شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بررسی سهام شناور هر شرکت و استفاده از آن برای تعیین شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) و در دسترس بودن این شاخص برای کاربران، این امکان را فراهم می آورد تا شما بتوانید به نوعی میزان نقد شوندگی بازار بورس را در هر لحظه ببینید. این مهم همچنین تغییرات قیمتی کل بازار را با تقریب مناسب تری نسبت به شاخص کل به ما نشان می دهد. در واقع میزان بزرگی بازار بورس را باید با شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) بسنجیم. با این وجود کاربرانی که در صدد معامله در بازار بورس بوده و به دنبال روش های دقیق تحلیل این بازار هستند، بایستی نسبت به کسب شناخت لازم برای شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) اقدام نمایند.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX

 شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چگونه می توانیم در معاملات از آن استفاده نماییم؟ هر چند معامله کران بازار بورس تهران معمولا برای بررسی روند قیمت یک سهم و انتخاب خرید مناسب کمتر سراغ این شاخص می آیند و بیشتر شاخص هایی مانند شاخص کل و یا شاخص هم وزن را مورد مطالعه قرار می دهند، اما در این مقاله مشاهده خواهید کرد که شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) نیز می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

نکات مهمی که از این شاخص می توانیم استخراج کنیم ما را با برخی از ویژگی های یک سهم آشنا می نماید کمه استفاده از آن می تواند در بهینه کردن انتخاب ها برای خرید استفاده نمود. احتمالا هر معامله گری حتی شما، برای انتخاب یک سهم جهت خرید معیارهایی دارید.

اگر تا کنون شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) جزء معیارهای شما نبوده بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا قرار است شگفتی های جالبی را از این شاخص به شما معرفی نماییم.

یکی از نکات مهمی که در خرید یک سهم خوب باید به آن دقت نمایید، حجم معامله است. شما برای خرید هر سهمی بایستی یک حجم مناسب در نظر بگیرید. این حجم می تواند تابعی از میزان قدرت روند سهم مورد نظر، تحلیل شما از روند قیمت سهم و مواردی از این دست باشد.

در این مقاله به شما یادآور خواهیم شد که می توانید از ویژگی های شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) به عنوان معیاری برای انتخاب میزان حجم معامله خود نیز استفاده نمایید. این شاخص ممکن است شما را از ورود به برخی از سهم ها منع نموده و یا حجم مورد نظر شما را برای خرید آن کمتر کند.

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شناوری سهام به چه معناست؟
اولین و مهم ترین نکته ای که برای آشنایی با مفاهیم شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) بپردازیم، شناوری سهام است. در بازار بورس دو نوع از معامله گران می توانند با داشتن کد بورسی اقدام به معامله نمایند. اشخاص حقیقی و حقوقی که هر یک تعبیر، خاص خود را دارند. افراد حقوقی معمولا سرمایه های زیادی داشته و خودشان به عنوان مالک بخشی از سهام شرکت ها در بازار بورس فعال هستند.

این افراد علاوه بر اینکه می توانند با کد حقیقی در بورس معامله نمایند، با کد حقوقی خود به عنوان مالک بخش از شرکت شناخته می شوند. مالکیت افراد حقوقی در یک شرکت با میزان سهام آن ها محاسبه می شود. از این رو سهام هر شرکت به دو دسته تقسیم می شود.

بخشی که در اختیار مالکین بوده و امکان معامله آن در بازار بورس وجود ندارد. بخشی هم به عنوان سهام آزاد یا شناور در بازار بورس قابل معامله است. شما با مراجعه به سایت و تابلو بازار بورس می توانید میزان سهام شناور هر شرکت را در این بازار مشاهده نمایید. (1) و (2)
 

میزان شناوری سهم چه چیزی را به ما نشان می دهد؟

فرض کنید که شرکت شما برای ورود به بازار بورس در حال پذیره نویسی و تخصیص سهام باشد. شما به عنوان مالک شرکت، قصد فروش آن را ندارید و تنها برای جذب سرمایه جهت افزایش و رونق تولیدات خود آن را به بازار بورس معرفی کرده اید.

حال اگر کل سهام تخصیص یافته به شرکت شما 1 میلیارد سهم باشد و شما همه این سهام را در بازار بورس قرار دهید، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ بله! سهام داران خرد و سرمایه گذاران در بازار بورس این امکان را خواهند داشت که کل این یک میلیارد برگ سهم را از شما خریداری نمایند.

با این اتفاق شما دیگر مالک و دارنده شرکت مذکور نبوده و عملا مسئولیتی هم در آن نخواهید داشت. از این پس این خریداران سهام هستند که به عنوان مالک اصلی شرکت می توانند برای آن تصمیم گیری نمایند.

حال چاره کار چیست؟ شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) دقیقا برای همین مواقع می تواند به کار آید. شما برای حل این مشکل تنها بخشی از کل سهام تخصیص یافته به شرکت خود را برای معامله در بازار بورس وارد آن می نمایید. برای مثال از این 1 میلیارد برگ سهم، 300 میلیون آن را در بازار بورس ارائه می کنید. البته میزان سهام های تخصیص یافته در بازار بورس بسیار بزرگ تر از این اعداد است. اما برای درک بهتر موضوع اعداد ملموس تری را مثال زده ایم.

با تخصیص 300 میلیون سهم از برگ سهام های شرکت برای معامله در بازار بورس، از این پس سرمایه گذاران تنها می توانند همین 300 میلیون برگ سهم را معامله نموده و 700 میلیون برگ سهم باقیمانده شرکت در اختیار شما و غیر قابل معامله خواهد بود. هر چند افزایش و یا کاهش قیمت این 300 میلیون برگ سهم در بازار بورس روی قیمت کل سهام شرکت شما و بقیه 700 میلیون به صورت مستقیم تاثیر گذار بوده و آن را وارد نوسان می نماید، اما این موضوع را نادیده نگیرید که با این ترفند، شما دارایی خود را حفظ کرده اید.

حال با تقسیم عدد 300 میلیون بر یک میلیارد مشخص می شود که شما 30 درصد از سهام شرکت خود را برای خرید و فروش در اختیار کاربران قرار می دهید. به این معنی که درصد شناوری سهام شرکت شما 30 درصد است. در بازار بورس، در تابلوی مشخصات هر سهم می توانید این میزان را برای هر سهم مشاهده نمایید.

شما از این عدد می توانید برای پیدا کردن کل سهام قابل معامله آن سهم نیز به صورت مهندسی معکوس استفاده نمایید. این درصد را در کل سهام شرکت که در همین تابلو می توانید به آن دسترسی داشته باشید، ضرب کنید تا کل سهام قابل معامله آن سهم در بازار بورس را بیابید.

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چگونه محاسبه می شود؟

با شناخت دقیق سهام شناور و درصد آن در بازار بورس، حالا نوبت به این می رسد که شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) را با هم تعریف کنیم. بیان مفهوم این شاخص با شناخت میزان شناوری سهام بسیار ساده است. روند محاسبه این شاخص دقیقا مانند شاخص کل است. برای محاسبه شاخص کل، قیمت هر سهم در کل سهام شرکت مذکور ضرب می شد تا ارزش بازار آن شرکت به دست آید.

این عدد به عنوان معیاری برای محاسبه شاخص کل استفاده می شود. دقیقا با همین فرمول این بار به جای کل سهام شرکت، میزان سهام شناور آن شرکت را در نظر می گیریم. به همین راحتی شما می توانید با محاسبه این مقدار برای هر سهم و قرار دادن در فرمول شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) را برای بازار بورس حساب کنید.

عدد نهایی به دست آمده در واقع بیانگر تغییراتی است که بورس به نسبت میزان سهام منتشره و قابل معامله در آن نشان می دهد. با استفاده از شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) شما می توانید بازار بورس را در مقایسه با میزان نقد شوندگی و سهام قابل معامله در آن بسنجید. (3)

پس با این حساب اگر ضریب شرکتی برای محاسبه شاخص کل در بازار بورس محاسبه شد، برای محاسبه ضریب آن در شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) تنها کافی است این عدد را در درصد شناوری سهام مورد نظر ضرب نمایید.

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چه کاربردی دارد؟

احتمالا خود شما تا کنون به نوعی با کاربرد شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) آشنا شده اید. اما برای معامله در بازار بورس چگونه از این شاخص و میزان شناوری سهام استفاده نماییم؟ در ابتدای مطلب عرض کردیم که میزان شناوری هر سهم، می تواند یکی از معیارهای مهم در خرید و انتخاب یک سهم برای معامله در بازار بورس باشد. در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می کنیم.

به مثالی که در بندهای قبلی اشاره کردیم برمی گردیم. در این مثال ما شرکتی را معرفی کردیم که از یک میلیارد برگ سهم تخصیص یافته، 300 میلیون از آن را برای معامله در بازار بورس ارائه نموده است. حالا با فرض اینکه شما قصد ورود به این سهم و خرید آن را دارید، شناوری سهام آن را برای خرید تحلیل می کنیم.

در درجه اول شما باید بدانید که کل مبلغ سرمایه گذاری ممکن روی این سهم، 300 میلیون برگه سهم ضرب در قیمت روز سهم است؛ بیش از این امکان معامله در این سهم را نخواهید داشت. از این گذشته، همه سهام داران و 300 میلیون برگ سهم هم در طول یک روز معامله نشده و همه به دنبال فروش آن نیستند.

این مهم به این نکته اشاره دارد که هر چقدر میزان سهام شناور یک شرکت بزرگتر و بیشتر باشد، امکان معامله عدد و رقم های بزرگتر و بیشتر در آن راحت تر خواهد بود.

با این معیار دیگر شما این اجازه را نخواهید داشت که حجم بسیار سنگینی از سهام این شرکت را برای خرید انتخاب نمایید. زیرا در درجه اول امکان خرید آن به سختی برای شما فراهم خواهد شد و در ثانی در صورتی که تصمیم به فروش و خروج از سهم بگیرید، به این آسانی نمی توانید همه برگ سهم های خود را بفروشید. در واقع همه این نکات به میزان نقدشوندگی سهام مورد نظر اشاره می نماید. هر چقدر میزان نقدشوندگی شرکتی کمتر باشد، ورود به آن شرکت باید با حجم کمتری صورت پذیرد.

یکی دیگر از کاربردهایی که می توانید از میزان سهام شناور یک شرکت در بازار بورس از آن بهره مند شوید، تعیین میزان بزرگی و کوچکی شرکت ها است. شرکت های بزرگ معمولا تعداد سهام کل بسیار بیشتری دارند. از این رو میزان سهام شناور آن ها می تواند عدد قابل توجهی باشد. در حالی که برای شرکت های کوچک، این عدد بسیار پایین تر و کمتر است.

شاخص سهام آزاد شناور (TEFIX) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بهتر است سهام شناور یک شرکت چند درصد باشد؟

حال این سوال پیش می آید که ما برای معامله، چه شرکت هایی را با چه میزان سهام شناور انتخاب نماییم؟ پاسخ این سوال بیشتر به تحلیلی روند قیمتی آن سهم بر می گردد. اما به صورت کلی انتخاب شرکت هایی که سهام شناور بسیار پایینی دارند خیلی نمی تواند سود مناسبی برای شما ایجاد کند؛ زیرا امکان معامله در بازار با عددهای بزرگ تر وجود ندارد.

البته شرکت هایی هم که سهام های شناور خیلی زیادی هم دارند نیز سرعت کندی در رشد خواهند داشت؛ زیرا میزان عرضه و تقاضا در این سهام ها به قدری بالا است که خریدار و فروشنده همیشه در بازار وجود داشته و رشد قیمتی این شرکت ها معمولا با سرعت کمی صورت می پذیرد.

پی نوشتها
  1. www.bashgah.com
  2. www.khanesarmaye.com
  3. www.ipgrp.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.