يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین قربانی
موارد بیشتر برای شما

السلام علیک یا ربیع الأنام

کتابت عبارت "السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام" به خط ثلث منقوش شیوه‌ی مملوکی در سال 1399
« جهت مشاهده کیفیت و اندازه اصلی، بر روی تصویر کلیک نمایید. »
السلام علیک یا ربیع الانام
جهت مشاهده کیفیت و اندازه اصلی،بر روی تصویر کلیک نمایید.
السلام علیک یا ربیع الأنام

در زیارتنامه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از سید بن طاوس نقل شده، می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام» یعنی سلام بر بهار مردمان و خرمی روزگاران.
این تعبیر معنایی ژرف را در خود نهفته دارد، یعنی قرار است امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با خود بهار انسانیت را به ارمغان بیاورند.
برای در درک کیفیت این بهار مردمان می توان به آیات 16 و 17 سوره مبارکه حدید که طبق روایات به این مسئله اشاره دارد، رجوع کنیم. خدای متعال در آیه 17 می فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛ بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده مى‏ گرداند به راستى آیات [خود] را براى شما روشن گردانیده‏ ایم باشد که بیندیشید»
در این آیه خداوند از حیات مجدد زمین خبر می دهد که شاید ظاهر آیه به بهار مادی و طبیعی تفسیر شود یعنی حیات دوباره پس از مرگ و خواب زمستانی، اما وقتی به روایات ذیل این آیه مراجعه کنیم، درمی یابیم ائمه علیهم السلام این آیه را به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تفسیر کرده اند.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.