آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟

یکی از نگرانی‌های افراد این است که می‌توانند استحمام در زمان آبله مرغان انجام دهند یا حتما باید اجازه دهند تا دانه‌های ناشی از آبله مرغان خشک شوند؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم
سه‌شنبه، 10 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟

استحمام در زمان آبله مرغان؛ خطرناک یا مفید؟

آبله مرغان یکی از بیماری‌های ویروسی است که خود را با دانه‌های قرمز پوستی نشان می‌دهد و می‌تواند باعث خارش پوست و احساس ناراحتی شود. معمولا کودکان در سنین پایین (در حدود 5 تا 10 سالگی) با این بیماری مواجه می‌شوند و بی قراری بسیار زیادی دارند. یکی از نگرانی‌های والدین این است که آیا می‌توانند در دوره آبله مرغان کودکان را به حمام ببرند یا خیر؟

بنابراین، اگر دغدغه استحمام در زمان آبله مرغان را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با اصول این کار آشنا کنیم و بتوانید با خیالی راحت کودکان خودتان را در زمان آبله مرغان به حمام بروید.


استحمام در زمان آبله مرغان

آبله مرغان به عنوان یک بیماری پوستی که می‌تواند خارش بسیار زیادی در پوست ایجاد کند، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگرچه در اکثر موارد این بیماری مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند، ولی بهتر است که در موعد مقرر آن را درمان کنید تا از علائم آن کاهش دهید.

یکی از موضوعاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، رعایت بهداشت فردی در این دوران است. در این صورت می‌توانید خارش ناشی از آبله مرغان را کاهش دهید و احساس بهتری به خودتان بدهید.

استحمام در زماان آبله مرغان یکی از بهترین روش‌ها برای تسکین خارش است. در گذشته اکثر مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها تصور می‌کردند که استحمام در زمان آبله مرغان می‌تواند خطرناک باشد؛ اما واقعیت این است که حتی حمام کردن در این دوران می‌تواند برای کاهش التهاب و خارش موثر باشد.

بنابراین، استحمام در زمان آبله مرغان نه تنها ضرری ندارد، بلکه می‌تواند فواید بسیار زیادی را نیز به همراه داشته باشد. البته اینکه شما بتوانید طبق یک سری اصول خاص حمام خودتان را در این دوران انجام دهید و از ماندن در زیر آب داغ هم پرهیز کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع، شرایط استحمام در زمان آبله مرغان متفاوت از مواقع عادی است.

 
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
استحمام در زمان آبله مرغان



در زمان آبله مرغان چگونه حمام کنیم؟

دانه‌هایی که روی پوست در اثر بیماری ویروسی آبله مرغان ایجاد می‌شوند، بسیار حساس هستند و نباید دستکاری شوند. تا جای ممکن باید تلاش کنید که از تحریک این دانه‌ها خودداری کنید. برای حمام کردن در دوران آبله مرغان باید حتما از آب ولرم استفاده کنید. آب گرم می‌تواند باعث تحریک دانه‌ها و افزایش خارش آن‌ها شود.

استفاده از لیف روی پوست اصلا در این دوران توصیه نمی‌شود. چون در این صورت ممکن است دانه‌ها تحریک شوند و خشک‌تر از حد معمول گردند. این موضوع هم خارش را افزایش می‌دهد، هم می‌تواند باعث افزایش طول دوره درمان شود.

تنها کاری که می‌توانید در هنگام استحمام در زمان آبله مرغان انجام دهید، شستشوی پوست با آب و شوینده‌های مناسب است. لیف زدن روی بدن و یا شستن بدن بیش از 20 تا 30 دقیقه می‌تواند برای شما مضر باشد.

دقت داشته باشید که پس از استحمام نباید با حوله زبر بدن خودتان را خشک کنید. بهتر است که اجازه دهید بدن شما به آرامی خشک شود و یا اگر نیاز به استفاده از حوله دارید، آن را به آرامی روی پوست بکشید.

 
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
استحمام در دوران آبله مرغان

شامپو برای آبله مرغان

همانطور که اشاره کردیم، برای استحمام در زمان آبله مرغان نیاز است که حتما از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. شوینده‌های قوی که باعث تحریک پوست می‌شوند مانند شامپوهای بدن اسکراپ‌دار اصلا در این دوران توصیه نمی‌شوند.

البته در حال حاضر شامپوی خاصی نیز برای استفاده در این دوران تولید نشده است. بنابراین، بهترین راه برای انتخاب شامپو برای آبله مرغان مشورت پزشک است.

ممکن است بر اساس نظر پزشک، نیازی به استفاده از شامپو نداشته باشید و با همان آب معمولی بتوانید بدن خودتان را شستشو دهید. در هر صورت بهتر است که با پزشک مشورت کنید و از شامپوی مو و یا بدن مناسب استفاده نمایید.


شستن صورت در ابله مرغان چگونه باشد؟

آبله مرغان جزء بیماری‌هایی است که در هر فرد علائم متفاوتی دارد. ممکن است برخی از افراد شاهد زدن دانه‌های پوستی روی بدن خودشان باشند و برخی دیگر از متورم شدن دانه‌های قرمز روی صورت خودشان رنج ببرند.

اگر آبله مرغان شما یا کودکتان به شکلی است که روی صورت هیچ دانه‌ای زده نشده است، به راحتی می‌توانید طبق اصول قبل صورت را بشویید؛ اما اگر روی صورت شما نیز دانه زده است، می‌توانید طبق اصول زیر شستشوی صورت را انجام دهید.
 
