شمسایی بازی کند آمادگی‌اش را ببینم/ زنان ایران بیشتر از مردان تمرین می‌کنند

خسوس : با عصایم همه چیز را تغییر می‌دهم!/ دربی مهیجی بود!

سرمربی جدید تیم ملی فوتسال گفت: پرسپولیس در دربی تهران خالق موقعیت‌های زیادی بود که استقلال آنها را کنترل کرد؛ بازی مهیجی بود!
يکشنبه، 8 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خسوس : با عصایم همه چیز را تغییر می‌دهم!/ دربی مهیجی بود!

سرمربی جدید تیم ملی فوتسال گفت: پرسپولیس در دربی تهران خالق موقعیت‌های زیادی بود که استقلال آنها را کنترل کرد؛ بازی مهیجی بود!

به گزارش راسخون به نقل از فارس، 5 قهرمانی در لیگ برتر فوتسال اسپانیا، 4 قهرمانی در جام باشگاه‌های فوتسال جهان و یک قهرمانی در یوفا کاپ از جمله مواردی است که در کارنامه سرمربی موقت تیم ملی فوتسال ایران دیده می‌شود. 4 بار به عنوان بهترین مربی اسپانیا و 2 بار هم به عنوان بهترین مربی باشگاه‌های جهان انتخاب شده است. از پادشاه اسپانیا مدال افتخار ورزشی کسب کرده و همچنین لقب پروفسور تاکتیک را به خود اختصاص داده است؛ گرچه خیلی‌ها در ایران از این لقب او ایراد می‌گیرند و آن را بی‌مناسبت با کارنامه این مربی می‌دانند.

خسوس کاندلاس رودریگو، اوایل مهرماه به عنوان مدیرفنی به کادر فنی تیم ملی ایران اضافه شد. او قرارداد یک ساله با فدراسیون امضا کرد و پس از تغییر و تحولاتی که در کمیته فوتسال و تیم ملی ایران رخ داد، به عنوان سرمربی موقت تیم ملی انتخاب شد. سیدرضا افتخاری، سرپرست کمیته فوتسال اعلام کرد که خسوس را در تورنمنت روسیه آزمایش خواهد کرد و در صورتی که موفق باشد به کار خود در تیم ملی ادامه خواهد داد.

در روزهایی که خیلی از مربیان داخلی نسبت به انتخاب او واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند با وی همکاری نخواهند کرد، او به خبرگزاری فارس آمد و خیلی آرام و خونسرد پاسخگوی سوالات بود.

مشخصا انتقادات و حرف‌هایی که در مورد خودش و کارنامه‌اش مطرح می‌شود، هیچ تاثیری در کارش ندارد و او همان‌طور آرام و بی‌سروصدا به فعالیتش ادامه می‌دهد.

گرچه می‌گوید چالش را دوست دارد اما درگیر شدن با چالش خیلی با روحیه‌اش مناسبت ندارد و بیشتر به یک شوخی می‌‌ماند!

گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

 

رفت و آمدها در راس کمیته فوتسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

به هر جهت ترابیان مرا آورد و پس از رفتن او کمی دودلی و نگرانی برایم وجود داشت زیرا کسی که می‌شناختمش ‌رفت، اما گفتم آمده‌ام کار کنم و برایم فرقی نمی‌کند چه کسی در کمیته فوتسال باشد.

 

ترابیان چگونه با شما آشنا شد؟

 

فردی به نام مهیار که یک ایرانی است برای بار اول با ترابیان صحبت و مرا معرفی کرد. ترابیان هم به مادرید آمد و صحبتی با مسئولان اسپانیا و لوزانو که شاگردم بود، انجام داد. ترابیان همان جا گفت که از تو دعوت می‌کنیم تا به ایران بیایی.

 

پس از حضورتان، مربیان ایرانی خیلی نسبت به شما موضع گرفتند.

 

این موضوع طبیعی است. وقتی کسی در حیطه‌ای وارد می‌شود که همکارانی وجود دارند امکان دارد آن افراد نگران شوند که شاید آن شخص جای آنها را بگیرد. به هر حال این رفتار در بین آدم‌ها طبیعی است.

 

این موضوع روی کار شما تاثیر نمی‌گذارد؟

 

خیر. زندگی به من یاد داده که نمی‌توانم خود را مقدس ببینم و همه مرا دوست داشته باشند. من یک آدم هستم و انسان هم در شرایط مختلف قرار می‌گیرد.

 

چه شد سرمربی تیم ملی فوتسال ایران شدید؟

 

به هر حال من قرارداد یک ساله‌ای با فدراسیون ایران دارم و باید هر جایی که مسئولان تشخیص دهند فعالیت کنم. در قراردادم عنوان مدیرفنی ذکر شده و مدیرفنی هم کسی است که می‌تواند به رشد و ارتقای فوتسال کمک کند. پس از اینکه آقای افتخاری آمد از من پرسید در کجا می‌توانی کمک کنی و با توجه به اینکه فرد خاصی هم برای سرمربیگری انتخاب نشده بود گفتم یکی از جاها تیم ملی است.

 

قبول دارید انتخاب‌تان به عنوان مربی موقت عجیب بود؟ هیچ مربی‌ای برای 2 بازی قبول نمی‌کند اعتبار خود را زیر سوال ببرد.

 

سوال خوبی مطرح کردید. واقعیت همین است. من هم یک انسانم، نه سوپرمن هستم و نه عصای جادویی دارم. خودم می دانستم که باید به فوتسال ایران کمک کنم. با توجه به قرارداد یک ساله‌ای که داشتم سرمربیگری هم یک پیشنهاد کاری بود که به من داده شد و احساس کردم که باید قبول کنم. به من پیشنهاد دادند نه اینکه خودم را جلو بیندازم.

 

اما می‌توانستید این شرط را قبول نکنید چون احتمال شکست‌تان وجود دارد.

 

من دنبال چالش هستم و آن را دوست دارم. اگر اینگونه نبود اصلا به ایران نمی‌آمدم.

 

اما واقعا یک مربی نمی‌تواند در 2 بازی عملکرد خود را نشان دهد.

 

شاید اگر قرارداد نداشتم، به گونه دیگر نگاه می‌کردم و طور دیگر برخورد می‌کردم. شما خودتان ارزیابی درستی انجام می‌دهید و می‌گویید با یک بازی نمی‌شود عملکرد مربی را ارزیابی کرد. اگر خودتان این را قبول دارید چرا این قدر به من گیر می‌دهید؟!

 

شاید مذاکره شما به گونه دیگر بوده و فقط به این شکل رسانه‌ای شده است؟!

 

نه، به هیچ عنوان. همین موضوع بوده است. خلاصه بگویم، من رزومه کاری قوی‌ای دارم و نیازی به ثابت کردن آن هم ندارم. فرصتی به من داده شده تا توانایی خود را نشان دهم. از خودم نمی‌ترسم و در فرصتی که به من داده شده بهترین عملکرد را خواهم داشت. زمانم کم است اما شلوغش نمی‌کنم که بگویم تمرینات متعدد می‌گذارم. این زمان اندک را مدیریت می‌کنم تا به بازی برسم. تیم ملی را 3 روز در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم اسفند در اختیار دارم و نکات خود را پیاده خواهم کرد.

 

آیا بازی با روسیه دیدار مرگ و زندگی برای شماست؟

 

خودتان هم می‌دانید که من آدم معمولی نیستم و آدم آهنی‌ام. (باخنده) این را شوخی کردم اما جدای از شوخی این هم برای من مانند یک بازی است و همانند بقیه بازی‌ها با آن برخورد می‌کنم.

 

پس دوست داشتید سرمربی شوید؟

 

بله. می‌دانم مشکلات زیادی پیش رو دارم اما همان طور که گفتم اهل چالش هستم. همیشه یاد گرفته‌ام در استرس انسان‌ها قوی‌تر می‌شوند.

 

می‌گویید اهل چالش هستید اما طرز برخوردتان با موضوعات مختلف چیز دیگری می‌گوید. مثل اینکه آدم خیلی آرامی هستید؟

 

 من سعی می‌کنم خودم باشم. این شخصیت را می‌توان دوست داشت یا دوست نداشت.

 

خسوس چقدر زمان نیاز دارد تا افکارش را در تیم ملی پیاده کند؟

 

برای اینکه یک عادت به درد تیم بخورد 21 روز وقت لازم است. باید ببینم چه بازیکنانی در حد آمادگی کامل قرار دارند. ایران باید مدل خودش بازی بکند مدلی که از دل آن این بازیکنان بیرون آمده‌اند. چرا بازیکنان فوتسال بازی می کنند؟ چون توپ را دوست دارند. می خواهند با توپ بازی کنند و ما هم سعی می‌کنیم از خلاقیت و استعداد بازیکنان بیشتر استفاده کنیم.

 

پس تکنیک فردی برای‌تان اهمیت زیادی دارد؟

 

بله. می‌شد در جام جهانی هم از آن بیشتر استفاده کرد.

 

با توجه به اینکه مربیان موافق شما نبودند خود را برای انتقادات آماده کرده‌اید؟

 

من عصایی دارم که اگر بزنم همه چیز را تکان می‌دهم. (باخنده) بهترین کار این است که خودم باشم. کار خود را می‌کنم و به مسائل دیگر توجهی ندارم.

 

با توجه به مدت کمی که در اختیار دارید آیا تغییر و تحولی در تیم ملی به وجود می‌آورید؟

 

باید برنامه‌ریزی اساسی کنم. بخشی از افراد که در تایلند (جام‌جهانی) بودند و می‌دانم چه کردند را کپی پیست می‌کنم و یک قسمت دیگر را در 2،3 هفته لیگ ارزیابی می‌کنم که ببینم چه بازیکنانی از همه آماده‌تر هستند و از بین آنها بهترین ترکیب را انتخاب خواهم کرد. باید ببینم چه بازیکنانی از لحاظ روحی و روانی آماده هستند. در این مدت بیشتر باید بر روی نکات روانی بازیکنان کار کنم.

 

قبل از جام جهانی بازیکنانی از تیم ملی کنار گذاشته شدند. نظر شما در مورد مصاحبه آنها چیست؟ آیا آنها را برمی‌گردانید؟

 

افراد می‌توانند هر چه در ذهن دارند بیان کنند. باید بدانیم که افراد نظر خود را می‌گویند حال درست یا اشتباه. حقیقت سه بعدی است. من و شما با هم بحث می‌کنیم. بخشی را شما درست می‌گویید و بخشی هم من، اما مهم این است که بعد سومی را که روی هوا می‌ماند را پیدا کنیم. هم‌اکنون افرادی هستند که از تیم ملی بیرون مانده‌اند، اما صدای‌شان به گوش کسی نمی‌رسد. افرادی مثل وفایی که در صبا مانند یک ستون است و باعث صدرنشینی این تیم شده است. او هیچ اعتراضی نکرده در حالی که می‌توانست در جام جهانی باشد. اسم او را چرا گفتم، زیرا چند جا دیدم که مربیان می‌گفتند زمانی که توپ زیر پای وفایی است چگونه باید او را دفاع کنیم.

 

 پس می‌خواهید تغییراتی دهید.

 

واقعیت این است که چند روز بیشتر وقت ندارم. 2، 3 روز وقت داریم که مقابل یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی کنیم. روسیه 6 بازیکن برزیلی الاصل دارد. اگر بخواهم درباره مسابقات قهرمانی آسیا که 2 سال دیگر برگزار می‌شود صحبت کنم مسلما لیست کاملا فرق خواهد کرد. مطمئن باشید در این مسابقات خیلی از افرادی که به درد می‌خورند را دعوت می‌کنم.

 

علی صانعی اعلام کرده بود شمسایی را به خاطر اینکه تیم نداشت دعوت به تیم ملی دعوت نکرد. نظر شما چیست؟

 

باید ببینیم چه بازیکنانی در بهترین فرم بدنی هستند. همان طور که خودتان می‌دانید بهترین شکل بدنسازی در حین مسابقات شکل می‌گیرد. من در نهایت آرامش می‌خواهم تصمیم بگیرم و بهترین نفرات را انتخاب کنم.

 

یعنی شما هم با توجه به اینکه شمسایی تیم ندارد او را دعوت نخواهید کرد؟

 

نمی‌دانم شاید فردا او با تیمی قرارداد ببندد و در چند هفته عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و به تیم ملی بیاید. من دو ماه وقت دارم و در این مدت تصمیم خواهم گرفت.

 

اسامی تیم ملی چه زمانی اعلام می‌شود؟

 

باید بازی‌ها را خوب ببینم تا کسانی که آماده هستند را دعوت کنم. باید بجنگیم تا بتوانیم بازی را عقب بیندازیم. در حال حاضر 4 تیم برای صدرنشینی می‌جنگند و اصلی‌ترین نفرات هم در همین 4 تیم هستند. ترجیح می دهم در این برهه، بازیکن بیشتر به فکر به باشگاه خود باشد تا تیم ملی.

 

در مصاحبه‌ای گفته بودید هنوز شمس را نمی‌شناسید. در سمینار مربیگری در کنار او بودید.

 

شمس را از لحاظ ورزشی می‌شناختم اما از نزدیک و رو در رو او را ندیده بودم تا اینکه چند روز قبل در تبریز و پس از آن کلاس مربیگری او را دیدم و به خدمتش رسیدم. روابط دوستانه و خوبی داشتیم. وقت نشد زیاد صحبت کنیم و یک سلام و احوالپرسی ساده بود.

 

فوتسال ما روند خوبی داشت و با حضور حسین شمس نتایج خوبی را کسب می‌کرد. برخی کارشناسان معتقدند فوتسال ایران تمام شده است. با این موضوع موافق هستید؟

 

موافق نیستم. سایر کشورها چند سالی است که شروع کرده‌اند و سرمایه‌گذاری خوبی روی فوتسال‌شان انجام داده‌اند. این موضوع چیز کمی نیست، اما ایران در این زمینه واقعا ضعف داشته و همچنین به اندازه کافی بازی دوستانه نداشته است. تمرین جای خود دارد اما شرایط مسابقه چیز دیگری است. ایران نیاز دارد دائم با تیم‌های دیگر بازی کند و خود را بسنجد و در شرایط حساس غافلگیر نشود.

 

اما ایران بازی‌های دوستانه خوبی هم داشته.

 

بله، اما باید بیشتر باشد. بازی با تیم‌های مطرح دنیا باعث می‌شود نقاط ضعف مشخص شود. باید در شرایط مسابقه بازیکنان را مورد ارزیابی قرار داد.

 

قرار شده کادر فنی را کمیته فوتسال معرفی کند؟

 

افتخاری در این مدت با افراد مختلف تبادل اطلاعات کرده و در این زمینه با من هم صحبت کرده، اما هنوز دقیقا مشخص نیست چه زمانی می‌خواهد این تصمیم گرفته شود.

 

نسبت به مربیان ایرانی شناخت دارید؟

 

کار یک سری را دیده‌ام اما هنوز برای همکاری با کسی صحبت نکرده‌ام. فعالیت مربیان مختلفی را دیده‌ام اما نمی توان در این مدت ارزیابی کرد و نیاز به زمان بیشتری است.

 

آقای افتخاری اصرار داشت تا علی صانعی را در کادر فنی تیم ملی قرار دهد. نظر شما هم همین بود؟

 

علی را خوب می‌شناسم و با او کار کرده ام. در مورد علی از من سوال کردند و من هم جواب دادم اما توصیه‌ای نبوده. 

 

شما بر کار تیم بانوان هم نظارت دارید. عملکرد این تیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

در بازی‌های پرتغال عملکرد آنها را دیدم. برایم خیلی جالب بود که آنها بیشتر از مردان تمرین می‌کردند و سعی می‌کنند صورت حرفه‌ای از خودشان نشان دهند. معمولا مردان مغرورتر از بانوان هستند و بیشتر دنبال ارتقای جایگاه خود هستند. اما برایم جالب بود که بانوان ایرانی در تمرینات بیشتر به وجه زنانگی خود نزدیک بودند اما در بازی نشان دادند بیشتر ورزشکار هستند تا یک زن. این خود مزیت است و بهتر از این هم خواهند شد.

 

عملکرد مظفر سرمربی تیم را چگونه می‌بینید؟

 

او کارش را بلد است و از لحاظ روانشناسی اقدامات خوبی انجام داده است.

 

بر تیم امید هم نظارت دارید؟

 

به نظرم این گونه است. بازی‌های جوانان را دیدم و در خیلی از اردوهای قبل از سفر به سن‌پترزبورگ هم حضور داشتم. بازیکنان مستعد و خوبی دارند.

 

سایت فوتسال‌پلنت برترین‌های جهان از نگاه مربیان و کارشناسان در سال 2012 را انتخاب می‌کند. از شما هم نظرخواهی شده است؟

 

بله. ایمیلی به من زده‌اند. با توجه به احترامی که برای کشوری که مرا انتخاب کرده و در آن کار می‌کنم قائلم، نمایندگان ایران را انتخاب کردم، البته از حقیقت هم نمی‌خواهم دور شوم.

 

بهترین تیم دنیا را چه تیمی می‌دانید؟

 

به نظرم بارسلونا هم‌اکنون بهترین تیم جهان است. نه به خاطر اینکه اسپانیایی هستم بلکه خیلی خوب کار می‌کند.

 

نظرتان را درباره دربی فوتبال هم می‌گویید. این مسابقه باعث شد دیدارهای هفته نوزدهم لیگ برتر فوتسال به تاخیر بیفتد.

 

به هر حال فوتبال برای خود پادشاهی می‌کند. من چندین بار با مربیان و دستیاران ژوزه صحبت کردم همچنین با جواد نکونام به علت اینکه اسپانیایی بلد است صحبت کرده ام. چون نکونام آبی‌پوش است من هم طرفدار آبی هستم. (باخنده) پرسپولیس در این بازی موقعیت‌هایی را خلق کرد و استقلال توانست بازی را کنترل کند. به هر حال به نظرم بازی مهیجی بود!

 

و در پایان نظرتان درباره دیدار تیم‌های اول و دوم جدول (صبا و گیتی‌پسند) که 7 گل در بر داشت چیست؟

 

بازی جالبی بود مخصوصا در نیمه اول که دفاع سنگین گیتی‌پسند اجازه کار به بازیکنان صبا را نداد. در مجموع بازی خوبی از دو تیم شاهد بودم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.