نورالانوار 2 (ویرایش 2.3) نخستین دائرة المعارف چند رسانه ای قرآن کریم

بالاخره مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی نرم افزار قرآنی فوق العاده نورالانوار 2 را رایگان کرد و راسخون نیز آن را با لینک مستقیم رایگان به شما ارائه می کند. از کاربری که خبر رایگان شدن این نرم افزار را به ما دادند تشکر می کنیم. در یک نگاه، برنامه نور الانوار 2 داراى متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه، دو قرائت ترتیل کامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهریار پرهیزکار، پنج ترجمه فارسى، دو ترجمه انگلیسى، شش ترجمه به زبانهاى: فرانسوى، آلمانى، ترکى، اسپانیولى، ایتالیایى و مالایى، و نیز شامل 58 جلد تفسیر از تفاسیر معروف شیعه به زبان فارسى و عربى و حدود 100 مگابایت فیلم و صدها تصویر متناسب با مفاهیم مطرح شده در آیات قرآن کریم است.
دوشنبه، 26 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نورالانوار 2 (ویرایش 2.3) نخستین دائرة المعارف چند رسانه ای قرآن کریم

بالاخره مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی نرم افزار قرآنی فوق العاده نورالانوار 2 را رایگان کرد و راسخون نیز آن را با لینک مستقیم رایگان به شما ارائه می کند. از کاربری که خبر رایگان شدن این نرم افزار را به ما دادند تشکر می کنیم. در یک نگاه، برنامه نور الانوار 2 داراى متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه، دو قرائت ترتیل کامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهریار پرهیزکار، پنج ترجمه فارسى، دو ترجمه انگلیسى، شش ترجمه به زبانهاى: فرانسوى، آلمانى، ترکى، اسپانیولى، ایتالیایى و مالایى، و نیز شامل 58 جلد تفسیر از تفاسیر معروف شیعه به زبان فارسى و عربى و حدود 100 مگابایت فیلم و صدها تصویر متناسب با مفاهیم مطرح شده در آیات قرآن کریم است.
نورالانوار 2 (ویرایش 2.3) نخستین دائرة المعارف چند رسانه ای قرآن کریم

نورالانوار 2 (ویرایش 2.3) نخستین دائرة المعارف چند رسانه ای قرآن کریم

بالاخره مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی نرم افزار قرآنی فوق العاده نورالانوار 2 را رایگان کرد و راسخون نیز آن را با لینک مستقیم رایگان به شما ارائه می کند. از کاربری که خبر رایگان شدن این نرم افزار را به ما دادند تشکر می کنیم.
آشنایى جامعه اسلامى با قرآن کریم و نیز شناخت مفاهیم روح‏پرورِ آن، از جمله والاترین آرمانهاى هادیان طریق دین بوده و خاصّه در عصر امروزى بسیار حایز اهمیت مى‏باشد. چنانکه انوار آسمانى این کتاب الهى، بشر را از اسارت مادیت رهانده و به سرحدّ رشد و کمال رهنمون است.
در یک نگاه، برنامه نور الانوار 2 داراى متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه، دو قرائت ترتیل کامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهریار پرهیزکار، پنج ترجمه فارسى، دو ترجمه انگلیسى، شش ترجمه به زبانهاى: فرانسوى، آلمانى، ترکى، اسپانیولى، ایتالیایى و مالایى، و نیز شامل 58 جلد تفسیر از تفاسیر معروف شیعه به زبان فارسى و عربى و حدود 100 مگابایت فیلم و صدها تصویر متناسب با مفاهیم مطرح شده در آیات قرآن کریم است.
نور الانوار 2 براى عموم جامعه که قصد آشنایى با قرآن، مفاهیم، ترجمه، تفسیر و حفظ آن را دارند مفید است و نیز در سطح پژوهشگران برجسته علوم قرآنى که در صدد انجام کارهاى موضوعى در مورد قرآن، شأن نزولها، تحقیق در ریشه کلمات قرآن و به سامان رساندن پژوهشهاى نوین قرآنى هستند، بسیار سودمند مى‏باشد.
ویژگیهاى منحصر به فرد این برنامه متنوع قرآنى، موجب شده است که از سوى مجامع معتبر علمى و فرهنگى جهان مورد توجّه و تقدیر قرار گیرد. از جمله مى‏توان به کسب عنوان نرم‏افزار برتر در نمایشگاه بین المللى قرآن کریم رمضان 1419 ه. ق، و نرم‏افزار برگزیده جشنواره خوارزمى 1378 ه. ش به عنوان نخستین دانش‏نامه چند رسانه‏اى قرآن کریم اشاره کرد. این نرم‏افزار در نمایشگاههاى خارجى همچون نمایشگاه ابداعات و اختراعات سوریه نیز با کسب مدال زرّین، رتبه نخست را از آن خود کرد.
محتواى برنامه
1 ـ متن کامل قرآن کریم

