نبوغ شرک (قسمت اول)
منطق شرک در عین حال بیش‌تر از دین و کم‌تر از دین است: دین شامل حداقل معنایی جامعه‌شناختی است که ماشینی‌ترین رفتارهای ما، شخصی‌ترین و عادی‌ترین...
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
نبوغ شرک (قسمت دوم)
یکی از پایدارترین دغدغه‌های تحلیل‌گرانی بوده است که چگونگی گردش کار جامعه‌ها و فرهنگ را مطالعه می‌کرده است. مفاهیم قدسی، فوق‌طبیعی، اعتقادات،...
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
نبوغ شرک (قسمت سوم)
جامعه‌هایی (ابتدایی) وجود دارند که در آن‌ها امر قدسی حضور پررنگ‌تر یا جوهره مشترک قوی‌تری دارد. نخستین الگو همانا توتم‌گرایی بوده که ابتدا در...
سه‌شنبه، 22 آبان 1397
ضدّ انسان‌گرایی
انسان‌شناس میان افراطی‌ترین آرمان‌گرایی و ماده‌گرایی زیستی دچار تردید می‌شود. جهان به نظر او چیزی جز بهانه‌ای برای اندیشیدن و برای اندیشه نیست؛...
دوشنبه، 21 آبان 1397
شعر و اسطوره ( قسمت دوم)
ماجراهایی با طنین فرهنگی متقاعدکننده، مفرح و ترساننده‌اند که جذابیت لازم برای برانگیختن حس کنجکاوی و کندو کاو در قلمرو خود را دارند. اسطوره‌ها...
شنبه، 19 آبان 1397
شعر و اسطوره (قسمت اول)
این نوشته نخست به اختصار، نظریه‌های مهم مربوط به چیستی اسطوره و ماهیت آن را مرور می‌کند. سپس به طرح نظریه‌ی یونگ درباره‌ی ساختار روان (خودآگاه،...
شنبه، 19 آبان 1397
شعر و اسطوره (قسمت سوم)
فرایند تحول آنیما در مردان با تشدید جنبه دهای عاطفی و به طور کلی گرایش به امور معنوی همراه است که به نوبه‌ی خود فرایندهای شهودی، خلاقیت و تخیل...
شنبه، 19 آبان 1397
چرا کبوتر یک نماد صلح و عشق است
به نظر می رسد کبوتر نماد صلح است. تا کنون فکر کرده‌اید چرا کبوتر نماد صلح و عشق است؟ این متن تاریخچه پشت این جنبه نمادین را نشان می‌دهد
پنجشنبه، 24 خرداد 1397
جادوی کلام
این پرسش برای ما مطرح است که ارتباط میان دو مفهومی در ساختار «جهان» ی که به وسیله‌ی گفتار و اسطوره تحقق می‌یابد، چگونه منعکس می‌شود. در این جا...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
جای زبان و اسطوره در الگوی فرهنگ بشری
افلاطون در نخستین عبارت گفتگونامه‌ی فایدروس وصف می‌کند که چگونه سقراط پس از برخورد با فایدروس می‌گذارد تا این شخص او را با خود تا آن سوی دروازه‌های...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
زبان و مفهوم‌سازی
اگر خواسته باشیم به ماهیت ویژه‌ی مفهوم دینی- اسطوره‌ای نه تنها از طریق نتایج این مفهوم بلکه از رهگذر شناخت اصل شکل‌گیری آن پی بریم، و حتی از...
پنجشنبه، 18 آذر 1395
اسطوره و تئاتر
در آغاز این گفتار ناگزیر باید بر سر تعریفی از اسطوره توافق کنیم. اما اسطوره چون واژه‌ی فرهنگ، تعاریف عدیده دارد که به ناچار باید یکی را انتخاب...
چهارشنبه، 3 آذر 1395
آئین، پسیکودرام و تئاتر
هر که شاهد جلسه‌ای از تئاتر روان درمانی (پسیکودرام) و نیز مراسم زار بوده است، بی‌اختیار آن دو را در ذهن خویش به هم نزدیک کرده و به مشابهتی سرّی...
چهارشنبه، 3 آذر 1395
آتش آرمانی
ماكس شلر (Max Scheler)، جنبه‌های افراطی نظریه‌ی تصعید را برحسب روانكاوی كلاسیك، باز نموده است. این نظریه از همان منبع (الهام) آموزه‌ی اصالت سودمندی...
جمعه، 21 آبان 1395
آب آتش گون
یكی از واضح‌ترین تناقض‌ها را در پدیده شناسی، كشف الكل كه درواقع پیروزی فعالیت معجز نمای فكر انسانی به شمار می‌آید، موجب شده است. عرق (یا الكل)،...
جمعه، 21 آبان 1395
داستان مسأله‌ای نادرست (2)
آتش به عنوان جوهر، قطعاً جزء جوهرهائی است كه ارزشمندتر از بقیه (جوهرها) دانسته شده‌اند، و به همین لحاظ جوهری است كه احكام عینی را بیش از بقیه...
جمعه، 21 آبان 1395
داستان مسأله‌ای نادرست (1)
در این مقاله سعی خواهیم كرد كه كوشش‌های آدمی برای شناسایی عینی پدیده‌های زائیده‌ی آتش (Pyromène) را بررسی كنیم. اما به اعتقاد ما، به سختی می‌توان...
جمعه، 21 آبان 1395
آتش جنسی شده
اگر كشف آتش، در ابتدا «فتح و ظفری» جنسی بوده، دیگر در شگفت نباید شد كه آتش، زمانی دراز و به شدت تمام با خصائل جنسی، باقی مانده باشد. این مضمون...
جمعه، 21 آبان 1395
عقده‌ی نووالیس
روانكاوی از دیرباز به بررسی افسانه‌ها و اساطیر پرداخته است؛ و برای این قبیل تحقیقات، اسباب و ابزار توجیهی به قدر كفایت سرشاری فراهم ساخته كه...
جمعه، 21 آبان 1395
عقده‌ی امپدوكلس
روانپزشكی جدید، روانشناسی مرتكب عمدی حریق را روشن كرده است، و خصیصه‌ی جنسی تمایلات او را باز نموده است. متقابلاً آسیب خطرناكی را كه ممكن است...
جمعه، 21 آبان 1395