تغییر سبک زندگی برای ممانعت از تخریب محیط زیست
اخبار مربوط به گرم شدن جهانی، ذوب یخچال‌ها، افزایش سطوح آب دریا و غیره این روزها بسیار شایع است. هنگامی‌که وضعیت طبیعی محیط زیست به خطر می‌افتد، تهدیدی برای تنوع زیستی است و به سلامت محیط زیست نیز خساراتی را وارد می‌سازد. این موضوع، تخریب زیست محیطی نامیده می‌شود. این فرایند می‌تواند یا توسط خود طبیعت ایجاد شود و یا این‌ که می‌تواند به واسطه‌ی اقدامات انسانی صورت گیرد. در صورتی‌که چهره‌ی زمین امروزی را با صد سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه تغییرات چشمگیر در محیط زیست خواهیم شد. هنگامی‌که در رابطه با این موضوع صحبت می‌کنیم، شدت مشکل درک نمی‌شود، اما می‌تواند به طور بالقوه‌ای باعث نابودی نژاد بشر شود.
 

علل اصلی تخریب زیست محیطی

به تخریب زیست محیطی بیشتر در قالب تخریب زمین اشاره می‌شود. هر دوی طبیعت و انسان مسئول بروز این مساله هستند. اثرات این پدیده بیشتر در زمین‌های خشک، نیمه خشک و مرطوب قابل توجه می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین علل تخریب محیط زیست چرای بیش از حد دام بر روی زمین می‌باشد. همچنین، پوشش زمین تقریباً به طور کامل در بسیاری از بخش‌های جهان از بین رفته است. جنگل‌ها توسط انسان تخریب شده و به سکونت‌‌گاه‌های انسانی تبدیل شده است. این موضوع منجر به افزایش چشمگیر دما در طی سال‌های اخیر شده است.
 
از بین رفتن پوشش جنگل‌ها منجر به فرسایش وسیع می‌شود که این امر به نوبه‌ی خود مسئول کاهش مواد تغذیه‌ای موجود در خاک می‌باشد. این پدیده باعث لخت شدن خاک و در برخی موارد عدم حاصلخیزی زمین خواهد شد. بدون وجود جنگل، خاک بالای زمین به راحتی از بین رفته و باعث بروز آسیب بیشتر به محیط زیست می‌گردد.
 
آلودگی آب و هوا خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌سازد. در این‌جا ما درباره‌ی آلودگی هوا صحبت می‌کنیم که مواد سمی منجر به بروز این نوع آلودگی خواهند شد. این موضوع به دلایل زیادی رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین علل بروز آلودگی هوا انتشار آلاینده‌های ناشی از وسایل نقلیه به درون هوا می‌باشد. هر روزه تعداد وسایل نقلیه رو به افزایش است که این امر به معنی افزایش آلودگی هوا می‌باشد. دلیل دیگر آلودگی هوا، انتشار ضایعات شیمیایی حاصل از کارخانه‌های مختلف است. این ضایعات اغلب لایه‌ای را در جو تشکیل می‌دهند که می‌تواند علت اصلی آلودگی هوا باشد.
 
هنگامی که درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم مسأله‌ی بهره‌ برداری از سوخت‌های فسیلی را فراموش کنیم. از زمانی‌که سوخت‌های فسیلی کشف شده‌اند، مورد بهره‌برداری بیش از حد قرار دارند. این امر منجر به کاهش مخازن آن‌ها در سراسر نقاط جهان می‌گردد و هنگامی‌که این نوع سوخت‌ها سوزانده می‌شوند، سمومی را به درون هوا انتشار می‌دهند، که موجب تخریب هر چه بیشتر محیط زیست خواهند شد.
 
شاید افزایش مداوم جمعیت یکی دیگر از علل اصلی به وجود آمدن مسائل زیست محیطی باشد. ذخایر موجود در زمین محدود است. با این‌حال، تقاضا برای این ذخایر به دلیل افزایش جمعیت به صورت چشمگیری افزایش یافته است. سالانه مقادیر زیادی از ذخایر طبیعی از درون زمین استخراج می‌گردد که این امر منجر به استفاده‌ی گسترده از مواد شیمیایی و سموم دیگر به منظور تولید غذای بیشتر برای تغذیه‌ی جمعیت رو به افزایش امروزی می‌گردد که این موضوع به نوبه‌ی خود تأثیر بسیار مخربی را بر زمین خواهد داشت. با استفاده از مواد شیمیایی، تعادل بیولوژیکی زمین نیز در اثر از بین رفتن میکروارگانیزم‌ها به هم خواهد خورد.
 
اکثر اکوسیستم‌ها به دلیل این عوامل تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. یک اکوسیستم از عناصر زنده و غیر زنده تشکیل شده است. با این ‌حال، هنگامی‌که هر یک از این عناصر موجود در اکوسیستم تخریب شد، بر اثر به هم خوردن تعادل، منجر به تخریب کل اکوسیستم می‌شود. گیاهان و حیوانات بدون شک جزء مهمی از اکوسیستم را تشکیل می‌دهند، اما در این میان میکروارگانیزم‌ها همراه با منابع آبی و خاک نیز نباید فراموش شوند.
 
زباله‌های صنعتی خطرات فراوانی برای محیط زیست خواهند داشت. این زباله‌ها می‌توانند در قالب زباله‌های مایع باشند که باعث آلودگی رودخانه‌ها شده و به اکوسیستم‌های موجود در رودخانه آسیب وارد می‌سازند و یا این ‌که می‌توانند به فرم زباله‌های جامد باشند که زیست تخریب پذیر نیستند و منجر به آلودگی محیط زیست می‌شوند.
 
حفظ نژاد بشر وابسته به حفاظت از محیط زیست است و همه‌ی ما باید زمین را همانند خانه‌ی خود بدانیم و در نگهداری از آن تمام تلاش خود را به کار بگیریم. در این میان مسأله‌ی حفاظت از هوا، خاک و آب و تلاش به منظور حفط تعادل در اکوسیستمی که از بین رفته و یا در آستانه‌ی تخریب می‌باشد، بسیار مهم است. به عبارت دیگر، باید تمام تلاش‌های خود را در جهت بهبود زیستگاه‌های طبیعی به کار بریم و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از وارد کردن آسیب بیشتر به این سیاره‌ی خاکی انجام دهیم.
 

شیوه‌هایی ساده برای تغییر سبک زندگی جهت کمک به محیط زیست

گفتیم که امروزه زمین با شماری از مسائل زیست محیطی روبرو است که حل هر یک از آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و نیازمند صرف وقت و هزینه‌ی زیادی می‌باشد. تلاش‌های زیادی توسط مقامات مربوطه با همکاری سازمان‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته است، اما بعید به نظر می‌رسد که بتوان در آینده‌ای نزدیک همه‌ی مسائل زیست محیطی را حل کرد. زباله‌های صنعتی خطرات فراوانی برای محیط زیست خواهند داشت. در چنین شرایطی، ما به عنوان یک شهروند مسئول باید تلاش‌های خود را جهت نجات این سیاره انجام دهیم. این کار را می‌توان در زندگی روزمره به راحتی با به کار گیری شیوه‌های ساده‌ای جهت کاهش فشار بر محیط زیست انجام داد.
 
در خانه
خانه بهترین مکان برای شروع تلاش‌ها در زمینه‌ی حفظ محیط زیست است، شما می‌توانید با دنبال کردن برخی مراحل ساده به این امر مهم دست پیدا کنید. کاهش مصرف، استفاده‌ی مجدد و بازیافت بهترین شعار هنگام کار در سطح فردی می‌باشد. اکثر چیزهایی که ما امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از منابع غیر قابل تجدید حاصل شده‌اند که باید استفاده از این کالاها روز به روز کاهش یابد. ما می‌توانیم تنها با کاهش مصرف آن‌ها و همچنین در صورت امکان بازیافت این مواد در مصرف این دسته از مواد غیر قابل تجدید صرفه جویی کنیم. این موارد شامل سوخت‌های فسیلی، کاغذ، آب و غیره می‌باشد.
 
گام مهم دیگر در جهت کمک به محیط زیست، استفاده از برق کمتر است. این کار می‌تواند با خاموش کردن لوازم برقی خانگی هنگامی‌که نیازی به آنها نیست، انجام شود. پایین آوردن دمای ترموستات، جایگزین ساختن لامپ‌های نوری رشته‌ای با یک لامپ فلورسنت فشرده و استفاده‌ی کمتر از آب داغ از جمله اقداماتی است که باعث کاهش مصرف برق می‌شود. این مراحل هنگامی‌که در همه‌ی دنیا انجام می‌شود، می‌تواند نتایج مثبتی را بر محیط زیست داشته باشد.
 
در مدرسه
بچه‌ها آینده سازان یک جامعه هستند، بنابراین آموزش به آن‌ها در زمینه‌ی انجام کارهایی در جهت حفظ سلامت محیط زیست باعث تبدیل شدن آن ها به شهروندانی مسئول در آینده خواهد شد. انجام این کار در بلند مدت می‌تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد. کودکان می توانند با کاشت درخت، جلوگیری از هدر دادن کاغذ، آموزش نحوه‌ی صحیح مصرف آب، صرفه جویی در مصرف برق و افزایش آگاهی درباره‌ی انجام کارهای ضروری جهت حفظ زمین به جلوگیری از تخریب محیط زیست کمک کنند. کاشت درخت می‌تواند باعث ایجاد محیطی پایدار و باثبات گردد. آموزش شیوه‌های ذکر شده در بالا به بچه‌ها در مدارس می‌تواند همراه با آگاهی دادن بیشتر به جدی بودن مسأله‌ی حفظ محیط زیست به آن‌ها کمک کند.
 
تغییر در سبک زندگی
یکی از بزرگترین خطراتی که سیاره‌ی زمین را تهدید می‌کند، مسأله‌ی تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی می‌باشد. اگر چه بحث در این موارد همچنان ادامه دارد، اما می‌توانیم برای مقابله با این پدیده‌های مضر زیست محیطی اقدامات ساده‌ای را انجام دهیم، به طوری‌که با انجام این اقدامات از بروز بلایا در آینده جلوگیری کنیم. گرم شدن جهانی ناشی از اقدامات انسانی اساساً به واسطه‌ی طیف وسیعی از فعالیت‌های انسانی از جمله استفاده از سوخت‌های فسیلی و جنگل زدایی ایجاد می‌گردد. در حالی‌که هر یک از این مشکلات می‌تواند کاملاً نابود کننده‌ی محیط زیست باشد اما این امر بدین معنی نیست که شما نمی‌توانید هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از وقوع آن‌ها انجام دهید.
 
اقدامات ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند که برخی از این اقدامات شامل پیاده‌روی و یا دوچرخه سواری به جای استفاده از وسایل نقلیه، صرفه جویی در مصرف برق، کاشت درختان، استفاده از سوخت‌های جایگزین که با محیط زیست سازگاری بهتری دارند، می‌باشد. این موارد نه تنها به کاهش تأثیر گرم شدن جهانی کمک می‌کند، بلکه به مقابله با چندین مسأله‌ی زیست محیطی دیگر از جمله آلودگی هوا و آب نیز کمک می‌کند.
 
تنها شناسایی ساده‌ی مسائل زیست محیطی در صورتی‌که هیچ‌ گونه اقدامی برای رفع آن‌ها انجام ندهیم، کافی نمی‌باشد. وقت این کار فرا رسیده که اقدامات مهمی جهت حفظ محیط زیست انجام دهیم و همچنین مقامات مربوطه را نیز مجبور به تلاش هر چه بهتر در این زمینه کنیم و هیچ کدام از این کارها را به فردا واگذار نکنیم، چون ما هرگز نمی‌دانیم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد، ممکن است فردایی وجود نداشته باشد که بتوانیم در جهت کمک به بهبود وضعیت محیط زیست کاری را انجام دهیم.
 
منبع: Bhakti Satalkar - Abhijit Naik - HelpSaveNature
نسخه چاپی