به سپیدی لبخند
من خندیدن را دوست دارم. گاه جلوی آینه، به خصوص وقتی تنهایم، می‌ایستم و تمرین خندیدن می‌کنم؛ البته موقع خندیدن با دندان به نظرم زیباتر دیده می‌شوم. تمرین لبخند کردن یکی از کارهای انرژی بخش برای من است. تا به حال شما هم گشته‌اید تا قشنگ‌ترین لبخندی که بهتان می‌آید را پیدا کنید؟ زیباترین لبخند سپید است و صورتی. تمیز است و خوش بو. مهربان است و از ته دل. دوست دارم وقتی لبخند می‌زنم، دندان‌هایم سپید و ردیف و تمیز دیده شود. یک جورهایی تمیزی دهان و دندانم، زیبایی لبخندم را درست می‌کند. تا به حال به راه‌های زیباتر شدن لبخند فکر کرده‌اید؟
 

توصیه‌های دندانی

1. دو بار در روز مسواک بزنید. دو بار در سال دندان‌های تان را به دیدن دندان پزشک ببرید. یک بار در روز نخ دندان کنید. سه تا چهار بار در سال مسواک خود را عوض کنید.

2. با تمیز کردن زبان می‌توانید از بیماری‌های مختلفی جلوگیری کنید؛ مثل: دیابت، حمله ی قلبی و زایمان زودرس.

3. مسواک خود را حداقل در فاصله ی دو متری از سرویس بهداشتی خانه نگه دارید. باکتری‌های این مکان تا حداقل دومتر امکان آلوده کردن مسواک را دارند.

4. فرقی نمی‌کند میوه بخورید یا غذا، بعد از هر خوردنی دهان تان را با آب شست وشو دهید.

5. هر چند وقت یک بار خمیردندان خود را عوض کنید. همیشه یک نوع خمیردندان استفاده نکنید.

6. باقی ماندن غذا بین دندان ها و پوسیدگی نیز از عواملی هستند که می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند. برای جلوگیری از بوی بد دهان، نخ دندان را بیش تر دوست داشته باشید.
 

همه ی چیزهایی که درباره ی دهان و دندان نمی‌دانستیم

1. مینای دندان سخت ترین ماده ی بدن انسان است. این ماده از گلوله ی مسی سخت تر و از چنگال فلزی ضدزنگ کمی نرم تر است.

2. به مرور زمان ترک‌های ریزی روی مینای دندان ایجاد می شود. این شکاف ها فشار ایجادشده در وقت جویدن را خنثی و از شکسته شدن دندان جلوگیری می کنند. مهندسان فضایی در حال مطالعه ی این خاصیت هستند تا با استفاده از آن بتوانند سفینه های فضایی قوی تری بسازند.

3. رشد دندان در هفته ی ششم زندگی، وقتی جنین درون رحم مادر است، آغاز می‌شود. دندان‌ها بسیاری از مواد جذب شده در دوران بارداری را در خود نگه می‌دارند. با استفاده از این خاصیت، دانشمندان سال‌ها بعد از تولد با استفاده از مواد موجود در دندان، می توانند تغذیه و محیطی را که مادر و جنین در آن بوده اند، بفهمند

4. دندان برخی ماهی ها هنوز در گلوی شان رشد می‌کند.

5. فقط مواد قندی ماده ی مضر برای دندان ها نیستند؛ مواد ترش و اسیدی هم مواد معدنی سطح مینای دندان را از بین می‌برد.

6. اگر شما چپ دست باشید احتمال این که غذا را در طرف چپ دهان تان بجوید بیش تر است و برعکس، اگر راست دست باشید، به احتمال زیاد لقمه را هل می‌دهید طرف راست.

7. کودکان به طور متوسط چهارصد بار در روز لبخند می‌زنند، زنان 62 بار و مردان هشت بار.

8. مانند اثر انگشت، اثر دندان هم منحصر به فرد است.

منبع: مجله باران
نسخه چاپی