ساخت دارو داخل بدن/

ابداع شیوه جدیدی برای نابودسازی تومورهای سرطانی

پژوهشگران نوع جدیدی از نانوذرات را ساخته اند که می تواند در صورت درخواست، پروتئین بسازد این تلاش نخستین گام به سوی ابداع شیوه جدیدی برای نابودسازی تومورهای سرطانی در انسان است.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابداع شیوه جدیدی برای نابودسازی تومورهای سرطانی

پژوهشگران نوع جدیدی از نانوذرات را ساخته اند که می تواند در صورت درخواست، پروتئین بسازد این تلاش نخستین گام به سوی ابداع شیوه جدیدی برای نابودسازی تومورهای سرطانی در انسان است.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری مهر،‌ گروه محققان دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) نشان داده اند که یک پرتو از نور فرابنفش می تواند تولید پروتئین را در نانوذرات قرار داده شده در بدن موش های آزمایشگاهی آغاز کند.

وارد کردن این نانوذرات به بدن افراد مبتلا به سرطان می تواند تومور را در بدن آنها هدف قرار دهد. نور فرابنفش تابیده شده به موقعیت این نانوذرات می تواند آغازگر ساخت داروهای پروتئینی باشد که سلول های سرطانی را از بین می برند.

اگر این شیوه بر روی انسان اثربخش و کارا باشد، می تواند ارزش خاصی در حمله به تومورهای قابل گسترش در بدن بیابد.

متاستاز عامل 90 درصد مرگ بر اثر سرطان در انسان است.

محققان تاکید دارند این راهبرد پیش از آنکه پزشکان بتوانند از آن در درمان بیماران استفاده کنند باید پیشرفت کند. اما آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان دهنده امکان پذیری این شیوه است. این نخستین بار است که چنین فرایند مصنوعی کنترل از راه دوری در بدن یک موجود زنده نشان داده می شود.

این شیوه شامل مونتاژ مواد خام برای ساخت یک پروتئین خاص در یک کارخانه مینیاتوری و سپس  ساخت یک نانو ذره در اطراف آن است.

کل این مونتاژ یک هزار برابر کوچک تر از قطر یک تار موی انسان است.

کار با غلظت درستی از تمامی مولفه ها آغاز می شود و سپس ساخت نانوذره اطراف آن ادامه می یابد. این شیوه مانند ساخت دیوار در اطراف تکه های بزرگی از ماشین آلات در یک کارخانه است.

این دیوارها حاوی مولکول های ساختاری موسوم به لیپیدها هستند که در تمامی اورگانیسم های زنده وجود دارند.

درون این دیوارها، هر مینی کارخانه حاوی ریبوزوم، اسید آمینه، آنزیم و توالی های کوتاه از DNA پروتئین مورد نظر است.
ماده شیمیایی مهم دیگری هدف را برای ساخت پروتئین فراهم می کند. این ماده شیمیایی معمولا مانند قفسی عمل می کند که DNA را محبوس نگه می دارد. اما نور موجب می شود این قفس باز و DNA آزاد شود.

این قفس به طول موج خاصی از نور حساس است. از این رو زمانی که نانوذرات در معرض این نور قرار می گیرند قفس باز  و DNA دستور فرایند تولید پروتئین را صادر می کند.

محققان MIT این نانوذارت را با مینی کارخانه های برنامه ریزی شده برای ساخت دو پروتئین قابل تشخیص ساده بارگذاری کردند: پروتئین فلورسنت سبز و لوسیفراز.

آنها این نانوذرات را به شکم موش های آزمایشگاهی تزریق کردند. پس از تاباندن نور فرابنفش ویژگی های رنگی این دو پروتئین مشاهده شد. این امر نشان می دهد که نور با موفقیت موجب ساخت پروتئین ها شده است.
100



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.