معرفی میوه های قرمز رنگ و خواص فراوان آن ها
یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم که معمولا از سوی متخصصان تغذیه مطرح می‌شود، استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه با رنگ‌های تیره‌تر است. هرچه میوه‌ها و سبزی‌ها، تیره‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هم دارند. میان انواع میوه‌های رنگی، میوه‌های قرمز دارای طعم‌هایی جذاب و خواصی کم‌نظیر برای بدن هستند و می‌توانند یک ماده غذایی بسیار مفید برای ما محسوب شوند.

میوه‌های قرمز، حجم بسیار بالایی از فیبر غذایی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A، پکتین، ویتامین C، پتاسیم، ویتامین‌های گروه B، منیزیم و منگنز را در خود جای داده‌اند. با این مقدمه و در ادامه این مطلب، به بررسی مهم‌ترین خواص برخی از میوه‌های قرمز می‌پردازیم.1


توت فرنگی

توت فرنگی نیز مانند تمام میوه‌هایی که در طبیعت وجود دارد دارای آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که باعث کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به DNA می‌شوند.

البته باید بگوییم که خواص توت فرنگی‌ها بیشتر از این‌هاست: این میوه‌های خوشمزه قاطعانه از تشکیل ترکیبات سرطان زایی به نام nitrosamin ها جلوگیری می‌کنند. این مواد زمانی که ما نیتریت یا نیترات و پروتئین می‌خوریم در لوله گوارش تشکیل می‌شوند. nitrosamin ها که به ویژه با مصرف سوسیس و کالباس جذب می‌شوند می‌توانند باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش شوند. خوشبختانه توت فرنگی تا 70 درصد از تشکیل این عوامل سرطان‌زا جلوگیری به عمل می‌آورد.2


گیلاس

گیلاس خوش رنگ و براق مواد مغذی فراوانی در خود گنجانده که از آن جمله می توان به ویتامین های گروه B، ویتامین C و A و K، پتاسیم، کلسیم، اسید فولیک، فیبر، منگنز، مس و منیزیم اشاره کرد.

ویتامین C موجود در گیلاس برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری بوده و پتاسیم این میوه به انقباض عضلانی، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد عصبی و بسیاری از عملکردهای مهم بدن کمک می کند.

فیبر گیلاس نیز که بیشتر در پوست آن حضور دارد برای هضم و سلامت سیستم گوارش مفید است.


سیب قرمز

سیب میوه ای با خواص خارق العاده است که در رنگ های مختلف یافت می شود و همه انواع آن مغذی و مفید هستند.

این میوه سرشار از پکتین است، نوعی فیبر محلول که با اتصال به کلسترول بد خون آن را از بدن خارج می کند و فلاونوئیدهای موجود در آن با مقابله با رادیکال های آزاد دیواره شریانی به سلامت قلب کمک می کنند.


هندوانه

هندوانه از میوه های آب دار و خوشمزه تابستانی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد.

هندوانه حاوی لیکوپن است که با کاهش کلسترول بد خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. این میوه با برخی سرطان ها به خصوص سرطان پروستات مقابله کرده و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

هندوانه عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشیده، خطر سکته مغزی را کاهش می دهد، به آب رسانی بدن کمک کرده و برای سلامت پوست و مو مفید می باشد.


انار

این دانه های یاقوتی از پر طرفدارترین قرمزها در دنیای میوه ها هستند که به دلیل مواد مغذی موجود در آن ها به خصوص آنتی اکسیدان ها و پتاسیم به شهرت رسیده اند.

این میوه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه را کاهش می دهد، برای کاهش فشار خون و بهبود حافظه مفید است و به کاهش درد مفاصل و آرتریت کمک می کند.


پرتقال خونی

پرتقال خونی همانند دیگر میوه های خانواده بزرگ مرکبات خواص زیادی دارد و سرشار از ویتامین C و آنتوسیانین ها می باشد.

آنتوسیانین ها از آنتی اکسیدان های مشهور هستند که از بدن در برابر سرطان و بیماری های قلبی محافظت کرده، به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند و عروق خونی را منعطف و قوی نگه می دارد.


گریپ فروت صورتی

گریپ فروت صورتی یکی دیگر از مرکبات قرمز رنگ و مفید است که نسبت به گریپ فروت معمولی خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری داشته و ویتامین C موجود در آن نیز افزایش یافته است.

این میوه سرشار از پکتین نیز می باشد که به کاهش کلسترول خون کمک می کند.3


زغال اخته

سرخ پوستان آمریکا از زغال اخته برای تهیه‌ی دسرهای معرف خود و همچنین برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری که در طول بارداری و بعد از دوران یائسگی در میان زنان شایع می‌شود استفاده می‌کردند.

محققان چندین پژوهش روی خواص زغال اخته انجام دادند. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد در میان زنانی که به مدت یک سال آب یا عصاره‌ی زغال اخته مصرف کرده‌اند احتمال ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری به میزان 40 درصد کاهش می‌یابد. باید بگوییم که هیچ فرقی بین آب زغال اخته و کپسول‌های آن وجود ندارد. این میوه‌ی قرمز از چسبندگی باکتری‌های پاتوژن (E.coli) به سلول‌های مثانه جلوگیری می‌کند.


تمشک و شاه توت

معمولاً از کیوی و پرتقال به عنوان منبع اصلی آنتی‌ اکسیدان‌ها یاد می‌شود اما نتایج مطالعاتی که در دانشگاه Tufts ماساچوست ایالات متحده‌ی آمریکا انجام گفته نشان می‌دهد مورد صحرایی، تمشک، شاه توت و توت فرنگی نسبت به کیوی و پرتقال دست بالاتری دارند.

این میوه‌ها باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌شوند که دلیل اصلی بروز پیری در سلول‌ها به حساب می‌آیند. محققان آمریکایی تستی با نام اختصاری ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) تعیین کردند که قدرت آنتی‌اکسیدانی میوه‌ها و مواد غذایی دیگر را در پلاسما اندازه گیری می‌کند. بر اساس این آزمایشات میوه‌هایی که امتیاز بالاتری کسب کردند، قدرت آنتی اکسیدانی خون را به میزان 10 تا 25 درصد افزایش می‌دهند. علاوه بر این باید بگوییم که این میوه‌ها مانع از دست دادن حافظه در موش‌های پیر می‌شود و مویرگ‌های این حیوانات را از فشار و هجوم اکسیژن درامان می‌دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود و به تأخیر انداختن پیری از مصرف میوه و همچنین سبزیجات غافل نشوید و از نعمت‌های بی پایان خالق هستی و خواص آن‌ها استفاده کنید.2


۹ خاصیت عمومی میوه‌های قرمز

۱) کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

۲) محافظت از بدن در مقابل سرطان‌های ریه و دهانه رحم

۳) کاهش سرعت رشد تومورها

۴) محافظت از بدن در برابر مضرات ناشی از رادیکال‌‌های آزاد

۵) محافظت از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی

۶) نقش موثر در کنترل فشار خون

۷) کاهش کلسترول بد خون (LDL)

۸) تقویت بافت مفصلی برای جلوگیری از بروز آرتریت

۹) کمک به سلامت دستگاه گوارش1


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.coca.ir

نسخه چاپی