امام صادق علیه السلام، معلمی بزرگ

سه‌شنبه، 21 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حرفه معلمی با آن که شغلی مقدس و درخور تعظیم است ولی محدود به افراد، مکان و زمانی خاص می‌گردد و حیطه فعالیت استادان گاه به یک کلاس و چند شاگرد آن محدود و گاهی بر اثر تلاش و مجاهدت دانشوران و علوم سرشار و بی‌نظیر استاد، محدودیت زمان و مکان را می‌شکند و استادی معلم متعلق به همه ملت‌ها در همه اعصار است؛ دانشمندان و معلمانی همچون ابو علی سینا، محمد زکریای رازی از این گروه هستند.

ولی باز مشاهده می‌شود معلمی آن بزرگ مردان نیز محدودیت به علمی خاص و دانش‌ آموخته‌گانی محدود است و همه مردم هر چند از نتایج تحقیق و علم آنها بهره برده‌اند ولی امکان استفاده از علوم آنان را ندارند.

در این جهان وانفسا فقط علوم برخواسته از وحی است که هیچ محدودیتی را نمی‌شناسد و انبیاء الهی و جانشینان پاک آنان هستند که با دارا بودن چنین علومی، دانش خود را که متصل به علم الهی و نورانیت علم واقعی است در خور ذهن و فهم گروه‌ها و اقشار و افراد مختلف به استماء همه مردم رسانده و همگان را از آن بهره‌مند گردانیده‌اند.

امام ششمین ما شیعیان یکی از معلمان و دانشمندان سترگ و عظیم است که با توجه به زمان تاریخی خود توانست علم را تبین، اصول علم دینی و قرآنی را پایه گذاری و با دارا بودن هزاران شاگرد علوم خود را در ابعاد مختلف و متعدد به همیشه تاریخ و همه مکان‌ها توسعه و ترویج نماید تا جایی که مخالفان امام بر وسعت علم او اقرار نمایند.

نعمان بن ثابت ‏بن زوطی‏» معروف به «ابوحنیفه‏» (80 -150ه. ق.) پیشوای فرقه‏ حنفی که از نظر زمانی معاصر با امام‏ صادق(علیه السلام) بود، درباره‏ عظمت امام صادق(علیه السلام) اظهارات و اعترافات‏ خوبی دارد. از جمله درباره‏ آن حضرت گفت: 

مارایت افقه من جعفر بن محمد و انه اعلم الامه‏

من فقیه‌‏تر و داناتر از جعفر بن محمد ندیده‌‏ام. او داناترین فرد این امت است. (سیراعلام النبلاء، ج‏6، ص‏257)

گستردگی دانش امام صادق (علیه‏ السلام) و تعدد کلاس‌های درس ایشان و پاسخگویی به همه مسائل مطرح شده از فقه، تفسیر، کلام، هندسه، ریاضیات، شیمی، نجوم، طب، تسلط بر تمام کتاب‌های آسمانی و مکاتب دست ساخته انسانی، تاریخ و..... باعث می‌گشت حتی نزدیکان امام نیز به تعجب درآیند و منبع این علوم را از ایشان جویا شوند:

عبدالله بن طلحه از  امام صادق (علیه‏ السلام) سوال کرد: آیا دانشی که دارید از کتاب‌هایی است نزد شما وجود دارد؟ یا از طریق روایت به دست آمده یا از نوع دیگری است؟ 

حضرت فرمود: ای عبدالله؛ امر از این بزرگتر و مهمتر است، مگر تو قرآن نمی‏‌خوانی؟ 

گفت: بله. 

فرمود: مگر نمی‌‏خوانی:

وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما کُنْتَ تَدْری مَا الْکِتابُ وَ لاَ الْإیمانُ وَ لکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّکَ لَتَهْدی إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (سوره شوری آیه 52)

همان گونه (که بر پیامبران پیشین وحی فرستادیم) بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی کردیم؛ تو پیش از این نمی‌‏دانستی که کتاب و ایمان چیست.

حضرت فرمود: همین طور که پیامبر در حال و دورانی نمی‌‏دانست که کتاب و ایمان چیست، تا این که خدا روحی را برای او فرستاد، و به وسیله‏ آن روح، علم و فهم را به او آموخت، همچنین این روح جریان دارد، هرگاه آن را خداوند برای بنده‌‏ای بفرستد به وسیله‏ آن به او علم و فهم می‏‌آموزد.(بحارالأنوار: ج 25 ص 59 ح 30)

امروز ما شعیان و همه بشریت جیره خوار مستقیم یا غیر مستقیم علوم چنین معلم و دانشمتدی هستیم و افتخار می‌نماییم.

سید احمد سجادی



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.