راهکارهایی برای حفظ پوست سالم

5راه آسان برای داشتن پوستی سالم و زیبا

 
1. خواب کافی داشته باشید
بدون شک، داشتن خواب کافی فاکتور مهمی در سلامتی جسمی و روانی شما است. کافی است شما یک روز خواب کافی نداشته باشید. آن زمان می توانید اثرات کم خوابی و یا حتی بدخوابی را روی پوست خود ببینید.

پلک های آویزان

چشم های متورم

دایره های تیره دور چشم

چین و چروک بیشتر و خطوط واضح

پوست  تیره تر

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که کافی است شما دو روز خواب راحت و کافی نداشته باشید. آن زمان سلامت، جذابیت و حتی روابط اجتماعی شما آسیب پذیر می شود.

خواب، یک فرآیند زیستی و ضروری است که لازمه ی داشتن هر جسم سالم و آرام است. مهمترین مسئله ای که شما بدانید، این است که در طول خواب، بدن خود را احیا و بازسازی می کند. مغز و ماهیچه ها، توانایی از دست رفته ی خود را باز پس می گیرند و جریان خون، در پوست شما افزایش پیدا می کند.

این موضوع کلاژن های پوست را بازسازی و آسیب هایی را که شاید شما در طول روز به پوست خود وارد کرده اید را جبران می کند. مثل تابش اشعه UV که باعث چروک و لکه های قهوه ای روی پوست می شود.

خواب مفید برای هر شخص تعریف خودش را دارد که نسبت به قوای جسمانی و تحمل فیزیکی بدن او، متفاوت است. اما به طور متوسط هر شخص روزانه به هفت تا نه ساعت خواب مفید نیاز دارد. پس هرگز برای انجام کارهایتان، از خواب خود نگذرید تا بتوانید همواره پوست سالم و شاداب داشته باشید.
 
2. شستن صورت
برای حفظ سلامت پوست، همواره سعی کنید پوست خود را از معرض آلودگی ها دور نگه دارید و چنانچه در محیط های آلوده قرار گرفتید، آن را با آب ولرم و شوینده مناسب پوست خود بشویید. مهم است که شما پیش از خواب، حتما صورت خود را بشویید و با چهره ای تمیز به رختخواب بروید.

حذف خاک، آرایش و روغن اضافی از روی پوست، باعث می شود که صبح، با صورتی شاداب و پر طراورت مواجه شوید.

زیرا پوست شما در طول زمانی که شما خواب بوده اید خود را بازسازی کرده و کلاژن های بازسازی شده، برای تحمل یک روز سخت و دشوار آماده شده اند.

و همین طور استفاده از ماسک های خانگی که به جوان سازی پوست شما کمک می کند، یکی از روش های تقویت پوست و حفظ سلامت پوست است.
 
3. مرطوب سازی پوست
مرطوب سازی پوست، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما دارد و شما نیاز به یک محصول عجیب و غریب برای مرطوب سازی پوست خود ندارید.

کافی است، هر شب، پیش از خواب و پس از تمیز کردن پوست خود، یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید و شب ها، لیوانی آب کنار تخت خود بگذارید تا زمانی که احساس تشنگی کردید، برای دسترسی به آب مشکلی نداشته باشید.

نوشیدن آب کافی برای بدن، در طول روز را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر روز پر از استرس یا خسته کننده ای داشتید، آن روز بدن شما نیاز به آب بیشتری دارد. پس به جای استفاده از کرم های متفاوت یا حتی استفاده از ماسک های مختلف، نوشیدن آب را در الویت قرار دهید.
 
4. غذای سالم و مغزی بخورید
تعذیه، نقش مهمی در سلامتی شما دارد. رژیم ناسالم غذایی می تواند به متابولیسم شما آسیب برساند. افزایش وزن و حتی آسیب به اندام هایی مانند قلب و کبد، به وضوح از رژیم های ناسالم غذایی شروع می شود.

تغذیه شما، به شکل واضح و مشخصی بر روی حفظ سلامت پوست شما تاثیری دارد. تحقیقات نشان داده، به طور قابل توجهی آنچه که ما می خوریم، بر سلامت پوست مشخص می شود. مصرف ویتامین های ضروری بدن در رژیم غذایی موضوع مهمی است که باید از سوی خانواده و به خصوص مادران که همواره نگران حفظ سلامت خانواده هستند، رعایت گردد.

غذاهایی مانند؛ ماهی که سرشار از امگا 3 است برای حفظ سلامت پوست مهم هستند و در واقع کمبود چربی امگا 3 است که باعث خشکی پوست می شود.

افرادی که در شرایط استرس زا مشغول به کار و فعالیت هستند، باید بیشتر به این موضوع توجه نشان دهند. زیرا استرس باعث کاهش آب بدن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

مصرف سبزیجات تازه، محصولات ارگانیک و سالم غذایی، پرهیز از استفاده از غذاهای فست فود و منع مصرف نوشابه های گازدار که این روزها برای حفظ سلامت پوست و بدن به شدت توصیه می شود.
 
5. ورزش
این موضوع دیگر نیازی به توضیح ندارد که ورزش چه تاثیری مثبت و البته زیادی در حال و هوای روحی شما، بعد از بهبود از وضعیت جسمانی شما دارد.

وقتی شما ورزش می کنید، جریان خون در سلول های شما افزایش می یابد. قلب شما شروع به پمپاژ بیشتری از خون در رگها می کند و پوست که در زیر آن، کانال های خون و شریان های زیادی در جریان است، شروع به خون رسانی به پوست می کند.

تعریق شما پس از یک پیاده روی طولانی و موثر، یا تندن شدن تپش قلب شما در زمان ورزش ها، و همین طور منظم شدن ریتم تنفس شما در زمان ورزش های هوازی، فرآیند و سازو کار خودش را دارد. قبل از اینکه دیر شود دست به کار شوید و حداقل روزی 45 دقیقه، مسیری را پیاده روی کنید. آن هم بدون توقف!

حفظ سلامت پوست شما، با همین چند راهکار طبیعی و آسان به دست می آید به شرط اینکه تلاش کنید و همواره به سلامت جسمانی و روحی خود اهمیت بدهید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی