ورزش در چه زمانی از روز موجب کاهش وزن میشود؟

همان طور که میدانید ورزش یکی از راهکارهای سلامتی برای بدن است. شما هر زمان که برای ورزش بگذارید قطعا سود کرده اید. اما به این نکته هم توجه کنید که شاید بعضی از زمان ها مناسب تر از سایر اوقات باشند. در این مقاله سعی داریم درباره بهترین زمان ورزش کردن با شما صحبت کنیم. پس اگر ذهن شما را هم این سوال که ورزش در چه زمانی از روز مناسب است درگیر کرده با ما همراه باشید تا به جواب آن دست پیدا کنید.
چهارشنبه، 24 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
ورزش در چه زمانی از روز موجب کاهش وزن میشود؟

ورزش به مجموعه عملکردهای فیزیکی یا غیر فیزیکی میگویند که موجب به چالش کشیدن اندام‌ های متعدد بدن میگردد. ورزش دارای انواع مختلفی است و به گونه های انفرادی یا گروهی انجام میگردد. از جمله فعالیت ‌های گروهی می ‌‌توان فوتبال، فوتسال، بسکتبال و مواردی از این دست را نام برد. شنا، دو، تنیس و… هم در گروه فعالیت ‌های یک نفره قرار می ‌گیرند.  انواع ورزش ها گاها با هدف تفریح و سرگرمی و گاها با هدف تناسب اندام انجام ی شوند و یا به شکل جدی و رقابتی و برای رسیدن به یک هدف و رتبه می باشند. فعالیت های ورزش‌ی به طور کلی در چهار دسته قدرتی، استقامتی، تعادلی و انعطاف پذیری جای میگیرند و هر کدام مزایای مختلفی  برای بدن دارند. ورزش کردن در هر زمانی میتواند برای بدن مفید باشد ولی بهتر است به صورت علمی زمان مناسب آن را بررسی کنیم.
 

بررسی مزایای ورزش در هنگام صبح، عصر، بعدازظهر و شب

 
ورزش در صبح یا ورزش در عصر؟
ورزش‌ کردن در صبح دارای فواید بسیاری می باشد، اگر روز خود را با ورزش شروع کنید سطح انرژی و خلق وخوی شما بهتر می گردد ، احساس خوبی پیدا میکنید چون کار مفیدی را انجام داده اید که به نفع بدن خود می باشد و هم چنین این حس به شما دست پیدا میکند که قبل از ساعت 9 کاریپ مفیدی را انجام داده اید که در آن زمان دیگران خواب بوده اند. افزون بر این، دیگر نیازی نیست که نگران ورزش‌ کردن در  بعدازظهر یا عصر باشید و این می‌تواند یک امتیاز برای شما باشد که در موقع عصر به دیگر برنامه های خود مثل  پختن شام، معاشرت با دوستان و استراحت‌ کردن برسید.
 
مزایای ورزش‌کردن در صبح از نظر علمی
تحقیقات علمی از ورزش کردن در ساعات روز حمایت میکنند. طبق این تحقیقات افرادی که روزهای خود را با ورزش شروع میکنند، میتواندد فعالیت بدنی بیشتری در طول روز داشته باشند. دیگر فایده ورزش صبحگاهی، بالا رفتن متابولیسم بدن است، یعنی شما کالری بیشتری را در طول روز میتوانید بسوزانید. اگر بخواهیم به دیگر مزایای ورزش صبحگاهی اشاره کنیم میتوانیم به این موارد اشاره کنیم: طبق مطالعات ورزش موجب بالا رفتن  ضربان قلب و دمای بدن می شود. اگر شما فعالیت ورزشی خود را شب هنگم انجام دهید ممکن است با بالا رفتن ضربان قلب و دمای بدن در خواب شما مشکل ایجاد شود. ورزش‌کردن در صبح زود، در قیاس با بعدازظهر یا عصر، موجب بهتر شدن کیفیت خواب در شما میشود. همچنین ورزش به هنگام صبح با معده خالی می‌ تواند موجب  چربی سوزی زیادی در بدن شود. بالا رفتن سطح انرژی، کم شدن میزان استرس، بهبود خواب در طول شب و تنظیم قند خون از دیگر فواید  ورزش در هنگام صبح به شمار می آیند.
 
مزایای ورزش‌کردن در عصر از نظر علمی
بر اساس یک تحقیق که به تازگی انجام گرفته مشخص شد که شما میتوانید در زمان عصر هم ورزش کنید، به شرطی که این فعالیت را تا یک ساعت قبل از خواب قطع کنید و ورزش سنگین هم انجام ندهید. دانشمندان جدیدا به این نتیجه رسیده اند که نه‌ تنها ورزش عصرگاهی بر کیفیت خواب تأثیر نمی‌ گذارد، بلکه به افراد کمک می‌ کند سریع‌ تر به خواب بروند و زمان بیشتری را در خواب عمیق بگذرانند. اما، کسانی که ورزش‌ هایی با شدت بالا - مثل تمرینات اینتروال - را کمتر از یک ساعت قبل از خواب انجام می‌ دادند، به زمان بیشتری برای به خواب‌ رفتن نیاز دارند و کیفیت خواب آنها هم پایین می آید. هم چنین، یکی دیگر از فواید ورزش به هنگام عصر جذب اکسیژن سریع‌ تر می باشد. کمک به رفع خستگی، بالا رفتن تمرکز، کم شدن وزن و بهبود عملکرد قلب و عروق از دیگر فواید دیگر ورزش در هنگام عصر می باشند.
 
