چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟

در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا نوشتن و مرور آن، به صورت اتفاقات روزمره در بهبود و کنترل استرس موثر است یا خیر
شنبه، 8 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟

آیا نوشتن می‌تواند احساسات ما را کنترل کند ؟

نگاشتن فشار و صدمات روانی را کاهش می‌دهد

فشار روانی در زندگی به صورت های مختلفی پیش می‌آید، استرس های بعد ازدواج، فشارهای دوری ماه های اول رفتن فرزندتان به مدرسه، تشخیص بیماری های سخت مانند سرطان تصادف خودرو یا اخراج از کار، همه این موارد و بیشتر ممکن است افراد را از نظر عاطفی و روانی اچار مشکل های اساسی کنند

نوشتن درباره فکرها و احساساتی که از یک تجربه دردناک در زندگی  یا استرس‌آور به وجود می‌آیند، نوشتن خاطرات و وقایه روزمره، ممکن است به برخی افراد کمک کند تا با پیامدهای عاطفی این رویدادها مقابله کنند  و یا راحت تر با آن مواجه شوند


اما این یک درمان قطعی نیست و برای همه موثر نیست. به نظر می‌رسد نوشتن وقایعی که در روز اتفاق می‌فتد و یا خاطره نوشتن، برای افرادی که با چالش‌های روانی مداوم یا شدیدی مانند افسردگی شدید یا اختلال استرس پس از اتفاقات مخرب روحی و حوادث بزرگ زندگی، مواجه بوده‌اند، موثرتر است.


در اولین گام بنویسید

اولین گام برای یک زندگی هدفمند و پر شور و اشتیاق نوشتن ارزش های شخصی است. این ارزش ها با این که با اخلاق و سیرت شما گره خورده است سیستم خوب و بد نیستند بلکه چیزهایی هستند که به آن ها بیشتر ارزش می دهید.

چه چیزی شما را به جلو می برد؟ چه چیزی به شما احساس سرزندگی و انرژی می دهد؟ عشق، خانواده، پول، حرفه، شهرت، کمک به دیگران، عدالت اجتماعی یا نجات حیوانات….این لیست همچنان ادامه دارد. لیست چیزهایی که دوست دارید و برایتان مهم است اکنون که آن ها را تعیین کرده اید روی کاغذ بیاورید.

چرا؟ محققان نشان داده اند که نوشتن ارزش ها هزاران نتیجه مثبت دارد:
به تصویری حقیقی از آنچه که هستید و آنچه که می خواهید باشید می رسید. برای آن که به خواسته واقعی تان برسید باید خود واقعی تان باشید.
 
چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟


اهمیت روزانه نوشتن در بهبودی اختلالات

هر رویدادی ، عادت یا اختلالی که برای رفع آن تلاش می کنید ، روزانه نوشتن می تواند به شما در یافتن شفابخشی آن کمک کند.

 اگر از نتیجه یک واقعه آسیب زا رنج می برید، روزانه نوشتن می تواند به شما در یافتن نعمت های زندگی کمک کند. حتی می تواند به شما در دیدن سمت مثبت تجربه تروما کمک کند، و همچنین به کاهش علائم شدیدی که می تواند همراه با تروما باشد کمک می کند .

 
گر با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنید ، روزانه نوشتن می تواند روش بسیار خوبی برای تسکین و بهبودی باشد. روزانه نوشتن می تواند به شما کمک کند از مشکل و اختلال خود جلوگیری کنید ، شما را به مقابله با مشکلات خود ترغیب کرده و مولفه وسواس انگیز اختلال خود را کاهش دهید .

 اگر با یک وضعیت روحی و روانی نگران کننده روبرو هستید ، روزانه نوشتن می تواند به شما کمک کند افکار خود را روی کاغذ بیاورید و جلوی نشخوار فکری  و نگرانی درباره آنها را بگیرید. این می تواند ذهن شما را برای مدیریت احساسات خود و کنار آمدن با استرس هایی که می تواند باعث عود مجدد شود ، خلاصه کند .


هنگام فوت یک دوست عزیز ،که یکی از آسیب زا ترین و دلهره آورترین رویدادها برای همه است ، روزانه نوشتن می تواند به تسکین این درد کمک کند. نوشتن می تواند به شما فرصتی برای پردازش فقدان عظیم و کاهش شدیدترین علائم اندوه کمک کند.

