گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه با محوریت شرکت‌های دانش بنیان در هتل ارم تهران آغاز به کار کرد. در این دوره نمایشگاه 39 شرکت دانش بنیان حضور دارند که از جهت تعداد شرکت کنندگان و هم از جهت مساحت نسبت به نمایشگاه های سال گذشته افزایش داشته است. شرکت کنندگان در این نمایشگاه در حوزه های صنعت، عمران و تکنولوژی ، کشاورزی نوآور و شیلات بهره ور و  فناوری های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

یکشنبه 9 اردیبهشت

حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مبارک است


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین کارکردها افزایش میزان بهره وری، رشد محصولات و رشد ارزش تولیدات مجموعه های وقفی است، به همین دلیل ورود سازمان اوقاف به حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار مبارک است. به گزارش ستاد خبری چهارمین نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی در آیین اختتامیه این نمایشگاه در سالن همایش هتل هما تهران با ابراز شادمانی و خوشحالی از مسیر خوب سازمان اوقاف در پیشرانی حوزه علم و دانش اظهار کرد: در جلسات مختلفی که در سازمان یا خارج از آن حضور پیدا می کنیم بعضاً با این سوال روبرو می شویم که فلسفه ورود سازمان به فعالیت های این چنین چه بوده که این سوال را ناشی از عدم شناخت کافی و اقتضاعات زمانی و مکانی می دانیم.

اوقاف مردمی ترین بخش متصل به حاکمیت است
وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف یک حوزه بسیار وسیعی از مأموریت های مختلف را با عنوان شرعی وقف در اختیار دارد، افزود: یکی از مهمترین کارکردها افزایش میزان بهره وری، رشد محصولات و رشد ارزش تولیدات مجموعه های وقفی است، به همین دلیل ورود سازمان اوقاف به حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار مبارک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عدم وابستگی سازمان اوقاف به بودجه های دولتی مگر در موارد خاص و نادر تصریح کرد: اوقاف در واقع نمایندگی نیات واقفان را دارد و مردمی ترین بخش حوزه متصل به حاکمیت است؛ مردم با انگیزه استمرار اعمال ماتأخر بهترین یا بخشی از بهترین دستاوردهای زندگانی خود را برای یک جریان سازنده عمرانی و بالنده وقف می کنند. اسماعیلی عنوان کرد: سازمان اوقاف این اتصال را به حاکمیت داده ولی به این مجموعه معظم مردمی که آکنده از نیات نورانی، ایمان به غیب و باور به وعده های الهی است، وصل شده به همین دلیل وظایف خطیری دارد؛ افزایش بهره وری در این سازمان در حقیقت افزایش نهادینه سازی ثواب و خیر در جامعه را به دنبال دارد.

کمک به دینداری مردم و فرهنگ دینی خروجی وقف است
وی با اشاره به اینکه خروجی انتهایی جریان وقف کمک به امر دینداری مردم و فرهنگ دینی است، بیان کرد: بخش اعظمی از فعالیت های سازمان اوقاف در حوزه تولید ثروت بوده و این امر کاملاً ممدوح در دین هم سفارش شده است؛ این امر در دوره جدید مدیریت سازمان با حمایت از پیشرفت های علمی و فناوری های نوین می تواند به توان چندین برابر گذشته اهداف سازمان را به نتیجه برساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اینکه برای ارتقای بهره وری و افزایش درآمدهای مشروع سازمان اوقاف با فعالیت خود برای حضور در اقتصاد دریامحور و شرکت های دانش بنیان نه تنها ممدوح بلکه یک ضرورت است؛ رئیس جمهور در سفرهای خارجی دیگر میراث فرهنگی، فرش و صنایع دستی را به مدیران کشورهای خارجی هدیه نمی دهد بلکه همین تولیدات شرکت های نرم افزاری و دانش بنیانی و همین ساخته های مربوط به حل مسائل درمان بیماری سرطان که امروز به تولید انبوه می رسد را نشان می دهد.

اسماعیلی عنوان کرد: امروز ما سرمان خیلی بلند است در اکثر سفرهای رئیس جمهور به دلیل مسئولیت فرهنگی همراه وی هستم، اساسا نوع استدلال و ارائه توانمندی ها تغییر کرده و امروز منابع انسانی فرهیخته و کارآمد خود را مهمترین نقطه قوت کشور می دانیم؛ در اقتدار نظامی کشور می بینیم که شهید والامقامی مثل شهید تهرانی مقدم از ابتدایی ترین وسایل در مضیقه و تحریم کامل بوده ولی امروز دقیق ترین موشک های نقطه زن را با تلاش شبانه روزی این مرد بزرگ به دست آوردیم.

وی با اشاره به اینکه عملیات «انتقام سخت» دنیا را به شگفتی واداشته گفت: پهبادها از آسمان کشور، عراق تا قدس شریف عبور کرده و این مانور قدرت فناورانه جمهوری اسلامی ایران بود؛ مانور اقتدار چهل و پنج ساله ای بود که نهضت امام و مقام معظم رهبری به مردم ارزانی کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مردم با وجود مشکلات اقتصادی که داشتند، از صمیم قلب اعلام کردند که اجرای عملیات «انتقام سخت» حس غرور به ما دست داد، یادآور شد: خدمات فنی مهندسی مسائل کشور را حل می کند، بنابراین توجه به شرکت های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است.

اسماعیلی با اشاره به تقدیر از عملکرد سازمان اوقاف برای اینکه اموال متصل به نیات پاک مردم را در مسیر پیشرفت کشور هزینه می کند، گفت: این رویکرد سازمان اوقاف را در حوزه حکمرانی فرهنگی دنبال می کنیم، رئیس جمهور اخیراً ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را ابلاغ کرده و تاکنون بیش از 7 استاندار و شهردار کلانشهرهای مختلف با ارسال نامه برای تعبیه درست این چرخه به ما نامه زدند.

وی یادآور شد: سیاست مقاومت منطقه ای، فرهنگی و اجتماعی را داریم چون افتخارزاست؛ اسرائیل غاصب و کودک کش را منکوب کردیم و جریان اقتصادی هم در حال رسیدن به ثبات است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همه اعلام کردند که با یک موشک اقتصاد از دست رها می شود ولی ده ها موشک رها شده و در مقابل وضعیت اقتصادی کشور در حال بهبود است؛ اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «هزینه مقاومت از سازش کمتر است» دقیقاً همینطور است. اسماعیلی در پایان گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در نزدیکی فتح غله هستیم؛ اگرچه دشمنان آن را بعید می دانند ولی ما آن را قریب می دانیم.
 

