ويژنامه پزشكي

بر اساس اظهار نظر كنگره جهانى بيمارى هاى قلب و عروق مصرف ميوه هاى خشك به اندازه هشت گرم در هفته خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى را تا حدود ۱۱ درصد كاهش مى دهد. اين ميوه هاى خشك شامل گردو، بادام، پسته شامى و از اين قبيل مى باشند. تحقيقات نشان داده است كه خوردن مقدار كمى از اين ميوه ها پنج بار در هفته تاثير بسيار اندكى در افزايش وزن دارد. آزمايشات نشان داده اند كه مصرف خشكبار براى جلوگيرى و كاهش گرفتگى رگ ها و عروق تا چه اندازه اهميت دارد.
سه‌شنبه، 30 بهمن 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژنامه پزشكي

ويژنامه پزشكي
منبع:روزنامه جوان

رابطه مصرف خشكبار با بيمارى هاى قلبى

ويژنامه پزشكي بر اساس اظهار نظر كنگره جهانى بيمارى هاى قلب و عروق مصرف ميوه هاى خشك به اندازه هشت گرم در هفته خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى را تا حدود ۱۱ درصد كاهش مى دهد. اين ميوه هاى خشك شامل گردو، بادام، پسته شامى و از اين قبيل مى باشند. تحقيقات نشان داده است كه خوردن مقدار كمى از اين ميوه ها پنج بار در هفته تاثير بسيار اندكى در افزايش وزن دارد. آزمايشات نشان داده اند كه مصرف خشكبار براى جلوگيرى و كاهش گرفتگى رگ ها و عروق تا چه اندازه اهميت دارد. از آنجا كه خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى در افراد چاق و يا سيگارى بسيار زياد است با مصرف خشكبار ميزان بيمارى هاى قلبى و عروقى در ميان اين افراد به مراتب كمتر از افرادى است كه خشكبار در رژيم غذايى آنها گنجانده نشده است. همچنين مصرف مقدار متعادل از خشكبار ريسك سكته مغزى را نيز كاهش مى دهد. اما تصور نكنيد كه مى توانيد چاق باشيد، فشار خون داشته و جلوى تلويزيون بنشينيد و انتظار داشته باشيد كه خوردن خشكبار شما را از ابتلا به بيمارى هاى قلبى و يا سكته محافظت كند. تحقيقات ديگرى كه در مورد مصرف خشكبار به عمل آمده نشان مى دهد كه بعد از مدت شش ماه استفاده پى در پى از خشكبار تنها حدود يك پوند (نيم كيلو) به وزن افراد اضافه شده است كه با توجه به ميزان كالرى موجود در اين مواد خوراكى انتظار مى رفت اين مقدار حدود ۱۰ پوند (۵ كيلو) باشد كه اين مطلب بيانگر مفيد بودن استفاده از اين نوع مواد خوراكى نيز هست.

كشف واكسن برنجى براى بيمارى وبا

ويژنامه پزشكي محققان ژاپنى با انتقال ژنى به ساختار ژنتيكى برنج موفق به توليد نوعى واكسن شدند كه مى تواند به نحوى موثر و كارآمد براى مقابله با بيمارى كشنده وبا در كشورهاى در حال توسعه استفاده شود. اين واكسن بر خلاف واكسن هاى متداول براى وبا كه تا زمان تزريق به بيمار بايد در يخچال نگهدارى شوند تا چند سال در دماى معمولى اتاق قابل نگهدارى است. اين ويژگى باعث مى شود كه درمان هاى آزمايشى براى مقابله با اين بيمارى آسان تر و با هزينه كمتر انجام شود اين بيمارى در مناطق مهم از جمله آفريقا، امريكاى لاتين و بخشى از آسيا شيوع يابد. در اين پژوهش محققان يك ژن باكترى وبا موسوم به ويبريو كولرا را وارد ژنوم گياه برنج كيتاك كردند. اين گياه سپس سمى توليد كرد كه وقتى به موش ها تزريق شد در بدن موش در برابر باكترى اسهال آور وبا مصونيت ايجاد كرد. اين واكسن برنجى همچنين در برابر فرآيند هضم توسط مايعات درون معده مقاوم است و حتى پس از نگهدارى بلند مدت در دماى معمولى اتاق قابل استفاده باقى مى ماند. باكترى وبا كه معمولا از طريق آب و غذاى آلوده شيوع پيدا مى كند منجر به بروز اسهال مى شود كه در صورت عدم درمان باعث از دست رفتن آب بدن و در نهايت شوك مى شود. اين عفونت اگر با نمك هاى بازگرداننده آب بدن درمان نشود كشنده خواهد بود. اين محققان مى گويند از آنجا كه دانه هاى برنج حاوى مقادير متفاوتى از اين واكسن هستند لذا براى اطمينان از دريافت دوز مناسب اين واكسن از برنج مزبور قرص هاى مناسب تهيه شود.

