آیت الله مدرس، نماینده واقعی ملت

شنبه، 8 آذر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سيد حسن مدرس عالمى بزرگ و فقيهى وارسته بود، او دانشمندى است كه علم، سياست و زهد را قرين يكديگر ساخت و خدمات قابل توجهى به جامعه اسلامى نمود. وى در پايبندى به ارزش‌هاى دينى، هوش و فراست از نوادر دوران است.

شهيد مدرس زندگى ساده‏‌اى داشت و حتى در دوران وكالت مجلس نيز تغييرى در وضع زندگى او حاصل نشد. «مدرس» در بحران‌هاى سياسى شهامت و پشتكار ويژه‌‏اى داشت؛ مرد عمل و انجام وظيفه بود و در پاسخ به پيام‏‌هاى تند و تهديدآميز مخالفان مى‏‌گفت: «ما وظيفه خودمان را انجام مى‏‌دهيم شما هم كار خودتان را بكنيد1».

اين فقيه مجاهد سياست را عين ديانت و ديانت را عين سياست مى‌‏دانست2 و معتقد به پيروى از سياست‌هاى اسلامى در تمام شئون كشور بود، او با صراحت و بدون واهمه، از حق دفاع مى‏‌كرد، از هيچ كس طمعى نداشت و لحظه‌‏اى با قدرت‌هاى استعمارى سازش نكرد.

پس از انتشار قرارداد 1919 «وثوق‌الدولة» با دولت انگلستان كه منجر به سلطه هرچه بيشتر اين دولت بر ايران مى‏شد، با كمال شجاعت در مقابل آن ايستاد و با انتشار اعلاميه و سعى و كوشش فراوان، مانع تصويب آن در مجلس شوراى ملى گرديد3.

اين مجاهد نستوه كه حفظ استقلال سرزمين اسلامى ايران را وظيفه الهى خود مى‏‌دانست، در مقابل «اولتيماتوم» دولت روس ايستاد و در فضايى كه مردم، دولت و نمايندگان در حالت شک و دودلى قرار داشتند، پشت تريبون مجلس رفت و با سخنان قاطع و منطقى خود، روح شجاعت را در كالبد نمايندگان دميد و از تصويب اين «اولتيماتوم» در مجلس جلوگيرى كرد4.

شهيد مدرس از سرسخت‏‌ترين دشمنان رضاخان و بزرگترين مانع در راه اجراى سياست‌هاى ديكته شده وى بود. او زودتر و بهتر از همه به اهداف ضداسلامى اين مزدور بيگانه پى‏برد و تا پاى جان در مقابل او ايستاد.

رضا خان بارها كوشيد تا با تطميع، تهديد و انواع ترفندها، مدرس را تسليم كند اما اين فرزند رسول الله كه حفظ اسلام را وظيفه اصلى خود مى‌‏دانست، هرگز تسليم سياست‌هاى او نشد5.

شهيد سيد حسن مدرس در سنگر مجلس، پيوسته حامى اسلام و استقلال كشور بود و در مقابل انحراف‌ها، ظلم­‌ها و بى‏‌عدالتى‌‏ها تا پاى جان ايستاد و ذره‏‌اى سازش از خود نشان نداد و سرانجام پس از ده سال تبعيد و زندان در 26 رمضان سال 1317 هجرى به طور مظلومانه به دستور «رضا خان» اين عامل استعمار به شهادت رسيد و مدفنش در شهر «كاشمر» زيارتگاه مؤمنان است.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) مدرس سی سال شهادت، ناد علی همدانی، ص 32

2) مدرس شهید نابغه ملی، ص 408

3) مدرس قهرمان آزادی، جلد 1، ص 153-154

4) اختناق ایران، مورگان شوستر، ص 226

5) مدرس مجاهدی شکست ناپذیر، عبدالعلی باغی، ص 104



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.