اوقاف خود را مخاطب فرمایشات مقام معظم رهبری می داند


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بهینه سازی تولید مد نظر است، گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می داند و این مسیر را بر اساس تنظیم گری ایشان طی می کند. 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می داند و این مسیر را بر اساس تنطیم گری ایشان طی می کند به ایشان تبریک می گویم که وعده صادق که انجام شد برکات این وعده صادق را می بینیم.

وی اظهار کرد: جریان پرتابگر در ایران اسلامی دیگر دم دستی شده، پرتاب‌های در لایه لئو و ژئو و مئو که در ۴۶۰ پا زیر ۴۸۰ ثانیه قرار گرفت.  سازمان وقف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می داند. آنچه امروز شاهد دستاوردهای وقف هستیم حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیات است. در حوزه دریافت اسناد تک برگ و کاداستر پیشرفت خوبی داشته ایم و انسال  ۸۰ درصد دعاوی کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر بحث حفظ العین است که چگونه به موقوفه رسیدگی می کنیم اصولا موقوفات مبنای بیابان زیاد داریم در اقلیم گرم و خشک هم هست امروز در نمایشگاه غرفه ای کاکتوس آورده بود که علوفه تولید می کند و همین باعث شد در اقلیم گرم جنوب فارس و خوزستان به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادیم. سوسک خرطوم دار در درختان خرما محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد که اگر به جان محصول بیافتد محصول را چند ده هزارتن کم می کند به فکر افتادیم آیا با پرتو می توانیم از بین ببریم به نتیجه رسیدیم که امکان پذیر است. 

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: دانش برای بهینه سازی تولید مد نظر است در کرمان مزارع پسته دچار سرمازدگی می شد. ارتفاع کف زمین از ۱۰ متر به بالا ۴ درجه تفاوت دارد دانش بنیانها موتورهایی درست کرده اند که هوا را از بالا به پایین شلیک می کند. ما در وقف درگیر با این مسائل هستیم. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آب سرمایه کشور است باید بهره وری آب در مزرعه را تعریف کنیم به اعتقاد ما اگر در کنار هرچاه آب، دستور دهید استخر بزنند و ماهی پرورش دهند که در غنی سازی خاک نیز موثر است.

ماهی تا عمق ۳۰ سانتی متر خاک را غنی می کند. این مثالها گفته شد تا به زنجیره اشاره کنم زمینی در شهریار داریم که طی ۴۲ سال اجاره اندکی واریز می کرد، امسال ۴۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این مزرعه بالای ۱۰۰ میلیارد طرفیت تولید دارد.

وی افزود: در حوزه دریا ، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد دریا پایه را به کرات مطرح می کنند شرکتی یافتم که پرورش ماهی در قفس داشت با این شرکت رایزنی کردیم تصمیم گرفتم از تولید قفس تا پرورش ماهی ورود کنیم.  این کار به مرور توسعه پیدا کرد. البته مشکلات قانونی دارد مثلا قایق ما را به رسمیت نمی شناسند نیاز به اصلاح قانون وجود دارد. در دریای خلیج فارس می توانیم بالغ بر سه میلیون تن ماهی پرورش دهیم. اگر در دریا به یک میلیون تن تولید برسیم برون رفت جدی پروتین را خواهیم داشت.
 
رئیس سازمان اوقاف عنوان کرد: دام سبک ما در کشور ۱/۱ تولید دارد هرسال یک زایش دارد مجموعه ای از دانشگاه تهران در حوزه دام رومن مراجعه کرد تحقیقات صورت گرفت و هرسال از یک دام ۷ راس تولید می کند. از این مجموعه سه مجموعه در فارس قزوین و شهریار درست کردیم.  مجموعه ای در کرمان داریم که ۶۳۰ راس وارد شد و الان ۳۵۰۰ راسی است البته مشکلاتی دارد که باید برطرف شود این دام محل برون رفت دارد. ملاقاتی از مجموعه کرج جهاددانشگاهی کردم و یک مجموعه را پسندیدم و آن هم انتقال جنین در دام سنگین است در این زمبنه با آفریقا قرارداد بستیم برای انتقال جنین که از ارزبری جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: سراغ تجهیزات پزشکی بخاطر نیاتی که در این زمینه وجود دارد رفتیم کارخانه دانش سلامت کوثر ۸ ماهه راه اندازی شد ۱۸۳۰ مجوز پزشکی داریم و این کارخانه صددرصد موقوفه است. هدف در تجهیزات پزشکی بومی سازی است.
 

اهمیت سازمان اوقاف و امور خیریه برای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اهمیت سازمان اوقاف و امور خیریه برای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان هم در نمایشگاه دستاوردهای این سازمان به خوبی قابل مشاهده بود.

به گزارش ستاد خبری چهارمین نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل در آیین اختتامیه این نمایشگاه در سالن همایش هتل هما تهران اظهار کرد: بسیاری از غرفه داران علاقمند به تداوم زمان برگزاری نمایشگاه بودند؛ برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته بود تا این نمایشگاه برپا شود، واقعاً هیچ فردی فکر نمی کرد به چنین دستاوردهایی دست پیدا کرده باشیم چون بسیاری از آنها برای ما هم ناشناخته بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه در دو طبقه با برپایی بیش از 39 غرفه افزود: شرکت های دانش بنیانی که طرف قرارداد با سازمان اوقاف بودند، در این نمایشگاه حضور داشتند؛ این شرکت ها در حوزه تجهیزات پزشکی، مخابراتی، تولیدات دامی، محصولات کشاورزی، آبزی پروری، تولیدات دیجیتال فعالیت دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه کارها آنقدر زیبا به نتیجه رسیده و از ابعاد مختلف ارزشمند بوده که ریاست سازمان زمان بسیاری را برای حضور در نمایشگاه به نخبگان حاضر در غرفه ها اختصاص داده تصریح کرد: برنامه ساعت کاری نمایشگاه هر روز از 9 تا 17 بود ولی ساعت 19 تازه ریاست سازمان از نمایشگاه خارج می شد؛ وی همچنین اشراف کاملی به موضوعات به صورت تخصصی داشت.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه در طبقه همکف نمایشگاه غرفه های با موضوعات قرآنی، خیریه، چاپ و انتشارات، توسعه موقوفات، صندوق نوآوری و دیگر بخش های سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شده بود، عنوان کرد: غرفه امامزاده عینعلی و زینعلی در خصوص دهکده سلامت خدمات ارزنده ای داشت؛ همچنین برپایی و اقامه نماز جماعات با مکبر و امام جماعت را نیز برعهده داشتند.