زنان باردار از نور خورشيد پرهيز كنند

ويژنامه پزشكي محققان هشدار دادند كه زنان باردار به ويژه در ماه هاى نخست باردارى بايد از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد جدا پرهيز كنند. تحقيقات جديد نشان داده است كه زنان باردار نسبت به دماى زياد به مراتب حساس تر و آسيب پذيرتر هستند. اين پژوهش توسط گروهى از محققان دانشگاه بريستول صورت گرفته است. در اين پژوهش محققان دريافتند كه تماس با دماى بالا در سه ماه نخست باردارى مى تواند منجر به كاهش وزن در نوزاد شود. محققان هشدار دادند: از آنجا كه جنين در سه ماهه اول باردارى سريعترين رشد را دارد و زنان باردار نيز نسبت به دماى بالا حساس تر هستند لذا اين مادران بايد نسبت به خطرات افزايش دما براى سلامت خود و فرزندشان مطلع باشند و از تماس با نورخورشيد خوددارى كنند. اين محققان همچنين به زنان باردار توصيه مى كنند كه در هواى گرم لباس هاى آزاد و گشاد بپوشند، مايعات كافى بنوشند و از غذاهاى سالم به مقدار كمتر براى حفظ تناسب بدن خود مصرف كنند.

با استشمام گل حافظه تان را تقويت كنيد

ويژنامه پزشكي محققان آلمانى در مطالعات خود به اين نتيجه رسيده اند كه با بو كردن و وجود داشتن بوى عطر در فضا حتى در حالت خواب افراد، مى توان به حافظه آنها افزود. محققان مدعى شده اند فعاليت بويايى شان در حالت خواب و شايد ساير فعاليت هاى مغزى در حالت خواب مى تواند بر حافظه انسان تاثير مثبت بگذارد و باعث شود فرد پس از بيدار شدن ساده تر مسايل را به خاطر بسپارد. بورن از دانشگاه لوبك و همكارانش ۷۴ نفر داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند. اين افراد در بازى هاى حافظه اى و تمركز شركت كردند در نهايت محققان براى آن كه نتيجه تحقيقات را به صورت عادى نشان دهند نتيجه را اين گونه بيان كردند: در حالت عادى ۳۰ داوطلب پس از نشان دادن ۵۰ كارت با تصاوير مختلف ۶۹ درصد آنها را در خاطر داشتند ولى در صورتى كه قبل از بازى يك ساعت در اتاق با بوى گل رز مى نشستند اين رقم به ۷۶ درصد مى رسيد و در افرادى كه يك شب را در اين اتاق مى خوابيدند اين رقم به ۸۶ درصد مى رسيد. گروه بورن مى گويند بوى مناسب و عطرگونه باعث پيشرفت عملكرد مغزى و بهبود حافظه انسان مى شود البته اين مساله در حالتى است كه انسان اين بوها را در مرحله خواب عميق در محل خوابش استشمام كند

بيمارى هاى عملكردى دستگاه گوارش

ويژنامه پزشكي امروزه بيمارى هاى عملكردى دستگاه گوارش چه از نظر تعداد بيماران و چه از نظر شيوع در يك دوره زمانى خاص از علت هاى شايع ناخوشى در بين تمام اقشار جامعه شناخته شده است. به گونه اى كه بيمارى سوءهاضمه بدون زخم به بيمارى روده تحريك پذير، بيمارى اسهال عملكردى يا يبوست عملكردى كه از شايع ترين بيمارى هاى عملكردى دستگاه گوارش مى باشد ،معرفى شده است. مصرف غذا هاى پرچرب و ادويه ها باعث تشديد اين بيمارى ها مى شود تا جايى كه نوعى حساسيت به انواع خاصى از غذا در بيماران مشاهده مى شود كه به اين بيماران تيپ حساسيت آلرژيك مى گويند. تند و كند شدن حركات دستگاه گوارش، اختلال در معده، مرى و اثنى عشر ( حس احشاء) و اختلال در تطابق اعضاى گوارشى با موادى كه وارد آنها مى شود از علايم بيمارى هاى عملكردى گوارشى است كه به صورت درد در ناحيه سردل يا كل شكم، دل پيچه، اسهال يا سر و صداى شكم در افراد مشاهده مى شود. اين ها علايم بيمارى هاى آزاردهنده مى باشند و اين در حالى است كه بيمارى هاى عملكردى دستگاه گوارش هيچ گاه به سرطان و بيمارى بدخيم تبديل نمى شود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.