چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟

عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ما در این‌ مقاله دلایل این مشکل آزار‌دهنده را بررسی می‌کنیم.
دوشنبه، 26 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟

چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی‌شویم؟

عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حتما بارها این سوال را شنیده‌اید که چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی‌شویم؟ دلایل متعددی برای عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش وجود دارد که ما در این مقاله آنها را بررسی می‌کنیم.


دلایل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش

بدن ما از مکانیزم‌های بسیار پیشرفته‌ای پیروی می‌کند. ممکن است فکر کنید دریافت کمتر کالری سبب لاغری می‌شود و دریافت بیشتر آن سبب چاقی. اگرچه این حرف درست است، اما بسیاری از هورمون‌ها و مکانیزم‌های دفاعی در بدن ما وجود دارد که می‌تواند این معادله را به هم بزند.

دلیل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش نیز همین مکانیزم‌های دفاعی و پیشرفته هستند. البته همیشه دلیل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش، به واکنش‌های بدن محدود نمی‌گردد. بسیاری از اوقات افراد فکر می‌کنند که کالری کمتری دریافت کرده و یا ورزش آنها موثر است.


بیایید به‌طور دقیق دلایل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش را بررسی کنیم.

 
چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟
 

اشتباهات در رژیم و ورزش

همان‌طور که گفتیم برخی از دلایل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش به اشتباهات خود افراد باز‌می‌گردد و اگر اصلاح گردد، وزن کم خواهد‌شد. این اشتباهات شامل موارد زیر هستند
 

رعایت نکردن صحیح رژیم

اگر 20 درصد رژیم خود را رعایت نکنید، 80 درصد نتیجه نخواهید گرفت. بنابراین، برای لاغر‌شدن لازم است بیش از 90 درصد و حتی 100 درصد به رژیم خود پایبند باشید. سعی کنید مواد غذایی مانند نان را وزن کنید؛ چون این احتمال وجود دارد که شما فکر ‌کنید به اندازه تجویزشده نان مصرف می‌کنید

و وقتی از ترازوی آشپزخانه استفاده می‌کنید متوجه می‌شوید که در میزان مصرف اشتباه کرده‌اید. این موضوع ممکن است درباره سایر مواد غذایی که متخصص تغذیه وزن آنها را مشخص کرده نیز اتفاق بیفتد.
 

ورزش ناصحیح

قدم‌زدن ورزش محسوب نمی‌شود. بنابراین، اگر برای خرید به یک پاساژ می‌روید و مقداری را که راه رفته‌اید به عنوان ورزش روزانه خود ثبت می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که لاغر شوید. ورزش باید به شکل مداوم، بدون توقف و به شیوه‌ای باشد که ضربان قلب شما را بالا نگه دارد.

علاوه‌براین ورزش‌هایی که بیش از همه در لاغری موثر هستند، ورزش‌های هوازی هستند. شنا، پیاده‌روی، دو، ایروبیک و مواردی از این قبیل از جمله ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند که می‌توانند در از بین‌بردن چربی بدن کمک کنند.

اگر ورزش‌های سرعتی مانند دو سریع و یا کاراته را انجام می‌دهید، باید بدانید این ورزش‌ها چندان تاثیری بر روی چربی بدن شما نداشته و بیشتر قند موجود در عضله و کبد را مصرف می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که آنها هیچ تاثیری بر وزن ندارند، بلکه انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند.
 

عوامل دیگر عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش

عوامل دیگری که علاوه بر اشتباهات شما می‌توانند سبب استپ وزن شوند شامل موارد زیر هستند.
 
چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟
 

استرس

استرس سبب ترشح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. این هورمون خود یکی از عوامل چاقی است و از روش‌های مختلف مانند تاثیر بر اشتها و سوخت و ساز بدن، مانع از لاغری می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که در بلندمدت درگیر استرس هستند، در کاهش وزن دچار مشکل می‌شوند. بنابراین، برای کنترل استرس خود از مدیتیشن استفاده کنید و سعی کنید از موقعیت‌های استرس‌زا در طول رژیم غذایی دوری نمایید.
 

رعایت نکردن صحیح رژیم

خواب بد یا بی‌خوابی

خواب عامل مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن است. خواب کم و یا بد می‌تواند با تغییر متابولیسم بر لاغری تاثیر بگذارد. همچنین، کم‌خوابی استرس را افزایش داده و از آن طریق نیز به شکل غیر‌مستقیم با کاهش وزن مقابله می‌کند.

افرادی که شب‌ها را بیدار می‌مانند معمولا تمایل بیشتری برای مصرف میان‌وعده‌های شبانه دارند که خود می‌تواند بر عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش تاثیر بگذارد.
 

مشکلات هورمونی

برخی از مشکلات و بیماریهای هورمونی می‌تواند تاثیر زیادی بر سوخت و ساز بدن گذاشته و سبب عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش شود. برخی از این بیماری‌ها و مکانیزم تاثیر‌گذاری آنها بر وزن به شرح زیر است:
 
  • کمکاری تیروئید

  • افراد با تیروئید کمکار مقدار کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کنند. این هورمون نقش زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن دارد و اگر میزان آن کم باشد، با مصرف مقادیر کم مواد غذایی دچار افزایش وزن خواهید شد و در کاهش وزن نیز دچار مشکلات جدی می‌شوید. پس اگر با عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش روبرو هستید، حتما یک آزمایش خون کامل بدهید.