وی خبر داد: به صورت میانگین روزانه 700 نفر بازدیدکننده داشتیم که برای ما قابل پیش بینی نبود؛ 70 درصد آنها بازدیدکنندگان تخصصی اعم از کارآفرینان، پرسنل مختلف امامزادگان، مدیران کل استان ها بودند، البته از دیگر مجموعه ها نیز بازدید داشتیم. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به استقبال خوب از نمایشگاه یادآور شد: به دلیل محدودیت در تقویم نمایشگاهی هتل امکان تمدید مهلت برگزاری وجود نداشت؛ بسیاری از مسئولان تخصصی از بخش های متعدد به ویژه کشاورزی، دامداری، شیلات، نهادهای مختلف و سرمایه گذاران در کنار اقشار مختلف حضور پیدا کردند.

حجت‌الاسلام عادل با تقدیر از انجام کار رسانه ای قوی و اینکه تولید خبر خیلی بالا در رسانه های ملی، شبکه های تلویزیونی و رادیو قابل توجه بود، گفت: تنوع فعالیت اوقاف از کارهای عمیق فرهنگی و قرآنی تا کارهای تخصصی اقتصادی که در غرفه های مختلف ارائه شد، خیلی خوب بود؛ همچنین استفاده از ظرفیت سازمان اوقاف برای تقویت تولید ملی به صورت ملموس در این نمایشگاه قابل مشاهد بود.

تلاش برای الگوسازی مدل های جدید اقتصادی و تولید برای خیران و متولیان علاقمند به وقف
وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی شرکت ها که در بازار عرضه می شود، روی میز غرفه ها قابل مشاهده و بازدید بود، یادآور شد: اهمیت سازمان اوقاف و امور خیریه برای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان هم در این نمایشگاه به خوبی قابل مشاهده بود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با درخواست از رئیس این سازمان برای برگزاری این نمایشگاه در استان های مختلف کشور تأکید کرد: اگر مقام معظم رهبری بحث معادن، موضوعات معیشتی و اقتصاد دریامحور را مطرح کرده در غرفه های مختلف این نمایشگاه به خوبی به این موضوع پرداخته شد؛ برای الگوسازی مدل های جدید اقتصادی و تولید برای خیران و متولیانی که علاقمند به وقف هستند، تلاش شده و باید در بُعد رسانه ای نیز بیشتر روی این موضوع کار کنیم.
 

رئیس سازمان اوقاف: حامی دانش بنیان‌ها هستیم/ جریان وقف به جهش اقتصادی کمک می‌کند


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دانش بنیانها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما نیز در سازمان اوقاف پس از بررسی های صورت گرفته با انتخاب صحیح پای کار دانش بنیانها هستیم. سومین نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو در حوزه شرکت های دانش بنیان هشتم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

در ابتدای این نشست فعالیت شرکت رناپ در حوزه فناوری تولید واکسن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله چالش هایی که در این حوزه مطرح شد این بود که تولید واکسن به صورت سنتی هزینه زیادی داشت و وقت زیادی صرف می شد. اما اکنون این شرکت آمادگی تولید واکسن کرونا در سویه های جدید را دارد و پیش بینی شده سال ۲۰۳۰ برای درمان تمامی انواع سرطان، ژن درمانی صورت پذیرد.

یک پلتفرم چابک در این زمینه ساخته شده که انواع محصول در این زمینه را می توانیم در داخل کشور تولید کنیم اما نیازمند حمایت هستند و تاکنون سازمان اوقاف حمایت از این شرکت را بر عهده گرفته است. چهارماه بعد از تولید واکسن فایزر، واکسن ایرانی توسط شرکت رناپ تولید شد. این شرکت ظرفیتی دارد که ۷۰۰ نفر از نخبگان می توانند مشغول بکار شوند. از دیگر موضوعاتی که مطرح شد این بود که سرمایه گذاری نخبگانی نیاز به اختصاص زمان دارد تا به شکوفایی برسد، باید شرکتهای خصوصی را حمایت کرد.

حجت الاسلام خاموشی اظهار کرد: در مولد سازی فقط کار سازمان اوقاف، ساختمان سازی نیست. سرمایه گذاران باید صبر داشته باشند. کمیسیون بهر ه وری اقتصادی داریم و آنچه بتوانیم در وقف حمایت می کنیم. کهریزی، مدیر عامل صندوق پژوهش ماندگار با بیان اینکه این صندوق دومین صندوق از بین ۷۵ صندوق علم و فناوری است، گفت: دو سال و نیم از افتتاح این صندوق می گذرد. تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در حوزه دانش بنیانها داشته ایم و قریب ۴۸۰ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است و همین امروز دو قرارداد در حوزه دیالیز و کیت تشخیص سرطان بسته شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: ما می توانیم پول عایدات وقف را که ۱۰ برابر شده به صندوق دهیم تا این‌ حمایت‌ها توسعه پیدا کند. نادری، مدیرعامل شرکت سینا فناوران ماندگار گفت: فعالیت این شرکت، تکثیر گاوهای پربازده است، کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می شود. از ۱۵ سال قبل در این زمینه وارد شدیم. از گاوهای برتر که ۴۰ شاخص دارند تخمک می گیریم، لقاح انجام می شود و سپس جنین منجمد می شود و بعد در رحم قرار می‌گیرد و گوساله متولد می شود. از هر گاو در سال ۲۰ گوساله می توانیم تولید کنیم.

وی اظهار کرد: شرکت فناور برای اینکه بخواهد توسعه یابد اگر جایی مثل اوقاف نباشد بانک‌ها بسیار سختگیری می کنند و نیاز به سرمایه گذار دلسوز داریم. حجت الاسلام خاموشی گفت: در کشورمان حلقه های نیروی انسانی قوی وجود دارد به نظر می رسد حلقه های ضعیف در زنجیر وجود دارد و کار ما این است از ضعیفها حمایت کنیم. هرکدام از غرفه ها که مشاهده می کنید به این حلقه ها توجه می کنند. در آبزی پروری دنیال این هستیم ۲۰ درصد خوراک کشور را تامین کنیم. در برخی استان‌ها بالای میلیونها تن می توانیم تولید دریایی داشته باشیم. همچنین در این نشست به تولید دو دستگاه درمان سرطان توسط یک شرکت دانش بنیان اشاره شد که از سال ۹۵ فعالیت خود را شروع کرده است. این شرکت به علم رسیده است اما در تجاری سازی با مشکلات زیاد مواجه بوده و از حمایت سازمان اوقاف برخوردار شده است.

