گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقۀ عمومی ورزقان دچار سانحه «فرود سخت» شده است
يکشنبه، 30 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
در حال به روز رسانی....


سه شنبه 2 خرداد



دوشنبه 1 خرداد

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان


گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.

رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.

در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.

اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
 

پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی شهادت رئیس جمهور


آیت‌الله مکارم شیرازی: رئیسی نمونۀ بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود.

آیت‌الله نوری همدانی: شهید رئیسی تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب نمود و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود

آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

آیت الله جواد آملی:  اجر شهادت را براى سالکان به مقصد رسیده و خادمان به شهود مقصود بار یافته خواهان و استوارى ایران اسلامى را از خداى سبحان مسئلت دارم.

آیت الله سبحانی: آن عزیز از دست رفته انسانی فداکار و پرتلاش بود که به شهادت همگان وقت خود را در دوران ریاست جمهوری بر حل مشکلات اقتصادی و سیاسی وقف نمود.
 

چهره‌های داخلی که شهادت شهید حجت الاسلام ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند


رئیس‌مجلس: در قلب ملت ایران جا داشتی و یادت جاودانه شد.

آیت‌الله جنتی: آیت‌الله ‌رئیسی در تمام عرصه‌ها خستگی‌ناپذیر بود.

حسن روحانی: این مصیبت بزرگ را با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد.

عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم.

ظریف: شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه حادثۀ دردناکی بود.

جلیلی: تلاش برای آرمان‌های انقلاب و خدمت به مردم سرمایهٔ گران‌سنگ رئیسی در پیشگاه خداوند است.

تسلیت علی لاریجانی؛ إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی: خداوند عزیز را شاهد می‌گیرم که طی دوران خدمت در هیأت دولت هرگاه با شهید راه خدمت رئیس جمهور صادق و خدوم ملت گفت‌وگو می‌کردم، نکته اساسی توصیه و نگرانی ایشان «مراقبت از سفره خانوار و توجه بیشتر به محرومان و مستضعفان و تلاش مومنانه برای تأمین امنیت غذایی کشور» بوده است.

همتی، رییس سابق بانک مرکزی: شهادت رییس‌جمهور گرامی و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز تسلیت می‌گویم.

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع: آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود. ‏ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت.

علی اکبر صالحی، رییس سابق انرژی اتمی: از خداوند متعال برای روح بلند این عزیزان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت داریم. 

شمخانی مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب: رئیس جمهور سخت کوش و مجاهد و خستگی ناپذیر، روحانی مردمی و دوست داشتنی بود.
 

چهره‌های خارجی که شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفتند


نخست وزیر هند؛ مودی: عمیقاً از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران متأثر و شوکه شدم. 

نخست‌وزیر ارمنستان، پاشینیان: جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی را به رهبر انقلاب اسلامی، دولت و مردم برادر ایران تسلیت گفت.

دولت بلاروس: دوستان واقعی‌مان را از دست دادیم.

امیر قطر شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

حزب‌الله لبنان شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت.

علی‌اف شهادت رئیس‌جمهور ایران را به رهبر انقلاب تسلیت گفت.

دولت مصر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران را تسلیت گفت.

سخنگوی دولت مصر: با غم و اندوه، درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران و همراهانشان را در این حادثه دردناک تسلیت می‌گوییم.

پوتین، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران را تسلیت گفت.

اردوغان در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران را تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور چین شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت.

وزارت خارجهٔ چین، شی جین‌پینگ درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

الحوثی، رهبر انصارالله یمن شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و شماری از همراهانشان را در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت گفت.

ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.
 

لحظۀ اعلام شهادت آقای رئیسی در حرم امام رضا(ع)

.
.

یکشنبه 31 اردیبهشت 

لحظهٔ افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف

.

رئیسی: ارتباط ما با کشور دوست و همسایه «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است

.

رودخانۀ ارس پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده و این پیوند از ۵۰ سال قبل با احداث سد ارس رقم خورد.


سانحه برای رئیس جمهور

#فوری: بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقۀ عمومی ورزقان دچار سانحه «فرود سخت» شده است. آیت‌الله رئیسی، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعۀ تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند نفر دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. گروه‌های امدادی در مسیر اعزام به محل سانحه هستند. برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند اما درحال حاضر تلفن‌ها در دسترس نیست. 


محل حدودی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور در منطقه اوزی در جنگل‌های ارسباران

گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
.
براساس گزارش هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه داده اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد گفته‌اند که ساعتی پیش صداهایی در این منطقه شنیده شده است. بیش از ۲۰ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل از جمله پهپاد و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند و در کنار آنها گروه‌هایی از تکاوران و نیروهای مخصوص نیروهای مسلح نیز برای کمک به عملیات جستجو در منطقه حضور دارند. به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین شرایط جوی نامساعد بویژه مه غلیظ در منطقه عملیات جستجو و نجات زمانبر است.

آیت‌الله رئیسی، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعۀ تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند نفر دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. گروه‌های امدادی در مسیر اعزام به محل سانحه هستند. برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند اما درحال حاضر تلفن‌ها در دسترس نیست. 

کوههای در هم تنیده ورزقان

گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
.
عصر امروز بالگرد حامل رئیس جمهور در استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و آنطور که اعلام شد جنگل دیزمار، محل دقیق تر وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور است که در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا قرار دارد.

"دیزمار"  نام منطقه کوهستانی و جنگلی  که در حوزه استحفاظی شهرستانهای خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد. نام منطقه کوهستانی و جنگلیه که در حوزه استحفاظی شهرستانهای خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در سال 1390به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده. متصل شدن به مناطق حفاظت شده کیامکی در غرب، ارسباران در شرق منطقه و همچنین پارک ملی زاگاتای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شمال، این منطقه را بعنوان یک کردیدور مهم حیات وحش در سطح محلی، ملی و بین المللی تبدیل کرده است. ورزقان یکی از شهرهای آذربایجان شرقی است و مرکز شهرستان ورزقان است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز قرار گرفته است. 

مجتمع مس سونگون در این منطقه قراردارد که با عنوان دومین قطب مس کشور در یک منطقه کوهستانی با ارتفاع متوسط ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا و در بخشی از رشته کوه های قره داغ قرار گرفته است. این منطقه زمستان‌هایی سرد و یخبندان و تابستان‌های معتدل دارد اما در اغلب روزهای سال مه آلود است. در محل سانحه برای بالگرد رئیس جمهور،  تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جستجو و پیش‌روی‌ را از امدادگران و مردم گرفته است.
 

توضیحات وزیر کشور در مورد سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

.
وحیدی: با افتتاح سد خداآفرین و سد قیز قلعه سی که اتفاق افتاد رئیس جمهور به همراه همراهان با چند بالگرد برمی‌گشتند که یکی از بالگردها مجبور به فرود سخت بودند که به دلیل مه آلود بودن بوده است. گروه‌های مختلف امدادی  به طرف منطقه در حرکتند ولی با توجه به مه آلودی و نامناسبی هوا ممکن است زمان ببرد تا به منطقه برسند کارها در دست کنترل است گروه‌های امدادی در حال انجام کارها هستند امیدواریم به سرعت به محل حادثه برسند. ارتباط با همراهان بوده ولی با توجه به اینکه منطقه پیچیده است و برقراری ارتباطات سخت است امیدواریم گروه‌های امدادی زودتر به منقطه وقوع حادثه برسند و اطلاعات بیشتری به ما منتقل کنند.
 

تصاویری از شرایط منطقه‌ای که بالگرد حامل #رئیس‌_جمهور در آن «فرود سخت» داشته است

آخرین عکس های قبل حادثه ...

گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور


آخرین اطلاعات از منطقه سانحه بالگرد رئیس جمهور

.
خبرنگار صداوسیما که به همراه تیم رئیس جمهور به جلفا اعزام شده در برنامه زنده شبکه خبر گفت: در نزدیکی معدن مس سونگون در شهرستان ورزقان هستیم جی پی اس بالگرد نشان می دهد اینجا دچار فرود سخت شده هوا مه آلود است و میزان دید ۵ تا ۶ متر است و منطقه به شدت صعب العبور است و فقط برخی خودروها امکان تردد دارند و جست و جو را سخت کرده است.

من در بالگرد نبودم و زمینی بازگشتم ۳ بالگرد همراهان رئیس جمهور بودند که دو بالگرد برگشته اند قرار بود رئیس جمهور برای افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز به این شهر برود هوا سرد و مهآلود است و همین شرایط باعث فرود سخت بالگرد رئیس جمهور شده است. هوا به شدت مه آلود است و مدت خیلی کمی مه از بین می رود اما مجددا موج جدیدی از مه می آید و در حال حاضر میزان به حدی است که دید به زیر ۱۰ متر رسیده است. به مه آلود بودن و بارندگی، صعب العبور بودن را هم اضافه کنید.


قرائت دعای توسل توسط زائران حرم امام رضا برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان




گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
از آخرین تصاویری که رئیس جمهور چند دقیقه پیش از پرواز با بالگرد به سمت تبریز در دیدار با کارگران و کارکنان پروژه ترانزیتی و ریلی ارس منتشر شد... 


۴۰ تیم واکنش سریع در حال بررسی هستند و منطقه را پایش می‌کنند


کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر: ۴۰ تیم واکنش سریع در حال بررسی هستند و منطقه را پایش می‌کنیم با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است اما با تمام تلاش اقدامات جست وجو انجام می شود از پهپا د استفاده کردیم اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست و جوی هوایی وجود ندارد از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست و جو هستیم این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت گذر است و تا تبریز ۲ ساعت فاصله دارد. امدادگران از تمام مسیرها با حضور ۴۰ تیم عملیات جست و جو را انجام می‌دهند از استان‌های معین نیروهایی را در نظر گرفته ایم و در حال حاضر عملیات حدود سه ساعت در حال انجام است.
 

سابقۀ سانحۀ هلی‌کوپتر برای رؤسای جمهور ایران

هر چند تا لحظۀ تحریر این نوشته اخبار تکمیلی دربارۀ سانحۀ هوایی برای بالگرد حامل حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری در بازگشت از نقطۀ صفر مرزی با آذربایجان و در ورزقان (‌106 کیلومتری تبریز) دریافت نشده، اما این سانحه یادآور دو سانحه برای دو رییس جمهوری قبلی است و آقای رییسی از این حیث سومی به حساب می‌آید.  

مورد اول سانحه برای ابوالحسن بنی‌صدر اولین رییس جمهوری ایران در تابستان 1359 بود که بعد از آن امام خمینی رهبر فقید انقلاب پیامی نیز صادر کردند. مورد بعدی سانحه برای محمود احمدی‌نژاد ششمین رییس جمهوری ایران بود  که بعد از سید محمد خاتمی و قبل از حسن روحانی عهده‌دار ریاست جمهوری بود. ماجرا از این قرار بود که روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد هلی‌کوپتری که حامل محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران در واپسین ماه های مسؤولیت او در ارتفاعات البرز دچار سانحه شد والبته آسیبی به سرنشینان این هلی‌کوپتر نرسید. 
 
او برای افتتاح یک پروژه تونل جاده‌ای به این منطقه رفته بود اما بالگرد حامل او و همراهان پیش از رسیدن به محل و در نزدیکی محل پروژه دچار سانحه شد. راسخون آرزو می‌کند این سانحه هم ختم به خیر شود و در صورت وقوع تلفاتی دربرنداشته باشد.
 

مسیر معدن سونگون به سمت جنگل دیزمار در محل حادثه هوایی بالگرد رئیس جمهور

 


🔴دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشگر پاسدار محمد باقری خطاب به سازمان های نیروهای مسلح: از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص برای سانحه بالگرد رئیس جمهور و همراهان ایشان استفاده شود. نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی از همان ساعات اولیه در منطقه حضور یافته و مشغول تفحص هستند.
 

رهبرانقلاب: همه برای سلامت رئیس‌جمهور و جمع خدمت‌گزار دعا کنند


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.
 

گزارش خبرنگار فارس از آخرین وضعیت عملیات جست‌‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور


آخرین گفتگوی رئیس جمهور با مردم

.

خبرهای فوری شبکه‌های خبری بین‌المللی را درباره سانحه سقوط هلی‌کوپتر رئیسی

.

سانحه هلیکوپتر رئیس جمهور ایران در تیتر یک اخبار

گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور

حادثه بالگرد به خبر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شد


«فواد ایزدی» کارشناس امور بین‌الملل: جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا طوری است که تأثیر گذار است و در دنیا مطرح است. رئیس‌جمهور ایران حادثه‌ای برای بالگرد ایشان اتفاق افتاده تبدیل به خبر اول دنیا می‌شود. این موضوع برای همه کشورها مانند ایران نیست و رسانه‌های بین‌المللی واکنش گسترده‌ای را نشان دادند.
 

نگرانی الهام علی اف

.
الهام علی اف: از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل رئیس جمهور ایران به شدت نگران هستیم. امروز و قبل از حادثه رئیس جمهورمان با علیف در مرز بین آذربایجان و ایران دیدار داشت.
 

رهبر انقلاب: امیدواریم خداوند متعال به‌سلامتیِ کامل رئیس‌جمهور عزیز ما و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند.

.
.

آخرین اخبار از جست و جو بالگرد رئیس جمهور در محل حادثه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.