شهادت امام محمد باقر علیه السلام

شنبه، 28 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

امام باقر علیه السلام آفتاب عالم تاب دانش بود. در بیان برتری و بزرگی جایگاه علمی امام باقر علیه السلام، همین بس که بیشترین حدیث در بین جوامع حدیثی شیعه، از آن امام همام و فرزند برومند و خردمندش امام صادق علیه السلام است و این خود بزرگ‌ترین گواه در برجستگی شخصیت علمی ایشان به شمار می‌­رود.

بسیاری از دانشمندان بزرگ اسلامی مانند؛ «ابن مبارک»، «زهری»، «اوزاعی»، «مالک»، «شافعی»، «زیاد بن منذر نهدی» درباره­ جایگاه علمی امام باقر علیه السلام­، جمله­‌های بسیار زیبایی بر زبان رانده و یا نگاشته‌­اند که همچنان تاریخ، آن را در خاطر خود نگاه داری می­‌کند1.

آوازه شهرت علمی امام باقر علیه السلام تا سرزمین‌­های دوردست اسلام رسیده بود. امام باقر علیه السلام در دوران امامت خویش، با وجود شرایط نامساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامی سایه افکنده بود، با تلاشی جدّی و گسترده، نهضتی بزرگ را در زمینه­ علم و پیشرفت‌­های آن طراحی کرد تا جایی که این جنبش دامنه­‌دار به بنیان­گذاری و تأسیس یک دانشگاه بزرگ و برجسته­ اسلامی انجامید که پویایی و عظمت آن در دوران امام صادق علیه السلام به اوج خود رسید2.

امام باقر علیه السلام با تکیه بر قرآن، رهبری شیعه و تقویت مبانی پیروی از آن را معرفی می­‌کرد و می‌کوشید تا امامت را نیز مانند نبوت، امری الهی و مبتنی بر قرآن تبیین کند. ایشان با برقراری حوزه درس، با کج اندیشی­‌ها، زدودن چالش­‌های علمی، تحکیم مبانی معارف و اصول ناب اسلامی به وسیله­ تکیه بر آیات رهنمون‌­گر قرآن، مبارزه کرد و تمام ابواب فقهی و اعتقادی را از دیدگاه قرآن بررسی کرد و به پرورش دانشمندان و فرهیختگان عصر خود و جنبش بزرگ علمی کمر بست؛ به گونه‌­ای که دانشمندی چون «جابر بن یزید جعفی» هر گاه می­‌خواست سخنی در باب علم به میان آورد، با آن توشه­‌ای که از دانش داشت ­می‌گفت: «جانشین خدا و میراث­دار دانش پیامبران محمد بن علی علیه السلام برایم این گونه گفت» و به دلیل ناچیز دیدن موقعیت علمی خود در برابر جایگاه امام، از خود نظری به میان نمی‌آورد3.

امام باقر علیه السلام، در دوران حیات خویش دانشمندان برجسته‌ای را در رشته‌­های گوناگون معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه‌های علوم اسلامی تربیت کرد که هر یک وزنه‌­ای در دانش به شمار می‌­رفتند. ایشان با درایت و هوشیاری تمام توانست شکافی را که در گذر سال­‌های متمادی بین قرآن و عترت در باورهای دینی بخش عظیمی از مردم پدید آمده بود، از میان بردارد، و اسلام و مسلمین را در پرتو الطاف خداوندی حفظ کند.

سالروز شهادت گنجینه علوم را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می­‌گوییم.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) مناقب آل ابی طالب، انتشارات ذوی القربی، چاپ اول، 1421 ق، ج 4، ص 211.

2) بحار الانوار، جلد 42، ص 357

3) الارشاد، محمد بن محمد نعمان شیخ مفید، قم، مؤسسه ی آل البیت، جلد 2، ص 231.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.