در این برنامه، متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه (مصحف مدینه) در طرح و رنگ زیبا همراه با اِعراب کامل نمایش داده مى‏شود.
 2 ـ تفاسیر
در قسمت تفاسیر، متن کامل 9 تفسیر بنام شیعى (58 جلد) وجود دارد که طى چهار کارتابلِ نمایش، جستجو، کتاب‏شناسى و یادداشت دسترسى و پژوهش در آنها ممکن گردیده است.
تفاسیر مذکور عبارتند از:
1 ـ تفسیر المیزان، تألیف مفسّر نامى شیعه مرحوم علاّمه طباطبایى قدس‏سره ، 20 جلد، عربى.
2 ـ ترجمه تفسیر المیزان، مترجم سید محمد باقر موسوى همدانى، 20 جلد، فارسى. این ترجمه تحت نظر و تأیید علامه طباطبایى قدس‏سره تهیه و تنظیم گردیده است.
3 ـ تفسیر نمونه، زیر نظر آیة اللّه‏ مکارم شیرازى، 27 جلد، فارسى.
4 ـ تفسیر مجمع البیان، تألیف ابو على فضل بن حسن طبرسى، 10 جلد، عربى.
5 ـ تفسیر عیاشى (التفسیر)، تألیف محمد بن مسعود بن محمد بن عیاش السلمى السمرقندى، 2 جلد، عربى. این اثر یکى از مهمترین و معتبرترین تفاسیر روایى شیعه است.
6 ـ تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه ‏السلام ، تدوین ابو یعقوب یوسف بن محمد بن زیاد و أبوالحسن على بن یسار، 1 جلد، عربى.
7 ـ تفسیر قمى، به قلم ابى الحسن على بن ابراهیم قمى، 2 جلد، عربى. شیوه تفسیر این اثر روایى است.
8 ـ تفسیر شُبّر، نوشته سید عبد اللّه‏ بن محمد رضا شبّر حسینى حلّى، 1 جلد، عربى. این کتاب، یک دوره کامل تفسیر مختصر قرآن مى‏باشد که به شیوه مزجى؛ یعنى گنجاندن شرح و تفسیر در میان آیات، تألیف گردیده است.
9ـ تفسیر شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، تألیف ابوالقاسم عبید اللّه‏ حسکانى، 2 جلد، عربى. مؤلف این تفسیر از دانشمندان اهل تسنن است. وى ذیل آیاتى که در شأن حضرت على علیه‏السلام نازل شده، روایات مربوطه را جمع‏آورى نموده است.
 3 ـ ترجمه قرآن کریم
ارائـه سیزده ترجمه مختلف از قرآن کریم به زبانهاى رایج دنیا، استفاده بهینه از برنامه نور الأنوار2 را براى علاقه‏مندان و پژوهشگران قرآنى فراهم آورده است؛ پنج ترجمه فارسى از آقایان مکارم شیرازى، فولادوند، الهى قمشه‏اى، آیتى و معزّى و نیز دو ترجمه انگلیسى به نامهاى یوسفعلى و شکر در برنامه عرضه گردیده و به کارایى‏ این بخش افزوده است. همچنین، شش ترجمه دیگر از قرآن به زبانهاى: فرانسوى، آلمانى، ترکى، اسپانیولى، ایتالیایى و مالایى دامنه بهره‏مندى از برنامه را براى کاربران مختلف وسعت بخشیده است.
 امکانات برنامه
1 ـ قرائت کامل قرآن کریم
در این قسمت، دو دوره ترتیل کامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهریار پرهیزکار ارائه گردیده است و به منظور تصحیح قرائت و یا حفظ قرآن، امکان انتخاب قرائت هر آیه از یک تا پنج بار با دو صوت مختلف وجود دارد. کارتابل‏هاى جزء و حزب، و نیز امکان انتخاب نام سوره و شماره سوره، آیه، جزء و صفحه دلخواه به شکل مطلوبى دسترسى آسان به آیات قرآن را در اختیار کاربر قرار مى‏دهد. امکان استفاده از قرائت آیات، در قسمتهاى مختلف دانش‏نامه قرآن نیز قابل دستیابى است.
 2 ـ اَعلام شأن نزول
در این بخش، فهرست الفبایى اسامى اشخاص، اماکن، روزها و... که در شأن نزولهاى روایت‏شده آمده، ارائه گردیده است. با انتخاب هر اسم، متن کامل آیه و شأن نزول مربوط با آن اسم نمایش داده مى‏شود.
 3 ـ ارتباط آیات قرآن با احادیث
