آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

یکی از معروفترین و پر کاربردترین نرم افزار معاملاتی میان کارگزاران « متاتریدر» است. این روز ها که بازار بورس بسیار گرم است، آشنایی با این نرم افزار این امکان را فراهم می کند تا ابزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال در دست داشته باشید. نرم افزار معاملاتی متاتریدر (MetaTrader) به تازگی نسخه همراه خود را نیز منتشر کرده است. منتها، تمرکز این محتوا بیشتر بر نسخه دسکتاپ آن خواهد بود. در ابتدا بیشتر با این نرم افزار آشنا خواهیم شد و سپس، نحوه نصب و جزئیات و ابزار درونی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از مزایای استفاده از آن و محبوبیت جهانیش بیشتر برای شما خواهیم گفت.
چهارشنبه، 2 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

 نرم افزار متاتریدر (Meta Trader)

متاتریدر4 که با نام MT4 نیز شناخته می شود یک پلتفرم بسیار آسان برای انجام معاملات در زمینه های مختلف بورس و سرمایه گذاری است. این نرم افزار توسط MetaQuoutes  در سال 2005 منتشر شد و همچنان مورد توجه کارگزاران قرار گرفته است. تا سال 2018 اکثر افراد از MT4 استفاده می کردند. در واقع هر کارگزار برای استفاده و به اشتراک گذاشتن آن باید یک لایسنس تهیه می کرد.

شرکت سازنده در سال 2010، MT5 را منتشر کرد، امّا مورد توجه قرار نگرفت. در نتیجه، این شرکت بر آن شد تا کارگزاران را بیشتر به استفاده از آن ترغیب کند و تنها در صورتی لایسنس جدید از MT4 را ارائه می داد که کارگزاران MT5 را خریداری کنند.

با وجود آنکه در حال حاضر MT5 بیشتر از هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد، امّا نگران نباشید! اکثر کارگزاران نسخه 4 را نیز پشتیبانی می کنند. اکنون MT5 را می توان بر روی گوشی های همراه نیز استفاده کرد و از ابزارهای مختلف آن بهره برد؛ امّا تمرکز ما بیشتر بر نسخه دسکتاپ آن خواهد بود. (1)

متاتریدر به 20 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. در ادامه با استفاده از تصاویر، توضیح خواهیم داد که چگونه می توان زبان را تغییر داد.

این نرم افزار می تواند با بازار سهام تهران و بازار سهام خارجی هماهنگ شده و اجازه تحلیل را برای کابران فراهم کند. در حال حاضر بیش از 450 کارگزاری و بانک در سراسر دنیا از این نرم افزار معاملاتی بهره می برند. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، کارگزاران برای استفاده از این پلتفرم باید به سایت اصلی متاتریدر مراجعه کرده و حق امتیاز یا لایسنس آن را تهیه کنند تا بتوانند از ابزار آن استفاده کنند. بسته به آنکه از کدام کارگزار نرم افزار را دریافت خواهید کرد، اقلام قابل معامله در نرم افزار متفاوت خواهد بود. (2)
 

ویژگی های نرم افزار در یک نگاه

  • امکان دریافت داده ها معاملاتی و مشاهده نمودارهای قیمت
 
  • ارائه بازه های زمانی متنوع همراه با چارت
 
  • امکان مدیریت حساب، خرید و فروش
   
  • تحلیل تکنیکال به وسیله ابزارهای ترسیمی
 
  • امکان برنامه نویسی و اضافه نمودن اندیکاتور (MQL)
 
  • وجود ابزار طراحی خروجی و ورودی داده ها
 
  • بهینه سازی خروجی ها و استفاده در اکسل و دیگر نرم افزارها
 
  • امکان Back Test استراتژی ها
 
  • نصب و راه اندازی نرم افزار

امکان دریافت نرم افزار به صورت دمو از سایت اصلی متاتریدر 5 و 4 وجود دارد. برای دریافت اطلاعات مربوط به سهام شرکت های ایرانی بهتر است این نرم افزار را از کارگزاری های داخلی مانند کارگزار مفید دریافت کنید. این کارگزاری در حال حاضر نسخه دسکتاپ و موبایل (اندروید و IoS) را پشتیبانی می کند. نسخه های موبایل از ابزارهای ترسیمی و چند ابزار دیگر پشتیبانی نمی کند. با چند کلیک نصب نسخه دسکتاپ انجام خواهد شد.

برای شروع کار با نرم افزار باید یک حساب کاربری در آن ثبت کنید. در تصویر زیر می بینید که کارگزاری شما (سروری که از آن اطلاعات را دریافت خواهید کرد) نمایش داده خواهد شد.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

با زدن بر دکمه Next در صفحه بعد می توانید نوع اکانت خود را انتخاب کنید. گزینه اول دمو است که برای تمرین و برای کسانی که نمی خواهند روی حساب های واقعی خود تمرین کنند مناسب خواهد بود؛ در حساب دمو مبلغی مجازی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت. گزینه دوم مربوط به حساب های واقعی (Real ) ما خواهد بود؛ و آن مقدار سرمایه ای که در نزد کارگزار سپرده کرده ایم در اینجا نمایش داده خواهد شد و می توانیم مستقیما سفارش خرید و فروش را به کارگزار اعلام کنیم. گزینه آخر نیز برای افرادی است که از قبل حساب دمو یا واقعی ساخته باشند و بخواهند دوباره وارد حساب خود شوند.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

برای ساخت حساب دمو، نیازی نیست مشخصات واقعی خود را وارد کنید. با زدن علامت تیک کنار نوشته ی “ I agree with…” حساب demo خود را ایجاد خواهیم کرد.

برای تغییر زبان از سربرگ View، گزینه Language  را انتخاب و گزینه Farsi را اعمال کنید.

برای مشاهده نمودارهای موجود، می توانید با گرفتن و انداختن (drag and drop)  روی صفحه، آن ها را باز کنید.
 

نحوه استفاده از اندیکاتور ها در متاتریدر

تحلیل تکنیکال در واقع روشی است که در آن از نمودارهای دریافت شده می توان به تحلیل بازار و تحلیل قیمت های سهام پرداخت. در این تحلیل، قیمت سهام به وسیله اندیکاتورها مشخص می شود. اندیکاتورها از محاسبات ریاضی برای تعیین قیمت سهم و حجم معاملات استفاده می کنند.

شتاب قیمتی، روند حرکت آینده و سایر معیارهای مهم برای انتخاب یک استراتژی مناسب را ارائه می دهند. با به کارگیری اندیکاتورها، سینگال خرید و فروش فعال می شود. (3)

برای استفاده و دانلود اندیکاتورها، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در زیر بخش نمادها، پوشه اندیکاتورها وجود دارد. تنها کاری که لازم است برای نصب اندیکاتورها انجام دهیم:

رفتن به سربرگ File  

انتخاب Open data folder  

سپس رفتن پوشه ی MQL5

انتخاب پوشه اندیکاتور ها (Indicators)

کپی اندیکاتور دانلود شده و پیست کردن اندیکاتور دانلود شده در این فولدر است. با بستن صفحه، روی فولدر اندیکاتور که در زیر بخش نماد ها قرار گرفته است، راست کلیک کرده و گزینه ای Refresh را انتخاب کنید. با این کار، اندیکاتور جدید ما اضافه خواهد شد. با زدن علامت + کنار آن می توانیم تمامی اندیکاتورهای موجود را مشاهده کنیم.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

نرم افزار متاتریدر همراه با 100 اندیکاتور فعال در اختیار شما قرار می گیرد. برای نمونه، اندیکاتور رشد متوسط (moving average) را در مثال زیر نمایش خواهیم داد. با یک کشیدن و انداختن در صفحه (drag and drop) این اندیکاتور را فعال کنید. صفحه ای برای شخصی سازی آن باز خواهد شد. مدت زمان، رنگ و متد دلخواه خود را انتخاب کرده و دکمه OK را بفشارید. (4)

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

به یاد داشته باشید، می توانید تمامی اندیکاتورها را به سبک و استراتژی خود تغییر داده و شخصی سازی کنید. سپس، نرم افزار نمودار آن را در صفحه نمایش خواهد داد.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

نحوه انجام معاملات در متاتریدر

حال فرض کنید، قصد سرمایه گذاری، خرید یا فروش سهامی را داشته باشید. امّا می خواهید زمانی این کار را انجام دهید که قیمت آن بالا یا پایین برود. برای اینکار از نوار ابزار بالا، گزینه ی New Order را انتخاب کنید.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

در پنجره ای که برای شما باز خواهد شد، بخش قرمز، قیمت فروش و بخش آبی، قیمت خرید را نمایش خواهد داد. در سمت راست، نام نماد را می توانید انتخاب کنید. سپس، تعداد سهام را می توان انتخاب نمود. کمترین میزان سهام و ارزش 0.01 است. اگر با نحوه قیمت گذاری و سود آشنا هستید می توانید بخش های دیگر آن را تکمیل کنید. انتخاب نوع بازار نیز قابل تغییر است و می توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

