یک پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به خطر آسیب برداشت انحرافی از مفهوم انتظار گفت: روح انتظار تحریک و پویایی منتظران امام زمان(عج) از طریق اصلاح مداوم است.
به گزارش راسخون، حجتالاسلام و المسلمین میرتبار در گفتوگو با ایسنا در ادامه سلسله مباحث بررسی آسیبهای موجود در حوزه مهدویت خاطرنشان کرد: یکی از آسیبها در این حوزه برداشت انحرافی از مفهوم انتظار است که در عصر غیبت، جوامع مسلمان و منتظران امام عصر(عج) را رنج داده است و این انحراف به دلیل درک ناصحیح از مفاهیم واقعی واژههای دینی و مذهبی است که به ایجاد وارونه ساختن مفاهیم میانجامد.
وی افزود: در ادبیات و آموزههای مهدوی به دلیل برداشتهای ناصحیحی که از انتظار و ظهور امام عصر(عج) میشود آسیبهایی رخ میدهد که مهفوم انتظار را از معنای اصلی خود تهی میکند.
وی با اشاره به دو نوع روایات که به دو شکل انتظار را برای ما معنا کردهاند، گفت: بخاطر ناآگاهی، مردم در استفاده از روایات گاهی دچار آسیب در برداشت از آنها میشوند به عنوان مثال در روایات از یک سو انتظار به معنای چشم به راهی، امید به آینده داشتن و آماده شدن تعبیر شده است و از سوی دیگر در برخی روایات آنها را به نگهبانی و مراقب بودن، استقامت ورزیدن معنا کردهاند.
معاون فرهنگی سابق بنیاد فرهنگی مهدی موعود یادآور شد: بر اساس این دو روایت انتظار از یک سو به معنای آمادگی و به استقبال رفتن معنا شده است و از سوی دیگر به معنای توقف و خطر نکردن معنا شده است که وجود این دو روایت سبب برداشتهای انحرافی از مفهوم انتظار گردیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که ائمه فرموند در دوران غیبت وقتی دچار حیرت شدید بر همان عقیدهای که داشتید باقی بمانید و از سوی دیگر دسته دیگر روایات شیعیان را به نزدیکی زمان ظهور ترغیب میکند و آنها را از بیتوجهی در امر ظهور بر حذر میدارد؛ بنابراین هر دو این روایات یک هدف را دنبال میکند اما به لحن متفاوت بیان شده است.
وی با تاکید بر اینکه «روح انتظار تحرک و پویایی منتظران امام زمان(عج) است» تصریح کرد: این برداشت غلطی که گاهی برخی افراد از بعضی روایات دارند و دچار انحراف میشوند و آن را به دیگران سوق میدهند باعث بیاعتنایی مردم نسبت به اصلاح خود و اجتماعشان خواهد شد و اگر این آسیب در جامعه ترویج شود مردم پیوسته از خود سلب مسوولیت میکنند.
این پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: شکل صحیح جامعه منتظر آمادگی برای حضور از طریق اصلاح مداوم است، یعنی ما باید گام به گام به آن وضعیت ایدهآل نزدیک شویم تا وقتی امام عصر(عج) آمدند و خواستند جامعه ایدهآل را پیاده کنند مردم تحمل آن فضا را داشته باشند.
وی با هشدار نسبت به «تداوم این برداشت انحرافی از برداشت انتظار» گفت: تداوم این انحراف آنقدر خطرناک است که با برداشت غلط از برخی روایات حتی در گذشته گروههای تبلیغ میکردند که هرگونه قیام قبل از ظهور امام زمان(عج) محکوم به بطلان است در صورتی که این برداشت کاملا انحرافی است؛ زیرا شخص پیامبر(ص) انتظار را به افضل اعمال تعبیر کرده است؛ بنابراین انتظار صرفا یک امر خیالی و ذهنی نیست بلکه باید یک سری حرکتها و اعمال قبل از ظهور اتفاق بیافتد تا زمینهسازی ظهور محقق شود.
وی با بیان اینکه «جریان غیبت و انتظار از یک سو به اراده الهی بر میگردد و از سوی دیگر به واکنش مردم نیز بستگی دارد» افزود: به تعبیر روایات شاید ما به عنوان پیروان امام عصر(ص) خود مانع حضور آن حضرت باشیم و باید این مانع را برطرف کنیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آن روایاتی که عدهای منحرفانه متمسک خود قرار دادهاند و گفتهاند هر حرکتی قبل از ظهور و هر پرچمی که قبل از آن برافراشته شود محکوم به بطلان است، مفهوم واقعی این روایات نیست، به طوری که امام راحل با این انحرافات برخورد میکردند و میفرمودند این پرچم و قیام ما زمینهسازی برای قیام جاودانه و آرمانی امام زمان(عج) است.
وی تاکید کرد: نباید این انحراف را پایانیافته تلقی کنیم زیرا بخاطر طولانی بودن دوران غیبت بعضا افرادی که به لحاظ عقیدتی دچار ضعف شدهاند به این انحرافات روی میآورند یا از القائات آنها منفعل میشوند.
/7432/