وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد:

کشاورزان خارج از سهمیه ابلاغی سیب‌زمینی می‌کارند

«معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: علی‌رغم اعمال سیستم‌های کنترل سطح زیر کشت، برخی کشاورزان در خارج از چارچوب سهمیه ابلاغی اقدام به کشت محصول می‌کنند.»
سه‌شنبه، 21 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کشاورزان خارج از سهمیه ابلاغی سیب‌زمینی می‌کارند

«معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: علی‌رغم اعمال سیستم‌های کنترل سطح زیر کشت، برخی کشاورزان در خارج از چارچوب سهمیه ابلاغی اقدام به کشت محصول می‌کنند.»

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه "وزارت کشاورزی اجباری برای رعایت الگوی کشت ندارد" که به نقل از رییس اتحادیه سیب‌زمینی کاران منتشر شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

«برنامه کشت محصول سیب‌زمینی با لحاظ کردن نیاز داخل و صادرات در قالب پروژه‌های بلند‌مدت (برنامه پنج ساله) تدوین شده و همه ساله و در فصول مختلف به قطب‌های تولید کشور ابلاغ می‌شود.

برنامه‌ تولید ابلاغی در راستای ایجاد تعادل نسبی بین تولید و عرضه محصول در بازار است. با توجه به این‌که تولید در فضای باز صورت می‌گیرد، بنابراین میزان تولید تحت تاثیرعوامل محیطی نامساعد نظیر سرما، گرما، یخبندان، تگرگ و ... و عوامل محیطی مساعد مانند هوای مطلوب، بارندگی یا پراکنش مناسب و ... قرارگرفته و کاهش و یا افزایش تولید دور از انتظار نیست. هم‌چنین علی‌رغم اعمال سیستم‌های کنترل سطح زیر کشت، برخی کشاورزان در خارج از چارچوب سهمیه ابلاغی اقدام به کشت محصول می‌کنند.

عوامل فوق‌الذکر ایجاب می‌کند که وضعیت تولید و عرضه‌ محصول به‌طور متوسط رصد شده و اقدامات لازم برای ایجاد تعادل نسبی تولید و عرضه‌ پیش‌بینی شود. این امر طی سال‌های اخیر اجرا شده و در زمان‌های مناسب راهکار‌های عملیاتی مناسب نیز ارائه شده است که از نتایج آن می‌توان به ایجاد تعادل نسبی در تولید و عرضه‌ی این محصول در سال‌های اخیر اشاره نمود؛ به‌طوری که در سه سال اخیر برای سیب‌زمینی از مبادی رسمی کشور وارداتی صورت نگرفته و میزان خرید تضمینی محصول نیز یا نداشته‌ایم و یا به میزان خیلی کم بوده است.

هم‌چنین در حال حاضر اعمال برنامه‌ کشت از طریق این وزارتخانه در قالب سیاست‌های تشویقی بوده؛ نه اجباری و از آنجا که کشت در قالب سهمیه استانی متضمن پایداری تولید و کاهش نوسانات عرضه و قیمت محصول و در راستای منافع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است رویکرد این وزارتخانه فرهنگ‌سازی بین تولید‌کنندگان سیب‌زمینی برای رعایت سطوح کشت در چارچوب برنامه ابلاغی است و انتظار می‌رود اتحادیه سیب‌زمینی اهتمام جدی خود را دراین راستا به کار گرفته تا با ایجاد تعادل نسبی بین تولید و تقاضای بازار‌های داخل و بازار‌های صادراتی، پایداری بیشتر درآمد سیب‌زمینی کاران و رضایت مصرف‌کنندگان فراهم شود.»
100



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.