بنابر گفته مسئولان این شرکت دانش بنیان، با حمایت سازمان اوقاف این شرکت در ۵ ماه گذشته در حد سه سال پیشرفت داشته هرچند مقاومت حوزه درمان از استفاده از دستگاه های داخلی وجود دارد، اما ریاست سازمان اوقاف همواره تاکید داشته اند که این دستگاه ها تولید و به بهره برداری برسند. حجت الاسلام خاموشی در پایان گفت: ما باید ارزان سازی برای بیماران انجام دهیم. جریان وقف می تواند رخ جدید به جامعه دهد و کمک می کند جهش اقتصادی در کشور رخ دهد. دانش بنیانها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما نیز در سازمان اوقاف پس از بررسی های صورت گرفته با انتخاب صحیح پای کار دانش بنیانها هستیم.
 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی: نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

حریزاوی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به جهت ارتباط تنگاتنگی که با سازمان اوقاف دارد یک ظرفیت خوبی برای معرفی این حوزه‌های جدید توسعه وقف دارد. 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وقف گفت: شعاری که سال‌ها تکرار شد به عنوان میراث ماندگار در حوزه وقف به جهت تمرکز اولویت در حوزه دانش و توسعه دانش و رسیدن به مرز فناوری در این نمایشگاه قابل مشاهده است. در حوزه‌های علوم زیستی، دفاعی، هوش مصنوعی و علوم پزشکی در کنار مباحثی مانند فقه که مورد توجه بوده شاهد رشد و پیشرفت خوبی هستیم. 

وی اظهار کرد: لازم است از تلاش‌های ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه تقدیر و تشکر کنیم که نظارت به فردا و حوزه‌هایی که زندگی آینده بشر را دستخوش تحول قرار می‌دهد دارند و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در این زمینه دنبال می‌کنند. طبیعتاً همه مجموعه‌های کشور باید مطابق سندهای توسعه پنج ساله به دانش بنیان شدن محصولات و سرمایه گذاری ها فکر کنند و طبیعتاً این الگو را می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام حریزاوی بیان کرد: همه مؤمنان که می‌خواهند بعد از این دنیای فانی سرمایه‌هایشان به رشد و نمو برسد و ماندگار شود اگر بتوانند حوزه نگرشی خود را از وقف زمین و ملک و اموالی که برای امور دینی در نظر گرفته شده توسعه دهند و برای تولید قدرت امت اسلام و حکومت اسلامی برنامه ریزی کنند حتماً می‌تواند به ماندگارتر شدن موقوفات کمک کند. ما نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم و وقف در حوزه دانش بنیان می‌تواند نوید بخش باشد. وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی به جهت ارتباط تنگاتنگی که با سازمان اوقاف دارد یک ظرفیت خوبی برای معرفی این حوزه‌های جدید توسعه وقف دارد و ما اینجا حضور پیدا کردیم که با این دستاوردها آشنا شویم که بتوانیم از طریق شبکه تبلیغی که در سراسر کشور گسترش پیدا کرده در سطح خوبی معرفی کنیم.

شنبه 8 اردیبهشت

انعقاد تفاهم نامه اوقاف با نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری

تفاهم نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان سینافناوران ماندگار که مورد حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، امروز در محل نمایشگاه دستاوردهای وقف به امضا رسید.

مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری و شرکت دانش بنیان سینافناوران ماندگار که مورد حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، امروز نهم اردیبهشت ماه همزمان با آخرین روز برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف با حضور علی کریم پور نطنزی، دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل ارم برگزار شد.

محمدمهدی نادری، مدیرعامل شرکت سینافناوران ماندگار گفت: فعالیت این شرکت، تکثیر گاوهای پربازده بازده است؛ به این صورت که بجای تولید یک گوساله در سال، ۲۰ گوساله می توانیم داشته باشیم. هدف این شرکت این است که نهایتا دامداران حاشیه سود بیشتری داشته باشند و هزینه های تمام شده محصولات با توسعه این نوع گوساله های پربازدده کاهش پیدا کند.

نادری اظهار کرد: در جلسات متعدد که صورت گرفت مقرر شد مدلی راه اندازی شود که هر دامداری از ما جنین می گیرد برای توسعه این صنعت تسهیلات در نظر گرفته شود که برای خرید جنین و سرمایه در گردش دامداری ها از سال گذشته چند نمونه انجام شده است که مقرر شد این اقدام در قالب تفاهم نامه انجام شود. دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تاکنون ۸۵۰۰ واحد که در حوزه های صنعتی، خدماتی، بازرگانی و ... تعطیل بوده از طریق احیاگران حمایت شده اند.

وی اظهار کرد: تاکنون سه رویداد تایید صلاحیت احیاگران برگزار شده و یک هزار احیاگر دوره دیده داریم و در همین راستا ۱۹۵ هزار اشتغال ایجاد شده است. دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری افزود: به دنبال بازدیدی که از فعالیت های شرکت سینافناوران داشتیم مقرر شد تسهیلاتی در زمینه این فعالیتها اختصاص پیدا کند و تولید ۱۰ هزار جنین را مورد حمایت قرار دهیم در این زمینه از شبکه احیاگران کمک گرفتیم و در زمینه تولید ۱۲۰۰ جنین تاکنون قرارداد بسته شده است.

حجت الاسلام خاموشی گفت: ریاست محترم جمهوری همواره تاکید داشته اند که باید نهادهای نیمه فعال، فعال شوند. مهمترین راهکار این است که در مدل احیا، دولت بروز شود. وی عنوان کرد: حوزه وقف از پول دولت و عوارض آزاد است. وقف اموال شخصی بوده که پس از وقف، شأنی شده است. اکنون وقف در کنار دانش بنیان قرار گرفته است. حلقه های اقتصادی کشور قوی است ما انرژی آب، برق و انرژی خورشید داریم اما حلقه ضعیف هم داریم ما در این نقاط می ایستیم انشاالله در جهاد اقتصادی پیروز شویم.
 

گزارش تصویری

گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف


پنج شنبه 6 اردیبهشت

 

گزارش تصویری

گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف



 

چهارشنبه 5 اردیبهشت

رئیس سازمان اوقاف: حامی دانش بنیان‌ها هستیم/ جریان وقف به جهش اقتصادی کمک می‌کند


گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دانش بنیانها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما نیز در سازمان اوقاف پس از بررسی های صورت گرفته با انتخاب صحیح پای کار دانش بنیانها هستیم. سومین نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو در حوزه شرکت های دانش بنیان هشتم اردیبهشت ماه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نمایشگاه دستاوردهای وقف برگزار شد.

در ابتدای این نشست فعالیت شرکت رناپ در حوزه فناوری تولید واکسن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از جمله چالش هایی که در این حوزه مطرح شد این بود که تولید واکسن به صورت سنتی هزینه زیادی داشت و وقت زیادی صرف می شد. اما اکنون این شرکت آمادگی تولید واکسن کرونا در سویه های جدید را دارد و پیش بینی شده سال ۲۰۳۰ برای درمان تمامی انواع سرطان، ژن درمانی صورت پذیرد. یک پلتفرم چابک در این زمینه ساخته شده که انواع محصول در این زمینه را می توانیم در داخل کشور تولید کنیم اما نیازمند حمایت هستند و تاکنون سازمان اوقاف حمایت از این شرکت را بر عهده گرفته است.

