روز زیارتی امام رضا علیه السلام

شنبه، 14 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

هریک از امامان معصوم علیهم السلام  بر گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و عهدی دارند و وفای کامل به آن پیمان و ادای نیکوی آن عهد، زیارت مرقدهای مطهر آنان است.

پس هر کس از سر میل و رغبت به زیارت و اعتقاد به آن چه آنان گرایش داشتند، به زیارت بشتابد، روز قیامت ائمه علیهم السلام شفیعان او خواهند بود1.

حضرت رضا علیه السلام از کامل­‌ترین مومنان، صدیقان، مجاهدان، صالحان، شهیدان، هادیان امت و هشتمین معصوم و فرزند رسول خدا و امیرمومنان علیهما السلام است و هر کدام از خصلت‌های یاد شده سبب می‌شود زیارت ایشان از پاداش و آثار خاصی برخوردار باشد2.

زیارت امام رضا علیه السلام برای زائرانی که از سر شوق و عشق به بارگاه ملکوتی و قدسی آن حضرت مشرف شده­اند، پاداشی برابر هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول خواهد داشت، و زیارتی افضل­‌تر از زیارت امام حسین علیه السلام نصیبشان گشته است و زائران قبر حضرت رضا علیه السلام از والاترین مقام و بهترین هدیه برخوردار خواهند بود3.  

از امام هادی علیه السلام نقل شده است؛ هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبر جدم، علی بن موسی الرضا علیه السلام در طوس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد4.

یکی از علل برتری زیارت امام رضا علیه السلام شهادت ایشان در غربت و دور از وطن خود مکه و مدینه در سرزمینی دور افتاده به نام طوس است، و سفر از سرزمین حجاز به طوس برای زیارت آن حضرت در زمان گذشته کار بسیار دشواری بود و تنها خواص از شیعیان رنج چنین سفری را به جان خریده و برای زیارت مرقد ایشان عازم طوس می‌­شدند5. هر کس به زیارت امام رضا علیه السلام بشتابد، آن حضرت در روز قیامت در سه جایگاه او را درمی‌­یابد و از هول­‌های رستاخیز آن­ گاه که نامه‌های اعمال از چپ و راست به انسان‌ها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان می­‌رهاند6.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) اصول کافی، جلد 4، ص 567.

2) بحارالانوار، جلد 101، ص 367.

3) کامل الزیارات، ص 926

4) وسائل الشیعة، جلد 14، ص 499.

5) شرح کافی، مازندرانی، مولی صالح، جلد 11 ، ص50.

6) بحار الانوار، جلد 101، ص 40



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما