از خواص و مضرات کیوی چه میدانید؟

کیوی از آن دسته میوه‌های خوشمزه‌ای است که بیشتر افراد عاشق مزه ترش آن هستند و خوردن آن چه با پوست، چه بدون پوست فواید بسیاری را برای سلامتی و تندرستی شما به ارمغان می‌آورد. ارزش غذایی کیوی از لحاظ میزان ویتامین ث موجود در آن دو برابر پرتقال و شش برابر لیموترش است. متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن یک عدد کیوی در روز نیاز به ویتامین ث روزانه بدن را تامین می‌کند.
جمعه، 23 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از خواص و مضرات کیوی چه میدانید؟

ارزش غذایی کیوی

کیوی گیاهی است از گروه گیاهان گلدار، این گیاه بومی جنوب چین است و پوست آن قهوه‌ ای رنگ و گوشت آن سبز کمرنگ است. 

کیوی سرشار از ویتامین C می باشد. همچنین دارای ویتامین A ،E، کلسیم، آهن و اسید فولیک می باشد.

یک عدد کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می باشد.

کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاکت در خون جلوگیری می کند.

این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد و از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند. 

جالب است بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷ تا ۵ عدد کیوی مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت به کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ عدد میل می کنند.

بخش عمده غلظت خون، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می‌ شود که اگر به این میوه یا پوست آن حساسیت ندارید، آن را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.  ویتامین E یکی ازویتامین‌های محلول در چربی است.

دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می‌ باشد که عبارت است از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس‌ های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می‌ آیند.

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاوونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تأمین سلامت و پیشگیری از بیماری‌ های مختلف دارد. {1}

از خواص و مضرات کیوی چه میدانید؟
 

خواص کیوی
 

درمان بی خوابی
اگر شب‌ ها در رخت خوابتان غلت می‌ زنید و به سختی به خواب می‌ روید یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید.

محققان معتقدند افرادی که به مدت ۴ هفته حدود یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی خورده‌ اند گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت خواب خود برداشته‌ اند.

شما هم می‌ توانید امتحان کنید. چون امکان دارد با همین تکنیک ساده خواب با کیفیتی برای خود فراهم کنید و نصف شب مدام از خواب بیدار نشوید.

خوردن کیوی آن هم شب‌ ها چند تأثیر خوب روی خوابتان می‌گذارد :

۱)کیفیت خواب را بالا می‌برد به طوری که صبح قبراق و سرحال از خواب بیدار می‌شوید.

۲)بیداری‌ های نابهنگام در طول خواب را کاهش می‌دهد.

۳)شب‌ها احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند.

۴)مدت خواب را افزایش می‌دهد.
 
ضد سرطان
عصاره این میوه از بروز سرطان پوست به نام ملانوما پیشگیری می کند. لوتئین موجود در این میوه از بروز سرطان ریه و پروستات پیشگیری می کند.

کاروتینوئید لوتئین موجود در کیوی، با بی اثرکردن اشعه ماورای بنفش خورشید و خنثی سازی رادیکال های آزاد شبکیه چشم، باعث تقویت بینایی می شود.
 
پادزهر سیگار
سیگاری ها به ویتامین C بیشتری نیاز دارند زیرا مواد سمی مخصوصاً رادیکال های آزاد موجود در دود سیگار ویتامینها را از بین می برد.

بنابراین سیگاریها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ عدد کیوی کسب می شود.
 
درمان استرس
استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد به این وضع دچار نشود باید در روز ۴ عدد کیوی بخورد.

۴ عدد کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلاً صبح ظهر بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.
 
درمان حساسیت و آلرژی
تبعیت از یک رژیم غذایی که مناسب نباشد می تواند سبب بوجود آمدن مشکلاتی در سلامت شود. درحالی که اگر مواد غذایی مناسبی بخوریم تقریباً مشکلاتی مثل آسم و آلرژی را درمان می کند.صرف روزانه یک عدد کیوی می تواند، احتمال بروز واکنش های آلرژیک را کاهش دهد.

 از سوی دیگر مواد غذایی حاوی بنزوات مونوسدیم نیز باعث آلرژی می شود. نتایج مطالعات ایتالیایی نشان می دهد که بنزوات مونوسدیم باعث بروز علایم آلرژی از جمله آبریزش، گرفتگی بینی، عطسه و خارش بینی در بزرگسالان می شود. بنزوات مونوسدیم، ماده نگه دارنده ای است که اغلب در ترشی، آبمیوه ها و حتی زیتون و سس های سالاد یافت می شود.
 
تناسب اندام
فیبرهای موجود در کیوی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع دو و ایجاد احساس سیری موثرند.

اگر دغدغه تناسب اندام دارید بدانید که یک عدد کیوی می تواند میان وعده مناسبی باشد. چون به خوبی سیرتان می کند و اجازه نمی دهد ریزه خواری کنید.
 
درمان نفخ 
محققان روی تأثیر این میوه در هضم غذا بررسی‌ هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند که کیوی حاوی آنزیمی به نام «آکتینیدین» است که به هضم پروتئین‌ های حیوانی کمک می‌ کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که وجود آنزیم «آکتینیدین» کیوی باعث هضم سریع‌ تر پروتئین‌ های حیوانی می‌ شود.

این آنزیم پروتئین‌ ها را سریع‌ تر از دیگر آنزیم‌ های گوارشی هضم می‌ کند. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که به کمک کیوی دیگر بعد از مصرف محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی دچار سنگینی معده و نفخ نمی‌ شوید.

اگر پروتئین‌ ها سریع‌ تر در معده هضم شوند راحت‌ تر و سریع‌ تر هم جذب روده شده و مورد استفاده‌ی بدن قرار می‌ گیرند.

داخل معده فعالیت‌ های آنزیمی مختلفی وجود دارد که به عمل هضم کمک می‌ کند.

زمانی که معده زودتر خالی شود باعث می‌ شود که احساس ناخوشایند معده کاهش یابد. برای همین هم مصرف میوه‌ای مانند کیوی به عنوان دسر می‌ تواند به هضم غذاهای سرشار از پروتئین کمک کند. به عقیده‌ ی محققان یک عدد کیوی می‌ تواند احساس ناخوشایند نفخ و مشکلات معده را کاهش ‌دهد.
 
نگاهی کوتاه به دیگر خواص کیوی
در صورت ابتلا به التهاب عضله و مفصل، به طور منظم کیوی مصرف کنید.

آنزیم های این میوه برای بیماران مبتلا به آرتریت، کمردرد در قسمت تحتانی، درد لگن، سیاتیک و… مفید است.

۳ گرم فیبـر دارد که کلستـرول را کاهش داده از سرطان جلوگیـری می کند و به کنترل انسولین کمک می نماید.

با افزایش میزان جذب آهن، مانع از بروز بیماری کم خونی می شود.

اگر این میوه به همراه توت‌فرنگی خورده شود آنتی‌اکسیدان‌های زیادی به بدن می‌رسد.

حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ میلی گرم ).

کیوی سرشار از ویتامین C می‌باشد. میزان این ویتامین در کیوی حتی بیشتر از پرتقال است.

به عقیده‌ی محققان نیوزلندی این میوه‌ی خوشمزه حاوی آنزیم موثری است که روند هضم گوشت، ماهی و محصولات لبنی را سرعت بیشتری می‌ دهد.

در مقایسه با یک عدد پرتقال هم اندازه خود ویتامین C بیشتری دارد.

حاوی مقادیر زیادی فولات است که بدن را در مقابل بیماریهای قلبی سرطان و غیره محافظت می کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری است.

جلوگیری از سرفه و خس‌خس گلو به خصوص در کودکان

حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله کاروتنوئید و فلاوونوئید است که تحقیقات نشان داده که DNA را از آسیبهای مربوط به اکسیژن محافظت می کند.

جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم

مصرف منظم کیوی، باعث کاهش خطر لخته شدن خون و سکته می شود.

حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی است ( ویتامینA و E ) که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می باشد. {2}

از خواص و مضرات کیوی چه میدانید؟
 

عوارض مصرف زیاد کیوی

اگر چه کیوی مورد علاقه بسیاری از مردم در تمام گروه سنی است، اما در صورت مصرف زیاد می‌ تواند منجر به برخی از عوارض جانبی شود.

بسیاری از افرادی که مقدار زیادی کیوی مصرف کرده‌ اند، انواع مختلف آلرژی را گزارش کرده‌ اند.

کیوی می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

تورم

آنافیلاکسی یا شوک آلرژی

راش، آسم، کهیر و سوزش دهان

اختلال پوستی مانند درماتیت

پانکراتیت حاد

استفراغ، حالت تهوع و اسهال

اگر میوه کیوی همراه با برخی از داروهای خاص مصرف شود، احتمال خونریزی افزایش می‌یابد کیوی ممکن است روند لخته شدن خون را کاهش داده و اختلالات خونریزی را بدتر کند.

مصرف بتا بلوکرها، (داروهایی که معمولا برای بیماری قلبی تجویز می شوند)، سطح پتاسیم خون را افزایش میدهد، بنابراین کسانی که این داروها را مصرف میکنند، باید در مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا مانند موز و کیوی اعتدال را رعایت کنند.

مصرف پتاسیم بیش از حد برای افرادی که کلیه‌ هایشان عملکرد کامل ندارد، مضر است، زیرا قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نیست و این ممکن است برای فردخطر مرگ داشته باشد. {3}

پی نوشت:
1.www.news.fitshape.ir
2.www.amazing.ir
3.www.drdmag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.