چگونگی تنظیم ابزار کنترل والدین در ویندوز ۷

آموزش ابزارهای کنترل والدین (Parental Control) در ویندوز ۷

پیش‌ تر راجع به‌ ضرورت کنترل والدین بر روی رفتار و محیطی که فرزندانشان با آن در تعامل هستند مطالبی را بیان کرده‌ ایم. همچنین قطع به‌ یقین می‌ دانیم که با پیچیدگی و گستردگی مسائل عصر جدید، استفاده از ابزار های تکنولوژی برای کنترل و مراقبت از فرزندان ضروری هست.

ابزار کنترل والدین یکی از ابزار های ارزشمند برای کنترل مدت‌ زمانی که فرزند شما پای کامپیوتر صرف می‌ کند و همچنین کنترل برنامه‌ هایی که استفاده می‌ کند به‌ حساب می‌ آید. قطعاً اکثر قریب به‌ اتفاق شما عزیزان در منزل دارای رایانه شخصی هستید. خوشبختانه بر روی سیستم‌ عامل محبوب شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ۷ که هم‌ اکنون با وجود نسخه‌ های جدید در صدر آمار سیستم‌ عامل‌ های مورد استفاده  قرار دارد. در این آموزش قصد داریم تا به شما نحوه استفاده از ابزار های کنترل والدین در ویندوز ۷ را آموزش دهیم.
 
کنترل والدین(Parental Control)
برای دسترسی به Parental Controls بر روی منوی استارت کلیک کنید و عبارت parental controls را تایپ کرده و کلید Enter را بر روی کیبورد فشار دهید.

همچنین برای دستیابی به این بخش می‌ توانید به کنترل پنل رفته و Parental Controls را باز کنید.

وقتی‌ که این ابزار را باز کردید، حساب‌ های کاربری(Accounts) فرزندان خود را مشاهده خواهید کرد. می‌ توانید حساب کاربری فرزندی که قصد دارید آن را مدیریت کنید را انتخاب کنید.

از این‌ که حساب کاربری خودتان به‌ وسیله‌ ی گذرواژه (Password) محافظت می‌ شود اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت هر کسی قادر خواهد بود تا ابزار کنترل والدین را خاموش کرده و محدودیت‌ ها را دور بزند.

اگر هنگامی‌ که وارد Parental Controls می‌ شوید به شما هشدار می‌ دهد که بر روی اکانت خود گذر واژه‌ ای ست نشده است بر روی آن پیام کلیک کرده و از شما خواسته می‌ شود تا رمز عبور خود را ست کنید.

زیر علامت Parental Controls گزینه‌ ی On,enforce current Settings را انتخاب کنید. بدین‌ وسیله می‌ توانید بر روی زمانی که فرزندانتان پای کامپیوتر صرف می‌ کنند، بازی‌ ها و برنامه‌ هایی که استفاده می‌ کنند را کنترل کنید.
 
محدود کردن زمان استفاده از کامپیوتر
بر روی Time Limits کلیک کنید تا بتوانید مشخص کنید که چه زمانی فرزند شما به کامپیوترش دسترسی داشته باشد. این امکان زمانی مهم است که می‌ خواهید فرزند شما زمان زیادی را پای کامپیوتر صرف نکند، بهترین راه برای این کار این است که موس را گرفته و بر روی خانه‌ ها قرار دهید.
 
محدود کردن بازی‌های کامپیوتر برای کودکان
بر روی Games کلیک کنید تا بتوانید انواع بازی‌ هایی که  فرزند شما به آن‌ ها دسترسی داشته باشد را کنترل کنید. به‌ راحتی می‌ توانید همه بازی‌ ها را بلاک کنید یا برخی بازی‌ ها را بر اساس رتبه سنی و نامشان انتخاب کنید. رتبه‌ بندی بازی‌ ها بر اساس صفحه رتبه دهی به بازی‌ ها و سرگرمی‌ ها انجام می‌ شود.

همچنین قادر خواهید بود تا سیستم‌ های رتبه‌ بندی متفاوت را انتخاب کنید، اگر در کشور شما سیستم رتبه دهی بهتری وجود دارد که متناسب با فرهنگ شما نیز هست، می‌ توانید آن را انتخاب کنید.

همچنین می‌ توانید بازی‌ های کامپیوتری را بسته به محتوایی که ارائه می‌ دهند مسدود کنید. خواهید دید که بسیاری گزینه پیش روی شما وجود خواهد داشت.

کنترل برنامه‌ های مورد استفاده
اگر می‌ خواهید برنامه‌ های مشخصی را بر روی کامپیوتر خود مسدود کنید. بر روی Allow and block specified programs کلیک کرده و  از لیست برنامه‌ های نصب‌ شده قادر خواهید بود تا آن‌ ها را مسدود کنید.
 
کنترل‌های اضافه
ویندوز ۷ دارای فیلتر برای مرور وب نیست. اگر می‌ خواهید تا کنترل بیشتری اعم از فیلتر وب‌ سایت‌ ها و گزارش فعالیت‌ ها داشته باشید، نیاز است که نرم‌ افزار Windows Live Family Safety را نصب کنید. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تا سایت‌ های مشخصی را مسدود کنید یا همچنین گزارش‌ هایی از سایت‌ هایی که فرزند شما در حال مشاهده آن‌ هاست دریافت کنید.

کنترل همه‌ چیز به‌ صورت آنلاین، شرایط بسیار خوبی را به وجود می‌ آورد، اگر می‌ خواهید زمانی که در محل کار خود هستید، همچنان گزارش‌ ها را دریافت کنید می‌ توانید از windows live family safety استفاده کنید.

ابزار کنترل والدین در ویندوز ۷ بسیار روان و ساده است و هر شخصی با هر سطحی از دانش کامپیوتر می‌ تواند از آن استفاده کند. این ابزار به شما کمک می‌ کند تا نحوه استفاده فرزندانتان را از کامپیوتر کنترل کنید. البته که هیچ‌ چیز کامل نیست و اغلب والدین روش‌ های قدیمی تربیت فرزندان را ترجیح می‌ دهند. اما استفاده از این ابزار ها کار را بسیار راحت‌ تر خواهد کرد.


منبع: سایت نظارت بر خانواده
نسخه چاپی