آیت العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی؛

حوزه های علمیه به احادیث عقلی ائمه اطهار توجه بیشتری کنند / اصل برای ما همان قرآن و عترت است

آیت العظمی جوادی آملی در این دیدار گفت : نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند این است که اصل برای ما همان قرآن و عترت است و اگر سخنی حتی در فقه، اصول و یا فلسفه بر خلاف قرآن و عترت باشد، برای ما قابل قبول نیست.
دوشنبه، 7 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حوزه های علمیه به احادیث عقلی ائمه اطهار توجه بیشتری کنند / اصل برای ما همان قرآن و عترت است

آیت العظمی جوادی آملی در این دیدار گفت : نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند این است که اصل برای ما همان قرآن و عترت است و اگر سخنی حتی در فقه، اصول و یا فلسفه بر خلاف قرآن و عترت باشد، برای ما قابل قبول نیست. 
 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 
 
در این دیدار آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با بیان سابقه حضور فلسفه در حوزه های علمیه فرمودند: نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند این است که اصل برای ما همان قرآن و عترت است و اگر سخنی حتی در فقه، اصول و یا فلسفه بر خلاف قرآن و عترت باشد، برای ما قابل قبول نیست. لذا هر دیدگاه و یا اختلاف نظری باید در سایه توجه به این دو اصل باشد که اولاً، قران و عترت در همه حوزه های علمی اصل هستند و ثانیا اگر فهم ما از مطلبی مطابق با قرآن و عترت نبود، آن را به حساب سطح فهم خود بگذاریم. 
 
ایشان در فراز دیگری از سخنان خود به جایگاه و ضرورت پرداختن به علم در دین مبین اسلام اشاره کردند و فرمودند: خدایی که آموختن علم را برای انسان یک فریضه قرار داده است و به آن سفارش موکد کرده ، خود مشخص کرده است که دانش پژوهان باید به دنبال چه علمی بروند. خداوند علوم ثلاثه یعنی "آیات محکمه" ، "فریضه عادله " ، "سنت قائمه" را به انسان معرفی نموده است که متاسفانه در حوزه های علمیه ما هر سه این علوم به فقه و اصول تفسیر شد و لذا جای خالی برخی از علوم در حوزه های علمیه احساس می شود . 
 
ایشان حوزه های علمیه را به توجه، تحقیق و تامل بیشتر در احادیث عقلی ائمه اطهار(ع)توصیه کردند و فرمودند: علوم عقلی در حقیقت بخشی از آیات و روایات می باشد که می تواند آیات محکمه را تبیین نماید، تا از این طریق سنت قائمه و فریضه عادله تقویت شود و در نتیجه زمینه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی شکل گرفته و بروز و ظهور بیابد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.