  • هرگز از آب گرم استفاده نکنید. آب خنک یا ولرم بهترین گزینه برای شستشوی صورت شما است. می‌توانید به آرامی آب را روی صورتتان بزنید و اجازه دهید تا تمامی بخش‌های صورت شما تمیز شود.
  • بهتر است که از شوینده‌های مناسب صورت استفاده نکنید؛ چون این شوینده‌ها برای شرایط معمولی طراحی شده‌اند و ممکن است ترکیباتی در آن‌ها وجود داشته باشد که برای پوست شما در زمان آبله مرغان مضر باشد.
  • پس از اینکه مراحل شستشوی صورت خودتان را انجام دادید، با یک حوله نرم و کاملا تمیز به صورت ضربه‌ای صورت خودتان را خشک کنید. هرگز حوله را به‌صورت محکم روی پوست نکشید، چون این موضوع باعث خشک شدن پوست شما می‌شود و دانه‌های آبله مرغان را تحریک می‌کند.
 
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
شامپو و لوسیون برای آبله مرغان

روش‌های  درمان آبله مرغان با استحمام

استحمام می‌تواند به مدت 20 تا 30 دقیقه پوست بدن را مرطوب نگه دارد و خارش ناشی از آبله مرغان را کاهش دهد. استحمام در زمان آبله مرغان بدون اینکه خطری در افزایش ریسک ابتلا به این بیماری داشته باشد، می‌تواند برای کاهش احساس ناراحتی نیز موثر باشد؛ اما در کنار استحمام می‌توانید از روش‌های دیگر نیز کمک بگیرید تا علائم این بیماری کاهش پیدا کنند.

استفاده از پمادهای آنتی هیستامین و مخصوص می‌تواند باعث شود تا مشکلات شما در زمان آبله مرغان کاهش پیدا کند. علاوه بر این داروها، می‌توانید از روش‌های زیر نیز برای بهبود شرایط خودتان استفاده کنید. در این صورت دوره درمان شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از ماسک جوش شیرین می‌توانید قبل از استحمام در زمان آبله مرغان، از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین می‌تواند باعث کاهش خارش و سوزش ناشی از آبله مرغان گردد.

برای استفاده از جوش شیرین، کافیست که نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. سپس یک لیف نرم و تمیز را به این ترکیب آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش هست بکشید و اجازه دهید تا این ترکیب روی پوست شما خشک شود. سپس می‌توانید حمام کنید و از کاهش خارش لذت ببرید.


.وان جوش شیرین

جوش شیرین به غیر از اینکه می‌تواند به‌صورت موضعی برای پوست شما مورد استفاده قرار گیرد، قابل استفاده در وان حمام نیز هست. می‌توانید نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل کنید و به مدت چند دقیقه در وان قرار بگیرید. دقت داشته باشید که آب وان حمام نباید خیلی گرم باشد.


·ماسک جو دوسر

یکی از انواع روش‌های درمانی که می‌توانید قبل از استحمام در زمان آبله مرغان آن را انجام دهید، استفاده از ماسک جو دوسر است. برای این کار کافیست که دو فنجان جو دوسر را را بکوبید تا کاملا پودر شود. سپس می‌توانید 2 لیتر آب ولرم به ترکیب فوق اضافه کنید و اجازه دهید که ماسک جو دوسر روی بدن شما به مدت 15 تا 20 دقیقه باقی بماند. سپس می‌توانید استحمام کنید و به آرامی پوستتان را بشویید.


·سرکه‌ قهوه‌ ای

شاید برای شما جالب باشد که بگوییم سرکه قهوه‌ای می‌تواند یک راه حل موثر برای درمان آبله مرغان باشد. سرکه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و می‌تواند باعث بهبود جای زخم شود و مشکلات پوستی را برطرف کند.

برای استفاده از سرکه قهوه‌ای در زمان استحمام، کافیست که نصف فنجان سرکه قهوه‌ای را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید. سپس می‌توانید 10 الی 15 دقیقه در وان قرار بگیرید تا سرکه اثربخشی خودش را بگذارد.


استفاده از عسل برای قبل از حمام در دوره آبله مرغان

عسل یک ماده آنتی باکتریالی فوق‌العاده است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست و مشکلات پوستی داشته باشد. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شده که عسل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی کاهش خارش ناشی از آبله مرغان داشته باشد.

البته به شرطی که یک عسل مرغوب و باکیفیت را تهیه کنید و خیالتان از بابت طبیعی بودن آن راحت باشد.
برای این کار کافیست که یک عسل طبیعی را انتخاب کنید. سپس آن را به آرامی روی نقاطی از پوست که دارای خارش و تاول هستند، استفاده کنید.

اجازه دهید تا عسل به مدت 15 دقیقه تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس می‌توانید به آن را شستشو دهید. می‌توانید روزانه 2 تا 3 بار عسل را امتحان کنید تا زخم‌ها به طور کامل درمان شوند.

سخن پایانی

استحمام در زمان آبله مرغان می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که در این مقاله به طور کامل آن‌ها را بررسی کردیم. البته شما باید برای حمام در زمان آبله مرغان به یکسری نکات مهم توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن، عدم استفاده از آب گرم و شوینده‌های قوی و اسکراپ دار است.

هر محصولی که بتواند پوست شما را خشک کند، برای استفاده در زمان آبله مرغان مضر است. در نهایت می‌توانید پس از استحمام، از لباس مناسب و گشاد استفاده کنید تا پوست شما مدت زمان بیشتری مرطوب باقی بماند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.