سپس، این پیام برای کارگزار شما ارسال شده و در صورت تایید، سرمایه گذاری انجام خواهد شد. شاید این سوال برای شما پیش آید که سهام خریداری شده تا زمان تایید کارگزار چطور نمایش داده می شود؟

اگر دقت کنید بر روی نمودار خطی افقی مشاهده خواهید کرد که محل خرید شما را نمایش می دهد. با انتخاب گزینه ی ToolBox از سربرگ View نیز می توانید خرید انجام شده را مشاهده کنید. در واقع این ابزاری است که با نام ترمینال آن را می شناسند و در پایین متاتریدر به نمایش در می آید.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

در بخش Trade  می توانید معاملات انجام شده، معاملات باز و مقدار موجودی، سود و زیان و مقدار سرمایه آزاد برای معاملات بعدی را مشاهده کنید. در قسمت Exposure آمار کلی از وضعیت معاملات نمایش داده می شود. Account History تاریخچه ای از معاملات بسته شده را نشان می دهد. در برگه ی Alert می توانید یک هشدار برای خود ایجاد کنید.

این هشدار می تواند رسیدن نرخ یا قیمت به عددی خاص باشد. برای انتخاب محل خاصی برای ورود به بازار و خرید سهام، روی صفحه و نمودار سبز کلیک کنید. با نگاه داشتن موس و حرکت آن در جهت دلخواه و رها کردن، حد سود معامله مشخص خواهد شد. اگر موس را در جهت خلاف معامله هایی که در حال انجام است حرکت دهید، حد ضرر (stop loss) معامله مد نظر مشخص خواهد شد.
 

انواع چارت ها و نمودارها در متاتریدر

نمودارهای پیش روی شما می توانند در حالت خطی، میله ای و کندل شمعی ژاپنی باشند. در نوار ابزار بالا می توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید.

آشنایی با نرم افزار متاتریدر (Meta Trader) برای تحلیل تکنیکال بورس

برای ایجاد فضا در سمت راست نمودار، می توان گزینه ای که فلش از سمت راست به آن وارد شده است را انتخاب نمود و به طبع برعکس برای سمت چپ.

نمودار خطی می تواند نموداری خوب برای نمایش تغییرات روزانه یک بازار و سهام باشد. امّا بسیاری از سرمایه گذاران نمی خواهند تنها یک وضعیت نمایش داده شود و نمودار خطی آنقدر مورد توجه قرار نمی گیرد. نمودار میله ای چهار عنوان را نمایش می دهد. بالاترین وضعیت، پایین ترین، زمان باز شدن و پایین ترین سرمایه گذاری. این مورد نمایش بهتری از وضعیت سهام در آن روز خواهد بود.

نمودار شمعی مشابه نمودار میله ای است با این تفاوت که نشان می دهد که اگر وقتی بازار بالاتر از حد معمول بسته شود، درون شمع ها سفید خواهد شد و اگر پایین تر از حد معمول باشد، شمع به رنگ مشکی (یا رنگ مشخص شده) در خواهد آمد. در پنجره تنظیمات می توانید وضعیت های مختلفی را برای شمع ها (کندل ها) تعریف کنید. (4)

علاوه بر تغییرات بر نمودار، نصب و اعمال اندیکاتورها، خرید و فروش و... شما می توانید به کمک این نرم افزار، ترسیم های مختلفی را با ابزار ترسیم انجام دهید و اندیکاتور مخصوص خود را ایجاد کنید. امکان برنامه نویسی به زبان MQL نیز از دیگر ویژگی های این نرم افزار است که افراد حرفه ای به طبع از آن سود خواهند برد.

با دریافت داده ها از بازارهای مختلف به راحتی به تحلیل آن ها بپردازید و به طور مستقیم خرید و فروش خود را از نرم افزار متاتریدر انجام دهید. تنظیمات مربوط به هشدار، در زمان مشخص شده به شما از تغییرات بازار اطلاع خواهند داد، به خصوص با نصب نسخه تلفن همراه می توانید همواره از وضعیت بازار با خبر باشید.

پی نوشتها
  1. www.en.wikipedia.org
  2. www.metatrader5.com
  3. www.bashgah.com
  4. www.metatrader4.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.