مزایای ورزش کردن در  بعدازظهر از نظر علمی
اگرچه ورزش کردن در صبح زمان بهتری می باشد اما ورزش در بعدازظهر نیز دارای مزایایی است. در زمن بعدازظهر ورزش کردن میتواند زمان بیشتری به شما برای خواب در صبح بدهد. هم چنین میتوانید در صبح بدون خستگی و استرس به شغل و کار اداری خود برسید. طبق یک نظریه علمی اثبات گردیده که توانایی بدن شما برای انجام کار در بعدازظهر به اوج خود می‌ رسد. دمای بدن شما در طول روز بالا می رود و عملکرد و قدرت عضلات، فعالیت آنزیم‌ ها و استقامت را برای عملکرد بهتر می‌ کند. بین ساعات 2 بعدازظهر تا ساعت 6 بعدازظهر، دمای بدن شما در بالاترین میزان خود قرار میگیرد. این ممکن است به این معنی باشد که شما در زمانی که بدن شما آمادگی بیشتری دارد، ورزش می‌ کنید و آن را به مؤثرترین زمان روز برای تمرین تبدیل می‌ نمایید. در بعدازظهر، زمان واکنش شما در سریع‌ ترین زمان است که برای تمرین‌ هایی مانند تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) یا کار با سرعت روی تردمیل مهم است. در هنگام بعداز ظهر همچنین ضربان قلب و فشارخون شما در کمترین حالت خود قرار دارد که در عین بهتر شدن عملکرد، احتمال آسیب را  بسیار پایین می آورد.
 
مزایای ورزش کردن در  شب از نظر علمی
طبق تحقیقات به دست آمده، متخصصان بر این باورند که ورزش‌ نکردن در شب به‌ عنوان بخشی از بهداشت خواب خوب محسوب میگردد. مدت‌ ها اعتقاد بر این بود که ورزش‌ کردن قبل از خواب می‌ تواند موجب سخت تر شدن خواب شبانه گردد. اما، طبق نتایجی که از مطالعات به دست آمده، این موضوع شاد لزوماً درست نباشد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که می‌ توان از ورزش کردن نزدیک به زمان خواب هم لذت برد، بدون اینکه خواب شما دچار لطمه شود. بر اساس مطالعات جدید، انجام تمرینات ورزشی با شدت متوسط در فاصله 60 تا 90 دقیقه پیش از خواب بر توانایی شما برای داشتن خواب خوب شبانه تأثیری ندارد. از سخنان بالا میتوان نتیجه گرفت که ورزش در شب برای هر فردی مناسب نمی باشد و باید باتوجه‌ به شرایط خود، بهترین زمان ورزش را انتخاب کنید.
 

آیا انجام برخی ورزش‌ها، قبل از خواب بهتر است؟

اگر میخواهید با ورزش کردن در شب صدمه ای به سلامت کیفیت خواب خود نزنید حتما ورزش های سبک تا متوسط را انتخاب کنید. تمامی ورزش ها با هم برابر نیستند و هر کدام دارای میزان انرژی متفاوتی می باشد.  اگر ورزش با شدت کم را انتخاب کنید حتی ممکن است به شما کمک کند  زود تر بخوابید و خواب بهتری  هم داشته باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که حتما تمرین خود را حداقل 1 ساعت پیش از خواب انجام دهید. سعی کنید حداقل 90 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، ورزش را به اتمام برسانید. این مر سبب میگردد بدن شما زمان کافی برای آرام تر شدن پیدا کند. اگر بخواهیم به چند فعالیت ورزشی با شدت کم و متوسط اشاره کنیم میتوانیم ورزش های هوازی، یوگا، ورزش‌ های کششی، پیاده‌ روی، شنا و دوچرخه‌ سواری آرام را نام ببریم. اگر به هر دلیلی ورزش در شب را انتخاب کردید بهتر است از تمرینات سبک استفاده کنید و از تمرینات سنگین و پراسترس خودداری کنید.
 

جمع بندی

طبق مطابی که در قسمت های بالا توضیح دادیم متوجه میشویم که بهترین زمان ورزش برای گرفتن ایده آل ترین نتیجه ورزش در هنگام صبح است. ولی اگر زمانی برای ورزش کردن در صبح را ندارید با بهانه کردن آن دست ار ورزش بر ندارید چرا که ورزش یکی از ارکان مهم برای سلامتی بدن ب شمار می آید. با ورزش کردن شما میتوانید مانع از بروز بسیاری از بیماری ها در بدن گردید و هم چنین انرژی مورد نیاز بدن را هم به راحتی تامین کنید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.