وفات آیت الله سید محمود طالقانی

چهارشنبه، 18 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیت الله سید محمود طالقانی، از پیشگامان جنبشِ نواندیشی دینی، در پانزده اسفند 1289 در طالقان قزوین، در روستای گیلیرد متولد شد. پدر وی آیت‌ ­الله سید ابوالحسن طالقانی، از دانش آموختگان حوزه علمیه نجف و از شاگردان مجدد شیرازی و علامه سید اسماعیل صدر بود.

زندگی آیت الله سید محمود طالقانی به تمامی مبارزه، زندان و تبعید است، گویی شخصیت وی با سکوت و سکون در مقابل ظلم نا­آشنا بوده است1. آیت الله طالقانی عالمی آزاداندیش و آزادی خواه بود. او توانسته بود بر بازدارنده درونی و برونی بر سر راه رشد اندیشه خود پیروز آید و در راه پدید آوردن محیطِ سالم و آزاد بکوشد و سراسر زندگی خود را در مبارزه با استبداد و ستم سپری کند2. فعالیت­‌های آیت الله طالقانی در عرصه مبارزات سیاسی گسترده و متنوع است. طالقانی در غوغای فرهنگ‌­ها و مکتب­‌های شرقی و غربی که با داعیه آزادی و دموکراسی به صید جوانان مشغول بودند، فریاد برداشت؛ اسلام آزاداندیش‌ترین مکتب است و از شنیدن آرای دیگران رویگردان نیست3.

آیت الله طالقانی، در تمام لحظات زندگی، استبداد ستیز بوده و استبداد را به هر رنگ و لباس می­‌شناخت. او با دقت نظری که داشت استبداد دینی را خطرناک‌تر از دیگر استبدادها دانسته و شمرده است و مبارزه با آن را حساس‌­تر و خطرناک‌­تر از دیگر مبارزه‌­ها قلمداد کرده و به عالمان آزاده هشدار می‌­دهد از چیرگی استبداد دینی بر جامعه بترسند و در نجات دین از دست عالم نمایان بکوشند4. شخصیتِ روحانی و ویژگی‌های اخلاقی، فکری و اجتماعی شاخص او، مورد علاقه بسیاری از مردم در قشرهای مختلف اجتماعی بود5. آیت الله طالقانی عالمی روشنفکر و مردمی بود، به زبان و ادبیات مردم سخن می­‌گفت و خواست آنان را فریاد می‌­زد. مردمداری او، از عمق جان وایمان او سرچشمه می‌­گرفت.

آیت الله طالقانی پس از انقلاب اسلامی تا لحظه‌­ای که چشم از جهان فرو بست، در راه تبعیت از امام راحل و خدمت به اسلام، انقلاب و ملت، پر تلاش بود و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی حضور داشت. نخستین نماز جمعه را در تهران برپا نمود و در ضمن خطبه­‌ها در برابر تجزیه طلبان، عوامل مشکوک و ضد انقلاب موضع می­‌گرفت و به نصیحت آنان می­‌پرداخت و در فرو نشاندن بحران‌­هایی که در ابتدای انقلاب دامنگیر انقلاب شده بود، نقش اساسی و مؤثر داشت. این عالم ربانی پس از عمری مبارزه با استعمار، استبداد و به جان خریدن انواع شکنجه­‌ها، تلخی­‌ها و محرومیت­‌ها، با ایمانی راسخ به خدا و هدف های اسلامی در روز 19 شهریور1359 دار فانی را بدرود گفت و به سوی معبود خویش شتافت.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) خاطرات آیت الله بدلا، آرشیو خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان قم.

2) پرتوی از قرآن، جلد 2، ص 207.

3) از آزادی تا شهادت، ص 149.

4) تنبیه الامة، ص23، پاورقی.

5) روزنامه جمهوری اسلامی، 17 شهریور 62، ویژه نامه / 7.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما