فناوری چگونه زندگی ما را تغییر داده است
«من برای یک هنرمند کافی هستم که تخیلم را آزادانه مرتب کند. تخیل مهمتر از دانش است. دانش محدود است. تخیل جهان را در بر می‌گیرد. »
- آلبرت انیشتین
 
روشی که از طریق آن فناوری روی زندگی ما تأثیر گذاشته است در هر قدم از زندگی مشهود است. ذهن انسان با قدرت تخیل به همه چیز رسیده است. این به موجب تخیل است که انسان به عصری تحت سلطه تحولات تکنولوژیک انقلابی راهنمایی شده است. از روز فرود آمدن روی ماه تا سفر به مریخ؛ از معرفی مایکروسافت ویندوز گرفته تا شروع فناوری‌های 3G و 4G؛ از ضبط صوت گرفته تاiPod های اپل؛ از تلفن‌های ثابت که اکنون به ندرت در دسترسند گرفته تا انواع بسیار زیاد تلفن‌های هوشمند، تلفن‌های QWERTY و آیفون‌ها. از منشأ تارنمای جهانی وب گرفته تا فن آوری‌های وب 2.0 و وب 3.0؛ از موتورهای جستجوی اینترنتی انقلابی گرفته تا وب سایت‌های اعتیاد آور شبکه‌های اجتماعی. از تالارهای وبلاگ نویسی گرفته تا خرید اینترنتی. تحولات فن آوری زندگی ما را به گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است که تصور این جهان بدون حضور آنها غیر ممکن است. در حالی که این تحولات، زندگی را به طرز حیرت انگیزی آسان‌تر و ساده‌تر کرده است و هر چیز فقط بسته به یک کلیک ماوس است، اثرات منفی سلامتی، مشکلات روانی و استرس در زندگی روزمره را نیز به همراه داشته است.
 

چگونه فناوری جامعه ما را تغییر داده است

"مسأله واقعی این نیست که آیا ماشین‌ها فکر می‌کنند یا نه، بلکه این است که آیا انسان‌ها چنین می‌کنند؟"
- B. F. Skinner ، روانشناس آمریکایی، نویسنده، مخترع، و فیلسوف اجتماعی.
 
بدیهی است که توسعه فن آوری در دهه 1970 منجر به زندگی به مراتب بهتر، راحت‌تر و آسان‌تری برای مردم در این عصر شده است. لکن، در سمت غیر جذاب آن، به همان اندازه مشکلات بی شماری را ایجاد کرده است. بیشتر این مشکلات ناشی از سوء استفاده از فناوری است. همان طور که BF Skinner تأکید می‌کند، این ذهن انسان است که این فناوری‌ها را توسعه داده است. از این رو، به ما بستگی دارد که چگونه از آن‌ها استفاده کنیم: به سمت در خطر قرار دادنمان یا در سوی انتفاع از آن. سه حوزه وسیع در جامعه ما وجود دارد که تحت تأثیر تحولات فناوری قرار گرفته‌اند.
 
کسب و کار
فن آوری اینترنت به روش‌های مختلفی زندگی ما را تغییر داده است و ارائه محاسبه‌ و شمارشی در این زمینه دشوار است. تجارت و کسب و کار جهانی در بیش از پنجاه سال گذشته سریع‌تر، آسان‌تر و قابل اطمینان‌تر شده است.
 
- راحت‌تر است که بلیط هواپیما، راه آهن و اتوبوس را از آسایشگاه خانه‌مان رزرو کنیم.
 
- بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز سیستم‌های آنلاین را معرفی کرده‌اند و این‌ها زندگی ما را آسان‌تر کرده است. پرداخت صورت حساب و کارهای مربوط به حساب کاربری به راحتی به صورت آنلاین مدیریت می‌شود. حالا دیگر نیازی نیست که به یک بانک بروید، مدتی طولانی در یک صف صبر کنید و سپس پول واریز کنید. فناوری ATM امکان برداشت پول در هر ساعت از شبانه روز را فراهم کرده است.
 
- در دنیای امروز، کسب و کارهای کوچک یا بزرگ غیر ممکن است بدون حضور در وب رونق بگیرند. تحولات فن آوری زندگی ما را به گونه‌ای تحت تأثیر قرار داده است که تصور این جهان بدون حضور آنها غیر ممکن است. شما ممکن است یک مادر در خانه یا یک کارآفرین باشید، اما در صورتی که بتوانید از اینترنت به نفع خود استفاده کنید، موفقیت مدل کسب و کار شما تا حد زیادی قابل تضمین است.. Google Adwords و Google Adsense تبلیغات آنلاین را به بزرگترین تجارت در حال رشد تبدیل کرده‌اند
 
- از مغازه‌های محلی، رستوران‌ها، و مراکز خرید گرفته تا فروشگاه‌های خرده فروشی، تقریباً همه مکان‌ها با کمک رشد تکنولوژیکی به خوبی مدیریت شده‌اند.
 
مشاغل سریعتر و چالش برانگیزتر شده‌اند و بدین ترتیب رقابت در هر زمینه‌ای افزایش می‌یابد. تأثیر فناوری بر تجارت بسیار پدیده‌ای بوده است و در این دوره، اطلاعات و دانش به کالا تبدیل شده‌اند.
 
تحصیلات
تأثیر فناوری بر آموزش نمونه‌ای کلاسیک از تغییر زندگی ما است. نیاکان ما هرگز امکان تحصیل در کلاس‌های تعاملی با تصاویر سه بعدی و پروژکتور را نداشتند و آنها به اینترنت و امکانات مختلف تکنولوژیکی دیگر دسترسی نداشتند.
 
- رایانه‌ها، و ارائه‌های پاورپوینت و اینترنت، ابعاد متفاوتی به آموزش داده‌اند. آموزش و پرورش در این دوره تحت تسلط رایانه قرار گرفته است و فراتر از دفترچه و تخته سیاه است.
 
- آموزش رایانه به بخشی جدایی ناپذیر از تحصیلات دانشگاهی در سراسر جهان تبدیل شده است، زیرا مهم این است که دانشجویان به اندازه کافی شایسته باشند تا نیازهای صنعت را برآورده کنند.
 
- در سال‌های اخیر، دوره‌های آموزش آنلاین و یادگیری از راه، شیوه کسب دانش را تغییر داده است. اکنون، حضور در کلاس‌های درس برای شنیدن سخنرانی یا درک مفاهیم پیچیده خیلی مهم نیست.
 
- این بدان معنا نیست که تعامل دانش آموز و معلم با پیشرفت های فناوری جایگزین شده است. این بدان معناست که مخاطبان و دانش آموزانی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، می‌توانند به راحتی از طریق کنفرانس ویدیویی به هر سخنرانی‌ای که در هر مکان دیگری انجام می‌شود، دسترسی داشته باشند.
 
بسیاری از وب سایت‌ها نیز تدریس آنلاین را ارتقا می‌بخشند، بنابراین اگر شخصی به اینترنت دسترسی داشته باشد، درک یک مفهوم برایش آسان است.
 
ارتباطات
اگر لیستی از آخرین تحولات فناوری را مرور کنید، می‌فهمید که بیشتر آنها طریقه‌ای که ما با هم ارتباط برقرار می‌کنیم را متحول کرده‌اند.
 
- وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی همواره به روز هستند. وب سایت‌هایی مانند فیس بوک و توییتر مفهوم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را به دنیا آورده اند.
 
- شبکه‌‌سازی‌های تجاری برای ملاقات و ارتباطات آنلاین شخصی، هرگز به سرعت و آسانی امروز نبوده است. ملاقات با افراد جدید به صورت آنلاین، جای صنعت میلیارد دلاری ملاقات حضوری را گرفته است.
 
- آخرین گجت‌ها وgizmos ها به بخش و بسته‌ای از زندگی تبدیل شده‌اند. مهم نیست که ما کجا هستیم یا چه کارهایی را انجام می‌دهیم، در هر ساعت از روز امکان ارتباط با عزیزان‌مان فراهم شده است.
 
منبع: کوندان پندی
نسخه چاپی