یگانگى و پیوستگى ثقلین با یکدیگر موجب گشته تا در این برنامه، تطبیق متقابل آیات و روایات به بهترین شکل فراهم آید. از این رو، با توجه به تفاسیر روایى برنامه و بخش روایى تفسیر المیزان، ارتباط آیات قرآن با احادیث از جنبه‏هاى گوناگونى نشان داده شده است. با انتخاب هر آیه یا سوره مى‏توان به سرعت، در باره شأن نزول سوره‏ها و آیات، فضیلت و خواصّ نقل شده براى آنها و روایاتى که در تفسیر آیه وارد گردیده و یا به گونه‏اى با آیات مورد نظر مرتبط هستند، به اطلاعات مفیدى دست یافت. دستیابى آسان به این مطالب، ضمن توسعه دامنه پژوهشهاى قرآنى کاربر را در ساماندهى مطلوب امر پژوهش نیز یارى مى‏رساند.
 4 ـ جستجو
یکى از قابلیتهاى برنامه نور الانوار 2 جستجوى لفظى در متن آیات و تفاسیر فعال برنامه مى‏باشد. در متن آیات، امکان کاوش در کلمات قرآن و ریشه‏هاى آنها به صورت همزمان فراهم گردیده است و بخش دامنه جستجو، شامل تمام سوره‏هاى قرآن کریم است که مى‏توان آن را به سوره یا سوره‏هاى خاصّ مکى و یا مدنى محدود ساخت.
 هنگام جستجو در تفاسیر، امکان تعریف دامنه جستجو با انتخاب یک یا چند تفسیر وجود دارد و علاوه بر جستجوى الفاظ، توانمندى پژوهش در قالب عبارات نیز در این بخش پیش‏بینى شده است. قابلیت ویژه‏اى که در این برنامه وجود دارد، امکان جستجوى ترکیبى با کمک عملگرهاى منطقى است که پس از جستجوى کلمات یا عبارات در قرآن کریم یا تفاسیر، موارد انتخاب‏شده در صفحه روبروى فهرستِ کلمات نمایان مى‏شود و به وسیله گزینه متن مى‏توان به آسانى، صفحات قبل و بعد آن را مشاهده کرد. در قسمت تفسیر دانش‏نامه قرآن کریم، در صورتى که پژوهشگر بخواهد در الفاظ کتب تفسیرى جستجویى را انجام دهد، امکان انتقال به بخش جستجوى فهرست کلمات کتابخانه تفاسیر وجود دارد.
 5 ـ نگارخانه
نمایش هفت قطعه فیلم (بیشتر مربوط به جنگهاى صدر اسلام، زمان هجرت و نزول وحى بر پیامبر) و نیز تصاویرى از مصحفهاى قدیمى و اماکن مقدّس، جذابیّت قابل توجهى به برنامه بخشیده است. در بخش تصویرِ نگارخانه، به هنگام نمایش، نواى دلنشینى از آیات سوره حشر و فجر با صداى استاد عبدالباسط در دسترس مى‏باشد. ضمن این که صدها تصویر مرتبط با آیات قرآن در کارتابل نگارخانه دانش‏نامه قابل مشاهده است.
 6 ـ لغت‏نامه
در این لوح فشرده به منظور فهم سریع و آسان واژه‏ها، لغت‏نامه «مجمع البحرین» اثر فخرالدین طریحى در شش جلد ارائه گردیده است که بر کارایى برنامه جهت دستیابى به معناى کلمات دشوار افزوده است.
 7 ـ کتابشناسى
به کمک این گزینه مى‏توان در باره تفاسیر موجود در برنامه و شرح حال نویسندگان آنها به اطلاعات مفیدى دست یافت.
 8 ـ دو محیط کاربرى
از جمله قابلیتهاى این برنامه، امکان استفاده از دو محیط کاربرى است که پاسخگوى نیازمندیهاى یک محقق در دو محیط متفاوت و یا دو کاربر در یک برنامه، به صورت جداگانه مى‏باشد. حفظ محیط اوّل و بهره‏مندى از محیط دوم یا بر عکس، با قابلیت ذخیره و نگاهدارى تمامى اطلاعات، فرآیند تحقیق را سهولت بخشیده است.
 9 ـ سایر امکانات
از دیگر امکانات موجود در این نرم‏افزار،محیط «یادداشت» است. کاربر مى‏تواند ره‏آورد پژوهش خود را در این محیط ذخیره کند و نسبت به کاستن و یا افزودن مطالب آن اقدام نماید. در ضمن، پژوهشگر توانایى وارد نمودن برداشتهاى فردى خویش را در این قسمت داراست که با 9 فرمت مختلف (زرنگار، MS-Word ، ویندوز عربى و...) قابل ذخیره‏سازى و بازیابى است.
انتخاب چاپگر متصل به دستگاه، تعیین محدوده متن، مشخص کردن اندازه کلمات (فونت) و نیز انتخاب نوع کاغذ و محل آن از جمله امکانات موجود در قسمت «چاپ» مى‏باشد. افزون بر این، امکان چاپ آیات قرآن با رسم‏الخطّ عثمان طه در اندازه دلخواه در این نرم‏افزار فراهم مى‏باشد.

منبع : سافت گذر و تبیان





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.