چهارماه بعد از تولید واکسن فایزر، واکسن ایرانی توسط شرکت رناپ تولید شد. این شرکت ظرفیتی دارد که ۷۰۰ نفر از نخبگان می توانند مشغول بکار شوند. از دیگر موضوعاتی که مطرح شد این بود که سرمایه گذاری نخبگانی نیاز به اختصاص زمان دارد تا به شکوفایی برسد، باید شرکتهای خصوصی را حمایت کرد. حجت الاسلام خاموشی اظهار کرد: در مولد سازی فقط کار سازمان اوقاف، ساختمان سازی نیست. سرمایه گذاران باید صبر داشته باشند. کمیسیون بهر ه وری اقتصادی داریم و آنچه بتوانیم در وقف حمایت می کنیم.

کهریزی، مدیر عامل صندوق پژوهش ماندگار با بیان اینکه این صندوق دومین صندوق از بین ۷۵ صندوق علم و فناوری است، گفت: دو سال و نیم از افتتاح این صندوق می گذرد. تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در حوزه دانش بنیانها داشته ایم و قریب ۴۸۰ میلیارد تسهیلات پرداخت شده است و همین امروز دو قرارداد در حوزه دیالیز و کیت تشخیص سرطان بسته شده است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: ما می توانیم پول عایدات وقف را که ۱۰ برابر شده به صندوق دهیم تا این‌ حمایت‌ها توسعه پیدا کند.

نادری، مدیرعامل شرکت سینا فناوران ماندگار گفت: فعالیت این شرکت، تکثیر گاوهای پربازده است، کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می شود. از ۱۵ سال قبل در این زمینه وارد شدیم. از گاوهای برتر که ۴۰ شاخص دارند تخمک می گیریم، لقاح انجام می شود و سپس جنین منجمد می شود و بعد در رحم قرار می‌گیرد و گوساله متولد می شود. از هر گاو در سال ۲۰ گوساله می توانیم تولید کنیم. وی اظهار کرد: شرکت فناور برای اینکه بخواهد توسعه یابد اگر جایی مثل اوقاف نباشد بانک‌ها بسیار سختگیری می کنند و نیاز به سرمایه گذار دلسوز داریم.

حجت الاسلام خاموشی گفت: در کشورمان حلقه های نیروی انسانی قوی وجود دارد به نظر می رسد حلقه های ضعیف در زنجیر وجود دارد و کار ما این است از ضعیفها حمایت کنیم. هرکدام از غرفه ها که مشاهده می کنید به این حلقه ها توجه می کنند. در آبزی پروری دنیال این هستیم ۲۰ درصد خوراک کشور را تامین کنیم. در برخی استان‌ها بالای میلیونها تن می توانیم تولید دریایی داشته باشیم.

همچنین در این نشست به تولید دو دستگاه درمان سرطان توسط یک شرکت دانش بنیان اشاره شد که از سال ۹۵ فعالیت خود را شروع کرده است. این شرکت به علم رسیده است اما در تجاری سازی با مشکلات زیاد مواجه بوده و از حمایت سازمان اوقاف برخوردار شده است. بنابر گفته مسئولان این شرکت دانش بنیان، با حمایت سازمان اوقاف این شرکت در ۵ ماه گذشته در حد سه سال پیشرفت داشته هرچند مقاومت حوزه درمان از استفاده از دستگاه های داخلی وجود دارد، اما ریاست سازمان اوقاف همواره تاکید داشته اند که این دستگاه ها تولید و به بهره برداری برسند.

حجت الاسلام خاموشی در پایان گفت: ما باید ارزان سازی برای بیماران انجام دهیم. جریان وقف می تواند رخ جدید به جامعه دهد و کمک می کند جهش اقتصادی در کشور رخ دهد. دانش بنیانها طرح تجاری خود را ارائه دهند، ما نیز در سازمان اوقاف پس از بررسی های صورت گرفته با انتخاب صحیح پای کار دانش بنیانها هستیم.
 

گزارش تصویری

 
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 

سرمایه‌گذاری اوقاف را به سوی حمایت از دانش‌بنیان‌ها سوق دادیم

 
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در دوره جدید مدیریت اوقاف حوزه سرمایه‌گذاری را به سمت حمایت از دانش‌بنیان‌ها سوق دادیم، اکنون ۳۹ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های مختلف تحت حمایت این سازمان قرار دارند.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل در گفت‌وگو با خبرنگار اوقاف ایرنا در حاشیه چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد در بخش های کشاورزی، دامپروری، آبزی‌پروری و پروژه‌های ماهی در قفس، تجهیزات پزشکی و مخابراتی فعالیت دارند، اظهار داشت: سازمان اوقاف یک سازمان پویا است، با وجود واژه وقف (به معنای سکون) که بعد از وقف مال باید مطابق نیت واقف به آن پرداخته شود اما در ماهیت وقف یک نوع پویایی و بالندگی هم وجود دارد زیرا که درآمد پایدار ایجاد می‌کند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در بخش اقتصادی سازمان اوقاف، اقتصادی برای درآمد پایدار باید بخش اصلی که موقوفه است حفظ و نگهداری شود و همچنین از درآمد یا مازاد آن برای نوسازی و توسعه موقوفه استفاده شود، در گذشته این‌گونه توسعه‌ها در حوزه املاک اتفاق می‌افتاد، یا اگر قرار بود سرمایه‌گذاری جدیدی صورت بگیرد، بیشتر در حوزه املاک بود؛ ولی با رشدهای علمی که در کشور صورت گرفته خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد که مسیر دهه‌های قبل طی شود، به صورت کلی روش‌های جدید کسب درآمد و سرمایه‌های جدید مطرح است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اگر یک نفر سرمایه‌ای داشته باشد که بخواهد شخصی از آن استفاده کند، مسیرهای متنوع و بهتری نسبت به مسیر سنتی وجود دارد؛ در بحث کلان سرمایه‌های معنوی کشور مثل اینکه جوانان و نخبگان ایران فکرها و ایده‌های دانشجویان که خیلی می‌تواند در رشد و توسعه کشور موثر واقع شود، باید از این سرمایه‌ها حمایت بیشتری صورت بگیرد.

عادل اضافه کرد: در بخش‌های مختلف علمی از ابعاد پزشکی و فناوری جدید که امروز حرف اول را می‌زند، استعدادهای کشورمان چیزی کم ندارند، اما متأسفانه بحثی که سال‌ها مطرح شده مهاجرت نخبگان و اینکه احساس می‌کنند، به دلیل نبود پشتوانه‌ باید به کشورهای دیگر مهاجرت و با نهایی کردن ایده و فکر خودشان آن را به مرحله تولید رسانده و ثبت اختراع کنند؛ با جمع‌بندی همه این موضوعات در مدیریت جدید اوقاف تصمیم‌گیری شده که حوزه سرمایه‌گذاری خود را به سمت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ببرند.

وی درباره حمایت سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان در چه حوزه‌هایی تعریف می‌شود، گفت: موضوعات روزی که در اولویت‌های اقتصادی تعریف می‌شوند و موضوعاتش هم در بحث دانش‌بنیان جزئیات خیلی زیادی دارد؛ برای حمایت یک سری محورهای اصلی که در مباحث اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده مثل اقتصاد دریامحور، مسکن، معادن، مخابراتی، پزشکی و موضوعات این چنینی درنظر گرفته شد.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید به تجاری‌سازی برسند
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در کمیسیون اقتصادی سازمان اوقاف به شرایطی رسیدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان باید از مرحله آزمون و خطا عبور و به مرحله تجاری‌سازی رسیده باشند تا بتوانند مشکلی را از جامعه حل کنند؛ همچنین اینکه اصل سرمایه وقف را تضمین کنند تا با ریسک خیلی کمی سود تضمین شده‌ را برای آن تصور کرد.

عادل با اشاره به اینکه بیشتر شرکت‌ها ایده‌های جدیدی دارند که یا مشابه آنها در کشور نبوده و یا حتی برخی مشابه خارجی هم نداشتند، یادآور شد: این حمایت می‌تواند در بحث تولید، ارزآوری، ارزان‌سازی محصول برای مردم، رشد حوزه تولید و اشتغال، درآمدزایی برای بخش خصوصی (حوزه مردمی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان) خروجی‌های مثبتی داشته باشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های سازمان اوقاف در این شرکت‌ها به اشکال مختلف است، ادامه داد: سیاست‌گذاری به این شکل است که بیشتر سهام متعلق به خود شرکت‌ها بماند و سازمان اوقاف در کمتر از نیم مشارکت کند؛ البته در برخی شرکت‌ها تا ۸۰ درصد سهام متعلق به وقف و سازمان اوقاف بخش بیشتری را سرمایه‌گذاری کرده است.
 

ثمره وقف برای همه است/ فعالیت متخصصان و نخبگان کشوری نوعی وقف است

گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
 
مدیر هنری شرکت رناپ با اشاره به اینکه ثمره وقف برای همه اقشار مختلف جامعه کاربرد دارد، یادآور شد: معنای وقف عام و هر فردی با هرآنچه دارد، اگر نیت خیرخواهانه برای خلق خدا داشته باشد، عملاً در حال وقف است، مثلاً متخصصان این مجموعه که همه جزو نخبگان کشوری و بین‌المللی هستند، همکاری آنها نوعی وقف محسوب می‌شود.

مصطفی سیف جمالی در حاشیه چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگویی اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان در حوزه پزشکی از سال 96 فعالیت جدی خود را شروع و حوزه تخصصی آن ژن درمانی، امور پزشکی، تولید واکسن‌های حوزه سرطان و واکسن‌های پیشگیرانه برای بیماری‌های خاص از جمله پروانه و تالاسمی است. وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های‌ این شرکت شامل توسعه واکسن‌های پیشگیرانه مؤثر در سریعترین زمان است، یادآور شد: این واکسن‌ها از بروز اختلالات ژنتیکی مثل بیماری تالاسمی جلوگیری می‌کند؛ یک بخش دیگر مجموعه توسعه واکسن‌های درمانی سرطان به صورت فردمحور است که به عنوان یک تکنولوژی جدید در سطح بین‌المللی و مجموعه‌های کمی در این حوزه به صورت جدی فعالیت دارند.

مدیر هنری شرکت رناپ با اشاره به اینکه بحث دیگر ژن درمانی بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص، ژنتیکی و نادر مثل تالاسمی، پروانه و دیگر بیماری های خطرناک است، تصریح کرد: بخش عمده کار در فضای آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه است؛ بیش از 50 نفر از متخصصان در مرحله تحقیق و توسعه با این شرکت همکاری دارند. سیف جمالی با اشاره به اینکه فرآیند کار شرکت وابسته به نوع تکنولوژی هایتک در حوزه درمانی است، بیان کرد: مخاطب محصولات این شرکت در واقع مجموعه‌های داروسازی و شرکت‌های تولیدکننده محصولات پزشکی و درمانی هستند؛ یک بخش محصولات عام مثل واکسن کروناپسینگ داریم که در حقیقت با تکنولوژی ام آر ان ای تولید و قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه ثمره وقف برای همه اقشار مختلف جامعه کاربرد دارد، یادآور شد: معنای وقف عام و هر فردی با هرآنچه دارد، اگر نیت خیرخواهانه برای خلق خدا داشته باشد، عملاً در حال وقف است، مثلاً متخصصان این مجموعه که همه جزو نخبگان کشوری و بین‌المللی هستند، همکاری آنها نوعی وقف محسوب می‌شود؛ آنها از علم و وقت خود برای مردم استفاده و دانش خود را در راستای رشد تکنولوژی و موضوعات بهینه برای مملکت به کار گرفته‌اند. مدیر هنری شرکت رناپ با اشاره به اینکه سازمان اوقاف به توسعه و رشد مجموعه‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند، گفت: این شرکت‌ها دارای تکنولوژی‌های هایتک بروز دنیا هستند و کار جهادی و سختی را انجام می‌دهند؛ وقتی حمایت مجموعه اوقاف انجام شود، قطعاً روی کار مجموعه‌های دانش‌بنیان اثر مثبتی دارد.

بنا به این گزارش، چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان از پنجم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و 39 شرکت دانش‌بنیان در این دوره نمایشگاه حضور دارند که نسبت به نمایشگاه های سال گذشته افزایش داشته است. شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، عمران و تکنولوژی، کشاورزی نوآور، شیلات بهره‌ور و  فناوری‌های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.
 

حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم

 
به گزارش خبرنگار فرهنگی اوقاف ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا عادل روز دوشنبه -سوم اردیبهشت ماه- در نشست خبری به مناسبت برپایی نمایشگاه دستاوردهای این سازمان اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه به مدت ۵ روز از پنجم تا نهم اردیبهشت ماه در محل هتل ارم تهران دایر خواهد بود، از همه مردم دعوت می‌شود در این نمایشگاه حضور یابند و اگر پیشنهاد و انتقادی هم دارند بیان کنند. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد: این نمایشگاه دستاوردهای وقف را نمایش می دهد و شرکت‌های دانش بنیان در غرفه‌ها آماده شرح خدمات هستند.

عادل ادامه داد: افتتاحیه این نمایشگاه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار می شود؛ از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرای دولت که موضوع فعالیت آنها به نمایشگاه اختصاص دارد و فعالان و کارآفرینان دعوت به عمل آمده که در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بخش های مختلفی برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است، افزود: ۳۹ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه حضور دارند. در عرصه های مختلف در حوزه های اقتصادی همگام با شعار سال در بخش‌های مختلف شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت قرار گرفته اند. به اقتضای کار و فعالیت این شرکت‌ها در صورتی که به تجاری سازی رسیده باشند در کمیسیون اقتصادی سازمان درخواست حمایت مورد بررسی قرار می گیرد برخی به فضای کار نیاز دارند و برخی به منابع مالی برای تهیه مواد اولیه نیاز دارند عمدتا سیاستگذاری سازمان به این صورت بوده که بیشتر سهام برای شرکت ها باشد.

عادل گفت: تولیدات این شرکت‌ها در بخش تجهیزات پزشکی، دامپروری، کشاورزی و تولید آبزیان و صنایع مخابراتی است و امکان عرضه در بازار و ارزآوری دارند و در حال انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه هستند و بازار را می تواند مدیریت کند. در بخش دامپروری و تولید آبزیان حتی به سبک زندگی ما می تواند کمک کند. به عنوان مثال در بحث ماهی در قفس در خلیج فارس به ۵ هزار تن بهره برداری رسیده است.

۸ شرکت برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند
وی گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن با ۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف با ۱۸ دانشکده در نمایشگاه حضور دارد. سازمان چاپ و انتشارات و چاپخانه قرآن کریم اسوه در فضای خاصی در خدمتشان هستیم. ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در نمایشگاه نیز حضور خواهند داشت که فعالیت های وسیع در اعتاب مقدس داشته اند.

عادل بیان کرد: برای هر روز پنل‌هایی پیش بینی شده و هر روز تقریبا ۸ شرکت طبق زمانبندی برنامه های خود را ارائه می‌دهند. در روز اول محوریت برنامه پنل ها، عمران، صنعت و تکنولوژی است و روز دوم، کشاورزی نوآور و شیلات بهره ور است و روز سوم فناوری های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته است که در هر روز شرکت‌های مرتبط برنامه‌های خود را ارئه می‌دهند و در پایان هر برنامه نشست بررسی چالش های پیش رو را خواهیم داشت. وی به برنامه جانبی نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: هر روز برای شرکت کنندگان در نمایشگاه قرعه کشی سفر به مشهد به همراه یک نفر از اعضای خانواده را خواهیم داشت تا فضای معنوی بهتر در نمایشگاه ایجاد شود.

چرخه وقف سه مرحله دارد
عادل اظهار داشت: وقتی موقوفه به چرخه وقف وارد می‌شود سه مرحله دارد، مرحله اول حفظ موقوفه و مرحله دوم بهره‌وری و کسب عواید و مرحله سوم اجرای نیت واقف است در بخش‌های مختلف نمایشگاه سعی شده غرفه‌ها به این سه موضوع بپردازند. همکاران در معاونت اوقافی و ثبتی سازمان به این موضوع می‌پردازند. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف عنوان کرد: نمایشگاه در قسمت بهره‌وری به دانش بنیان‌ها در حوزه کشاورزی و دامپروری و تجهیزات پزشکی اختصاص دارد و در بخش اجرای نیت واقفان نحوه اجرای نیات و آمار و اطلاعات واقفان و طرح ویژه‌هایی که وجود دارد مانند زائران حرم رضوی، شمیم حسینی، اربعین حسینی مورد توجه است.

اوقاف جزو شفاف‌ترین و به‌روزترین سازمانهاست
عادل گفت: در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه تمام اطلاعات و عملیات اجرایی و فرایند مالی موقوفات شفاف و دقیق درج و روزانه رصد می شود و کاملا نظام مند است و سالهاست سازمان اوقاف برنامه های خود را تحت این برنامه انجام می دهد و این سامانه در برنامه پنجم توسعه کشور جزء مصوباتی بوده که باید اوقاف این سامانه را راه اندازی می کرد.

وی گفت: از زمان راه اندازی این سامانه تمام عملیات‌های اجرایی و صدور سندهای اجرایی موقوفات برای مستاجرین و واریز درآمدها و عواید و هزینه‌کردها تحت این سامانه و با هماهنگی برخی بانک‌ها عملیات مالی پیوند شده و به صورت برخط (آنلاین) انجام می شود. عادل بیان کرد: در بعد نظارتی در سازمان اوقاف، اداره کل تحقیق که دارای شعب حقوقی و حسابرسی است بررسی تمام اسناد هزینه و تطبیق هزینه های انجام شده با موقوفات و وقف نامه ها و نیاتی که درج شده را انجام می دهند.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف این ادعا را دارد که از شفاف ترین و به‌روزترین سازمانها است و فعالیت‌های مالی این سازمان در بستر برنامه‌های دقیق نرم افزاری انجام می‌شود و در مورد تمام موقوفات امکان ارائه گزارش برای مقامات مسئول و نهادی که جایگاه نظارتی دارد وجود دارد.
 

گزارش تسنیم از نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" / احیای شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت‌های میلیاردی اوقاف

نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و با موضوعاتی همچون حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان، خدمات فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفان، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، بهره‌وری موقوفات برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقف باعث گسترش عدالت در جامعه می‌شود و آثار اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی فراوانی به همراه دارد و از تضادهای طبقاتی به میزان قابل توجهی می‌کاهد و مشارکت مردم را در امور اجتماعی افزایش می‌دهد.

نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" هفته گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد. این نمایشگاه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و با موضوعاتی همچون حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان، خدمات فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفان، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، بهره‌وری موقوفات، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و حفظ و حراست از موقوفات در محوطه ساختمان شهید مطهری سازمان اوقاف و امور خیریه واقع در خیابان نوفل لوشاتو برپا شد.

