چگونه تنوع زیستی (گونه‌های زیستی) را حفظ کنیم

امروزه اهمیت تنوع زیستی و نیاز به حفظ آن، به خوبی درک شده و در جوامع جا افتاده است، اما در واقع تعداد کمی راه‌های درست حفظ آن را می‌دانند. مقاله زیر در مورد راه‌هایی برای حل این مشکل بحث می‌کند.
پنجشنبه، 27 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه تنوع زیستی (گونه‌های زیستی) را حفظ کنیم
چگونه تنوع زیستی (گونه‌های زیستی) را حفظ کنیم

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
امروزه اهمیت تنوع زیستی و نیاز به حفظ آن، به خوبی درک شده و در جوامع جا افتاده است، اما در واقع تعداد کمی راه‌های درست حفظ آن را می‌دانند. مقاله زیر در مورد راه‌هایی برای حل این مشکل بحث می‌کند.
تلاش و بحث عمده یک زیست شناس به طور کلی حول محور دو کلمه است: درک (فهم) و محافظت از محیط زیست. درک معنای این کلمات مشکل نیست. آنها به سادگی این معنی را می‌دهند که انسان باید اهمیت محیط زیست را درک کند و اقدامات لازم برای حفاظت از آن را انجام دهد. اگر شما درک درستی از محیط زیست نداشته باشید هرگز متوجه نخواهید شد که فعالیت‌های انسانی چه اثرات مخربی بر طبیعت می‌گذارند و از این رو به فکر حفاظت از آن نیز نمی‌افتید. محیط زیست به وسیله تنوع زیستی موجود در آن شناخته می‌شود که این تنوع مسئول حفظ حالت تعادل در محیط زیست است. از دست دادن تنوع زیستی در نهایت باعث رخ دادن یک فاجعه زیست محیطی می‌شود. بنا بر این، حفظ و نگه داری آن باید یکی از اهداف اصلی بشر باشد. در این جا چگونگی حفظ تنوع زیستی را می‌خوانیم:
چگونه تنوع زیستی (گونه‌های زیستی) را حفظ کنیم

ایجاد تفاوت (تمایز) بین نیاز و طمع

چه چیزی انسان را هدایت می‌کند و یا به فعالیت وا می‌دارد؟ جواب این سؤال مسلماً وابسته به طرز تفکر شما خواهد بود. من اعتقاد دارم که انسان به وسیله نیاز و یا حرص و طمع خود به حرکت و فعالیت وا داشته می‌شود. حرص بشر باعث وارد شدن صدمات زیادی به طبیعت شده است. بسیاری از گونه‌های گیاهان و حیوانات طعمه این حرص و آز بشر شده‌اند و تعدادشان کاهش یافته است. محصولات مختلفی وجود دارد که از گیاهان و حیوانات ساخته شده‌اند. قبل از خرید هم چنین محصولاتی از خود بپرسید که آیا واقعاً به چنین محصولی نیاز دارید؟ با استفاده از این محصولات فقط وقتی که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید، باعث کاهش تقاضای این محصولات حیوانی و گیاهی می‌شوید، که در نهایت باعث جلو گیری از تولید این محصولات خواهد شد. و در نتیجه باعث نجات گونه‌های متعددی از گیاهان و حیوانات خواهید شد.

حرکت به سمت تولید محصولات سبز (سازگار با محیط زیست)

شرکت‌های مختلفی وجود دارند که از فرآیندهایی که به محیط زیست آسیب نمیرساند برای تولید استفاده می‌کنند که باید به سمت استفاده از محصولات ساخته شده توسط این شرکت‌ها حرکت کرد. این کار باعث ایجاد انگیزه برای سایر شرکت‌ها می‌شود تا آن‌ها نیز از روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید محصولات خود استفاده کنند. خرید محصولاتی که در محل نزدیک (تولیدات داخلی) شما ساخته می‌شوند، باعث کاهش حمل و نقل برای رساندن همان محصولات از بازارهای دور می‌شود و این کار موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود و یا تشویق کشاورزانی که به طور طبیعی کشت می‌کنند با خرید میوه و سبزیجاتشان.
توجه: در صورت امکان، با تحقیق در اینترنت مطمئن شوید که آیا ادعای شرکت تولید کننده مبنی بر این که واقعاً تولیداتشان سازگار با محیط زیست ساخته شده، واقعی است یا خیر.

اجتناب از گونه‌های مهاجم

مردم می‌خواهند که باغشان منحصر به فرد و خاص باشد، به طوری که آنها ترجیح می‌دهند گونه‌های عجیب و غریب گیاهان و درختان در باغ خود را داشته باشند، و در نتیجه از کاشت گونه‌های بومی غفلت می‌کنند در حالی گونه‌های عجیب و غریب مورد علاقه مردم ممکن است تبدیل به مهاجم شده، و از رشد گونه‌های بومی جلو گیری نمایند. به منظور حفظ تنوع زیستی، مهم است که رشد گونه‌های بومی مورد حمایت قرار گیرند. گونه‌های مهاجم تنها محدود به گیاهان نمی‌شوند. بعضی از گونه‌های حیوانات نیز (که عمدتاً توسط انسان آورده شده‌اند) می‌توانند مهاجم باشند و بر گونه‌های بومی غالب شوند و باعث کاهش حیوانات بومی شوند.

تلاش برای به حد اقل رساندن آلودگی

نرخ هشدار دهنده گرم شدن کره‌ی زمین در نهایت موجب تغییر در شرایط آب و هوایی زمین خواهد شد، که ممکن است زنده ماندن را برای برخی از گونه‌های بومی در زیستگاه طبیعی خود دشوار کند و آن‌ها را در خطر انقراض قرار دهد. بنا بر این، ضروری است از هر گونه فعالیت که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دمای کره زمین را افزایش می دهد و باعث گرم شدن آن می‌شود اجتناب کنیم. چون در غیر این صورت هر صدمه‌ای به گیاهان و حیوانات (آبی و خاکی) وارد می‌شود. من می‌دانم که جلو گیری از آلودگی به طور کامل دشوار است، اما شما قطعاً می‌توانید کاری کنید که تولید آلودگی به حد اقل برسد.

جنگل کاری

اولین چیزی که وقتی به نجات گونه‌های زیستی فکر می‌کنید ممکن است به ذهن شما خطور کند حفظ و نجات جنگل‌هاست! من هم با شما موافقم، و من نیز بر این باورم که به حد اقل رساندن جنگل زدایی می‌تواند یک گام بزرگ در حفاظت از تنوع زیستی باشد، اما این کار سخت است و برای اجرای آن باید، اول جنگل زدایی را از خانه خود شروع کنیم. اگر می‌خواهیم با جنگل زدایی مقابله کنیم، باید بر جنگل زدایی تکیه کنیم، که روند آن ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به ثمر برسد، اما قطعاً ارزش دارد که آن را انجام بدهیم.
در نهایت من می‌خواهم بگویم که بد بین نباشید! باور کنید که شما می‌توانید تفاوت ایجاد کنید. طرح‌های کوچک ارائه شده توسط شما می توانند تأثیر عمده‌ای داشته باشند! محیط زیست یک روزه آسیب ندیده است که انتظار داشته باشید یک روزه به بود یابد. تنها تلاش‌های مداوم می‌تواند محیط زیست ما را نجات دهد! بیایید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم!



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.