6 نرم‌افزار ارزشمند قرآنی رونمایی شد

شش نرم‌افزار ارزشمند قرآنی همچون شاخه طوبی، سروش ایمان 4، نقشه مفاهیم قرآن کریم، کتابخانه احادیث تفسیری، شمیم وحی و نجف اشرف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
شنبه، 5 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 نرم‌افزار ارزشمند قرآنی رونمایی شد

شش نرم‌افزار ارزشمند قرآنی همچون شاخه طوبی، سروش ایمان 4، نقشه مفاهیم قرآن کریم، کتابخانه احادیث تفسیری، شمیم وحی و نجف اشرف با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

 به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، در بخش دوم مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای قرآنی که شب گذشته، جمعه، چهارم مردادماه با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری‌ اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، 6 نرم‌افزار قرآنی معرفی شدند.

استفاده از ایده‌های نو باید در مسیر جدیدمان قرار گیرد

در این مراسم محمد پاک‌دین، نماینده نرم‌افزار «نقشه مفاهیم قرآنی» با اشاره به تولید این محصول فرهنگی اظهار کرد: مؤسسه ره‌پویان عرصه علم، تمرکز فعالیت‌هایش را بر طرح و پرسش ایده‌های نو در عرصه علوم اسلامی به ویژه علوم قرآنی داشته است و در این دوره نرم‌افزار نقشه مفاهیم قرآنی را با بیش از 42 مفهوم قرآنی تولید کرده است.

وی افزود: نقشه مفاهیم قرآنی یک نقشه جغرافیا نیست بلکه نقشه ارتباطی است که بین مفاهیمی که ذیل یک موضوع ترسیم شده، طراحی شده است.

نماینده نرم‌افزار نقشه مفاهیم قرآنی تصریح کرد: در این نرم‌افزار توانسته‌ایم یک قالب جدید از قرآن را پیاده‌سازی کنیم به این معنی اگر پژوهشگری موضوعی را دغدغه داشت، می‌تواند جستجویی را انجام دهد و آن موضوع و مفاهیم مرتبط با موضوع و آیه‌های ذیل هر موضوع را مورد مطالعه قرار دهد.

وی بیان کرد: در این نرم‌افزار نزدیک به صدها هزار ارتباط موضوعی قرار گرفته شده است و فیلترینگ ارتباطات، قابلیت تبدیل ارتباطات به متن از جمله امکانات آن به شمار می‌رود.

‌پاک‌دین اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون دیتا در اختیار داریم که در آینده‌ای نزدیک به نرم‌افزار نقشه مفاهیم قرآن تزریق خواهیم کرد.

وی پیشنهاد کرد: وقت آن رسیده که از جمع‌آوری اطلاعات به سمت تولید اطلاعات و طرح‌های نو حرکت کنیم. اکنون باید روی طرح‌ها و ایده‌های نو کار کنیم.

آزمون هوشمند حفظ قرآن در نسخه چهارم سروش ایمان

در ادامه ابراهیم بهادری، نماینده نرم‌افزار سروش ایمان 4 اظهار کرد: از سال 83، نرم‌افزار سروش ایمان با رویکرد استفاده از ابزارهای نوین وارد بازار محصولات دیجیتال قرآنی شد و خوشبختانه در این دوره نسخه چهارم را به کاربران ارائه کردیم.

وی افزود: نسخه چهارم نرم‌افزار سروش ایمان 4، با قابلیت‌های ویژه همچون جستجوی صوتی و آزمون هوشمند حفظ قرآن ویژه تلفن همراه، تبلت و PC وارد بازار شده است.

نماینده نرم‌افزار سروش ایمان 4 تصریح کرد: خوشبختانه این نرم‌افزار صادرات خوبی داشته است و در داخل کشور از استقبال خوبی برخوردار شد.

قرآن در «احادیث تفسیری» بر اساس نظر معصومان تفسیر شده است

در ادامه حجت‌الاسلام خوانساری، نماینده نرم‌افزار کتابخانه احادیث تفسیری اظهار کرد: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مدت زمانی 22 سال گذشته، عملکرد خود را در سه بخش مجموعه کتابخانه‌های قرآنی و دانشنامه‌های قرآنی و معجم موضوعات قرآنی ادامه داده است.

وی افزود: در بخش معجم موضوعات قرآنی، تفسیر تبیان و المیزان، در بخش دانشنامه، دانشنامه جامع تفاسیر نور را که نسخه اول و دوم را تولید کرده است و نسخه دو و نیم آن را با مساعدت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان نمایشگاه قرآن کریم به بازدیدکنندگان ارائه خواهد کرد.

نماینده نرم‌افزار کتابخانه احادیث تفسیری تصریح کرد: کتابخانه احادیث تفسیری یکی از مجموعه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای است که در آن 500 جلد کتاب از کتب روایی شیعه جمع‌آوری شده است.

وی بیان کرد: در نرم‌افزار احادیث تفسیری، به کاربران کمک کرده‌ایم تا قرآن را از منظر معصومان درک کنند و یاد بگیرند. در این نرم‌افزار هر آیه قرآن بر اساس نظر معصومان تفسیر شده است.

حجت‌الاسلام خوانساری اظهار کرد: این نرم‌افزار دارای قابلیت‌هایی همچون نمایش مستقل، جستجو به شکل‌های مختلف و حاشیه‌زنی است.

شمیم وحی؛ نرم‌افزاری که در جهان اسلام همتایی ندارد

در ادامه علی‌محمدی، نماینده نرم‌افزار شمیم وحی اظهار کرد: نرم‌افزار شمیم وحی، نرم‌افزار اندرویدی است که برای نخستین بار با چنین امکاناتی تولید شده است و در جهان اسلام همتا ندارد.

وی افزود: در این نرم‌افزار، ترتیل قرآن، فرهنگ موضوعی، قصص قرآنی، 500 مقاله قرآنی قرار داده‌ایم به نوعی که کاربر از آن لذت ببرد.

علی‌محمدی اظهار کرد: از بخش‌های مختلف این نرم‌افزار می‌توان به یادداشت‌برداری اشاره کنیم. در این نرم‌افزار سعی کردیم تا قرآن را در نزدیک‌ترین حد ممکن به کاربران ارائه کنیم.

در ادامه سیدمهدی بدری، نماینده نرم‌افزار شاخه طوبی اظهار کرد: مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در سال 70 آغاز به کار کرد. تاکنون بیش از 40 نرم‌افزار و 29 کتاب تولید کرده است.

وی افزود: نرم‌افزار شاخه طوبی، از 5 بخش اصلی تشکیل شده است که می‌توان به بخش کتابخانه با 25 جلد کتاب درباره حضرت زهرا(س)، بخش آوا(سخنرانی، مرثیه، مولودی، زیارتنامه حضرت)، بخش شناخت‌نامه حضرت با بیش از 149 موضوع فهرست‌وار، بخش کتاب گویای بهشت ارغوان و کشتی پهلو گرفته و بخش فیلم‌هایی از فدک اشاره کرد.

در ادامه سلطانی، نماینده نرم‌افزار نجف اشرف اظهار کرد: سه سال پیش، نرم‌افزار شبیه‌سازی حرم امام رضا(ع) را تولید کردیم و پس از آن سامرا، مکه و مدینه را محقق کردیم. در این دوره نرم‌افزار نجف اشرف که شبیه‌سازی حرم مطهر حضرت علی(ع) است به مرحله تولید رسید.

وی افزود: از اواخر سال 89 و اوایل سال 90، به حرم حضرت علی(ع) سفری کردیم و اقدامات عکاسی را در آن انجام دادیم.

نماینده نرم‌افزار نجف اشرف تصریح کرد: شبیه‌سازی با پانوراما تفاوت‌هایی دارد با این تفاوت که شبیه‌سازی دو سال طول می‌کشد اما پانوراما شاید در پنج ماه هم محقق می‌شود.

وی بیان کرد: شبیه‌سازی حرم حضرت علی(ع) نزدیک به پنج ماه طول کشید تا توانستیم به مرحله تولید برسانیم.

یادآوری می‌شود، بخش اول این مراسم، مراسم رونمایی از 14 اثر فاخر قرآنی بود که عصر روزگذشته، 4 مردادماه همزمان با بیست و یکمین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان قرآنی کشور در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد./7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.