گزارش ویدئویی خبرگزاری تسنیم از نمایشگاه "دستاوردهای نهاد وقف" را مشاهده می‌کنید:
حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اقدامات اساسی است که سازمان اوقاف در سال‌های گذشته به آن اهتمام داشته است. ایجاد مراکز نوآوری مثل مرکز نواوری نوفلو‌شاتو که مرکزی‌ متشکل‌ از‌ یک‌ یا‌ چند‌ تیم‌ نوآور‌ که‌ با‌ همکاری‌ مراکز‌ تحقیقاتی‌ و‌ شرکت‌های‌ متقاضی‌ محصولات جدید‌ در‌ یک‌ حوزه‌ تخصصی‌ در‌ چارچوب‌برنامه‌ای‌ بلندمدت‌ با‌ هم‌ همکاری‌ می‌کنند از جمله دستاوردهای این سازمان در سال‌های گذشته است. این‌ مراکز‌ تمام‌ فعالیت‌های‌ مربوط‌ به‌ نوآوری‌ از‌ الهام‌، ایده‌ تا‌ آماده‌کردن‌ پروتو تایپ‌ را‌ در‌ قالبی‌ درون‌سازمانی‌ انجام‌ می‌دهند.
پارک علم و فناوری با ایجاد فضایی برای استقرار شرکت‌های بزرگ و کوچک دانش‌بنیان از طرق فراهم‌آوردن تسهیلات،‌ معافیت‌ها و خدمات تجاری‌سازی با هدف ایجاد زیست‌بوم الکترونیک و مخابرات یکی از فعالیت‌های اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه است.

شرکت گروه تخصصی کشاورزی دامپروری و شیلات زرین رویش ماندگار که غرفه‌ای را در نمایشگاه سازمان اوقاف برپا کرده‌اند با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی موقوفات با تکمیل زنجیره‌های ارزش در موقوفات، ارائه الگوی کشت مناسب، مدیریت و احیای منابع آبی موقوفات از طریق بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد واحد میکانیزاسیون تخصصی کشاورزی و دامپروری، بررسی و کمک به توسعه موقوفات از طریق استفاده از منافع حاصل از صنایع تبدیلی و مدیریت بازرگانی با توجه به ظرفیت‌های محلی موقوفات در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

تولید دارو و تهیه تجهیزات پزشکی، تأسیس شرکت‌های تخصصی کشت و صنعت و پارک علم و فن‌آوری از وجوه همکاری میان سازمان اوقاف و شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این نمایشگاه به نمایش درآمد. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اخیراً اعلام کرد که سازمان اوقاف، مشارکت 800 میلیارد تومانی برای حمایت از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

کمال‌زاده مدیر شرکت سامان آزمای قائم درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: این شرکت دانش‌بنیان در عرصه  حوزه الکترونیک و مخابرات فعالیت می‌کند و تاکنون توانسته محصولات حوزه مدرن و نیازهای شبکه‌های پشتیبان کشور را تاحدودی برآورده کند. در حوزه مودم‌های سیار و مودم‌های (FD-TD) و تولید تلفن همراه بومی دستاوردهای خوبی به ارمغان آورده است که ظرف یک‌سال آینده به تولید این محصول دست خواهیم یافت. وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه با ورودش به حوزه حمایت از دانش‌بنیان‌ها توانسته در راستای جلوگیری از مسیر واردات بی‌رویه محصولات و بومی‌سازی محصولات و جلوگیری از خروج ارز از کشور تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین در جهت حمایت از نخبگان و جلوگیری از خروج نخبگان و ایجاد اشتغال‌زایی فرصت زیادی بوجود آورده است.

خاکساری، کارشناس شرکت فناوران سلامت‌تپش نیز گفت: این مجموعه در زمینه تولید تجهیزات پزشکی مصرفی از سال 1397 شروع به فعالیت کرده است. تمام محصولات تولیدشده، قطعات مصرفی و مورد نیاز برای اتاق‌های عمل جراحی است. تکنولوژی‌های ویژه‌ای برای تولید این محصولات توسط نخبگان و دانشمندان ایرانی بکارگیری شده است. وی ادامه داد: مجموعه ارزبری که برای تولید این محصولات بکارگیری شده است، سالیانه 100 میلیون دلار است که محصول محوری، تولید فیلتر دیالیز است که حدود 40 میلیون دلار ارزبری در سال دارد. 40 درصد از سهام این شرکت در اختیار سازمان اوقاف است که کارخانه تولید این محصول نیز توسط سازمان اوقاف در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

تقی‌نژاد، مدیر بازرگانی شرکت دانش‌سلامت کوثر نیز درباره تولیدات این مجموعه گفت: شرکت دانش سلامت کوثر تولید‌کننده ایمپلنت‌های ارتوپدی، نروسرجری و مغز و اعصاب است. این شرکت، جزء اولین شرکت‌هایی است که در حوزه تولید اینپلنت‌های دندانی فعالیت می‌کند. شرکت کوثر از مجموعه‌های وقف‌شده  است که سازمان اوقاف با حمایت‌هایی که از این مجموعه دارد توانست به این تولیدات دست پیدا کند. تولید شاندهای مغزی برای اولین‌بار توسط شرکت‌های داخلی انجام شده است که پیش از این توسط شرکت‌های خارجی تأمین می‌شدند.
 

گزارش تصویری افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف با محوریت شرکتهای دانش بنیان در هتل ارم تهران آغاز به کار کرد.
 

آغاز به کار چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

 
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه با محوریت شرکت‌های دانش بنیان در هتل ارم تهران آغاز به کار کرد. در این دوره نمایشگاه 39 شرکت دانش بنیان حضور دارند که از جهت تعداد شرکت کنندگان و هم از جهت مساحت نسبت به نمایشگاه های سال گذشته افزایش داشته است. شرکت کنندگان در این نمایشگاه در حوزه های صنعت، عمران و تکنولوژی ، کشاورزی نوآور و شیلات بهره ور و  فناوری های نوین پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت دارند.
 
این عناوین نمایشگاهی در دو سالن مهتاب و سپهر هتل ارم در متراژ 600 متر مربع برپا شده است. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نیز نشست های هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو برگزار می شود. این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا خانواده ها از به روزترین فناوری های آموزشی دیدن کنند. نمایشگاه دستاوردهای وقف از 5 تا 9 اردیبهشت ماه در هتل ارم تهران پذیرای علاقه مندان، متخصصان و شهروندان خواهد بود.

از دیگر بخش های نمایشگاه می توان به ارائه آثار قدیمی و تاریخی وقفنامه ها، نحوه شکل گیری وقف، حفظ العین، مولدسازی و اجرای نیت که مربوط به معاونتهای حقوقی، اوقافی، ثبتی، فرهنگی، امور خیریه، مرکز امور قرآنی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، چاپ و انتشارات، بهره وری و فاوا است اشاره کرد. همچنین مراکز وابسته به سازمان اوقاف مانند بنیاد البرز، مهرماندگار و کاشی گوهرشاد نیز در این نمایشگاه حضور دارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
play_arrow
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
play_arrow
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
play_arrow
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
play_arrow
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
play_arrow
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
play_arrow
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
play_arrow
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
play_arrow
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
play_arrow
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
play_arrow
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
play_arrow
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور
play_arrow
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور