وهم، به اوج قدس ناموس اله، کى رسد؟            

فهم که، نعت بانوى خلوت کبریا کند؟

ناطقه مرا مگر روح قدس مدد کند            

تا که ثناى حضرت سیده نسا کند1.

برنامه تربیتى دین برخلاف برنامه‏‌هاى فرهنگ بشرى، هرگز محدود به یک یا چند بُعد خاص از وجود انسان نیست. تربیت یافتگان مکاتب بشرى یا فیلسوف‏اند یا دانشمند، عارف، قهرمان، سخنور، جوانمرد، بخشنده و مانند آن، ولى دست پروردگان مکتب الهى از شخصیتى کامل و جامع و چند بُعدى برخوردارند و در یک کلام آنها مظهر همه صفات مثبت انسانى و فاقد هر گونه صفت منفى هستند. در چنین مکتبى انسانهایى همانند ، فاطمه علیها السلام، به وجود مى‏‌آیند که تجسّم عینى اسلام و انسانهایى آرمانى‌‏اند2.

فاطمه (علیها السلام) انسانى است به تمام معنى، انسانی که اگر مرد بود، به جاى رسول الله صلى الله علیه و آله بود3. شناخت شخصیّت حضرت فاطمه (علیها السلام) همچون شناخت شخصیّت دیگر معصومان (علیهم السلام)  از حوزه درک و فهم قاصر و محدود انسانهاى عادى فراتر است. او در پرتو تعالیم عالى اسلام و مکتب تربیتى محمدى و کانون گرم و مقدس خانوادگى علوى جان خویش به زیور دانش و معرفت، کمالات نفسانى و معنوى و فضائل اخلاقى آراست و در عرصه‏‌هاى مختلف گوى سبقت از دیگران ربود و رتبت سرورى زنان عالم و همتایى مقام ولایت علوى را از آن خود ساخت4.

 پى بردن به ابعاد وجودى و حقیقت شخصیّت حضرت فاطمه (علیها السلام) براى کسى جز افرادى که در عصمت و مقامات معنوى هم طراز او هستند، میسر نیست؛ اما از آنجا که خداوند این خاندان مطهر را هادیان خلق معرفى کرده و سخنان و رفتارشان را حجت و الگوى همگان قرار داده است، شناخت ایشان، بهره­‌مندى از هدایت و الگوگیرى از زندگى و رفتارشان در حد امکان، وظیفه‌‏اى حتمى است5. اطاعت فاطمه (علیها السلام) بر تمام بندگان الهى از جن و انس گرفته تا پرندگان و حیوانات و پیامبران و فرشتگان، واجب است6، چرا که اطاعت از او همچون اطاعت از سیزده خورشید دیگر آسمان عصمت بر همه مردم واجب است7. او پاره تن رسول خدا و وجودش استمرار وجود «اسوه حسنه» است؛ از این رو، سیره‏ فاطمه (علیها السلام) همچون سیره رسول خدا براى همه اعم از زن و مرد حجت است8. بی­شک زندگى سراسر بندگى، جهاد و اطاعت پذیرى از همسر این بانوى بزرگ اسلام، الگویى است براى همه زنان که در پى زندگى خداپسندانه هستند9. شهادت اسوه و الگوی زنان جهان را به پیشگاه حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه شریف تسلیت می­‌گوییم و سیره اخلاقی وعبادی آن حضرت را توشه راه زندگی خود قرار می­‌دهیم.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) دیوان کمپانی، آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی، ص 40

2) تربیت دینی فرزندان، نعمت الله یوسفیان، ج 1، ص 15

3) بلاغ، جلد 2، ص 186

4) سیره اخلاقی- تربیتی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، علی رفیعی، ج 1، ص 28

5) همان منبع، ص 13

6)همان منبع، ص 14

7) همان منبع ، ص 13

8) همان منبع، ص 20

9) همان منبع، ص 29