با این حال ، بهبودی که روزانه نوشتن می تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد ، بهبود اعتیاد است. اگر برای غلبه بر اعتیاد تلاش می کنید ، روزانه نوشتن می تواند به شما کمک کند تا مبارزات و دستاوردهای خود را ثبت کنید ، به خود پاسخگو باشید و فرصتی را برای شما فراهم می کند که با افکار و احساسات دشوار خود به شیوه ای سالم برخورد کنید.


چگونه می‌توان به وسیله نوشتن استرس و نگرانی را کاهش داد؟

آیا نوشتن، کشفِ اتفاقات می‌کند ؟

دلیل اینکه نوشتن استرس و اضطراب و هیجانات منفی را کم می‌کند، این است که ابتدا در نوشتن با مشکل روبه‌رو می‌شویم، وقتی چیزی را می‌بینید ترس از آن چیز کم می‌شود، چون آن موضوع دیگر در ذهن بزرگ و عجیب نیست، دوم اینکه اظهار نظر می‌کنید و در ذهن با آن مسئله مقابله کرده و از آن مسئله استفاده کرده تا بفهمید اشکالات خودتان در کجاست؟

چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟


افزایش رضایت از زندگی

علاوه بر این، نوشتن مستمر برای انعکاس اتفاقات می‌تواند با کاهش شدت احساس در زمان رویارویی با اتفاقات منفی زندگی، باعث افزایش رضایت از زندگی شود. درحالی که فقط با انعکاس اتفاق‌های مثبت زندگی، حتی بدون اینکه درباره آنها نوشته شود، می‌توان میزان رضایت از زندگی را افزایش داد 

یک تاثیر عجیب ولی جالب نوشتن این است که شما را از جنبه روحی درد دور و به تحمل آن کمک می‌کند. با این حال، نوشتن، وقتی از چیزی لذت می‌برید و در آن لحظه به خصوص، حال خوبی دارید، فایده زیادی ندارد.

بهتر است که خود همان اتفاق مثبت را تجربه کنید و از آن لذت ببرید. چون نوشتن باعث می‌شود که از آن حس شادی و لذت آن لحظه دور شوید. ولی وقتی درباره یک شادی قدیمی می‌نویسید، می‌توانید آن را یادآوری کرده و دوباره زنده‌اش کنید.

نویسندگی گویا به شما کمک می‌کند تا به احساسات‌تان نظم بدهید. نوشتن، به افراد کمک می‌کند تا زخم‌های درونی و روحی‌شان را التیام ببخشند و به بخشندگی برسند


کاوشگر مقاله به شخصه با تجربه‌‌ی شخصی دریافته که نوشتن، کمک می‌کند تا جسورتر و با شهامت‌تر باشید. وقتی بتوانید قبل از گفتگو با کسی، حرف‌های جسورانه خود را روی کاغذ بنویسید، قطعا می‌توانید با شهامت بیشتری با او حرف بزنید.
 

نوشتن  نوعی درمان است و سبب آرامش یافتن شما می‌شود.

در حقیقت، زمانی که چیزی می‌نویسید، تمام چیزهای نامطلوبی را که در ذهن‌تان دارید تبدیل به واژه می‌کنید و روی کاغذ می‌آورید. پس از یک روز طولانی و شلوغ، دست کم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای نوشتن به عنوان درمانی برای روح‌تان زمان بگذارید. این ۱۰ یا ۱۵ دقیقه می‌تواند آرامش‌بخش‌ترین زمان برای حل کردن هر مشکلی باشد.

یک قلم بردارید و بنویسید، به آرامی روی راحت‌ترین جا بنشینید و یک فنجان چای لیمو برای خودتان آماده کنید، و اجازه بدهید شما را آرام کند. در نهایت، بنویسید، فقط بنویسید که درمان‌تان همین است!

چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟



مزایای نوشتن روزانه برای مدیریت استرس

همچنین روشی عالی برای هرکسی است که می خواهد استرس خود را مدیریت کند .


روزانه نوشتن می تواند به شما کمک کند تا به طور کامل احساسات خود را کشف کنید ، تنش را آزاد کنید و تجربیات خود را به طور کامل در ذهن خود  مرور کنید. علاوه بر این ، می تواند به شما کمک کند تا در کاهش منابع خاص استرس کار کنید یا به شما در رسیدن به یک هدف مهم (کاهش استرس کلی شما) کمک شایسته و در خوری می‌کند.
 

علاوه بر نتایج ذکر شده در بالا ، روزانه نوشتن همچنین می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

کاهش علائم بیماریهای مختلف
بهبود عملکرد شناختی شما

تقویت سیستم ایمنی بدن
بررسی افکار و تغییر دیدگاه

و برنامه ریزی برای اهداف شما

هشدار به مغز انسان با استفاده از نگارش مطالب
از سوی دیگر، نوشتن یک هشدار برای مغز است که باید از خواب بیدار شود و کاری را انجام دهد. نوشتن یک فعالیت کنشگرانه است و برای انجام آن باید از انرژی مغز استفاده کنید. وقتی چیزی می‌نویسیم، در واقع مغز را گرم می‌کنیم.

به همین ترتیب، می‌توانید در مورد برنامه‌های‌تان یا رویدادهایی که در آینده رخ خواهند داد، بنویسید. بنابراین، مغز همواره به حالت کارآمد باقی خواهد ماند. نوشتن غذایی برای مغز است. در نتیجه، شما متمرکز و تیز خواهید بود و برای انجام هر کاری آمادگی خواهید داشت.

 
چگونه با نوشتن استرس را کنترل کنیم؟


نوشتن کمک‌تان می‌کند که بهتر خودتان را بیان کنید.

نوشتن بهترین ابزار برای بیان خودمان است. نوازندگان احساس خود را با موسیقی بیان می‌کنند و نقاشان از طریق رنگ‌ها آن‌چه که در ذهن دارند،‌ به مخاطب انتقال می‌دهند. با نوشتن، ما می‌توانیم آن‌چه را که احساس می‌کنیم، بدون سانسور و به کمک واژه‌ها بیان کنیم، می‌توانیم روح و روان خود را بهتر بشناسیم.

علاوه بر این، با نوشتن ما می‌توانیم دوباره با خود قدیمی‌مان ملاقات کنیم و بتوانیم سرنوشت‌مان را ببینیم. اگر در مورد خاطرات‌مان بنویسیم، می‌توانیم زمان گذشته را ببینیم. بنابراین، از طریق واژه‌ها می‌توانیم خودمان را بیان کنیم.
 

دست به قلم بودن ابزاری برای رسیدن به رویاهای‌ آدمی‌ست

من شنیدم که بسیاری از آدم‌های موفق عادت به نوشتن داشته‌اند. به این معنا که تمام رویاهای‌تان را بنویسید و روی آن علامت بزنید. در واقع، نوشتن نوعی یادآوری از فهرست رویاهای شما است. این عمل به عنوان برنامه‌ای انگیزشی به شمار می‌رود که می‌تواند شما را در مسیر سرنوشت‌تان به خوبی هدایت کند.

با این امید که هرگز چیزی را که نوشته‌اید فراموش نکنید. بنابراین، شما تمرکز می‌کنید و سخت تلاش می‌کنید تا به هدف‌تان برسید و بعد یک علامت تیک کنار آن هدف می‌گذارید به این معنا که تحقق یافته‌است. سپس، هر زمان که بخواهید دست از تلاش برای رسیدن به آن رویا بردارید، نوشته‌ها دوباره به شما یادآوری می‌کنند و به این ترتیب دوباره انگیزه خواهید داشت.


به کمک نوشتن ممکن است به موفقیتی عظیم دست بیابید.

اگر روزی یک صفحه بنویسید، در سال ۳۶۵ صفحه نوشته خواهید داشت. چه کسی می‌داند! شاید بتوانید رمان خود را منتشر کنید و روزی به یک نویسنده‌ی حرفه‌ای و معروف تبدیل شوید. علاوه بر این، آدم‌های موفق زیادی وجود دارند که با نوشتن کار خود را آغاز کرده‌اند.

علاوه بر این، نویسندگانی مانند جی.کی روولینگ و جیمز دشنر درآمد میلیون دلاری دارند چرا که رمان‌های‌شان در جهان ویروسی شد. علاوه بر این، امروزه در شرکت‌هایی که کارهای خلاقانه انجام می‌دهند، فرصت‌های شغلی زیادی به عنوان نویسنده وجود دارد. در واقع، شما ممکن است یکی از همین فرصت‌ها را به دست بیاورید.


کلام آخر

به این ترتیب نوشتن فواید مختلفی برای شما دارد. همین فواید دلیل خوبی هستند برای این‌که نوشتن را شروع کنید. در واقع نوشتن هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ ذهنی خوب است. به همین ترتیب، افراد زیادی وجود دارند که این عادت را به عنوان یک عادت خوب برای زنده ماندن، و خلاق و کارآمد بودن همواره ادامه می‌دهند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.