 
  • دیابت:

  • اگرچه دیابت شدید می‌تواند سبب لاغری شود، اما در موارد معمول دیابت با چاقی همراه است. دلیل آن هم هورمون انسولین است. انسولین هورمونی است که قند را وارد سلول کرده و با سوزاندن آن سبب مصرف انرژی و لاغری می‌شود. وقتی مقدار انسولین کافی نیست، گلوکز موجود در خون وارد سلول‌ها نشده و در عوض با ورود به کبد و بافت چربی، تبدیل به سلول‌های چربی شده و چاقی را افزایش می‌دهد.

    برای تشخیص دیابت و یا مقاومت به هورمون انسولین، لازم است تست قند خون بدهید. اگر قند خون شما از حدی بالاتر باشد، احتمالا به هورمون انسولین مقاوم هستید و ممکن است نیاز به داروهایی مانند متفورمین داشته باشید.

 
چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟
 
  • سندرم تخمدان پلی سیستیک:
  • این سندرم در زنان بسیار رایج است. علاوه بر کیست‌های داخل تخمدان و تغییر هورمونهای ناشی از آن، بدن هنگام ابتلا به سندرم تخمدان پلی سیستیک به انسولین مقاوم شده و دچار شرایطی مانند دیابت می‌شود. افرادی که به این سندرم مبتلا هستند به سختی وزن کم می‌کنند و لازم است برای درمان دارویی اقدام کنند.
 

برای کنترل استرس خود از مدیتیشن استفاده کنید

مشکلات ایجاد‌شده به دلیل رژیم‌های قبلی

یکی از دلایل رایج عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش، رژیم‌های نامناسب قبلی است. افرادی که بارها رژیم گرفته‌اند به دلایل نسبتا نامعلومی نسبت به کاهش کالری و ورزش مقاوم می‌شوند و به سختی وزن کم می‌کنند.

هر بار کاهش وزن و افزایش مجدد آن با عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش همراه خواهد بود. پس لازم است تا آنجا که ممکن است کمتر رژیم بگیرید و پس از اتمام رژیم، با گرفتن یک رژیم نگهدارنده وزن خود را حفظ کنید. فعالیت بدنی در نگهداری وزن کاسته‌شده تاثیر زیادی دارد.
 

کم‌شدن توده بدون چربی

بخشی از بدن که بیشترین انرژی را مصرف می‌کند، ماهیچه‌ها هستند. کاهش ماهیچه‌ها می‌تواند سبب کاهش انرژی مورد نیاز بدن شده و کم‌شدن وزن را با چالش همراه کند. هر گونه لاغری با کاهش حداقل 30 درصد از عضلات همراه است و ورزش قدرتی روشی است که به شما کمک می‌کند در حین کاهش وزن ماهیچه‌های خود را حفظ کنید.

افرادی که با رژیم غذایی ورزش نمی‌کنند، به مرور ماهیچه‌های خود را از دست‌داده و دچار مقاومت در کاهش وزن می‌شوند. علاوه‌بر‌این رژیم‌های غذایی که مقدار کافی پروتئین نداشته و یا  کالری بسیار کمی دارند نیز می‌توانند سبب کاهش توده عضلات شده و دلیل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش محسوب شوند.

یکی دیگر از دلایل کاهش توده ماهیچه‌ای بدن، افزایش سن است. با بالارفتن سن، ماهیچه‌ها به تدریج تحلیل رفته و جای خود را به چربی می‌دهند. این تغییرات به عنوان سارکوپنی معروف است  و سبب می‌شود افراد به کاهش وزن مقاوم شوند. به همین دلیل نیز هست که زنان و مردان با سنین بالا، دیرتر و سخت‌تر از افراد با سنین کمتر لاغر می‌شوند.
 

دلایل نامعلوم

برخی از افراد به دلایل نامعلومی که احتمالا به ژنتیک آنها باز‌می‌گردد، نسبت به کاهش وزن مقاوم هستند. آنها ممکن است کمتر از سایر افراد غذا بخورند، اما باز هم به سختی وزن کم می‌کنند. البته این دلیل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش وقتی مورد توجه قرار می‌گیرد که سایر دلایل رد شده باشند.
 

نوع چاقی

چاقی دو نوع است. چاقی شکمی و چاقی باسن که اولی به عنوان چاقی سیبی‌شکل و دومی به عنوان چاقی گلابی‌شکل شناخته می‌شود. اگرچه چاقی سیبی خطرناک‌تر است، اما زودتر از انواع گلابی برطرف می‌شوند. افرادی که اضافه وزن آنان در قسمت ران و باسن است، معمولا به سختی وزن کم می‌کنند.
 
چرا با وجود ورزش و رژیم لاغر نمی شویم؟
 

مزاج

مزاج نقش مهمی در سرعت کاهش وزن دارد. افراد سرد‌مزاج که دارای مقادیر زیادی چربی شل در بدن خود هستند معمولا سریعتر وزن کم می‌کنند و به اصطلاح «پف بدن آنها می‌خوابد» اما افراد گرم مزاج که چاقی آنها به اصطلاح «شحمی» است با سرعت کمتری وزن کم کرده و برای کاهش وزن نیاز به ورزش زیادی دارند.
 

سخن آخر

عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برخی از این دلایل به اشتباهات افراد در رژیم غذایی و ورزش برمی‌گردد؛ اما برخی دیگر وابسته به بیماری‌ها و سایر مشکلاتی است که بدن را در برابر کاهش وزن موثر مقاوم می‌کند.

برطرف‌کردن مشکل عدم لاغری با وجود رژیم و ورزش، وابسته به نوع مشکل است و در هر مورد باید بر اساس دلیل زمینه‌ای اقدام گردد. متاسفانه برخی از افراد به‌دلیل رژیم‌های مکرر و با مشکلات مربوط به سلامتی خیلی سخت وزن کم می‌کنند و لازم است از راهکار‌های تهاجمی‌تر مانند عمل جراحی بهره ببرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.