولان عربستان

رضایی با اشاره به اجلاس مکه که چندی پیش در عربستان برگزار شد گفت: موضوعی که مسئولان کشور در مکه حضور داشتند مربوط به حج نبود اما موضوع افزایش سهمیه زائران حج تمتع را مطرح کردند.

وی اضافه کرد: مسئولان عربستانی در این زمینه قول‌هایی داده بودند اما تاکنون عملی نشده است.

معاون حج سازمان حج و زیارت به برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این اجلاس مسئولان سازمان حج و زیارت مأموریتی در عراق داشتند و نتوانستند در این اجلاس حضور پیدا کنند.

12سال بیشترین زمان انتظار برای اعزام به حج

رضایی در باره بیشترین زمان انتظار برای اعزام به حج تمتع اظهار داشت: کسانی هستند از زمانی که پول واریز کرده‌اند تا زمان اعزام 2تا 3 سال طول کشیده است. ولی اعزام‌ها بسته به قرعه‌کشی دارد. به عنوان مثال کسی که در قرعه‌کشی پائین‌ترین نفر باشد حدود 12 سال طول می‌کشد تا به حج تمتع اعزام شود.

وی اضافه کرد: ثبت‌نام‌های حج تمتع مربوط به سال 86 بوده که خوش‌شانس‌ترین فرد یکسال بعد از ثبت‌نام به حج تمتع اعزام شده است.
100



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.