سر زمين عرفات و روز عرفه

شنبه، 16 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سر زمين عرفات و روز عرفه
عرفات محلى در چند كيلومترى مكّه مکرمه است كه سرزمين عرفه نيز ناميده مى‏شود. بنابراين اضافه كردن كلمه «روز» به «عرفه»، مانند اضافه كردن «روز» به «غدير» است. چرا كه غدير نيز نام محلى مابين مكّه و مدينه است. بعضى نيز عرفه را اسم روز و عرفات را نام محل دانسته‏اند.
طبرسى در مجمع البيان مى‏نويسد: عرفات اسم بقعه‏اى است كه وقوف حجّاج در آن واجب است و روز عرفه، روز نهم ذى الحجّه و روزى است كه حجّاج، عمل وقوف را انجام مى‏دهند. (مجمع البيان 294 /1 و 295.).
در علّت نام گذارى آن سرزمين، به عرفه و عرفات نظرات مختلفى ذكر شده. از آن جمله:
برخى گفته‏اند: خداوند حضرت آدم عليه السلام را بر كوه صفا و حوا را بر كوه مروه در روز هشتم ذى الحجّه نازل كرد. آدم به حوا نظر كرد و او را نشناخت. پس به تفكّر پرداخت كه اين مخلوق كيست؟ و در روز نهم وى را شناخت. بنابراين روز هشتم را يوم الترويه (روز تفكّر) و روز نهم را يوم العرفه (روز شناخت) ناميده‏اند.
بعضى بر این باورند که: حضرت ابراهيم عليه السلام در روز هشتم ذى الحجّه خواب ديد كه بايد فرزندش اسماعيل عليه السلام را ذبح كند. به تفكّرِ عميقى پراخت كه آيا اين خوابْ شيطانى بوده، يا الهام و وحى بوده است. در روز نهم خواب ديد و معرفت پيدا كرد كه خوابْ وحى الهى بوده است. لذا با فرزندش صحبت كرد و روز دهم عازم ذبح اسماعيل عليه السلام شد. پس روز هشتم را ترويه، روز نهم را عرفه و روز دهم را اضحى (قربان) نام نهادند.
بعضى از روايات نيز مى‏فرمايد: چون در روز عرفه به گناهان در پيشگاه الهى اعتراف مى‏شود، آن روز را عرفه مى‏نامند.
روز عرفه يكى از اعياد معروفه مسلمانان است كه باعث آمرزش گناهان مى‏شود. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «شيطان در هيچ روزى كوچك‏تر و بدبخت‏تر و حقيرتر و خشمگين‏تر از روز عرفه ديده نشده است». (مستدرك الوسائل 168 /2.).
در اين روز، زيارت قبر حضرت سيدالشهداء عليه السلام بسيار سفارش شده و چنانچه اين زيارت، با معرفت همراه باشد، ثواب هزار حجّ و عمره مقبول و هزار جهاد براى زائر، نوشته خواهد شد. (مفاتيح الجنان.).
اعمال، مناجات و دعاهايى از ائمه معصومين عليهم السلام براى اين روز، وارد شده است. زيباترين مناجات‏ها و دعاها، دعاى عرفه امام حسين عليه السلام و دعاى چهل و هفتم صحيفه سجّاديه امام سجاد عليه السلام است.
در اين دعا که 133 بند دارد، امام سجاد عليه السلام پس از بر زبان جارى نمودن كمال حمد (بند اول)، به نسبت موجودات با خالق يگانه پرداخته (بند 2)، به توصيف خداوند متعال مى‏پردازد (بندهاى 21 - 3) و تسبيح گوى (بندهاى 31 - 22) به بيان ويژگى‏هاى حمد (بندهاى 49 - 32) اشاره دارد و خالصانه‏ترين درودها را به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نثار نموده (بندهاى 55 - 50)، و سپس برخى خصلت‏هاى اهل‏بيت عليهم السلام را متذكر گشته (بند 56) و درودهايى زيبا به آنان (بندهاى 59 - 57) و پيشوايان دينى فرستاده (بند 60)، براى ولى خدا دعا مى‏كند (بند 63 - 61) و به ذكر خصوصيات و بايسته‏هاى پيروان ولى خدا مى‏پردازد (بندهاى 64 و 65). سپس به برترى روز عرفه اشاره نموده (بند 66) فيوضات الهى به بندگان را متذكر مى‏گردد (بند 67) و به درگاه الهى اعتراف كرده (بند 68) و به تضرّع مى‏پردازد (بندهاى 85 - 69) و در پايان، خداوند را به مقرّبانش قسم داده (بند 68)، درخواست‏هاى خود را بيان مى‏نمايد (بند 87 تا آخِر)
 
بخشی از کتاب نجوای عارفانه نوشته نگارنده
 
سيد احمد سجادي


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.